Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, September 29, 2013

Ram dan kegunaannya...

Assalamualaikum...

Ram dan kegunaannya...


Dalam entry ini, aku ditanya oleh Lana, apa itu ram.. Dan kali ni, aku tunjukkan rupa sebenar ram tersebut.. Bukan ram si penulis novel thriller tu ya.. Jauh sekali ramlah ram.. hehh..


Ram ni selalunya digunakan untuk menyulam samada menyulam dengan mesin ataupun menyulam dengan tangan.. Bila menyulam guna tangan, kerja akan jadi lebih mudah dan cepat.. Jika menyulam guna mesin, selalunya guna ram bersaiz besar.. Tapi jika menyulam guna tangan, cukuplah sekadar guna saiz yang kecil sahaja..


Boleh tengok pada gambar macam mana nak pasangkan ram ni pada kain..


Asalnya macam ni.. Ni saiz ram paling kecil.. Harga dia RM5.80 kat sini.. Kat tempat lain tu aku tak tau la ya..


Longgarkan skru untuk menanggalkan lingkaran dalam tu..


Letakkan kain di atas bahagian dalam ram macam dalam gambar...


Bahagian bawah/belakang...


Lepas tu, tekap atau masukkan bahagian luar ram tadi secara perlahan-lahan.. Jangan main hentak je tau.. Kang patah pulak kayu ram tu..


Tegangkan kain sebelum skru semula untuk mengetatkan ram tadi..


Dan inilah hasilnya.. Jahitan akan nampak lebih kemas dan nak jahitpun takde la terkial-kial sebab kain tu dah tegang...


Jika nak jahit manik pada bahagian lengan atau bahagian yang terhad, sambungkan kain lengan tadi dengan kain lain dengan cara jelujur kasar. Bila dah siap jahitan manik tu, boleh la cabut kembali jahiran jelujur tadi.. Tujuan sambung dengan kain lain adalah untuk memuatkan kain tu masuk ke dalam ram..


p/s: Harap faham kegunaan ram ni ya.. Lepas ni boleh la jahit manik dengan menggunakan ram...

Moga bermanafa'at..

Assalamualaikum...

Moga bermanafa'at.. 


Terima kasih aku ucapkan pada mereka yang masuk kat sini untuk melihat apa yang cuba aku sampaikan pada setiap entry. Semoga mereka mudah faham dan cuba untuk belajar.. Akupun bukanlah pandai mana tapi niat aku ikhlas iaitu ingin berkongsi ilmu.. Jika ada silap salah kat mana-mana tu, aku minta maaf la ya.. 



Aku faham apa rasanya bila kita tak punya duit berlebihan untuk menimba ilmu dengan menghadiri kelas jahitan dan seumpamanya.. Benda ni aku dah pernah lalui dulu. Betapa susahnya nak mengumpul duit untuk masuk kelas jahitan. Apatah lagi kena tinggal di asrama selama beberapa bulan. Semua perbelanjaan ditanggung sendiri.. Menabunglah walaupun sedikit.. Lama-lama nanti membukit la isi dalam tabung tu.. Insya-Allah..


Siapa yang berminat dalam bidang menjahit ni, aku ada buat beberapa entry yang berkaitan.. Tapi bukan semua entry tu bermula dari A to Z.. Ada entry yang hanya ada gambar je.. Boleh klik kat sini..


p/s: Komen tak banyak takpe.. Yang penting mereka faham apa yang disampaikan.. Terima kasih kerana sudi bertandang.. :)

Blank, blur, konpius dan seumpamanya..

Assalamualaikum...

Blank, blur, konpius dan seumpamanya..


Hari ni hari Sabtu ke, Ahad..?
Ahh, sudah.. Blank sekejap..
Rasa macam Sabtu je..
Jap tengok kat enpon jap..
Ehh, Ahad laaa...
Adehh...


Mujur ada enpon..
Boleh jugak check...
Kalendar banyak bergantung, tapi jarang nak tengok..
Ehehh...


Ni la padahnya bila dah lama tak pergi sekolah..
Ni yang rasa nak masuk sekolah balik semula ni..
Huahuahua...


p/s: Pernah tak benda macam ni jadi kat korang...??

Cara nak menjahit crumble bracelet..

Assalamualaikum...

Cara nak menjahit crumble bracelet..


Hari tu aku ada kongsikan cara asas nak jahit crumble iaitu crumble jentayu. Kali ni aku nak kongsikan pula cara nak jahit crumble bracelet.. Sebenarnya cara nak jahit kedua-dua crumble ni sama je iaitu proses berulang-ulang dan dibuat dari satu barisan ke satu barisan.. Boleh tengok kat sini untuk crumble jentayu tu..


Crumble bracelet ni biasanya tak banyak guna manik.. Dia cuma guna dua jenis manik pearl yang berlainan warna dan satu jenis manik silinder atau manik bulat kecil yang menggunakan samada tiga biji ataupun lima biji atau tujuh biji.. Yang penting jumlahnya ganjil.. Benda ni bergantung pada kita sendiri nak buat bracelet yang macam mana.. Boleh google dan tengok contoh yang ada..


-1-
Seperti biasa, buatkan satu garisan lurus sebagai panduan.. Kemudian, susupkan benang, masukkan tiga biji manik silinder dan sebiji manik pearl ke dalam jarum..


 -2-
Rapatkan manik dan cucuk jarum ke bawah betul-betul di hadapan manik pearl..


-3-
Kemudian, keluarkan semula jarum tadi betul-betul di belakang manik pearl.. Proses ni aku panggil  proses 'patah balik' .. Tujuan buat proses patah balik ni adalah untuk menguatkan kedudukan manik pearl tadi agar jahitan tidak longgar..


-4-
Lepas tu sekali lagi masukkan jarum tadi ke dalam manik pearl dan masukkan tiga biji manik silinder dan sebiji manik pearl berlainan warna..


-5-
Ulangi proses yang sama hingga habis barisan pertama..


 -6-
Untuk barisan kedua, masukkan jarum ke dalam dua biji manik silinder dan kemudian masukkan pula sebiji manik pearl.. Lepas tu, ulangi proses nombor dua dan tiga..


 -7-
Kemudian, masukkan jarum ke dalam manik pearl dan masukkan tiga biji manik silinder. Lepas tu, masukkan jarum ke dalam manik silinder yang di tengah tanpa mencuit kain.. Tengok gambar..


 -8-
Lakukan proses yang sama berulang-ulang hingga selesai barisan kedua..


 -9-
Kalau tak nak buat bracelet yang lebar, boleh je buat macam ni.. Finishing tu ikut kreativiti masing-masing la ya.. Yang aku buat ni just tabur je sebagai contoh paling mudah..


 -10-
Dan inilah hasilnya crumble bracelet yang sudah siap.. Jika nak buat lagi lebar, ulang je proses yang sama..

*Sila klik pada gambar untuk paparan lebih jelas..


Macam gambar kat bawah ni, dia gunakan manik bulat yang kecil dan bilangan manik tu tiga dan sembilan.. Cara nak buat tu rasanya sama je kot tapi yang ni diselang-selikan jumlah manik kecil tu.. Barisan pertama, gunakan tiga biji manik kecil dan barisan kedua, gunakan sembilan biji manik kecil.. Nak tau jadi ke tak, kena la buat dulu... Akupun tak berapa pasti cara dia buat... huhuhu...



p/s: Selamat mencuba ya.. Kena rajin berlatih dengan pelbagai bilangan dan jenis manik..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »