Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, September 22, 2011

Apa yang perlu kita lakukan jika ular masuk dalam rumah di waktu tengah malam..

Assalamualaikum..

Laptop aku dah aku tutup.. Tapi belum simpan dalam beg lagi.. Sedihnya tengok laptop aku tu... huhuhu.. Ni aku gunakan desktop yang aku belikan untuk abang aku hari tu.. Kalau ikutkan, aku memang tak suka nak guna desktop public ni tapi dah terpaksa, nak buat macam mana, kan.. Ada lagi satu desktop lama untuk anak-anak buah aku main game tapi skrin dia dah kembang.. Hairan gak aku, macam mana la budak-budak tu chat or ngadap fb main angry birds dengan keadaan skrin yang dah kelabu tu.. Alamatnya cepat la rosak mata dorang tu..

Sebenarnya aku nak bagitau benda kat bawah ni je... Yang kat atas ni kira macam mukaddimah la.. :P...

Apa yang perlu kita lakukan jika ular masuk dalam rumah di waktu tengah malam..

Baru sekejap tadi telefon rumah berbunyi.. Mula-mula tu cuak jugak nak angkat. Maklum la, dah pukul berapa. Risau kalau ada berita yang tak baik.. Tapi, aku beranikan diri jawab.. Rupanya jiran sebelah rumah yang call..

Dia bagitau ada ular masuk dalam rumah dia. Ahh sudah.. Dah la malam-malam buta camni. Aku bagitau terus-terang yang aku tak berani nak datang. Kalau masih awal dalam pukul lapan tu boleh jugak aku datang dan ajak jiran yang lain. Ni dah pukul berapa dah ni.. Pukul dua lebih dah.. Aku suruh dia call polis dan bagitau kedudukan yang sebenar sebab cuma dia, cucu dia dan anak dia yang sedang dalam pantang je yang ada kat rumah tu..

Lepas tu aku call dia balik, tanya dia dah call polis ke belum.. Dia kata dah tapi polis tu suruh call sedara-mara yang terdekat. Mana ada yang dekat. Pastu polis tu cakap dorang nak kena call bomba dulu.. Alahaiii, balai bomba tu bukannya kat sebelah rumah. Jauh tu bebb.. Sejam lebih baru sampai. Kalau polis ni, apa la salahnya datang jenguk. Tak kesian ke dekat ibu tunggal tu... Kalau jadi apa-apa kat dia atau cucu dia atau anak dia yang dalam pantang tu camner.. huhuhu....

Aku suruh akak tu call abang dia tapi dia kata takpe la, dia cuba la buat apa yang patut dulu. Abang diapun bukannya dekat. Dalam sejam jugak baru nak sampai. Lagi-lagi kalau dah tidur, lagi la mamai...

Aku suruh akak tu sembur-sembur dengan ridsect dan pegang la kayu ke, apa ke.. Dia kata nak pergi ambil buluh sebab ular kan alah dengan buluh.. Aku cakap kat dia, kalau takut nak tidur, datang la rumah aku. Esok pagi baru la balik dan halau ular tu. Tapi dia tak nak sebab dia kata susah sebab ada baby.. Aku pujuk lagi tapi dia kata takpe la..

Sampai saat ni aku tak tau apa perkembangan rumah sebelah tu. Tapi tadi ada jugak aku dengar bunyi kayu pukul lantai. Tak tau la pukul apa sebenarnya.. huhuhu... Aku cuba call tapi tak berjawab.. Harap-harap dapat la dia bunuh atau halau ular tu.. Risau jugak aku.. Dah la aku ni memang penakut dengan ular, lagi payah la aku nak lelapkan mata..

p/s: Aku selalu jugak tengok dokumentari kat tv pasal ular yang masuk kat dalam rumah ni. Elok je polis tu datang rumah dorang.. Apsal polis kita tak boleh buat camtu ehh..? Nak jugak tau kenapa.. Kalau ada sesiapa yang ada jawapannya, silalah kongsi-kongsi info ya.. Aku cuma berkongsi cerita je ni. Jangan la ambil tindakan kat aku..Takuttttt... huhu..
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »