Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, December 16, 2016

Coleslaw buatan sendiri.

Assalamu'alaikum.

Coleslaw buatan sendiri.


Gambar coleslaw yang aku buat ni dah lama dah aku ambil. Sejak 18/11 hari tu lagi. Ingatkan lepas ambil tu, terus la nak buat entri berkaitan tapi sampai sudah, entri entah ke mana. Dah nak dekat sebulan dah gambar dok terperap dalam folder. Haha.


Sebenarnya, aku ternampak entri ni lalu kat timeline aku yang di-ping-kan oleh Cik Epal. Esoknya, terus je aku buat coleslaw ni tapi aku olah la bahan yang digunakan sebab bahan yang ada kat dapur aku tak lengkap macam resepi Cik Epal tu. Takkan bahan tak sama, tak boleh buat kot? Jangan nak mengada-ngada sangatlah aihh. Buat je ikut cara sendiri. Haha.


Dah, jom tengok gambar coleslaw aku pulak. Amaran ya. Gambar coleslaw buatan aku ni sememeh je. Malas aihh nak buat cantik-cantik ala chef tersohor. Heh.


 Aku cuma ada bahan ni je. Kobis tu pun dah mula kecut dah tapi aku buang bahagian luar dia. Aku ambil bahagian dalam yang masih lagi elok. Bawang besar tu aku gunakan sebiji je. Kobis tu pulak suku je. Lemon dua hiris je.


 ^
Hiris kobis dan bawang besar tadi. Ikut suka la nak hiris macam manapun. Masukkan dalam bekas yang ada tutup. Gaul rata dan masukkan serbuk lada hitam. Lepas tu, perahkan hirisan lemon dan gaul sebati.
v


 ^
Kemudian, masukkan 3 sudu makan mayonis. Kacau sebati dan masukkan pula bancuhan susu tepung. Aku takde susu segar. Maka, aku gunakan aje susu tepung yang ada kat dapur aku. Aku gunakan 1 sudu makan susu tepung yang dibancuh dengan 1/4 cawan air masak.
v

 ^
Kacau rata semua bahan. Jika nak letak garam, boleh la letak barang secubit. Rasa dulu sebelum tutup bekas tadi dan simpan sekejap dalam peti sejuk. Aku simpan sekejap je. Asal sejuk je. Lepas tu, terus aku ngap! Haha.
v


p/s: Sedap weii coleslaw buatan sendiri ni. Tak percaya? Buat dulu maa, baru tau penangannya. Haha.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »