Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, December 11, 2009

Fuhhhhh!!! PENATNYA MENGGENTEL...kehh3...

Assalamualaikum....

Aku baru je selesai buat kuih siput. Aku tak jadi nak gunakan mesin tu sebab adunan untuk kuih siput ni lembik sikit dan ianya tak sama dengan adunan untuk kulit karipap hari tu. Nasib baik la kat rumah ni ada 2 ketul acuan untuk menggentel tu. Maka kekal la nama kuih siput dengan nama asalnya....kuih guntingpun tidak....apa lagi kuih mesin....hakhakhak....

Korang tengok je la gambar2 yang baru aku ambil ni. Gelap sikit la gambar2nya sebab satu lampu je yang menyala, yang lagi satu tu tak nak pulak menyala. Macam tau2 je kuih siput aku ni buruk rupanya... huahuahua....


Nasib baik la ada anak dara cilik 2 orang ni. Seronok betul dorang menenyeh dan menggentel......hehehe...



Beginilah caranya untuk menenyeh dan menggentel ya kawan2.... (Gentel aje la....cantik ke buruk ke....tak kisah....janji sedappp......ahakk....)



Kakakaka.....dan inilah rupanya kuih siput yang telah siap digoreng. Akupun tak tau la ni siput sedut ataupun siput gondang. Tapi bukan siput bab* hoccay....no...no...no......



Bila dah masukkan dalam balang ni takde la nampak buruk sangat rupa kuih siput aku ni kan....kan...kan....ekekekeke....


p/s: Biar buruk rupa asal sedap rasanya. Apa bendanya yang sedap tu...?? Lu fikirlah sendiri.....!!! Muahahahahaha.....
.

GENTEL dan TENYEH......muahahahaha.....

Assalamualaikum...

Kali ni aku nak kongsi satu lagi resepi. Aku rasa korang patut cuba resepi ni sebagai kudapan sambil lepak2 depan tv tengok bola ataupun sambil mengadap pc masing2. Nak buat bekal pergi deting kat dalam panggung sambil tengok citer 2012 pun bolehhh....... Muahahahaha....

KUIH SIPUT

Bahan2:

1 cawan planta
1/2 kilo tepung gandum (2 1/2 cawan)
3 sudu makan udang kering yang telah siap dikisar
1 sudu makan bawang putih yang telah siap dikisar
3 sudu makan bawang merah yang telah siap dikisar
3 sudu makan cili kering yang dikisar (ikut suka pedas)
1 sudu kecil jintan putih (dikisar)
1 sudu kecil jintan manis (dikisar)
1 sudu kecil ketumbar (dikisar)
sedikit garam
sedikit daun kari
minyak masak secukupnya

Cara2:

1) Gaulkan tepung gandum bersama dengan planta sehingga sebati.

2) Masukkan kesemua bahan2 yang lain.

3) Adun sehingga adunan/doh boleh digentel dan tidak melekat dijari (pandai2 korang la nak buat apa kalau adunan/doh tu melekat yaa...)

4) Ambil sedikit doh, gentel dan tenyehkan pada acuan kuih siput. Ulangi proses yang sama sehingga adunan habis.

5) Goreng sehingga masak/garing. Sebelum kuih siput tu masak, jangan lupa masukkan daun kari ke dalam kuali.

p/s: Aku plan nak buat kuih gunting je menggunakan resepi ni. Tapi aku nak gunakan mesin yang hari tu. Jadi lepas ni kuih gunting dah tukar nama kepada kuih mesin.....hakhakhak...

(Stok biskut kat rumah ni dah kehabisan. Maka terpaksalah aku mencari jalan alternatif untuk mengisi kekosongan perut anak2 buah ni....hohoho.....)
.
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »