Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, October 12, 2015

Cara nak buat kerabu jantung pisang...

Assalamualaikum...

Cara nak buat kerabu jantung pisang...


Kali ni aku nak kongsikan cara aku buat kerabu jantung pisang ni.. Ada orang panggil LAWA tapi aku panggil kerabu sebab mak akupun panggil kerabu jugak.. Kita ikut apa yang mak kita cakap je.. hehe..



^
Jantung tu buang dulu kulit luar dia...
v



^
Lepas tu belah dua dan bersihkan..  Kemudian, rebus dengan sedikit garam sampai empuk.. Lepas tu toskan dan lalukan bawah air paip.. 
v



Hiriskan dua ulas bawang merah.. Cili api tu potong kecil-kecil.. Lada hitam guna yang serbuk je.. Masukkan semua tu ke dalam santan.. Letak garam sikit dan kacau rata.. Santan tu hendaklah diambil patinya sahaja.. Masa perah kelapa, gunakan air panas atau air yang sudah dimasak.. Jangan gunakan air paip.. 


Bawang tu kalau nak bakar dulupun boleh.. Ikut la selera masing-masing nak buat macam mana dan nak tambah apa lagi dalam kerabu tu.. Aku ni buat yang mudah je..




Bukan semua jantung pisang yang boleh dimakan walaupun buah pisangnya boleh makan.. Ada jantung pisang yang pahit.. Akupun tak tau sangat mana satu jantung pisang yang boleh dimakan dan mana satu yang pahit.. Lagipun pokok pisangpun aku tak berapa nak kenal sangat.. hehe.. Selalunya aku tanya mak aku la..


p/s: Makan lauk macam ni pun boleh menambah-nambah nasi.. Mana la badan tak bambambam.. hehh.. hehh.. hehh..

Pandangan kita sama 200%...

Assalamu'alaikum...

Pandangan kita sama 200%...


Aku setuju dengan pandangan yang diberi oleh Puan Sakinah Khalid ni.. Aku juga pernah mendapat komen sebegitu.. Bukan komen di fb tapi komen secara berdepan dari seseorang.. Lama dah.. Dan apabila beliau tulis pasal ni, tiba-tiba aku jadi teringat balik apa yang orang tu kata..


Orang tu kata yang dia tak akan bawa anak-anak dia pergi ke rumah orang yang buat itu tak boleh, buat ini tak boleh.. Aku diam je bila dia kata macam tu.. Cara dia bercakap tu seolah-olah nak bagi 'hint' kat aku supaya tidak 'bising' jika anak-anak dia buat 'perangai'..




Bagi aku, orang jenis sebegitu adalah jenis yang tidak suka ditegur dan ego.. Kita tak boleh langsung nak tegur kesalahan anak-anak dia.. Jika tegur sikap si anakpun tak boleh, bagaimana pula agaknya hendak menegur sikap si bapa dan si ibu itu..?


Anak-anak buah aku kalau meloncat-loncat atas sofa ke, katil ke, kusyen ke, main baling-baling bantal ke, siap la aku pegang hanger.. Mana yang dah besar sikit tapi dok buat perangai macam budak tadika, memang zapp la kena dengan hanger tu.. Sebelum orang pandang serong kat dorang, baik aku 'sekolahkan' dorang dulu.. Biarlah orang nak kata aku ni begitu, aku ni begini.. Terpulanglah..! Pada aku, orang cuma pandai mengata sahaja.. Fullstop..!


Aku sering juga nasihatkan adik-adik ipar aku pasal benda ni.. Cubit-cubit la sikit anak tu jika terlampau lasak.. Jangan sampai nanti orang kata kita tak tau jaga anak..! Dengan anak-anak buah, aku memang garang apabila dorang buat perangai.. Dan dorangpun dah tau aku macam mana orangnya.. 


p/s: Orang yang tidak suka ditegur akan kesalahan yang dia buat, eloklah duduk dalam hutan.. hehh...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »