Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, May 26, 2010

PLEASE DON'T HURT ME....

Assalamualaikum.....

Kadang-kadang kita disakiti... Dan kadang-kadang kita juga menyakiti... Sama ada dengan niat ataupun tanpa sedar, ianya tetap SAKIT. Terimalah semua ini dengan redha dan sabar. Anggaplah KESAKITAN ini sebagai PERENCAH di dalam MASAKAN kita. Lagi banyak PERENCAH yang digunakan, lagi SEDAP masakan kita itu. Jika TERLEBIH atau TERSALAH perencah pula, ianya mungkin MEMUDARATKAN... Persoalannya, BERSEDIAKAH kita untuk menerima segala KESAKITAN ini...???

Malam tadi terLAYAN lak lagu ni... Berlaku sedikit banjir kilat walaupun tiada hujan yang turun.... haiisshhhh......





Nota bernas campur sengal: Kita mungkin boleh memaafkan. Tapi adakah kemaafan yang kita berikan itu benar-benar ikhlas. Jika ikhlas, kenapa kita tidak dapat melupakan segala kesakitan itu sedangkan kita tahu selagi kita terus mengingati, selagi itulah jiwa dan hati kita SAKIT....

Tuesday, May 25, 2010

AKU PALING TAK SUKA SITUASI BEGINI...

Assalamualaikum...

Petang tadi selepas aku balik dari satu tempat, aku lepak sekejap kat depan lappy aku ni sambil melepaskan lelah. Belum sampai 3 minit bersiaran, terdengar satu suara memberi salam...

Suara itu: Assalamualaikum...

Aku: (Dah nampak dah siapa yang datang tu.. Buat-buat tak dengar je..)

Suara itu: Assalamualaikum....

Aku: (Sedikit mendengus....) Waalaikumsalam... (sambil berjalan keluar...)

Suara itu: (Hulurkan tangan bersalam, dan aku sambut dengan wajah sedikit kelat..). Maaf dik yaa. Buleh dok akak masuk..? Bersih dehh kawase kapong ni... (dengan slang negeri dia... )

Aku: Masuk laa... (Agak cuak dan nada seakan-akan tak ikhlas...)

Suara itu: (Memulakan perbualan yang memang membosankan aku..). Gini dik, akak ni jua hok ubak-ubak ni... (dan mula mengeluarkan botol-botol ubat satu persatu dari begnya..).

Aku: Maaf la kak.. Saya tak pakai ubat-ubat camni... (dengan muka sedikit ketat dan buat-buat senyum...).

Suara itu: Bakponya tak paka..? Cubo laa... Baguh ubak ni dik... Ghama doh kastemer akak dok guno hok ni... (sambil tunjukkan botol pil kurangkan lemak...).

Aku: Tak pe la kak.. Saya tak berani nak makan ubat-ubat camni...( aku bagitau lagi sekali dengan harapan dia cepat angkat kaki..).

Suara itu: Adik elok benar cubo hok ni. Badan gemok tu...(ciiissssssss..... selamba je dia kata badan aku gemok... Lagi laa ketat muka aku... hohhh...).

Aku: (Cuba berbahasa dengan lembut..). Takpe la kak... Saya memang tak berani la...

Suara itu: Tok soh takuk la dikk.. Ubak ni takdok jadi ghapo kalau adik ado darah tinggi kooo... kencing manih koo... Adik tera la dulu duo boto, makey maso male... Esok pagi lemak tubik samo najih-najih kito tu..

Aku: (Ya Allahhh... geramnya...). Takpe la kak... Saya tak berani laa.. Maaf ya kak..

Suara itu: Kalu tok sey hok tu, cubo tera hok ni.. Pencuci muko denge toner skali..

Aku: Saya tak pakai benda-benda ni kak...

Suara itu: Bakponya... Takpun adik tera toner sajo, ambik kapah pahtu sapu ke muko..

Aku: (Sudah mulai panassss....). Maaf kak... Saya memang tak suka pakai benda-benda ni semua. Saya tak rajin nak duduk lama-lama depan cermin. Sejak dari dulu lagi saya memang tak suka nak guna benda-benda ni... (hambekkk...).

Suara itu: Hmmm... Takpo la kalu gitu... Tokdok aroh doh laa kalu gitu.. Akak balik dulu la dehh.. Mintak mahap la yaa... Mok (mak) adik ado..??

Aku: (Terpaksa menipu... kang makin panjang lak jadinya..). Mak ada, dia tengah tido... (padahal mak aku tengah tengok vcd gusti... Hebat tak mak aku... hahaha..).

Suara itu: Kalu gitu takpo la dehh... Balik dulu ya... (sambil hulurkan tangan dan bagi salam..)

Aku: Maaf ya kak sebab saya tak beli barang akak ni... (sambil sambut tangan dia dan jawab salam.... Akhirnya....).

Suara itu: Ehh... takpo dehh.. Tu kigho takdok rezeki akak ke adik laa tu... Sunyi dehh kampung ni... Budok-budokpun dok napok... (sambil berjalan dengan penuh kekecewaan...).

Aku: Ha'ah... sini memang cmni.. Panas-panas camni budak-budak tak keluar... (ramah la pulak... kunun-kunun je tu...)

Suara itu: Budok-budok buke kigho.... Kalu keno hok jenih naka tu, panah-panah pon dio keluar... (dah sampai kat pintu pagar dah ni...).

Aku: (Senyum-senyum kambing je...)

Nota bernas campur sengal: Maaf ya... Aku memang tak makan segala pil-pil untuk kurus ni. Produk apapun aku tak berani nak cuba, tak kiralah siapa atau dari mana si penjual tu datang. Tak sanggup aku jadikan badan aku sebagai medan ujikaji.. Kalau aku rasa badan aku dah berat, barulah aku buat gelek ala-ala Shahir tu... tamaly ma'ak.... ahakkk.... Gelekkk jommmm.... muahahaha.... tettttttt......





Monday, May 24, 2010

JAWAPANNYA IALAH.....

Assalamualaikum....

Fuuhhh.... Berhabuk dah blog aku ni. Takde orang yang nak tolong sapu sawang ke.... ekekekeke... Maaf la ya kawan-kawan yang menjengah blog ni (ada ke... hahaha..). Okay la ehh, aku cuma nak bagi jawapan untuk teka-teki yang dah basi hari tu... hehehe... Mari kita tengok dan imbas balik macam mana soalan teka-teki tu...

Ada sepasang lipan sedang merayap-rayap di atas jalanraya. Bila sampai je kat satu simpang tiga, si lipan jantan tiba-tiba menjerit kesakitan. Manakala si lipan betina pula terus kehilangan dua batang kakinya....


Soalannya: Ke manakah hilangnya dua batang kaki lipan betina tersebut... dan kenapakah lipan jantan itu menjerit kesakitan...??

Jawapan:

Satu kaki lipan betina tu digunakan untuk menutup hidungnya manakala satu kaki lagi digunakan untuk mencubit bontot lipan jantan sebab lipan jantan tu terkentut punya la kuat. Dah la kuat, busuk lak kentut dia tu.. Sebab tu la dia menjerit kesakitan....

Moral of the teka-teki adalah JANGAN KENTUT BERSEPAH-SEPAH YA... DAN PASTIKAN KENTUT ANDA ITU BERBAU HARUM SEPANJANG IANYA BERSIARAN.... Tang-tang tutt keladi wa-wa.... Siapa terkentut.... (sila sambung sendiri.... muahahahaha...)

Sunday, May 16, 2010

TERIMA KASIH CIKGU...!!!

Assalamualaikum.....

Hari ni merupakan hari guru untuk seluruh Malaysia. Dengan itu, aku ingin sekali mengambil kesempatan ini mengucapkan SELAMAT HARI GURU terutama sekali untuk abang aku, juga untuk semua guru-guru yang pernah mengajar aku dari sekolah tadika (aku sekolah ke tak masa ni ehh...), sekolah rendah, sekolah menengah, sekolah latihan menaip dan trengkas, sekolah latihan komputer juga sekolah jahitan. (Hepi besdei juga untuk anak abang aku.... Besdei aku semalam, sama dengan Hari Belia.... ngehngehngeh..)

Kita semua adalah guru untuk diri kita sendiri. Itu yang sebenarnya. Jika kita menyalahgunakan apa yang kita pelajari, ianya tidak akan memberi makna apa-apa. Jika kita tidak menyebarkan apa yang kita tahu, itu juga tidak memberi makna. Apa yang penting, sebarkanlah ilmu ke jalan yang benar walau sekelumit cuma, insyaallah akan ada ganjarannya.

Aku cuba juga la mencari gambar-gambar masa zaman persekolahan aku dulu, tapi tak jumpo wehhh... Padahal, aku rasa aku dah simpan elok-elok semua gambar-gambar tu. Ralat la juga rasanya... Mujurlah masih ada sekeping gambar ni sebagai penawar rindu kat guru-guru aku dulu. Rindu ke..??? Muahahahaha.... gerampun ada gak bila tengok muka cikgu yang pernah denda aku dulu, lebih-lebih lagi cikgu yang bagi tempat ketiga kat aku padahal aku dapat tempat pertama dalam acara sukan 100 meter tu... Haiisshhh.... tak habis-habis dok sebut pasal ni... hahakkk...



Cikgu ada fesbuk takkk...?? Mehh la saya add cikgu.... muahahahaha...


Untuk kesemua guru aku, aku doakan agar kalian beroleh kebahagiaan dunia juga akhirat. Kepada guru-guru yang terlebih dahulu pergi mengadap Illahi, aku sedekahkan Al-Fatihah dengan iringan doa agar Allah tempatkan roh mereka bersama golongan orang-orang yang beriman. Amin...

Nota bernas campur sengal: Tidak semestinya yang menjadi cikgu itu pandai. Dan tidak semestinya yang pandai itu menjadi cikgu.... Motif..?? Aku frust gilerrr tak dapat jadi cikgu wehhh.... huuwaarrrgghhh...!!!

Thursday, May 13, 2010

SIAPA NAK MAIN TEKA-TEKI...??

Assalamualaikum....

Aku ada satu teka-teki nak bagi korang. Kalau korang rajin berfikir dan nak cuba menjawab, dipersilakan. Kalau korang malas nak melayan teka-teki ni, suka hati ko la labuuuuu.... Akupun malas nak paksa-paksa orang ni... kwangkwangkwang.....

Teka-tekinya berbunyi begini:

Japppp... Sebenarnya aku copy paste je teka-teki ni dari satu page tu. Jangan marah haaaa....

Ni dia teka-tekinya. Sila baca dengan penuh emosi untuk mendapatkan pemahaman yang maksima. Kalau dah benar-benar faham, barulah boleh dapat mencari jawapannya. Tak gitu bang aji...?? Abang aji mana pulak ni... Tetiba je kuar nama dia.... Ni la kesannya bila terlalu asyik melayan drama tempatan.... hakhakhak...

Okay... okay.... okay... Teka-tekinya berbunyi begini:

Ada sepasang lipan sedang merayap-rayap di atas jalanraya. Bila sampai je kat satu simpang tiga, si lipan jantan tiba-tiba menjerit kesakitan. Manakala si lipan betina pula terus kehilangan dua batang kakinya....

Soalannya: Ke manakah hilangnya dua batang kaki lipan betina tersebut... dan kenapakah lipan jantan itu menjerit kesakitan...??


Nota bernas campur sengal: Ada mata pandang.... ada telinga dengar.... ada mulut DIAM...!!! Ni slogan untuk para pengutuk pasukan badminton Malaysia... Takdo kojo lain.... asek nak mengutukkkkkk yoooo... Bagi ponampa kang terus bisu... hohoho...

Monday, May 10, 2010

DI MANA BUMI DIPIJAK... DI SITU LANGIT DIJUNJUNG...

Assalamualaikum....

Tiada cerita menarik selain dari menerima kekalahan MU seadanya... Tak kisah la kalah ke menang, yang penting aku tidak tergolong di antara mereka yang terlalu fanatik dan taksub serta tidak boleh untuk menerima kekalahan... Apatah lagi berbalas makian, carutan dan yang seumpamanya... Dan yang penting, aku kurang gemar kepada pembakaran terbuka, lebih-lebih lagi pembakaran stadium... kuikuikui.... I'm COOL bebbb.... muahahahaha...

Malam ni aku dapat la blogwalking ke beberapa buah blog yang biasa aku kunjungi. Ada blog yang aku baca dan tinggalkan komen. Ada juga blog yang aku baca tapi aku tak tinggalkan komen tapi hanya tinggalkan mesej kat kotak mesej je... Komen dan mesej kat blog aku sendiripun aku tak balas lagi ni, dah sibuk merempit kat blog orang... hahahaha... Entah la, dah macam malas dah nak balas mesej kat kotak chat tu.. Tak tau la kenapa... Tapi jika internet aku mengizinkan, aku akan cuba berkunjung balas kepada blogger yang tinggalkan jejak kat situ... Semuanya bergantung pada kelajuan streamyx aku... Dan terima kasih banyak-banyak aku ucapkan kepada semua follower blog aku ni.... Samada follower baru atau lama, kehadiran anda sangat-sangat aku hargai...

Dalam berjalan-jalan tu, sempat jugak aku jenguk FB aku. Pastu aku cari kawan-kawan sekolah dulu tapi malas nak add dorang, takut nanti habis dorang selongkar cerita aku.... hahakkk.. Tup-tup aku terjumpa satu page ni... Pastu kat dalam page ni ada lak satu post yang aku suka... hahaha... Nak tau tak post tu pasal apa...?? CUBA KLIK KAT SINI... Hahaha...

Rasa bangga la juga sebab anak FELDA dah ada stesen radio sendiri. Jadi, kepada anak-anak dan warga FELDA, berilah sokongan kepada RADIO KITA... Pertama kali dengar macam best la juga.. sebab ada lagu hindustan... ekekekekeke.... Harap-harap stesen radio ni tak mainkan lagu yang sama berulang-ulang kali dalam sehari macam sesetengah stesen radio yang perasan top tu.... ahakkkk...



Ini je la yang aku nak bebelkan kali ni. Jangan lupa dengar radio FELDA ni ya... Kalau bukan kita warga FELDA yang menyokong, siapa lagi... Warga Indon yang kerja kat FELDApun kena dengar radio ni tau. Siapa yang tak nak dengar stesen radio ni akan dihantar pulang dengan segera.. kehkehkeh... (Jangan marah yaa ibu-ibu, bapak-bapak.... gurau sajooo...)

Nota bernas campur sengal: Walaupun aku bukan dilahirkan di FELDA, namun aku tetap berbangga menjadi sebahagian daripada komuniti ini.... Sebab apa tau...?? Sebab kat FELDA aku ada Chef Wan.... muahahahaha...

Wednesday, May 5, 2010

INFO: AMBIL JIKA IANYA BAIK DAN BERSESUAIAN....

Assalamualaikum....

Copy paste aje... Ingat nak upload gambar-gambar masa balik kampung hari tu, tapi terpaksa dibatalkan sebab streamyx sangat menyesakkan.... Penat nak membebel dah... huhuhu... Baca je la ya info yang aku amek dari Utusan Malaysia ni..
.

Apa itu halia?

Halia berasal dari Asia Tenggara dan kini ditanam secara meluas di Jamaica dan beberapa kawasan tropika. Akar halia terkenal sebagai herba yang digunakan untuk masakan dan juga perubatan. Halia telah digunakan oleh pakar herba China lebih 2,500 tahun lalu.

Khasiat halia:

Sejak zaman berzaman, halia sering digunakan untuk melegakan rasa loya, masalah sukar penghadaman, artritis dan membantu melancarkan peredaran darah. Halia juga mempunyai keupayaan untuk melegakan masalah kekejangan perut. Akar halia turut membantu menyokong sistem kardiovaskular yang sihat dengan menjadikan platelet kurang pekat sekali gus mengurangkan masalah peredaran darah.

Minyak halia yang digunakan untuk mengurut membantu melegakan kesakitan akibat artritis berikutan bahan anti-radang yang terdapat dalam tanaman tersebut.

Menurut kajian, halia membantu menurunkan kadar penyerapan kolesterol di dalam hati dan darah selain mengurangkan sakit kepala atau migrain. Kandungan shogoal dan gingerol dalam halia juga mampu meneutralkan asid dalam perut, merangsang pengeluaran jus penghadaman dan juga membantu memperbaiki otot otot penghadaman.

Bagaimana menggunakan halia:

~> Dihiris atau ditumbuk untuk digunakan dalam masakan.

~> Campuran akar halia dan ekstrak limau nipis membantu melegakan penghadaman. Ia juga boleh dijadikan minyak dan disapu di bahagian yang sakit.

~> Halia segar yang dibuang kulit boleh dimakan setiap empat jam tetapi tidak lebih tiga kali sehari untuk melegakan masalah perut. Teh halia boleh diminum beberapa beberapa kali sehari.

~> Cuba minum segelas teh halia untuk meredakan masalah selesema. Menurut kepercayaan masyarakat Cina, tenaga dalam halia dapat memanaskan paru-paru dan perut. Untuk membuat teh hali cuba resipi mudah ini.

~> 4 gelas air + 2 inci halia segar + hirisan lemon dan madu (sebagai penambah perisa)

Kupas dan hiris akar halia. Isikan air ke dalam periuk dan biarkan ia mendidih. Tambah sehiris halia ke dalam air yang mendidih. Kecilkan api, tutup periuk dan biarkan selama lebih kurang 15-20 minit. Tapis, tambah lemon dan madu sebagai penambah perisa

Maklumat tambahan mengenai halia:

Selain pelbagai khasiat yang terkandung dalam halia, berita baik kepada semua, halia tidak mempunyai sebarang kesan negatif dan selamat diambil dalam bentuk apa sekali pun.

Kapsul halia perlu diambil bersama segelas air. Halia boleh diambil sehari selepas seseorang menjalani pembedahan untuk mengurangkan rasa loya. Bagi mereka yang menjalani rawatan radioterapi atau kemoterapi, pengambilan halia mampu mengurangkan kerengsaan perut.

Lain-lain khasiat halia:

Mengubati selesema dan asma: Pengamal perubatan tradisional mencadangkan pesakit selesema dan asma mengunyah halia segar atau minum teh halia ataupun perahan jus akar halia bersama satu camca madu.

Mengurangkan sakit sendi, sakit otot dan kolesterol: Sakit-sakit pada otot dan sendi juga dapat diatasi dengan penggunaan halia. Untuk otot yang sakit, minyak halia dicampurkan dengan minyak neutral lain dan digosok ke bahagian tersebut.

Mengubat batuk: Dengan menghisap hirisan halia dapat melegakan batuk dan gatal-gatal tekak. Amalan ini lebih mujarab jika air halia dicampur dengan sedikit madu.

Menghilangkan bau mulut: Halia memang berkesan menghilangkan bau mulut yang menimbulkan ketidakselesaan. Hiris halia dan rebus hingga mendidih. Biarkan sejuk seketika dan minum. Atau tumbuk halia hingga lumat dan kemudian tapis. Campur dengan air yang sudah dimasak. Amalkan minum air halia tersebut waktu pagi dan petang.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »