Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, March 7, 2013

Buah kanser...

Assalamualaikum...

Buah kanser...


Aku masih lagi berada di rumah kakak kat Nilai. Aku datang sini sejak hari Sabtu lepas. Ahad minggu lepas ada kenduri kawen anak sepupu aku kat Taman Tunku Jaafar manakala Sabtu minggu ni pulak, sorang lagi anak sepupu yang lain akan berkawen kat Lavender Heights, Senawang. 


Untuk mengelakkan dari berulang-alik dari Pahang, maka mak akupun menetapkan untuk tinggal selama seminggu kat sini.. Kalau lepas kenduri Ahad lepas dah balik Pahang, jangan harap la nak turun Nilai ni semula.. Tak dayo doh nak isi minyak keto.. huhuhu..


Okay, kat atas ni mukadimah ya.. hehe.. Kat bawah ni pulak aku kongsikan gambar buah kanser yang ada kat rumah kakak aku ni.. Aku tak tau apa nama saitifik untuk buah ni. Dan akupun memang malas nak tanya kat atok gugel.. Sapo ghajin, silo la tanyo kek atok tu.. hehh...




Kakak aku cakap, benih pokok ni dia dapat dari rumah seorang kawan berbangsa Cina kat Nilai ni jugak. Cara nak gunakan buah ni pun aku tak tau macam mana.. haiisshhh... Siapa yang tau tu, silalah rajinkan jari untuk bagitau.. ehehh...




Dulu, masa mula-mula je terpandang kat buah ni, aku ingatkan buah limau sebab buah dia memang besar, macam buah limau barli.. Bezanya cuma kulit buah kanser ni licin dan berkilat.. Cantik sangat kalau tengok secara live.. Macam bola bowling pun ya jugak.. Ada kan bola bowling kaler hijau..? Mujurlah aku ni bukannya jenis main terkam je.. Kalau tidak, dah selamat dah buah ni aku kerjakan.., kehkehkeh...


Buah ni dikatakan boleh merawat luka akibat pembedahan kanser iaitu untuk luka luaran/kulit sahaja. Gunakan buah yang dah betul-betul masak, warna kekuningan, belah dan tampalkan pada luka tadi.. Samada info ni betul ataupun tidak, tidaklah aku ketahui.. Jadi, para doktor semua, tolong la jangan marah aku ya... huhuhu.. Mungkin kerana pokok ini dinamakan pokok kanser, maka secara automatiknya bila ada buah, maka buahnya dinamakan buah kanser... errrr.... 


p/s: Jangan mudah percaya akan sesuatu perkara yang kita sendiri tak berapa nak pasti akan kesahihannya.. So, kalau korang tak yakin dengan info mengenai buah kanser ni, janganlah percaya... Lagi selamat kalau korang cari sendiri jawapannya... heeeeeeee....

Boleh rujuk kat sini dan sini..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »