Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, January 31, 2016

Adakah kita serupa..?

Assalamu'alaikum...

Adakah kita serupa..?

Ada tak orang yang sama pe'el macam aku ni..? Rasanya ada kot.. hehe.. Ala, pe'el suka tepek resepi kat pintu peti sejuk.. Bukannya pe'el yang pelik-pelik tau.. hehh....


Ada beberapa keping fridge magnet yang aku dapat percuma masa beli novel tapi jika nak suruh aku beli fridge magnet tu, minta maaf la ya.. hehh..


Kebanyakan resepi yang aku tepekkan dengan fridge magnet kat pintu peti sejuk ni aku dah buat dah.. Maknanya, aku dah mencuba tapi ada jugak dua tiga resepi yang aku belum cuba lagi.. 


Resepi semua ni jika aku dah cuba dan ia berjaya, makanya resepi tu akan kekal la kat pintu peti sejuk tu tapi jika resepi tu tidak menjadi, maka resepi tersebut akan aku campakkan ke dalam tong sampah.. Kejam, kan..? Siapa suruh bagi resepi tak betul.. ahahaha..




p/s: Masih ada lagi beberapa keping fridge magnet yang kosong, yang takde resepi di bawahnya.. Ni nak kena cari dan cuba resepi lain la pulak.. ahaha...

Friday, January 29, 2016

Siapa macam ni, kita geng..!

Assalamu'alaikum...

Siapa macam ni, kita geng..!

Aku ni jenis yang jarang keluar rumah.. Bukan sahaja jarang keluar, nak keluar selalupun malas.. ahaha.. Entah la.. Kadang-kadang aku terfikir, untuk apa aku keluar selalu sekadar nak beli bawang besar lima enam ketul.. Buang masa..! Baiklah aku beli banyak sekali harung.. hehh..


Jadinya, apabila aku keluar rumah, aku akan penuhkan stok barang dapur samada bahan kering ataupun bahan basah.. Apabila stok sudah penuh, aku tak perlu lagi nak fikir macam-macam.. Tak perlu lagi nak terhegeh-hegeh pergi kedai.. Tak perlu lagi nak buang masa ke sana, ke sini dan tak perlu nak bazirkan duit minyak motor... hehh..


Pasu kecil kat atas sekali tu aku isikan garam halus, serbuk kunyit dan serbuk perasa (kadang-kadang je guna).. Pasu besar sebelah dapur tu aku isi dengan garam kasar..


Aku memang selalu re-stock bahan kering macam ni.. Kalau tengok dah susut je, memang menggelabah la dibuatnya.. Aku kalau masak, memang guna banyak bawang samada bawang merah atau bawang besar.. Kentang tu pulak memang beli banyak sebab abang aku kat rumah ni hantu kentang.. Akupun suka jugak makan kentang ni.. Barulah nampak macam omputih sikit, kan.. kehkehkeh.. 


Lagi satu, kat rumah aku takde bahan makanan yang bukan-bukan.. Maksudnya, takde jajan atau yang seumpama dengannya.. Biskutpun cuma biskut lemak cap ping pong tu je.. Tapi stok mee segera tu ada la sikit sebab kadang-kadang apabila takde selera nak makan nasi, aku makan jugak mee segera ni tapi bukan selalu la.. Paling tidakpun sebulan atau dua bulan sekali baru aku makan..


Alhamdulillah.. Segala pembelian ini adalah atas rezeki dari Allah.. Moga Allah murahkan rezeki kepada kita semua termasuk korang yang membaca entri ini.. hehe..


p/s: Siapa jarang masak, jangan buat stok macam ni ya.. Takut nanti membazir pulak.. Ni untuk orang yang rajin masak je.. Rajin la sangat, kan... ahaha..

Tiga bahan sahaja...

Assalamu'alaikum...

Tiga bahan sahaja...


There ara three ingredients in the good life.. Learning. Earning. Yearning - Christopher Morley




Kesimpulannya, sentiasalah bersyukur.. Sentiasalah berzikir.. Sentiasalah beristighfar..  Sentiasa ikhlaskan hati.. InsyaAllah, tenanglah hidup kita.. (Peringatan untuk diri aku jugak ni..)


p/s: Tak banyakpun.. Cuma tiga bahan sahaja tapi yang tiga itulah susah untuk kita laksanakan.. Betul tak..?

Tuesday, January 26, 2016

Resepi: Kuih kaswi gandum...

Assalamu'alaikum...

Resepi: Kuih kaswi gandum...


Malam tadi ternampak la sorang kawan share-kan post pasal resepi kuih kaswi gandum ni.. Lepas tu, apa lagi, menggelupur la aku masuk dapur dan siapkan bancuhan tepung dan masak air gula tu.. Ingatkan malam tu jugak nak kukus tapi memandangkan masa tu jam dah dekat pukul sebelas malam, maka aku tangguh la untuk kukus pagi ni je.. Lagipun masa tu air gula masih lagi panas.. So, kena tunggu air tu sejuk la dulu, kan..?


Dan pagi ni, dalam pukul sebelas tadi, siaplah kuih kaswi gandum aku ni.. Alhamdulillah, elok kejadiannya.. Tidak keras dan tidak juga lembik.. Sedang-sedang je.. Terima kasih banyak-banyak pada kawan aku tu yang share-kan resepi dan juga terima kasih kepada si empunya resepi iaitu Jamayah Bujang..



Kelapa parut ni lambat dimesin... Makanya, aku kukus sekejap macam ni je untuk elakkan kelapa tu cepat basi..


Ni dia resepi kaswi gandum tapi aku tambah satu bahan iaitu garam.. 

Bahan A:
5 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir

Masakkan semua dan sejukkan.


Bahan B:
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung kanji/ubi/jagung - aku guna tepung jagung
1/2 sudu teh garam halus - ni aku tambah sendiri
1 sudu kecil air kapur sirih
Kelapa parut dari sebiji kelapa - kelapa muda
Sedikit garam







Ni cara yang aku buat..

1- Masak air gula tadi dan sejukkan..

2- Dalam bekas lain, masukkan tepung gandum, tepung jagung dan garam..

3- Apabila air gula sudah sejuk, tuangkan air gula tadi ke dalam bekas berisi tepung.. Kacau rata..

4- Masukkan adunan tadi ke dalam blender dan kisar sekejap.. Ni untuk mengelakkan tepung berketul-ketul.. Lepas tu masukkan air kapur dan kacau rata..

5- Tapis adunan tadi ke dalam loyang yang telah disapu dengan sedikit minyak masak.. Aku tak lapik plastik kat dalam loyang tu sebab dah sapu minyak masak.. (Aku sapu minyak masak, lepas tu aku lap sikit loyang tu dengan tisu supaya minyak masak tu tak berladung/bertakung..)

6- Panaskan air kukusan.. Bungkus penutup kukus dengan kain untuk mengelakkan air menitik masuk ke dalam loyang..

7- Kukus hingga masak.. Aku kukus dalam 45 - 55 minit..

8- Apabila sudah masak, buka penutup kukus dan sejukkan kuih.. Dah sejuk, baru boleh potong.. Gunakan pisau plastik untuk memotong..





p/s: Alhamdulillah, menjadi kuih ni walaupun pertama kali buat.. Terima kasih sekali lagi kepada tuan punya resepi.. Moga Allah memberkati segala apa yang dikongsikan..

Monday, January 25, 2016

Jangan ubah ikut suka hati sendiri je...

Assalamu'alaikum...

Jangan ubah ikut suka hati sendiri je...


Aku ni selalu sangat nampak orang gantikan huruf p dengan huruf b..
Kejap ditulis sebagai kejab..
Kaup ditulis sebagai kaub..

Sedap ditulis sebagai sedab..
Dan banyak lagi...
















Kadang-kadang ada juga perkataan yang kita cari tapi tak boleh nak jumpa.. Dia keluar macam kat bawah ni haa.. Kenapa ya..? Aku ni kalau dah keluar benda macam ni, memang tak tau dah la nak buat apa.. Mati kutu terus jadinya.. ahaha... Siapa tau kenapa keluar macam ni dan tau cara nak solve-kan, boleh la bagi info kat aku ya.. Terima kasih.. 




Perbuatan mengubah huruf ni mungkin nampak macam kecil je tapi percayalah, jika ia tidak dibendung, pasti akan menjadi semakin besar dan bertambah rumit, lebih-lebih lagi kepada mereka yang masih lagi bergelar pelajar.. Jika boleh, tolonglah jangan teruskan buat kesilapan ejaan macam ni..


p/s: Sayangi Bahasa Malaysia kita..

Boleh ke..?

Assalamu'alaikum...

Boleh ke..? 

Boleh ke kita nak buat baik dengan orang yang beri layanan buruk kat kita..? 


Mungkin boleh dan mungkin juga tidak boleh bergantung pada tahap kesabaran kita.. Jika nak ikutkan, memang payah la, kan? Pasti ada satu rasa kurang puas hati dan rasa itu mengundang satu suara yang sentiasa terngiang-ngiang di telinga.. Betul tak..?




Contohnya; Kita mendapat layanan buruk di kaunter jabatan kerajaan.. Pastinya kita melahirkan rasa yang sangat marah dan kita lahirkan rasa marah itu pada laman sosial seperti facebook yang akhirnya menjadi viral..


Kesimpulannya, benda macam ni memang sukar untuk kita praktikkan namun tidak mustahil untuk kita beri layanan yang baik walaupun kita dilayan dengan teruk.. Itupun jika kita mencuba dan terus mencuba untuk bersikap lebih penyabar..


p/s: Nak jadi baik, kena banyak bersabar.. Nak jadi seorang yang sabar itulah yang kadang-kadang agak susah sikit tu.. hehh..

Thursday, January 21, 2016

Kisah kek pisang berangan tak sudah.. ahaha...

Assalamu'alaikum...

Kisah kek pisang berangan tak sudah.. ahaha...


Awal petang tadi, aku buat lagi kek pisang ni.. Kali ni aku gunakan pisang berangan.. Selagi tak puas hati, selagi itulah aku cuba buat lagi dan memperbaiki mana silapnya.. Maka, resepi asal terpaksalah aku olah sedikit mengikut kesesuaian dengan selera aku.. Tuan empunya resepi asal jangan marah naaa... hehh..


Memandangkan aku dah pernah buat entri pasal kek pisang ni, maka aku tepek gambar je la ya.. Cara buat tu sama je dengan cara terdahulu.. Cuma ada la penambahan dan pengurangan bahan serta kali ni aku gunakan mixer The Baker aku tu.. Selalunya aku guna handmixer je.. 





Ini resepi kek pisang berangan yang telah aku olah.. Sikit je yang aku ubah dari resepi asal tu..

*  2 cawan tepung gandum (diayak)
* 4 biji telur Gred A
* 5 biji pisang berangan
* 1/2 cawan gula - resepi asal guna 3/4 cawan gula
* 3/4 cawan minyak masak
* 1 sudu teh soda bikarbonat
* 1 sudu teh baking powder
* 1 sudu teh ovellette

* 1/2 sudu teh garam halus - yang ini aku tambah sendiri
* 3 sudu makan badam cincang - resepi asal guna 3 sudu makan dark chocolate chips



Okay, ini dia gambar-gambar berkaitan dengan penyediaan sebelum terjadinya kek pisang berangan aku tu.. Pisang berangan tu aku gunakan enam biji tapi cuma lima biji sahaja yang dilenyek manakala yang sebiji lagi tu aku hiris serong untuk jadikan hiasan dan susun kat atas kek..





Cara nak buat kek pisang berangan ini adalah seperti berikut... 


1- Lenyek pisang dengan menggunakan garfu.. Kemudian, tuangkan minyak masak ke dalamnya.. Kacau sebati dan ketepikan sekejap..




2- Satukan tepung gandum, baking powder, soda bikarbonat dan garam ke dalam bekas.. Kacau sebati.. Ketepikan dahulu..





3- Putar gula bersama telur sehingga kembang.. Apabila bancuhan tadi dah kembang, masukkan ovalette dan putar sekejap untuk melarutkan ovalette tadi..
(Mula-mula aku gunakan pemutar yang ini tapi lepas tu, aku tukar gunakan pemutar yang bulat tu.. Lepas tukar, barulah cepat sikit kembang.. Ini kes tak tau nak guna pemutar yang mana satu.. Maklum la, baru belajar nak guna mixer ni.. hehe..)





4- Kemudian, matikan mixer.. Keluarkan bowl dari mixer dan masukkan pisang lenyek bersama minyak tadi ke dalam bowl yang berisi bancuhan telur tadi.. Kaup rata dengan menggunakan spatula..





5- Lepas tu, masukkan bahan tepung tadi sedikit demi sedikit sambil teruskan kaup balik dengan spatula.. Kacau rata biar sebati..





6- Akhir sekali, masukkan badam cincang dan kacau adunan supaya sekata..





7- Kemudian, tuangkan adunan ke dalam loyang pembakar.. Susunkan hirisan pisang berangan ke atasnya.. Loyang tu kena sapukan sekelilingnya dengan sedikit minyak masak.. Jangan ada bahagian yang tertinggal.. Takut nanti kek tu melekat dan susah nak tanggal..





8- Akhir sekali, bolehlah dibakar.. Aku lebih suka bakar atas dapur gas macam ni.. Anggaran masa bakar adalah lebih kurang 45 minit hingga sejam.. Gunakan api yang paling kecil..




Dan inilah hasilnya kek pisang berangan yang aku buat hari ni.. Kejadiannya lebih baik berbanding masa yang aku buat dahulu.. Alhamdulillah..







Lepas je kek ni masak, aku biarkan je kek tu dalam acuan.. Aku biar je loyang tu atas dapur sebab aku ada hal dan tak sempat nak keluarkan kek tu letak atas redai.. Balik-balik je, buka penutup loyang tu, tengok bahagian atas kek tu dah bertukar warna menjadi coklat macam tu.. Masa aku tinggalkan tu warnanya pucat je..


Kat bawah ni adalah video masa putar gula dan telur.. Aku gunakan nombor 4..





Okay.. Ini sahaja perkongsian untuk hari ini.. Bagi yang nak cuba buat kek pisang berangan ni, selamat mencuba dan moga berjaya.. Aku ni pun dah berapa kali dah cuba buat kek pisang ni.. Macam-macam resepi dah aku gunakan.. Ada yang menjadi tapi banyak yang bantat.. kihkihkih..


p/s: Kat atas tu aku bagitau nak tempek gambar je tapi alih-alih complete yang aku bagi.. ahaha.. Tak sedap pulak rasanya buat cerita separuh jalan.. hikhikhik..

Tuesday, January 19, 2016

Homemade roti pau...

Assalamu'alaikum...

Homemade roti pau...


Aku baru sahaja selesai membuat roti pau ni.. Aku bagi nama resepi ni sebagai roti pau sebab aku gunakan resepi roti dan aku kukus jadikan ia sebagai pau.. Jadinya, aku takde la nak bersusah-payah pergi mencari tepung pau sebab aku balun semacam je gunakan tepung gandum.. Aku sekadar nak mencuba dan juga sekadar main masak-masak untuk hilangkan kebosanan.. hehh..


Ni resepi roti pau yang aku olah sendiri mengikut kesesuaian aku. Maknanya, ikut selesa aku la nak sukat bahan tu macam mana.. Aku suka sukatan yang senang untuk digunakan.. Aku letak inti karipap dalam roti pau aku ni.. Inti karipap tu yang aku frozen-kan tapi apabila nak guna, aku panaskan balik semula.. Biarkan sejuk dahulu baru boleh diisikan ke dalam roti pau tadi..




Bahan-bahan untuk roti pau aku ni adalah:

2 cawan tepung gandum - gunakan cawan sukatan - ayak
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh GR Superbake 
1 biji telur gred A
1 sudu makan + 1 sudu teh marjerin planta (20 gram)
**1 sudu teh yis mauripan
**3/4 cawan air suam
**1 sudu makan + 1 sudu teh gula (20 gram)


Cara nak buat roti pau:

1- Satukan bahan yang bertanda ** ke dalam bekas.. Kacau rata dan tutup.. Ketepikan dan tunggu sehingga yis mengembang atau berbuih.. 

2- Dalam bekas yang lain, satukan tepung gandum, GR Superbake dan garam..

3- Apabila yis dah kembang, tuangkan yis tadi ke dalam bekas tepung dan mulakan menguli..

4- Masukkan telur dan teruskan menguli..

5- Kemudian, masukkan pula planta dan sambung lagi menguli.. Adunan doh ini agak melekit.. Jangan risau, teruskan sahaja uli dan jika melekit di tangan, kaut la dengan sudu.. Lepas tu, sapukan tapak tangan dengan minyak masak dan uli lagi sehingga adunan betul-betul ringan atau orang panggil elastik.. Jangan tambah tepung sebab takut nanti doh keras..

6- Lepas tu, perap sehingga doh naik dua kali ganda.. (Maaf, gambar doh sebelum naik terlupa nak ambil..)





7- Apabila doh sudah naik, tumbuk doh untuk keluarkan angin.. Uli sekejap dan lepas tu terus je bahagikan doh kepada beberapa bahagian yang kecil..






8- Leperkan doh dan isikan inti karipap didalamnya.. Kemudian, tutup semula doh dan gelek perlahan dan letakkan atas kertas dan susun dalam pengukus.. Aku gunakan kertas bungkus nasi lemak tu.. Bahagian berkilat tu aku letakkan doh.. Dapat 12 biji roti pau.. (Aku tekan-tekan dengan jari je untuk leperkan doh tu..) 








9- Kemudian, perap sekali lagi doh tu dan tunggu doh tu naik sekali lagi..






10- Apabila doh dah naik, kukus sehingga roti pau ni masak.. (Aku tak panaskan dahulu pengukus.. Aku terus je kukus.. Aku bajet 30 minit tapi masa 15 minit pertama tu, aku tengok roti pau ni dah masak dah tapi aku kukus lagi 5 minit.. Tu yang roti pau tu mengecut sikit.. Aku rasa kukus dalam 15 minitpun dah okay dah..) 





Beginilah kejadiannya roti pau aku.. Rupanya tidak la secantik mana tapi rasa dan strukturnya boleh la.. Lembut dan gebu la jugak.. Lagipun baru masak, memang la sedap makan masa panas...







Doh roti pau aku ni aku takde la uli lama sangat.. Uli beria pun tak juga.. Aku sekadar hempas-hempas 20-30 kali dan uli macam nak basuh baju guna tangan... 



Walaupun roti pau ni kecut semacam je tapi rasanya alhamdulillah... Si Olen tu pun dok menjeling je.. Nak la tuuuu... hehe..


p/s: Aku ni kebosanan sebenarnya.. Nak baca novel tapi mood nak membaca tu dah semakin jatuh merudum.. Nak tengok tv, takde pula drama yang menarik waktu petang macam ni.. Tu yang aku masuk dapur main masak-masak tu...

Jangan kata akak tak payung.. hehe...

Assalamu'alaikum...

Jangan kata akak tak payung.. hehe...


Alhamdulillah... Sesungguhnya aku tak sangka yang resepi sambal kicap yang aku kongsikan kat grup MAHN mendapat sambutan yang memberangsangkan.. Ramai yang Like dan Share.. Malah sudah ada yang mencuba.. Terima kasih sangat-sangat pada semua.. Segala perkongsian itu aku halalkan.. Moga ia memberi serba sedikit manfaat kepada semua..




Jenuh juga aku nak reply segala komen.. Rasa macam jadi artis sekejap.. ekekeke... Tapi demi kawan-kawan yang memberi sokongan, aku usahakan juga untuk menjawab walaupun cuma setakat "okay, silakan share; boleh je share; okay, sama-sama" dan sebagainya.. Komenpun semuanya sangat berhemah dan aku sangat hargai komen sebegitu.. Alhamdulillah, moga akan terus ada komen-komen yang positif kat grup MAHN tu.. Dan aku sangat hargai segala komen yang sebegini.. 




Siapa yang belum mencuba untuk  buat sambal kicap ni, silalah buat ya.. Senang je nak buatnya.. Buat stok banyak-banyak dan simpan dalam peti ais.. Nak guna, tinggal ceduk je tapi pastikan setiap kali ceduk, guna sudu yang bersih.. Lepas tu, tutup bekas tu rapat-rapat dan simpan semula dalam peti sejuk.. Kalau betul cara jaga, sambal kicap ni boleh tahan berbulan-bulan lamanya.. Itupun jika jarang ceduk la.. Kalau selalu ceduk, takde la boleh tahan lama sebab sekejap je dah habis.. hehe...


p/s: Nak kongsi duit, akupun kurang mampu.. Maka, aku share aje la apa yang aku tau.. Dan aku memang suka berkongsi benda-benda macam ni.. hehe..

Thursday, January 14, 2016

Mee Penjom yang suci lagi murni... Gunakan tanpa ragu-ragu...

Assalamu'alaikum...

Mee Penjom yang suci lagi murni... Gunakan tanpa ragu-ragu...

Sekarang ni, kalau nak beli mee kuning, aku lebih suka beli Mee Penjom ni..  Mee Penjom kini telah berkembang maju di sekitar daerah Kuala Lipis, Benta, Raub dan Jerantut.. Permintaan amat memggalakkan.. Mee Penjom adalah produk kepunyaan 100% anak Islam Melayu dari Kuala Lipis, Pahang.. Satu bungkus Mee Penjom ni harga dia cuma seringgit sahaja.. Jadi, tunggu apa lagi.. Moh la kita beli dan buat stok.. hehe..


Jom tengok mee goreng aku yang menggunakan mee Penjom ni.. Mee goreng aku ni sempoi ya amat.. Kali ni takde gambar penuh cara aku goreng mee ni.. Cuma ada gambar mee Penjom yang dah siap digoreng je... ahaha..





Aku bagi resepi untuk mee goreng aku ni...

2 bungkus Mee Penjom - keluarkan dari plastik, masukkan dalam raga dan lalukan sekejap bawah air paip
1 genggam ikan bilis - ditumbuk
4 biji bawang merah - ditumbuk
5 ulas bawang putih - ditumbuk
2 senduk cili kering kisar
2 sudu makan sos tiram - aku guna sos tiram Maggi
Sedikit kicap masin dan sedikit kicap manis - aku guna kicap kipas udang
2 biji telur
1 ikat sawi
3 keping tauhu - digoreng separuh masak dan dipotong kecil atau potong ikut suka
Minyak untuk menumis





Cara menggoreng Mee Penjom yang sempoi ni..

1- Panaskan sedikit minyak..

2- Kemudian tumiskan bahan tumbuk dahulu sehingga naik bau..

3- Lepas tu masukkan cili kisar dan masak sehingga naik minyak..

4- Kemudian masukkan sos tiram, kicap masin dan kicap manis.. Jika terlalu kering, boleh masukkan sedikit air.. Jangan masuk air banyak sangat.. Agak-agak je air tu cukup untuk masakkan mee tadi..

5- Lepas tu, pecahkan telur dan kacau-kacau sebati..

6- Kemudian, masukkan mee Penjom tadi..

7- Lepas tu terus je masukkan sawi dan kacau rata mee tadi.. Api dapur jangan kuat sangat.. 

8- Masak hingga mee betul-betul masak.. Akhir sekali boleh la masukkan hirisan tauhu dan kacau sebati..

*Aku tak gunakan garam sebab sos tiram dan kicap masin tu dah okay dah rasa dia.. Lagipun ikan bilis dah masin dah..


Okay, dah siap dah mee goreng yang aku buat dengan menggunakan Mee Penjom ni.. Sempoi je kan sebab takde udang, takde sotong ataupun ayam.. Yang penting, sedap dan kena pada tekak sendiri.. kehkehkeh....






p/s: Sokonglah keluaran bumiputera.. Janganlah asyik nak kondem dan fitnah je..

Monday, January 11, 2016

Cara paling mudah untuk jahit poket sisi...

Assalamu'alaikum...

Cara paling mudah untuk jahit poket sisi... 


Ini merupakan satu lagi cara paling mudah untuk menjahit poket sisi untuk seluar samada untuk seluar baju melayu ataupun untuk seluar getah.. Hari tu aku ada buat entri cara mudah menjahit poket sisi versi video dari Youtube tapi rupanya cara yang ini lagi la mudah.. hehe..


Okay, jom tengok gambar dan baca penerangan tu betul-betul...


Ini adalah kain untuk poket...


Letak macam ni dulu.. Letak bahagian luar kain kat belah atas.. Yang belah kiri tu untuk bahagian depan seluar dan sebelah kanan tu untuk bahagian belakang seluar..


Turunkan anggaran seinci dari aras pinggang sebab bahagian tu nanti akan dijahit dengan kain untuk pinggang.. Kemudian, jahitkan ikut paras tepi poket yang lurus tu.. 


Lepas tu buat macam ni dan letakkan poket tu pada kain untuk bahagian depan seluar... Bahagian belakang seluar tu besar sikit dari bahagian depan..


Kemudian, tandakan untuk mulut poket..


Bermula dari bawah kaki seluar, cantumkan bahagian depan dan bahagian belakang seluar tu.. Apabila sampai pada bahagian poket, jahit bersebelahan dengan jahitan yang mula-mula tadi.. 


Jahit sehingga sampai apda paras mulut poket yang telah ditandakan tadi.. Kemudian, matikan jahitan..


Lepas tu, jahit pula pada bahagian mulut poket untuk bahagian atas.. Jahit sampai habis dan matikan jahitan..


Lepas tu buat macam ni.. Nombor 1 tu kain untuk bahagian belakang seluar, nombor dua untuk bahagian depan seluar dan nombor 3 tu poket..


Letakkan poket pada kain bahagian depan seluar iaitu nombor 2 tu... 


Lepas tu, jahit lurus ikut anak panah.. Ini adalah untuk melekatkan poket dengan kain seluar..


Kemudian, jahit pula pada bahagian bawah poket..


Dan beginilah rupanya poket sisi yang telah siap dijahit.. Jika nak kemas lagi, boleh la tindih mesin pada mulut poket tu.. Lepas tu boleh la cantumkan semua bahagian seluar tu macam biasa..



Inilah hasilnya seluar batik yang telah dijahit.. Cuma ia belum siap sepenuhnya lagi sebab bahagian pinggang tu belum dimasukkan getah..







Masa menjahit tu, ambil sehelai seluar berpoket untuk dijadikan panduan atau rujukan.. Jadi, takde la nanti terkial-kial nak mula dari mana.. Selamat mencuba..


Berapa ya harga upah jahit untuk semuar batik macam ni..? Seluar ni ada dua poket, kiri dan kanan.. Bab harga ni aku susah sikit nak up tapi aku tak nak la rugi.. Bukan senang nak jahit seluar ni walaupun ada orang kata senang je sebab jahit lurus je.. Penat weii menjahit ni.. Sakit pinggang duduk lama-lama...


p/s: Sekarang semua tiga helai seluar batik ni dah siap sepenuhnya dah.. Lega aku.. ahaha.. Alhamdulillah.. 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »