Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, March 16, 2009

Kisah Aku Dan Dia.....Uhukkk(3)

Assalamualaikum....

Bersua lagi kita ye kawan-kawan... hehehe... Kali ni aku nak citer satu kisah yang terjadi masa aku kerja dan tinggal di Kuala Lumpur satu masa dulu... Dulu aku tinggal dengan adik yang dah kawen dan ada anak sorang yang masih kecil...

Seperti biasa, aku masuk kerja pukul 10 pagi...So, lepas subuh tu memang aku tak tidur dah.. Kalau tidur konpem lena dibuai mimpi punyalah... heheh.... Biasanya pagi-pagi aku buat air.. Selalunya air kopi la yang aku buat... So, lepas sarapan ala kadar akupun bersiap nak keluar.. Pukul 9 pagi aku dah keluar sebab nak kejar LRT dan bersesak-sesak dengan orang ramai.. Lemah betol kalau berasak-asak ni.. Rimas... Aku kerja dari pukul 10 pagi hingga 7 malam. Sepatutnya hingga 9 malam tapi aku mintak balik awal sebab takut nak masuk kawasan rumah aku tinggal tu..

Nak dijadikan cerita, bila aku sampai rumah, aku tengok air kopi pagi tadi masih ada lagi atas meja. Hmmm..., nampaknya takde siapapun yang minum air tu.. Aku yang keletihan terus je ambil cawan dan mula la minum kopi tu.. Dalam dua cawan jugak la aku minum... Haus bebb.. huhuhu.. Jalan laju-laju sebab takut punya pasal... Dah la aku ni rabun, jalan dalam gelap pulak tu.. Tu yang aku terkejar-kejar nak balik cepat tu... Selepas siap minum, akupun bawak la teko dengan cawan tadi kat sinki untuk  dibasuh... Mula-mula aku tuang lebihan air kopi dalam sinki... Tiba-tiba....

Tidakkkkkkkkkkk..............!!!


Aku nampak sekor cicak dalam sinki tu. Badan dia dah lebam macam mati lemas. Terus aku terfikir.. Cicak ni datang dari dalam teko kopi ni ke..???


Wekkkkkk......!!!


Aku terus jolok anak tekak aku, keluarkan semua air kopi yang aku minum tadi... Aku cekik-cekik leher aku sebab nak bagi muntah... Sampai nak terkencing aku menahan loya.....


Bluwekkkkkkkkkkkk.....!!!


Aku terus muntah dan muntah sampai naik lembik badan... Cilakak punya cicak, camne la dia boleh masuk dalam teko kopi tu ekk..., padahal teko tu bertutup....

Selepas aku lega, akupun belek la teko tu.... Hmmm...., mungkin cicak tu masuk ikut corong teko tu kot.. Mana ada lubang lain dia nak ikut, kan... Akibat dari peristiwa ni, aku boikot minum kopi.. Agak lama jugak la.. Serik aku dibuatnya... Terbayang-bayang rupa cicak yang dah mati lemas tu.. huuu.....

Pengajaran dari citer ni, sentiasalah berhati-hati dan yang paling penting, jangan gelojoh.. huhuhu.. Aku gelojoh ke....??? Tak laa, mana ada aku gelojoh... hikhikhik...


p/s: Lagu kopi dangdut dah ada.. Lepas ni lagu kopi cicak la pulak... ahaha...

Wednesday, March 11, 2009

Aduhhh.....duhhh...duhhh....

Assalamualaikum....

Hari ni aku sakit sangat..... teramat sakit.... Dari semalam badan aku macam tak seimbang.....
sengal2... rasa seolah2 bengkak satu badan... Ni la penangan gastrik.
Mungkin aku silap makan...atau makan lambat sampai dah masuk angin baru nak cari makanan. Aku tak tau mana punca yang sebenarnya...samada dari buah limau lokam, rendang daging atau sayur bayam yang aku makan. Makan sikit je tapi sakitnya sampai melarat ke hari ke-3 dah ni... Adoiii... laaa...
Malam tadi aku tidor awal.... pukul 8 dah lelap. Itupun selepas aku telan ubat demam. Bungkus badan dengan comforter konon nak bagi peluh keluar, tapi tak keluar jugakkk. Degil gak peluh ni.... dah akupun degil sama... hahakkk...
Pukul 3 pagi aku terjaga. Terkebil2 mata tengok jam. Bukak tv, tengok info... Ehhh, ada bola la pagi ni. Tapi mata dan badan tak larat nak teruskan niat tu. Pastu, aku pegi bukak laptop, carik lagu2 untuk blog aku ni... ada wishlist dari kawan2.. Badan masih lagi lemah. Tapi mungkin kerana semangat kawan2 aku teruskan jugak pencarian. Pukul 6.30 pagi aku stop dulu, jumpa DIA...
Lepas siap, aku cari lagi lagu2 tu.... akhirnya ada jugak walaupun agak sangkot. Sangkotpun sangkot laa.. janji ada hehehe....
Menjelang tengahari, badan aku rasa macam dah okay sikit tapi tengkuk masih sengal. Aku mintak tolong anak sedara picitkan kejap. Banyak angin yang kuar, tapi bukan angin pus-pus ye kekeke...
So, petang dalam pukul 2.30 petang aku mula memotong kain. Setelah agak lama aku biarkan kain customer tu tergantung atas kerusi.... Hmmmm.... kena buat jugak walaupun sakit.. sobbss.. Akhirnya dapat gak aku siapkan pemotongan aku tu walau dalam keadaan yang tak selesa... Aminn....
Lepas tu, aku masuk jengok blog aku ni dan aku biarkan kesakitan aku tu kat belakang. Yang penting dapat jumpa kawan2, dapat release tension dah cukup bagus bagi aku....
Aku takde harta untuk aku bagi kat kawan2 aku. Tapi aku sentiasa mendoakan agar korang semua sukses dan bahagia dunia akhirat.... Insyaallah...
Terima kasih teman. Sesungguhnya aku hargai setiap pertemuan ini walau hanya sekadar teman siber...
Cukup dulu setakat ini. Sampai jumpa lagi.... tata... titi.. tutu... hikkk...

Saturday, March 7, 2009

Kisah Aku dan Dia......uhukkk..(2)

Assalamualaikum....
Fuhhh.... aku sebenarnya dah tak tau nak post apa lagi. Banyak cite yang nak dikongsi tapi maleh mek amek nak susun cito tuu... haaa kan aku dah terspiking london hehehe...

Okay la... ni nak share citer zaman2 masa keje dulu....dah lama dah citer ni, tapi bolehlah kot...
janji ada post baru kan.... kakakaka... sebab korangpun dah bising asek cakap bila nak buat citer baru.....

Aku ni dulu keje kilang je.. apa nak buat.. dah takde rezeki nak masuk U...asek2 tak lepas je permohonan aku tu.... buduss kan dorang tak amek aku masuk kat U tu hehehe.....

Dulu, kalau ada cuti je aku blah balik rumah.. Aku tak baper suka dok kat hostel. Kalau cuti 4 hari je, mesti aku lesap.. Jauh gak la dari Johor nak balik Pahang ni. Duitpun banyak gak abeh tapi takpe, janji hati aku tenang dan lapang bila dok kat rumah hehe...
Aku biasanya naik bas dari Larkin ke Puduraya dan waktu perjalanan aku, malam la sebab pagi dah leh kejo bas ke Pekeliling then sampai rumah kol 12.30 tengahari...
Ada satu malam tu aku duduk dengan sorang mamat ni. Dia dah naik dulu, so dia amek la tempat duduk kat tepi tingkap.... cisssss.... padahal aku paling suka duduk tepi tingkap tu......
geram je aku bila tengok dah ada orang chupp tempat tu.... hehehe...
Perjalanan jauh. Naik bas pukul 12.30 malam, so mata memang la ngantok. Aku ni jenis yang tak suka tidor dalam perjalanan. So, aku buat2 tido je la. Nak dijadikan citer, mamat kat sebelah aku ni punya la lentok tidor. Dah la kepala dia berat, lentok lak kat bahu aku.. rasa macam nak sekeh je pale dia tu. Tapi aku sabo lagi. Sampai naik senget2 bahu aku nak ngelak. Berat wooo pale orang laki ni rupanya. Tah apa isi kat dalam tu tak tau la... hikkkk.. Aku mula la cari akal. Camne nak bagi mamat ni sedor, biar dia lentok kat tepi tingkap lak. Dalam pada tu, aku dapat satu idea.... huahuahua.... abeh la ko mamat wehhh....
Mula2 aku amek tudung yang aku pakai tu, tarik selapis untuk tutup muka aku.... kekeke.... kena la sorok muka dulu.... nanti senang aku nak gelak.... wakakaka... jahat giler. Lepas tu aku tolak dengan bahu pale mamat tu kat tingkap. Padan muka dia. Terus dia tersedar dan sambung tido lentok kat tingkap lak. Aku tau kejap lagi mesti dia lentok balik kat bahu aku balik. So, dengan segera aku amek jarum peniti kat tudung aku tu. Aku tegakkan jarum tu kat bahu dan bersedia untuk menyerang hahahaha.....
Dan.... betol apa yang aku jangka. Mamat tu lentok balik semula kat bahu aku. Gamaknya lembut ke bahu aku tu ek.... ekekeke.... Apa lagi, jarum peniti tadi terus kena kat pale dia.....
agaknya la sebab aku tak nampak kena kat mana... Tapi aku nampak dari dalam tudung yang mamat tu terpinga2 bangun sambil kesat mata dia.... wakakaka....ambek ko..!! Aku lak dengan selamba paling muka kat tempat lain sambil terhinjut2 gelak.. Nasib baik semua orang dah tido, so takde la yang tengok apa yang aku buat tu.. Yesss...!!! Akhirnya misi aku berjaya.... dan mamat tu terus lentok kat tepi tingkap sampai Puduraya... Boleh la pulokkk kannn....
Persoalan aku skang ni... Apasal orang laki ni suka lentok2 kat bahu pompuan ekk...?? Siapa leh tolong jawab.....
Ada lagi kisah lain.... tapi tunggu je la.... lotihhh denn....
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »