Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, May 8, 2011

Kenduri kendarat membawa berkat...

Assalamualaikum....

Kenduri kendarat membawa berkat.
Mudah-mudahan berkat la segala kerja yang dibuat tu.. 
Amin... 

Semalam ada kenduri kat rumah jiran. Anak lelaki dia kawen. Kenduri menyambut menantu je, takde la buat besar-besaran. Makan semua guna katering. Tapi bab hidangan lauk-pauk untuk meja pengantin, orang-orang terdekat yang tolong buat. Kiranya masih ada lagi la sessi bergotong-royong ni walaupun sikit je kerja yang nak dibuat. Sikit-sikitpun, berpeluh la jugak ketiak. Dah la cuaca tersangat la panasnya tanpa angin yang bertiup seperti biasa..

Aku datang lewat. Kemas rumah dulu sebab rumah jadi tempat persinggahan sementara untuk pengantin bersiap. Kiranya nanti dorang berarak dari rumah aku la. Dah siap kemas yang ala kadar tu barulah aku ke rumah jiran tadi. Sampai-sampai je tengok dorang dah mula buat kerja dah. Tersipu-sipu la jugak muka aku ni. Lantak pi la haiihh depa nak kata apapun.. =)

Aku tolong je mana yang patut. Orang suruh buat itu, buat ini, aku buat je la. Malas nak cakap banyak takut nanti kerja tu jadi tak ikhlas pulak, kan... Kat sini aku kongsikan beberapa keping gambar untuk aku jadikan 'kenangan'. Gambar pengantin aku malas nak tempek, takut nanti kena saman la pulak sebab letak gambar kat sini tanpa keizinan tuan punya badan. Sebenarnya, nak elakkan blog ni dihidu oleh wartawan bebas tak bergaji tu. Ramai orang yang suka buat kerja sambilan ni... kehkehkeh...

Ni dorang buat gubahan untuk buah tembikai. Aku tak mahir dalam bab ni. Rasanya kalau cuba buat tu, boleh menjadi kot. Gubahan ni biasa-biasa je dan masih boleh makan buah tu. Takde la macam gubahan kat hotel yang siap berukir bagai tu. Kalau dah berukir cantik macam tu, camner nak makan ehh.. Takkan nak belah kot... Pakat tengok dan ambil gambar je la gamaknya... hehehe...



Aku suka tengok makcik ni mengorek isi buah tembikai ni. Dari zaman kecik dulu sampai sekarang, aku tak pernah lagi merasa mengorek camni. Nak mintak cuba, segan la pulak. Mak aku dulu ada beli alat pengorek tu, tapi dah lesap ke mana entah la. Kalau tak, boleh jugak praktis kat rumah. Harus cari dan beli ni.. 

p/s: Boleh pulak bekalan air terputus masa kenduri tu. Mujurlah pakai katering. Kalau tidak, jenuh la nak cari air buat cuci pinggan. Nampak gayanya pengantin la yang kena cuci saki baki periuk belanga yang tinggal tu. Nasib korang la kannn.... hehe...
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »