Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, April 28, 2014

Bagi yang kecil, dapat yang besar.. :D

Assalamualaikum...

Bagi yang kecil, dapat yang besar.. :D


Sekarang ni tengah musim buah mangga, kan..? Selalu je nampak orang up gambar macam-macam jenis mangga ni kat blog dan fesbuk.. Buah mangga tu pulak ada yang ditanam sendiri, orang bagi ataupun dibeli.. 


Akupun nak up jugak la buah mangga dari pokok yang selalu masuk kat blog dan fb aku.. hehe.. Bila tengok je buah mangga ni, terus aku teringat kat sorang makcik kawan baik mak aku ni.. Makcik ni suka buat sambal mangga.. 




Jadinya, bila musim buah mangga ni, aku selalu ingatkan mak aku suruh bagi setangkai dua kat makcik tu.. Dan pagi tadi mak akupun bagi la.. Tak tau la banyak mana yang mak aku bagi sebab abang aku yang ambil buah tu..


Bila mak balik, aku tengok dia bawak buah mangga yang besar gedabak ni.. Mula-mula aku ingatkan buah betik.. Serius, tak pernah tengok buah mangga sebesar ini.. Mak kata makcik tu yang bagi.. Makcik tu pulak bagitau yang buah mangga besar ni anak dia yang bawak balik.. Buah mangga ni anak makcik tu tanam kat rumah dia..




Nampak macam kecil je, kan.. Tapi siyes, memang besar.. Cuma buah mangga ni kena peram dulu la sebab masih belum masak lagi.. 


p/s: Ini yang dinamakan rezeki.. Alhamdulillah... :)

Fikir dulu sebelum melenting.. ahahh...

Assalamualaikum...

Fikir dulu sebelum melenting.. ahahh...


Pernah tak korang beli penyapu laman, lepas tu batang kayu penyapu tu lebih kecil dari saiz lubang penyapu tu sendiri..? Maksudnya, batang kayu tu longgar sedikit ataupun memang longgar habis.. Cuba rujuk gambar kat bawah untuk lebih pemahaman.. cehhh... haha..




Jika longgar sedikit, lepas tu kita teruskan jugak menyapu, tiba-tiba batang kayu tu tercabut, tentu rasa hangin je, kan..? Pastu masukkan balik dan sapu lagi, pastu tercampak balik penyapu tu, lagi la bikin hangit sampai rentung.. hahaha.. Okay, cool.. Jangan cepat melenting.. Jangan pergi baling penyapu tu.. Mahal tu.. hehe.. Ada cara penyelesaiannya.. Mudah je nak bagi ketat lubang penyapu yang longgar tu.. 


Caranya rujuk pada setiap gambar.. kehkehkeh...


Ambil sedikit kain perca jenis cotton dan letakkan kat hujung batang kayu penyapu tadi..


Lepas tu, sumbatkan ke dalam lubang penyapu tu.. (abaikan kuku yang hitam tu ya.. )


Kemudian, hentakkan batang kayu tadi atas simen untuk mengetatkannya..


Okay, dah siap.. Dah boleh sambung sapu laman tu dengan gembiranya.. hehe..


Jika lubang tu masih lagi longgar, boleh lipat dua kain tadi.. Guna kain cotton sebab kain cotton tu kesat sikit dan akan menjadikan lubang penyapu tu ketat.. Boleh juga gunakan kaedah yang sama untuk mop dan sebagainya..


Boleh juga praktikkan kepada kepala paip untuk mendapatkan aliran air yang lembut dan tidak tajam..



Kan cantik air tu keluar.. 


Takde la laju berterabur macam ni... 


p/s: Okay.. Ni je yang aku nak kongsi.. Jika bermanfaat, boleh la ikut.. Jika takde faedah, tak payah la ikut ya... heeeee....

Saturday, April 26, 2014

Iklan masam manis.. hehh...

Assalamualaikum...

Iklan masam manis.. hehh...


Macam-macam iklan yang keluar kat tv sekarang ni, kan.. Ada iklan yang macam poyo tak logik langsung dan ada jugak iklan yang boleh membuatkan muka si penonton jadi masam manis.. ahahh..


Contoh iklan yang boleh muka orang jadi masam jika terkena kat batang hidung masing-masing adalah iklan yang satu ni haa... haha...


Eeeeiiiiiiiiiiiiiii....!!!
Macam Dayang Senandung...!!!
Muka je putih..!!!
Tangan hitammmmmmm.....!!!


Amekawwww....!! Siap terjerit-jerit lagi tu.. Aku takde la nak masam muka tengok iklan ni sebab muka dengan tangan aku kaler dia sama tone.. hehehe..


Manakala iklan yang boleh buat muka masam bertukar jadi manis ataupun nak jatuh perasan cun dalam masa lima saat adalah iklan yang ni... hehe..


Hellooo.....!!!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Awak memang cantik sejak dari kecik ehh...?


Mesti ramai yang jawab dalam hati, opkos la aku cantik... Tak gitu.. kikikiki...


p/s: Iklan pinggan putih licin berkilat yang pandai bercakap lagi best... hahahaha... 

Friday, April 25, 2014

Kare-Kare...

Assalamualaikum...

Kare-Kare...


Majalah Rasa ni aku pinjam kakak aku punya.. Kakak aku memang rajin beli majalah macam ni.. Bak kata anak dia; ibu ni beli rajin, buatnya entah bila.. Terus anak dia kena jeling.. Aku dok gelak je la.. hehehe.. Tapi kakak aku yang sorang ni memang rajin dan pandai masak.. 




Lepas tu, mula la aku selak -selak sikit nak tengok apa yang ada kat dalam.. Tup-tup aku terpandang kat resepi Kare-Kare ni.. Terus la berhenti kat situ.. Sebab apa tau..? 




Sebab aku terus teringat kat drama Filipina yang aku suka sangat tu iaitu Be Careful With My Heart.. Apa pulak kena-mengena BCWMH ni dengan Kare-Kare..?? Sebab dalam drama tu, dorang ni suka sangat makan Kare-Kare.. Gaya dorang makan Kare-Kare tu seolah-olah menunjukkan yang Kare-Kare ni sangatlah sedap.. Lagi-lagi bila tengok gaya si Nikki g-r-r-rrrr tu masa dapat Kare-Kare kiriman mak si Maya.. hehe..




Kat sini aku letak satu video cara nak masak Kare-Kare.. Mana la tau kot-kot ada yang berkenan nak mencuba.. Ehh, Sir Chief Richard yang ensem lagi sasa tu pun suka makan Kare-Kare tau.. hahahaha... 



[sumber]


p/s: Aku tak berani nak share resepi Kare-Kare yang ada dalam majalah ni.. Takut nanti kena saman.. Mano den nak cokau duit... huuuuuuu....

Thursday, April 24, 2014

Kutuk-kutuk tapi follow jugak.. hikhikhik....

Assalamualaikum...

Kutuk-kutuk tapi follow jugak.. hikhikhik....


Kita ni kalau masuk bab mengutuk, memang la power.. hahaha.. Lebih power daripada super power.. Err, apa benda la yang aku meraban ni.. ahahh...


Aku bagi contoh la ya sebab bila ada contoh ni, senang nak refer dan refresh.. hehh..


1- Kita kutuk fesyen tudung orang itu tapi dalam masa yang sama, kitapun jual tudung peten macam tu.. Atau lagi teruk, kita dan kaum kerabat kitapun pakai jugak tudung yang sebegitu.. 


2- Kita mengata pakaian orang begitu begini, ketat sendat sampai nampak segala jenis bayang tapi kita tak sedar yang kita, atau ahli keluarga kita, atau kawan-kawan rapat kitapun berpakaian macam tu jugak..


3- Kita dok kutuk orang yang kita tak suka tapi kita dok jenguk jugak dia punya laman sosial.. Dah jenguk tu dah la.. Ni siap dok potpet lagi kat orang lain.. kehkehkeh.. 


4- Kita dok kutuk siaran televisyen yang kita tonton tapi siaran itu jugak la yang kita dok follow hari-hari.. Macam geng yang boikot TV3 tu laa.. ahakkk...


5- Kita kutuk orang yang kawen cerai tapi kita tak tau nasib kita macam mana di kemudian hari.. Jangan nanti kita pulak yang follow benda yang sama.. uiishhh...


6- Kita dok kutuk dan ketawakan hasil kerjatangan orang lain sedangkan kita sendiri tak tau langsung nak buat kerjatangan tersebut.. Sibuk bebeno kita dok skodeng orang tu punya kerja.. hewhewhew..


7- Dan pelbagai lagi jenis kutukan yang tidak membina langsung tapi kadang-kadang boleh menimbulkan kegelian di dalam hati sampai terkekek-kekek ketawa.. hahaha.. Bukan suka dengan kutukan tersebut tapi kadang-kadang ayat yang dicipta tu sangat la tak menahan.. hehh..


p/s: Bab pakaian, aurat atau berkaitan hukum hakam ni, aku tak berani nak cakap sebab diri sendiripun tak semenggah.. Ukur baju biarlah di badan sendiri.. Jika baju sendiri singkat dan sendat, tak perlulah nak kutuk baju orang lain.. huuuuu.... .

Buat cover untuk novel..

Assalamualaikum...

Buat cover untuk novel..


Cuaca dua tiga hari ni sangat la panas berbahang.. Jadi, kepala akupun mula la sakit.. Baju kurung yang dua pasang hari tu sepatutnya dah siap dah tapi dek kerana kepala yang berdenyut-denyut, maka ianya terbengkalai kat situ je.. Baru tadi aku usik balik.. Gosok-gosok sebelum cantum kat badan baju..




Lepas tu, aku letak semula baju tadi.. Takde mood aku nak teruskan menjahit.. Tapi baru sekejap tadi aku cuba pulak belajar buat cover untuk buku atau novel ni.. Sambil-sambil layan drama Miranda, lepas tu sambung pulak melayan drama Anugerah Terindah, aku teruskan buat cover buku ni.. Dah lama tak buat kerja memotong kain atas lantai membuatkan pinggang aku berdenyut-denyut.. Tapi tahan je dulu rasa tu.. Semangat tengah berkobar-kobar la katakan.. ahahah..




Untuk cover buku yang pertama ni, aku buat sempoi je la.. Kain lapik berbunga tu lembik tapi kain kaler oren tu jenis heavy cotton yang orang buat sarung kusyen atau beg.. Mungkin lepas ni aku cuba cari heavy cotton jenis murah sikit.. 




Dan malam ni aku dapat la siapkan sebuah cover novel dari fabrik ni.. Macam seronok la pulak jahit benda ni.. Maklum la, benda baru dapat... hahaha.. Manatau kot-kot lepas ni aku nak jual pulak cover novel yang aku jahit sendiri.. Siapa tau, kan..?




Cover ni sesuai untuk novel yang ketebalannya dalam satu setengah inci atau dalam 730 muka surat.. Novel yang aku pakaikan cover ni tak sampaipun 700 muka surat.. Jadinya cover tu longgar la sikit.. Tapi okay la sebab jika ketat sangat, nanti susah nak masukkan kulit novel tu dalam cover..


p/s: Ada dua lagi cover dari kain oren ni yang belum aku jahit.. Tengah dok fikir nak letak kain apa kat bahagian dalamnya..


-------------

Okay, dah siap dah yang lagi dua tu..






Wednesday, April 23, 2014

Air ohh air..

Assalamualaikum...

Air ohh air..


Aku kesian kat mereka yang kena catuan air termasuk la adik aku yang dua orang tu.. Anak dah la ramai.. Kecik-kecik pulak tu.. Bila la semua ini akan berakhir..


Dulu masa aku ambil kursus komputer kat KL, pernah jugak kena catuan air ni.. Masa tu duduk asrama.. Asrama pulak takde kolam atau tong.. Masing-masing ada baldi je.. Itupun bukan semua ada baldi.. Sampaikan terpaksa sumbat sinki dengan penutup dia untuk simpan air buat cuci muka atau tangan..


Isi air penuh dalam baldi sebab malas nak ulang alik dua tiga kali.. Tapi bila sampai kat bilik mandi, air dalam baldi dah tinggal tiga suku je sebab banyak yang tumpah lagi-lagi kena angkut air naik tangga.. Kena jugak turun lagi sekali.. Kali ni bawak gayung je sebab nak penuhkan balik baldi tadi..


Sekarang ni kat rumah dah buat tangki.. Bila takde air, boleh la gunakan air dalam tangki tu.. Tapi air tangki tu cuma boleh pergi kepada sinki je sebab air sangat diperlukan di dapur.. Kolam kat rumah ni besar la jugak tapi tak sama dengan air yang mengalir keluar dari paip..


p/s: Air takde, harga tong pun mula la melambung naik.. Melampau sungguh dorang ni..!!! Huhh...!!

Mari berpantun..

Assalamualaikum...

Mari berpantun..


Ni la jadinya bila kepala dah mula tinggggggg tonggggg...., ahahaa... Mula la merapu meraban merekacipta pantun yang entah apa-apa.. Biarlah, bukannya aku ada kacau orangpun, kan... hehh.. Merapu meraban kat blog dan fb sendiri je.. Tak suka nak tengok, jangan tengok.. Biar aku sorang je yang tengok.. kehkehkeh..


Okay, marilah kita mencipta pantun sendiri.. Mungkin ini lebih baik daripada kita terus mencipta kontroversi.. :D


Bunga mawar kembang berseri..
Harum mewangi di dalam pasu..
Berbaik sangka amalan terpuji..
Moga hidup terus maju...




Anak Cik Timah namanya Lily..
Manis orangnya berbudi bahasa..
Nama bunga ni Rain Lily..
Silalah google jika tak percaya..




Memancing udang di Kuala Linggi..
Dapat seekor, girang kepalang..
Baiklah baik menabur budi..
Janganlah sampai maruah hilang...

Tenang-tenang air perigi..
Di baling batu, berkocaklah ia..
Tenang-tenang membawa diri..
Jangan sampai merosakkan jiwa..




Pergi ke hutan mencari berangan..
Pergi bersama anak tok ketua...
Baling batu sembunyi tangan...
Satu amalan yang berbahaya...

Bunga cempaka dalam perahu..
Dibawa belayar hingga ke seberang..
Sebelum tidur bermaafan dahulu..
Menambah erat kasih dan sayang..

Buah keranji dalam perahu..
Dibawa belayar hingga ke muara..
Orang mengeji, buat je tak tahu..
Lama kelamaan, diamlah mereka..





p/s: Pantun ni aku cipta sendiri tau.. Jangan nak memandai-mandai pulak copy and paste, pastu mengaku hak sendiri.. hewhewhew.. 

Tuesday, April 22, 2014

Take A Look At Me Now..

Assalamualaikum...


Take A Look At Me Now..


How can I just let you walk away..
Just let you leave without a trace..
When I stand here taking every breath with you.., ooh..
You're the only one who really knew me at all..

How can you just walk away from me..
When all I can do is watch you leave..
Cos we've shared the laughter and the pain.. 
And even shared the tears..
You're the only one who really knew me at all..

So take a look at me now..
'cos there's just an empty space.. 
And there's nothing left here to remind me..
Just the memory of your face..


Take a look at me now..
'cos there's just an empty space.. 
And you coming back to me.. 
Is against all odds and that's what I've got to face.. 

I wish I could just make you turn around.. 
Turn around and see me cry.. 
There's so much I need to say to you.. 
So many reasons why.. 
You're the only one who really knew me at all..

So take a look at me now.. 
'cos there's just an empty space.. 
And there's nothing left here to remind me.. 
Just the memory of your face.. 


Take a look at me now..
'cos there's just an empty space.. 
But to wait for you..
Well that's all I can do and that's what I've got to face.. 


Take a good look at me now, 
'cos I'll still be standing here.. 
And you coming back to me is against all odds..
That's the chance I've got to take, oh.., oho..

Just take a look at me now......








p/s: Daripada pandang dengan muka dan rasa yang penuh dengan kebencian, baik tak payah pandang langsung.. Takut nanti keluar bahasa yang bukan-bukan.. Ke.., nak kena pandang jugak..?

Kecil tapi besar... ahahh...

Assalamualaikum...

Kecil tapi besar... ahahh...


Small book with a big letters..




Walaupun bukunya kecil sahaja tapi tulisannya besar dan mudah dibaca.. Takde la nak kena jegilkan biji mata luas-luas..




Takde la macam sesetengah novel tu yang bukunya besar dan tebal tapi tulisannya alahaiii.... Berpinar biji mata menengoknya...


p/s: Sampai sudah tak baca novel tu.. huuu...

Monday, April 21, 2014

Pernah tengok..? Pernah guna..?

Assalamualaikum...

Pernah tengok..? Pernah guna..?


Pernah tengok tak benda kat dalam gambar ni..? Pernah cuba guna tak..? Ataupun memang expert menggunakannya..? Ataupun............., semuanya tak pernah..? Kesiannya la haiii.... Rugi tuuu... hehh..




Masa tinggal kat kampung dulu, aku pernah guna mesin ni.. Saja mengacau mak aku dengan geng dia.. ahahh.. Kena guna dua belah tangan masa nak pusingkan mesin getah ni sebab berat ya ampun.. Maklum la, tenaga budak kecil, apa la sangat, kan.. hehh..  Mesin ni bukan mesin kitorangpun.. Cuma menumpang guna je.. Mana la mampu nak beli mesin macam ni.. 


Paling seronok masa dok tekan-tekan getah dalam takung nak bagi dia beku.. Getah cair tu dorang curah dalam takung.. Pastu dorang letak cuka getah.. Pastu kena kaut dengan satu alat kayu tu untuk buang buih-buih getah.. Kena buat berulang kali sampai bersih.. Lebih kurang macam tu la proses dia sebelum getah tu dimesin.. Akupun ingat-ingat lupa dah.. 


Beria-ia la berlumba dengan kawan-kawan.. Plepek.., plepek.., plepek bunyi dia bila kitorang dok tepuk-tepuk getah tu.. Masa tu takde kisahpun bau getah tu.. Yang penting, keseronokan mencuba dan mengacau orang buat kerja.. hahaha.. Sekarang ni rasanya dah takde dah kot mesin ni kat kampung.. Akupun dah jarang balik kampung...


p/s: Kenangan manis yang tak mungkin dilupakan.. Bukan senang nak dapatkan duit.. 

Saturday, April 19, 2014

Think vs Speak vs Read vs Think

Assalamualaikum...

Think vs Speak vs Read vs Think


Think before you speak. Read before you think - Frances Ann Lebowitz


Kadang-kadang je fikir dulu sebelum cakap.. Selalunya main bantai je nak cakap apapun.. Takde dah nak fikir-fikir dulu.. Lagi-lagi masa darah tengah menggelegak... ahakkk... 




p/s: Perkara biasa untuk orang biasa macam aku.. Orang yang luar biasa ni dia cakap benda elok dan baik je.. :)

Friday, April 18, 2014

Bersyukurlah..

Assalamualaikum...

Bersyukurlah..


Dan Dialah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup dan dapat pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya dan (selain itu) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurniaNya dan supaya kamu bersyukur - Surah An-Nahl: Ayat 14


وَهُوَ ٱلَّذِى سَخَّرَ ٱلۡبَحۡرَ لِتَأۡڪُلُواْ مِنۡهُ لَحۡمً۬ا طَرِيًّ۬ا وَتَسۡتَخۡرِجُواْ مِنۡهُ حِلۡيَةً۬ تَلۡبَسُونَهَا وَتَرَى ٱلۡفُلۡكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبۡتَغُواْ مِن فَضۡلِهِۦ وَلَعَلَّڪُمۡ تَشۡكُرُونَ 




p/s: Sekadar satu perkongsian... 

Thursday, April 17, 2014

Kisah dulu-dulu... Rindunya..

Assalamualaikum...

Kisah dulu-dulu... Rindunya..


Ni adalah jahitan untuk final projek aku masa ambil kursus jahitan suatu masa dahulu.. Lama dah.. Dah lebih dari sepuluh tahun.. Tu yang jadi rindu  tu... hehe... Rindu pada zaman itu.. Dan sudah semestinya rindu pada semua.. :)






Kos untuk menyiapkan keseluruhan gaun pengantin ni hampir seribu ringgit jugak termasuk pembelian barang-barang lain yang tidak digunapakai, juga kos turun naik bas dan sebagainya.. Sekarang ni tak tau la boleh dapat lagi ke tidak kos macam tu.. Itupun masa beli kain-kain ni, tempat belajar tu ada sedikit joint venture dengan kedai ni.. Jadinya dapat la sikit diskaun.. Dah lepas diskaunpun masih jugak hampir seribu ringgit.. Kalau takde diskaun..?? 





Gaun pengantin ni aku pakai masa majlis tamat belajar.. Berat gaun ni.. Tapi bila pakai dengan crinoline, dah tak rasa berat dah sebab benda tu menampung keseluruhan kain yang kembang tu.. Tapi crinoline aku dah lesap entah ke mana.. hehh.. Mahal tu crinoline ni.. Dulu aku beli dalam seratus ringgit harga dia..


Sumber dari google..


Masa ni, aku memang totally out dalam memanik.. Memang satu apapun tak tau.. Malahan masa ni la aku baru mengenali apa itu manik.. Sadis, kan..? Tapi tu la, bila masuk kelas jahitan ni, banyak benda yang aku mula tau dan kenal.. Alhamdulillah.. Terima kasih pada kawan-kawan dan tenaga pengajar yang sangat membantu.. We are like a big harmony family.. Ecehh... hehe..





p/s: Sekadar berkongsi satu pengalaman yang sangat berharga... 

Wednesday, April 16, 2014

Masih boleh guna lagi maaaa.... hehh...

Assalamualaikum...

Masih boleh guna lagi maaaa.... hehh...


Ini bukan kedekut.. Bukan juga berkira.. Tapi memanfa'atkan akal yang ada.. Bila lagi nak gunakan daya kreativiti yang Allah beri..? 




Penyapu ni dia punya lubang tempat masukkan kayu tu dah pecah.. Jadinya bila menyapu, kayu tu asyik la togoluceh yoo.. Amekawww... Kan dah keluar bahasa ibunda tercinta.. ahahh.. Sila google makna togoluceh tu ya.. 




Kalau orang tengok, mungkin dorang akan cakap, beli lain je la.. Baru berapa ringgit je pun.. Bagi aku, selagi boleh guna, aku akan gunakan sampai la bulu penyapu tu botak.. ahakk.. Penyapu macam ni kalau beli baru mau makan lima enam ringgit juga hoiiii... Kegunaannya cuma untuk menyapu lantai kat luar rumah je.. Bukannya nak menyapu dalam rumah yang nak kena guna penyapu berbulu halus dan lembut gitu.. 




Nak ikatan yang lagi kemas dan mantap, gunakan tali yang lebih panjang.. Baru la boleh belit banyak kali.. Sia-sia je masuk pengakap jika tak tau nak buat ikatan ni.. Tapi aku masuk pandu puteri je walaupun persatuan tu tak aktif.. kuikuikui...




Entah apa la nama ikatan aku ni.. Hentam saja la labuuu... hahahaha..





p/s: Pedulikan apa orang nak kata.. Yang penting aku dapat jimat lima enam ringgit.. hewhewhew... 

Tuesday, April 15, 2014

Tak tumbuh, tak melata.. Tak sungguh, orang tak kata...

Assalamualaikum...

Tak tumbuh, tak melata.. Tak sungguh, orang tak kata...


Ianya dimaksudkan sebagai: Orang mengatakan tentang sesuatu perkara itu tentulah ada sebabnya.. [sumber]




Ya, betul.. Setiap apa yang diperkatakan, tentunya mempunyai sebab musabab yang tersendiri.. Namun begitu, alangkah bagusnya jika apa yang diperkatakan itu ada kebenaran di dalamnya dan bukannya bersandarkan kepada sebab semata-mata.. Kena ada bukti kukuh la, kan..


Macam-macam boleh dijadikan sebagai penyebab untuk orang bersungguh-sungguh mengata atau berkata-kata.. Dengki dan iri hatipun boleh jadi satu sebab juga.. *moga dijauhkan.. 


p/s: Atas sebab apa sekalipun, kena ingat juga iaitu bila kata yang baik, dapatlah ganjaran yang baik dan begitulah sebaliknya.. *ingatan untuk diri sendiri.. 

Label..

Assalamualaikum...

Label..


Susah bila takde label ni.. Habis semua kotak terpaksa dibuka.. Sekali sekala tu takpe la.. Lagi-lagi bila tak banyak jahitan sebab ada banyak masa nak main buka tutup dan belek-belek.. Tapi bila dah takde masa, mula la merengus.. Dah buka banyak kotak tapi warna yang dikehendaki tu tak jumpa-jumpa jugak.. Salah siapa..? Salah sendiri la, kan... Jadi, silalah marah pada diri sendiri... ahahh...





Jadi, nak tak nak, kena juga rajinkan jari buat label tu.. Nak kata rajin sangat tu tak juga sebab label kali ni main tulis atas paper tape je... ahahaha... Tak kisah la haiihh, janji dah ada label untuk setiap kotak.. Label tu pulak secara random je.. Takde la rajin aku nak asing-asingkan mengikut warna yang spesifik..




p/s: Jangan cilok label orang.. Tak baik buat macam tu.. Orang bersusah payah merekacipta untuk dapatkan label sendiri, senang-senang je kita nak cilok.. hehh.. Lagi tak baik bila kita labelkan orang dengan perkataan yang tidak sewajarnya... 

Monday, April 14, 2014

Ada benarnya walaupun......

Assalamualaikum...

Ada benarnya walaupun......


Menegur jangan sampai menghina...
Mendidik jangan sampai memaki...
Meminta jangan sampai memaksa...
Memberi jangan sampai mengungkit...




Kehidupan kita dipenuhi dengan jalan yang berliku-liku.. Bagaimana kita mengawal agar tidak terbabas, semuanya bergantung kepada cara kita sendiri.. Namun jika sudah berhati-hati dan masih lagi terbabas, maka terimalah dengan sod-ba-ro kerana tidak ada siapa yang ingin terbabas atau kecundang.. Jika boleh, semuanya nak jadi yang bagus belaka tanpa terpalit calitan calar dan luka.. 


p/s: Kebenaran yang pahit dan menyakitkan untuk diterima.. Namun jangan sampai berputus asa dan menyimpan dendam.. 

Sunday, April 13, 2014

Dia ni kan....!!! Eeeiiii....!!!

Assalamualaikum....

Dia ni kan....!!! Eeeiiii....!!!


Dia ni kan..!! Eeeiiii...!!! Memang tabiat dia suka buat macam ni.. Mujurlah aku dah selesai.. Tapi kadang-kadang masa tengah dalam proses tu ada jugak dia dok golek-golek.. Yang tak menahan tu bila dia dok kuis-kuis kaki.. Sabar je la..







Boleh je letak dia kat luar.. Tapi kadang-kadang dia masuk tanpa disedari.. Tup-tup dengan gaya mengada-ngada dia tu, terus je tergolek kat tempat sujud tu.. Sangatlah g-r-r-rrrrrrrrrrr.....!!!



Mujur dah siap berdoa.. Terkejut bila tiba-tiba je dia datang dan terus landing kat situ...




Sempat pulak ambil gambar ya... Alahh.. Enpon kat sebelah je.. Capai je la.. Takde la gigih sangat aku nak bangkit ambil enpon kalau letak jauh.. hehh...


Nak tanya satu kemusykilan jugak ni.. Nak kena basuh ke sejadah dengan telekung tu atau sekadar kibas-kibas gitu je..? Terima kasih pada yang sudi memberi jawapan.. Sayang lebih la kat dia.. ahahh....


p/s: Malu bertanya, sesat jalan.. huuuu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »