Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, January 24, 2013

Perasan dan perasaan...

Assalamualaikum...

Perasan dan perasaan...


Sejak aku terjebak dengan novel ni, ada satu benda yang aku perasan berlaku kat diri aku.. Mula-mula tu rasa macam tak relevan je nak hubung-kaitkan kedua-duanya iaitu novel dan perasaan.. Namun bila dah beberapa kali perasaan tu datang, aku perasan memang ada hubungan kimia kot.. hehehe..


Aku sering berdebar-debar bila nak baca satu-satu novel yang aku rasa memang best bagi aku.. Benda ni macam susah untuk aku terangkan sebab ianya melibatkan perasaan yang satu tu.. ehehh...


Macam ni la ehh...


Kadang-kadang bila berborak dengan geng yang sama-sama minat membaca novel ni, ada masanya dorang akan bagitau mana-mana novel samada novel baru atau lama, yang menarik untuk dibaca. Lepas tu, dorang bagi la tajuk novel tu dan dari keluaran mana.. Lepas tu, masing-masing memberikan komen samada negatif ataupun positif.. Yang penting, takde nak gaduh-gaduh dalam memberikan pendapat masing-masing.. Yang kecil hati tu mungkin ada la kot... ehehh...


Tapi pada pendapat aku, perasaan kecil hati ni semua baik simpan je la dalam hati... muahahahaha.. Takmo la nanti page untuk santai-santai menjadi tempat berdebat la pulak.. Tak seronok jadinya..., kan..


Apa yang aku perasan, bila ada di antara novel tu yang aku rasa minat nak beli dan baca, secara tak langsung, dada aku akan berdebar-debar seolah-olah tak sabar nak beli novel tu.. Namun begitu, aku selalunya akan biarkan dulu novel yang baru sampai kat rak buku.. Kadang-kadang ada yang aku ambil tapi lepas tu aku letak semula kat rak.. Ada yang aku baca sikit je, pastu letak semula.. Tu maknanya novel tu kurang menarik minat aku la..


Berlainan pulak dengan beberapa buah novel yang seolah-olah menyentap aku untuk membaca isi ceritanya.. Belum bukak muka surat lagi dada aku dah berdebar-debar dah.. Masa membacapun masih lagi berdebar.. Dah habis bacapun berdebar jugak malahan kadang-kadang tu, lepas dua tiga hari bacapun, rasa debar tu masih lagi ada.. Dan, novel macam ni memang menjadi novel kesayangan aku la sebab dah berjaya buat aku sentap.. hahaha...


So, lepas ni kalau nak beli novel, aku kena tunggu dulu samada dada aku ada debaran ataupun tidak.. Kalau perasaan aku biasa-biasa je, maknanya novel tersebut tidak berapa best jalan cerita dia.. So, tak payah beli.. hehe.. Boleh lak camtu, kan... ehehh...


Antara novel yang berjaya buat dada aku berdebar-debar sebelum membelinya adalah ILUS, ASST, Tertulis Buat Kita, Kuseru Rindu Itu, Nasi Lemak Buah Bidara, Pergilah Airmata, The Wedding Breaker, Biarlah YM Berbicara, Cinta Yang Terlewat, Bougainvillea, Bunga Hati, Keranamu Aku Rela, Teduhan Kasih, Asam Pedas Untuk Dia, Suami Yang Kubenci, Kerana Terpaksa Aku Merelakan dan beberapa buah lagi.. Ternyata lepas baca, aku suka dengan jalan cerita setiap novel tersebut... :)


p/s: Harap-harap dapat pergi pesta buku kat PWTC hujung bulan ni.. Dah lama tak jejak kaki kat PWTC tu... :)

Salah sendiri laa... hehh...

Assalamualaikum...

Salah sendiri laa... hehh...


Dulu, masa lepas je habis kursus menaip dan trengkas, laju je aku menaip guna jari yang betul.. Kebetulan masa tu kat rumah ada mesin taip kepunyaan arwah abah.. Dan sampai sekarangpun mesin taip tu ada lagi.. Elok lagi cuma karbon je yang takde.. Mesin taip tu la yang aku ketuk-ketuk untuk salin lirik lagu, buat sajak dan tulis cerpen yang entah apa-apa... hahaha... tettttt....


Sekarang ni habukpun tarak.. Kalau menaip kat laptop tu, pakat guna dua tiga jari je.. Trengkas lagi la ke laut weiiii.... Dah tak berapa ingat dah simbol yang digunakan.. Kalau dulu, 80 patah perkataan seminit (psm) tu kacang je tapi sekarang ni nak buat 10 psm pun terkial-kial.. Terbelit-belit tulisan trengkas tu.. Sudahnya, sendiri yang tak faham... hahahahaha... *sila gelak ramai-ramai.... 


Salah siapa..?? Sendiri punya salah laa... Suruh jadi kerani tak nak padahal masa arwah abah ada, dia la yang rajin buat surat hantar sana sini, mohon jadi kerani atau setiausaha.. Buat surat dalam Bahasa Inggeris lagi tu.. Well, arwah abah aku memang terror dalam BI sebab semua buku-buku tentera dia dalam BI..  Cuma aku je yang ngong sikit dalam BI ni.. hehh..


Tapi, aku tak minat nak kerja dalam ofis.. Rimas duduk dalam bilik dok ngadap mesin taip je.. Nak jugak jadi minah kilang.. Operatorpun operator la.. Apa ada hal.. Janji cukup bulan dapat gaji.. Hujung bulan makan megi.. muahahaha... Bertahun-tahun lak tu kerja kilang.. Setia lagi tu kat kilang yang sama.. Orang lain dua tiga kali keluar masuk kilang tu tapi aku masih tercongok kat situ jugak walaupun gajinya punya la ciput..


Namun, aku selesa di situ.. Selesa dengan kawan-kawan dan persekitaran.. Setakat satu dua masalah tu adat la, kan.. Ko ingat ko anak menteri nak komplen macam-macam.. Ko tu cuma ada SPM je.. Itupun sijil cukup makan je.. Sedar diri la weiii... hehh...


Takpe la kan, at least boleh gak menaip kat laptop ni walaupun guna tiga jari je.. *pujuk hati.. hehh...


p/s: Bukan menyesal.. Sekadar mengenang.. ngeeeeeee...

*Salam Maulidur Rasul untuk semua umat Islam walau di mana anda berada... 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »