Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, November 30, 2014

Agar-agar pelangi rekaan sendiri.. :D

Assalamu'alaikum...

Agar-agar pelangi rekaan sendiri.. :D


Aku baru lepas menerai resepi baru untuk agar-agar ni.. Dulu dah pernah buat agar-agar yang seakan sama tapi yang dulu tu versi agar-agar cermin.. Sekarang ni agar-agar pelangi pula.. Bahan asasnya sama je iaitu jelly.. Resepi ciptaan sendiri, suka hati la nak letak nama apapun, kan.. ahahh...






Kali ni aku masukkan satu cawan susu cair.. Agar-agar kering tu dalam anggaran 20 gram.. Gula pasir satu cawan setengah.. Lepas tu aku masukkan juga satu sudu teh esen perasa strawberry.. Kebetulan esen tu tinggal banyak tu je.. Sukatan air tu aku tak ingat sebab aku main masukkan je air dalam periuk yang dah biasa aku gunakan untuk masak agar-agar ni..





Lepas dah mendidih, aku tuangkan agar-agar pelangi aku ni ke dalam bekas tupperware.. Bila dah agak kurang panas sikit, aku masukkan jelly tu.. Main masukkan je.. Lepas tu biar je agar-agar tu mengeras... Aku tak kacaupun sebab takut nanti jelly tu mencair.. Ni pun dia dah cair sikit dah..




Bila agar-agar dah sejuk, masukkan dalam peti sejuk untuk mengeraskannya.. Kemudian, bila nak potong, terbalikkan agar-agar tadi atas dulang dan nampaklah dia punya warna jelly yang lintang pukang tu.. Dan nampak juga kesan agar-agar yang tak larut sepenuhnya sebab nampak ada kesan jalur-jalur halus tu.. Konon-kononnya seni la,  kan.. ahaha...


p/s: Anak-anak buah suka.. Alhamdulillah... Mak sedarapun suka.. hehh..

29 Oktober dan 1 November dalam kenangan.. :'(

Assalamu'alaikum....

29 Oktober dalam kenangan.. 



Entri ini dah lama.. Dah hampir sebulan aku letak dalam draft.. Lepas apa yang berlaku, aku tak cukup kuat untuk paparkan tragedi yang menimpa.. Tapi aku paparkan juga sebagai satu kenangan pahit yang tak mungkin aku lupakan.. Kisahnya begini...

-----------------------------------

Semalam bersuka ria berbalas komen di fb... Malamnya hujan lebat.. Pagi tadi juga hujan tapi hujan yang mengalir di pipi.. Dua ekor kucing, si anak merangkap si abang dan si ibu mati kekejungan dengan mulut yang berbuih.. Itulah dia Momok dan ibunya.. Seekor lagi masih tak nampak sejak dari pagi iaitu si Olen.. Yang ada di rumah cuma dua ekor iaitu si Combi dan si Cullen.. Sedihnya.. Sangat-sangat sedih.. 


Kesian Momok.. Mak aku terkejut tengok Momok yang dah mati masa dia buka pintu dapur.. Masa tu aku masih golek-golek kat dalam bilik bersebelahan dapur ni.. Terus aku bangun dan berlari ke dapur.. Bila tengok je Momok macam tu, luluhnya rasa hati.. 








Dan gambar kat bawah ini pula adalah Popok yang mati kejung kat dalam bilik mandi kat luar rumah...







Keesokan harinya, baru jumpa Olen yang dah kena hurung dengan kerengga kat pangkal pokok pisang sebelah stor.. Padahal sebelum tu aku dah cari dia dah kat kawasan situ tapi tak jumpa.. Gambar Olen takde sebab tak sampai hati tengok dia yang kena hurung tu.. Masa ni aku bawak sekali si Combi dan Combi dok mengiau-ngiau bila tengok Olen macam tu.. 


---------------------------------------


Dan hari ini, 1/11/2014, Combi pula menyusul.. Sedihnya tengok Combi yang dah keras kat bawah kerusi rotan kat beranda.. Malam sebelum tu elok je dia lepak dan main-main dengan aku kat bilik jahit aku ni.. 








Paginya, aku cari-cari dia walhal selalunya dia yang cari aku dulu.. Keliling rumah aku panggil dia tapi dia tak datang-datang.. Hati aku dah mula rasa tak sedap.. Dua tiga kali jugak la aku pusing keliling rumah.. 


Tiba-tiba hati dok kata, suruh pandang bawah kerusi rotan tu.. Nah..!!! Demi melihat dia dah tertiarap kaku, terus menggigil tangan aku.. Tak sangka sungguh..!! Menangis aku dibuatnya.. Saat aku taip entry ni pun aku masih lagi menangis.. Sedih sangat.. Dalam masa tak sampai seminggu, empat ekor kucing aku mati.. 












p/s: RIP Momok.. RIP Popok... RIP Olen.. RIP Combi.. Gonna miss both of you.. Salah satu terapi aku sudah tiada lagi.. Sedih sangat... Mengalir lagi air mata aku.. Kini tinggal si Cullen je..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »