Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, January 17, 2013

Berkawan dengan berok...

Assalamualaikum..

Berkawan dengan berok... 

Dalam satu-satu situasi, nama berok ni la yang selalu naik, yang selalu digunapakai, yang selalu jadi sebutan.. Antara beberapa contoh situasi yang boleh dilihat dalam penggunaan nama berok ni adalah:

Situasi 1: Perbualan di antara dua orang kawan iaitu Ali dan Atan..

Ali: Ko keluar ni nak jumpa siapa, Tan..?
Atan: Jumpa kawan jap..
Ali: Memang la jumpa kawan.. Takkan la nak jumpa berok pulak...
Atan: ^%#%^


Situasi 2: Perbualan di antara adik dan kakak..

Adik: Akak nak pergi rumah siapa ni..?
Kakak: Pergi rumah kawan la.. 
Adik: Ye la rumah kawan.. Takkan la rumah berok pulak..
Kakak: Ehh, budak ni.. Lempang kang...
Adik: Cakap je la nama kawan tu.. Ni asal tanya je nak pergi rumah siapa, jawab rumah kawan.. Kawan tu takde nama ehh...? Berokpun ada nama, tau tak..
Kakak: Sibuk je... wekkk....


Situasi 3: Perbualan akibat dari pergaduhan atau perselisihan atau sebagainya...

Si A: Ni siapa punya kerja yang pukul ko ni..?
Si B: Siapa lagi, berok tu la punya kerja...
Si A: Berok..?? Aikk, takkan dengan berokpun ko kalah...
Si B: Ko pun sama je dengan berok tu.. Suka cari pasal dengan aku.. huhh....


Situasi 4: Memanggil seseorang...

Si C: Hoiii berok...!!! Takkan la nak blah dah kott....
Si D: Ko panggil siapa tu..?
Si C: Aku panggil ko la. Panggil buat tak dengar je..
Si D: Bila masa ko panggil aku..?
Si C: Tadi tu la, kan aku panggil ko.. Tanya pulak...
Si D: Ooo.. Yang tadi tu ehh...? Yang tadi tu ko panggil berok.. Aku ni nampak macam berok ke..? Seligi kang... eeeiiiiii....
Si C: errrr.........errr........errr........


Situasi 5: Pengguna broadband..

Memang berok betul la line ni.. Kalau aku tau lembab macam ni, tak kuasa aku nak langgan ko la berok hoiii...


Masa suka, panggil sayang la, bebi la, darling la, anje la, ayang la... Bila dah tak suka, berok jugak yang dapat nama... adooyaiii...


Image
[Gambar]


p/s: Perangai macam berok..!! Berok lagi...!! Untung ko berok, asyik nama ko je yang jadi sebutan... kehkehkeh...

Buat dasar...

Assalamualaikum...

Buat dasar...

Satu-satunya benda yang aku sangat la malas nak buat dalam kerja berkaitan jahit-menjahit ni adalah buat dasar baju.. Lemah betul bab ni... Tak tau la kenapa.. Mungkin sebab ada pengiraan kot, tu yang jadi malas sikit tu... Aku kan tak pandai matematik... Kalau setakat dua kali lima, lima kali dua tu aku tau la.. ehehh...

Atas sebab itu jugak, aku jarang nak ambil tempahan baju yang berfesyen.. Kadang-kadang baju senangpun aku tak nak ambil sebab ni la, malas nak buat dasar.. Lagi satu, pengiraan kena tepat sebab jika tak tepat, nanti baju tu samada gelebeh ataupun sendat.. Lagi malang kalau baju yang dah siap nanti singkat dan padat.. Haru je.. hikk...

Tapi setakat ni, alhamdulillah, takde lagi aku dapat komplen dari kastemer.. Mungkin dorang takut nak komplen kot... ahakk... Ataupun, mungkin ada yang komplen, tapi cuma komplen melalui orang tengah, tak berani nak cakap berdepan, so, aku tak layan.. aauummmmmmm....!!!




Buat dasar baju ni sebenarnya senang je tapi atas sebab untuk keselesaan dan pengiraan, itu yang menyumbang kepada susah tu.. Tapi kalau kita fikir susah, memang la susah sampai bila-bila, ya tak..? So, nak tak nak, terpaksa la pusingkan malas tu jadi rajin... Yiihaaaa.....!!! Bagi semangat sikit maaaaa... kehkehkeh...

Kalkulator aku rosak la pulak.. Ehh, bukan rosak tapi bateri dah kong.. Manjang lupa je nak beli kalkulator baru.. Mujur la ada enpon cabuk aku tu.. Boleh gak guna dalam keadaan terdesak macam sekarang ni.. Nak buat dasar bajupun perlu ada kalkulator ya.. Dah namanya kena buat pengiraan, kan...


Contoh pengiraan untuk buat dasar baju adalah macam ni.. Aku bagi tips sikit ehh.. :)

Ukuran keliling dada: Contoh 38:
38 bahagi 4 = berapa dan campurkan dengan samada 1 inci ataupun 1 1/4 inci ataupun 1 1/2 inci untuk keselesaan...


Macam tu jugak pengiraan untuk bahagian pinggang dan ponggong.. Campurkan dengan berapa inci yang kita nak untuk selesa dipakai.. Kalau suka pakai sendat-sendat, tak perlu la campur 1 inci.. Mungkin cuma perlukan 3/4 inci sahaja.. Dan kalau nak longgar terutama sekali kat bahagian ponggong, campur la 2 inci.. Takde la nanti bila nak pakai kain tu, terpaksa goyang-goyangkan ponggong tu.. Dah macam nak gelek je.. hehehe...

Okay, itu saja nak bebel bab buat dasar baju.. hehehe.. Yang kat bawah ni pulak ialah book mark atau penanda buku yang aku  buat sendiri.. Aku guna je pamphlet TM ni.. Kertas ni ada empat bahagian dan aku pisahkan bahagian tersebut.. Pastu aku lipat dan untuk menguatkannya supaya tahan lebih lama, aku bungkus dengan selotep yang lebar tu.. Dah siap dan boleh digunakan.. Jimat sikit.. 

Aku kan tak suka lipat-lipat mukasurat buku/novel aku.. Tu yang kena berfikir lebih kreatif sikit tu.. ehehh.. Kalau nak cantik, boleh je gunakan cover majalah yang ada gambar artis yang korang minat.. Tapi, kat rumah aku ni takde majalah hiburan.. Kalau ada, dah lama aku buat book mark... :D




p/s: Okay la, dasar dah siap, bajupun dah dipotong. So, aku nak sambung menjahit baju tu.. Takut tak sempat siap je nanti.. Jumpa lagi naaaaa.............!! Daaaaaaaa..... :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »