Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, October 4, 2013

Cara nak menjahit manik simpulan tocang..

Assalamualaikum...

Cara nak menjahit manik simpulan tocang..


Apa khabar semua.. Ecehhh.. Harap-harap semua sihat sejahtera, aman bahagia la hendaknya ya.. Alhamdulillah...


Kali ni aku nak kongsikan cara nak menjahit manik simpulan tocang.. Jahitan manik simpulan tocang ni tak guna banyak jenis manik.. Manik yang diperlukan adalah manik beras dan juga manik silinder.. 


-1-
Mula-mula, buatkan garisan lurus sebagai panduan. Kemudian, masukkan dua biji manik silinder, diikuti dengan sebiji manik beras dan diakhiri dengan dua biji manik silinder ke dalam jarum. Rapatkan manik dan cucukkan jarum betul-betul di depan manik terakhir pada bahagian garisan A..


 -2-
Lepas tu, keluarkan jarum pada garisan B, iaitu garisan bersebelahan, sama paras dengan manik akhir kat bahagian A tadi..


 -3-
Kemudian, masukkan kembali jumlah manik yang sama seperti tadi iaitu dua biji manik silinder, diikuti sebiji manik beras dan diakhiri dengan dua biji manik silinder.. Cucukkan jarum pada titik point yang mula-mula tadi.. Rujuk pada gambar..


 -4-
Lepas tu, keluarkan jarum kat tengah-tengah antara kedua barisan manik yang berkapit tu iaitu bahagian D pada gambarajah.. Jarum biarlah berada pada garisan A.. 


 -5-
Kamudian, masukkan dua biji manik silinder, diikuti dengan tiga biji manik silinder berlainan warna dan diakhiri dengan dua biji manik silinder seperti yang mula-mula tadi.. Di sini, terpulang nak guna manik silinder sama warna atau berlainan warna tapi jangan masukkan manik beras.. (Tapi kalau nak guna/masukkan manik beras tu pun boleh aje.. hehe..)


 -6- 
Ulangi proses yang sama seperti gambar nombor 1, 2, 3 dan 4.. Boleh juga rujuk pada gambarajah kat bawah tu...


 -7-
Ulangi proses seperti gambar nombor 4.. Selang-selikan antara semua manik silinder dan manik beras sehingga habis satu garisan..


 -8-
Inilah rupa jahitan manik simpulan tocang yang sudah siap.. 


Seperti biasa, tolong klik pada gambar kalau nak nampak lebih jelas walaupun pada hakikatnya takde la nak jelas sangatpun.. Maklum la, guna enpon cap ayam serama je.. huhuhu...




p/s: Seronok bila ada orang yang cuba belajar menjahit manik ni.. Walaupun aku sebenarnya bukan beaders, tapi aku nak jugak tengok orang lain dapat belajar sesuatu.. Nak ajar jahit baju, agak susah sikit sebab banyak kerja dan formula nak kena buat.. Ajar jahit manik je la, senang sikit.. hehe..

Satu biji untuk lima kilo..

Assalamualaikum...

Satu biji untuk lima kilo..


Apa benda yang satu biji untuk lima kilo ni..? Sabar... Ni nak bagitau la ni.. hehe.. 


Tengok je gambar kat bawah ni konpem tau untuk apa.. Siap tulis lagi kat plastik tu.. Takut pulak nanti aku yang tertelan ubat cacing kucing tu kalau tak tulis.. hehe..




Citer dia camni.. Semalam ada sorang anak kenalan kakak ipar aku datang rumah. Dia nak pinjam sangkar kucing kakak ipar aku tu sebab dia nak bawak kucing dia pergi klinik.. So, akupun kirim la kat dia untuk belikan ubat cacing.. Tu yang dia belikan tu..


Muka baru lepas telan pil.. haha..


Pastu, dia bagitau kakak ipar, sebiji pil tu untuk kucing yang berat dia lima kilo.. Kucing kat rumah aku ni takde la sampai berat macam tu.. Paling tidakpun berat dia tiga kilo je.. Itupun berat si Momok.. Aku baru je timbang dia tadi guna penimbang berat abang aku.. hahaha..


Lepas telan pil, bagi la dia makan keropok dia tu.. Cepat sikit pil tu hadam.. hehe.. Pil lagi sekerat tu aku suapkan kat mulut si Popok tu.. 


Disebabkan berat Momok tak mencukupi, akupun potong dua pil tu.. Kang bagi lebih-lebih kang, takut ada efek apa-apa.. Dah la Momok ni baru je nak pulih.. Sejak pertama kali Momok pergi klinik hari tu, sampai sekarang ni aku tak bawak lagi dia ke klinik.. Sepatutnya kalau ikut jadual, masa raya hari tu dah kena bawak dah.. Tapi aku tersangat la malasnya nak ke klinik tu.. Tambahan pulak bila tengok Momok dah okay sikit dah..









p/s: Melayan kucing bermain jugak merupakan satu terapi.. Melayan tahi kucing pulak buatkan hati dan mata aku berapi-api.. hahaha...

Pemenang Anugerah Buku PNM-RTM 2013..

Assalamualaikum...

Pemenang Anugerah Buku PNM-RTM 2013..


Siapa tengok rancangan ni malam tadi..? Aku nak tengok tapi boleh terlupa la pulak.. Sudahnya tengok keputusan kat fb je.. hehh.. Apapun, sekalung tahniah kepada semua yang menang.. Yang tak menang tu, boleh tingkatkan lagi usaha dengan memantapkan lagi karya masing-masing.. 




Kategori 1 – Kanak-kanak Fiksyen BMelayu
Kami Puteri hebat * Natasha & rakan2 * PTS One

Kategori 2 – Dewasa Fiksyen BMelayu
Deru Angin * Hafizah Iszahanid * Utusan Publications


Kategori 3 – Dewasa Fiksyen BInggeris
Magic Eyes * Teoh Choong Ean * Utusan Publications

Kategori 4 – Dewasa bukan Fiksyen BM
Kunta Kinte Original Catatan Kopitiam * A Kadir Jasin * Berita Publishing

Kategori 5 – Dewasa Bukan Fiksyen BInggeris
A Doctor In The House * Tun Dr Mahathir * MPH Group Publishing

Kategori 6 – Kerajaan Fiksyen BMelayu
Air Mata Raja * Shaharuddin Ali & Norzailina Nordin * DBP

Kategori 7 – Kerajaan Bukan Fiksyen BMelayu
Kanser Payudara Teman Ke AKhir Hayat * Hasanah Che Ismail * DBP

Kategori 8 – Kerajaan Bukan Fiksyen BInggeris
Re-Think – A New Paradigm for Malaysian Timber * Lee Chor Wah & Suria Zainal * Malaysian Timber Council

Kategori 9 – Pilihan Penonton / Pembaca
Contengan Jalanan * Hlovate * Jemari Seni


Kategori 10 – Anugerah Perdana
Re-Think – A New Paradigm for Malaysian Timber * Lee Chor Wah & Suria Zainal * Malaysian Timber Council



Aku ada buku Kategori 2 tu tapi tak baca lagi.. Buku Dr. M tu aku ada baca sikit tapi buku tu kakak aku punya.. Tahniah juga kepada Hlovate dan Jemari Seni..  Walaupun identiti Hlovate ni masih lagi misteri, namun buku beliau tetap diminati.. Aku suka jugak dengan penulis yang low profile macam ni.. Yang penting, karya dia ada mesej tersendiri. Aku ada semua novel Hlovate ni tapi aku baru baca dua buah je.. Tunggu masa yang sesuai untuk membaca.. 


p/s: Sedang gigih menyusutkan novel pending.. hehh..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »