Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, November 26, 2013

Muffin pisang lagi..??

Assalamualaikum...

Muffin pisang lagi..??


As usual, bila kebosanan melanda, maka akupun dengan gigihnya buat la projek masak-memasak ni.. Jika nak diikutkan, badan aku memang tak berapa nak sihat sangat.. Sakit-sakit dan sengal-sengal seluruh badan terutama sekali kat bahagian tulang belikat.. 


Tapi kalau nak dilayankan sangat segala sakit ni, satu kerjapun tak jalan.. Nak menjahit memang tak boleh la.. Jadi, akupun buat la muffin pisang ni... Tak tau percubaan yang ke-berapa dah.. Bantai je buat.. Jadi ke, tak jadi ke, itu belakang kira maaa... hehh..


Benda yang perlu ada untuk memudahkan kerja ialah scope aiskrim, spatula yang lembut dan boleh dilentik, paper cup dan tray yang bersesuaian.. Spatula yang lembik melentik ni tujuannya adalah untuk mengaut sisa-sisa adunan yang ada kat dalam bekas.. Jadi, takde la nanti adunan tu dibuang sebab kalau guna spatula atau sudu yang keras, memang susah nak kaut lebihan adunan dalam mangkuk tu.. 


Scope aiskrim tu pulak amat mudah digunakan jika nak dibandingkan dengan menggunakan sudu.. Just tekan je batang scope tu.. Nanti adunan tu dengan sendirinya akan keluar.. Aku punya scope ni saiz besar.. So, aku kaut sikit je.. Lagi satu, bila guna scope aiskrim ni, jari takde la melekit sana, melekit sini terkena adunan...






Untuk satu adunan, tak dapat banyak manapun.. Cuma dapat dalam 30 biji muffin je..





Aku bakar muffin ni dengan suhu 140C, api atas bawah dalam masa 20 minit... Aku cuma letak satu tray je untuk satu sessi pembakaran.. Letak kat tengah-tengah.. Sebelum tu, aku panaskan dulu oven ni selama 10 minit dengan suhu 140C.. Lepas tu barulah aku masukkan tray..








p/s: Okay, dah siap masak dah.. :)

Perbualan #2..

Assalamualaikum...

Perbualan #2..


Remaja: Tak faham la dengan orang yang suka ambil gambar sendiri, lepas tu dia upload gambar tu masuk kat fesbuk la, instagram la, twitter la.. Entah apa-apa entah... 


OD: Apsal pulak..? Dah dorang suka buat macam tu, biar je la..


Remaja: Tak tau la kenapa tak suka nak tengok.. Dorang tu macam syok sendiri je.. Perasan lebih.. 


OD: Nanti kau jangan buat macam tu pulak.. Kang orang pulak kata kau perasan..


Remaja: Eiii... Takde la nak buat macam tu.. Buat apa nak ikut semua tu.. Buat malu je..


p/s: Alhamdulillah... Mudah-mudahan dia akan ingat dengan apa yang dia cakap.. hehh..
*OD = Orang Dewasa.. 


Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »