Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, May 27, 2016

Ini kerja kau rupanya ya!

Assalamu'alaikum.

Ini kerja kau rupanya ya!

Kerja apa? Siapa punya kerja? Tak nampak apa-apapun. Gambar pertama ni, memang la tak nampak 'kerja' apa yang 'dia' tu buat. Yang aku nampak, pokok bunga aku ni lain macam je dia punya kembang.




Haaaa.....! Ni la 'kerja' yang 'dia' tu buat. Pandai betul dia cari port. Sangat strategik sampai akupun tak terfikir kenapa pokok bunga aku tu mengembang. Mujurlah hari tu aku ternampak si ibu ayam tu keluar dari rumpun pokok bunga ni. Lepas je ayam tu blah (sebab aku dah halau), akupun kuak la dahan pokok bunga tu dan nampak la apa yang tersembunyi di situ. Wa ang takajuik, okay!




Lepas tu, apa lagi. Akupun kutip la semua telur ayam kampung tu. Dalam hati siap bercakap; padan muka ko ayam! Telur ko aku dah rembat. Hahaha. Mula-mula tu ingat nak simpan je telur tu dalam peti sejuk. Tapi tak lama lepas tu, teringat pulak dah dekat nak puasa ni, kan? Maka, akupun terus tak jadi nak simpan telur tu malah telur yang ada dalam peti sejuk tu aku keluarkan, aku basuh dan aku biarkan terendam untuk beberapa minit. Tujuannya untuk kita tahu samada telur ayam tu masih elok lagi ataupun sudah masuk angin.




Ada sebiji telur yang terapung. Akupun asingkan. Telur yang lain tu aku toskan dulu bagi kering. Kenapa? Sebab aku nak buat telur masin la. Hahaha.


Telur yang terapung tu tak rosakpun. Elok je lagi isi kat dalam tu tapi disebabkan aku dah pecahkan telur tu dan aku tak tau nak buat apa, maka, telur kuning dia tu aku bagi kat anak-anak bulus aku makan dan telur putih tu aku tepek kat muka aku. Tegang sekejap kulit muka mak jemah ni. Kehkehkeh.


p/s: Siapa kata telur ayam kampung tak boleh dijadikan telur masin? Boleh aje maaaa. Pandai-pandai la kita sukat banyak mana nak letak garam kasar tu. Yang penting, telur tu jangan direbus dulu ya. Dah jadi telur masin baru la kita rebus dia. Heh.

Thursday, May 26, 2016

Beza antara mereka.

Assalamu'alaikum.

Beza antara mereka.


Satu, beli dengan peniaga berbangsa Melayu. Harganya RM6.





Dan yang satu lagi beli dengan peniaga berbangsa Cina. Harganya RM4.





Dua-dua halia ini dibeli dalam kawasan yang sama. Jarak antara tempat jualan tak sampaipun satu kilometer. Perbezaan harga sampai RM2. Kuantiti jugak agak ketara perbezaannya. 




Kadang-kadang bukan tak nak tolong peniaga yang sama bangsa. Tapi itu la, harga yang dorang kenakan sangatlah ketara bezanya. 


p/s: Memang betul pilihan ada di tangan kita. Cuma, ada ketikanya terasa serba salah juga. 

Dah kena remove? Bagus!

Assalamu'alaikum.

Dah kena remove? Bagus!

Sejujurnya, aku hanya sekali je pernah jenguk page tu. Lepas tu, takde dah aku nak jenguk. Like page tu pun tak. Walaupun khabarnya ramai yang Like, yang penting bukan aku. Aku tak akan Like page yang entah apa-apa, apatah lagi yang tidak memberi sebarang manfa'at. 




Page caca marba dan caci maki macam ni pasti akan ujud lagi. Mereka yang ada di belakang page ini tidak akan pernah serik untuk timbulkan kontroversi. Entah la, kadang-kadang aku jadi tak faham kenapa nak buat page yang sebegitu. 


p/s: Janganlah jadi gila hanya kerana nak ada nama. Kronik sangat dah gayanya.

Monday, May 23, 2016

Main ubah-ubah tempat.

Assalamu'alaikum.


Main ubah-ubah tempat.


Pokok nenas tu asalnya aku tanam dalam pasu sebab nak bagi dia tumbuh elok dulu. Nenas ni dari rumah kakak kat Labu tu. Apabila tengok pucuk baru dah elok dan naik dengan cantik, aku ubah tanam atas tanah pulak. Harapnya pokok nenas ni hidup subur dan ada buahnya nanti. 







Pokok mata kucing ni pulak tumbuh atas tanah. Mungkin bijinya dibawa dek tupai. Tingginya ada la dalam sejengkal lebih sikit. Kebetulan ada satu polybag kosong. Maka, akupun dengan sepenuh tenaga korek la dan masukkan dalam polybag tu. Harapnya pokok mata kucing ini juga membesar dengan sihat dan berbuah dengan lebat. Jika tengok pada daunnya, pokok mata kucing ni sama jenis dengan pokok mata kucing jiran depan rumah yang buah mata kucing tu besar dan sangat manis.




p/s: Moga usaha kecil aku ini membuahkan hasil. Aamiin. Tolong doakan sama-sama ya. Terima kasih. :)

Sepatutnya begitulah!

Assalamu'alaikum.

Sepatutnya begitulah!


The more knowledge you have, the more humble you should be. But sadly today, those who know little, think they know it all. Fear arrogance! - Mufti Ismail Menk.




Apa gunanya punya ilmu pengetahuan yang luas jika tidak mahu berkongsi dengan orang lain. Apa yang penting, berkongsilah dengan seikhlas hati dan jangan meninggikan diri dengan segala ilmu yang kita miliki. 


Lagi memual dan memalukan jika kita tidak punya ilmu tapi berlagak macam kita tahu semuanya. Astaghfirullahal'azim. Moga dijauhkan dari bersikap begini.


p/s: Sama-samalah kita berpesan pada diri sendiri serta berpesan-pesanlah pada orang lain juga.

Thursday, May 19, 2016

Jangan tersalah jolok!

Assalamu'alaikum.

Jangan tersalah jolok!


Jika mahu menjolok sarang, joloklah sarang burung tempua. Jangan pula dijolok sarang tebuan. 


p/s: Jika tak pandai nak menjolok, janganlah buat kerja menjolok tu. Hari biru jadinya nanti.

Tuesday, May 17, 2016

Adakah kita begini?

Assalamu'alaikum.

Adakah kita begini?


Atau, layakkah kita menggelarkan diri kita sebagai seorang sahabat sejati? 




Kita ni, nak dapatkan status sebagai kawan baik tu pun punyalah susah. Inikan pula nak jadi sahabat sejati. Tapi, tak salah untuk kita terus berusaha. Sekurang-kurangnya, dapat status kawan yang boleh dipercayai, itupun rasanya dah memadai sangat dah.


p/s: Belajar dahulu macam mana nak jadi kawan yang pandai simpan rahsia sebab bukan semua kawan baik boleh simpan rahsia kita. 

Friday, May 13, 2016

Koleksi terbaru.

Assalamu'alaikum.

Koleksi terbaru.


Orang lain berpusu-pusu melabur kat pesta buku di MAEPS (dah habis dahpun), aku pulak sekadar beli secara online sahaja. Jadi la, kan? Sekurang-kurangnya ada jugak yang aku beli untuk menyokong industri penulisan di negara kita. Siapa kata akak tak payung? Heh.




Novel Dame Zoete Sarah dan Teluki Itu Untuk Aku tu, aku dah baca yang versi free iaitu versi e-book kat website PNM. Lepas baca kat situ, tu yang aku terus je beli online dengan pihak Jemari Seni. Mula-mula pihak JS kata buku Teluki Itu Untuk Aku mungkin takde stok dan dorang akan check stok balik semula. Aku dah cuak dah ni. Dalam hati berdoa, minta-minta ada la stok buku tu. Alhamdulillah, ada rezeki untuk aku. Terima kasih pihak Jemari Seni yang sabar melayan mesej aku kat inbox fesbuk. Heh.


Sebenarnya, aku dah agak lama tak membeli novel dalam jumlah yang banyak baik dari penerbitan JS atau penerbitan yang lain. Biasa la. Apabila hati kita kecewa, maka kita akan ambil masa yang lama untuk mengubati rasa kecewa itu. Haha.


Aku beli tiga buah buku baru iaitu Lelaki Bona Fide, Vignette dan Nota tu berserta dengan buku Dapur Mak Cik Raja tu sebab ada diskaun 30%. Kalau takde diskaun banyak tu, harga semua tu lagi mahal. Makanya, disebabkan nak harga yang berpatutan, akupun beli la. Mujurlah perut sotong merah aku tu aku baru isi. Hehe. Yang lagi tiga buah tu rasanya dapat diskaun 20% kot. Tak pulak aku tanya. Haha.


p/s: Jumlah keseluruhan untuk semua buku ni termasuk postage (RM12) menggunakan KTMB adalah RM156.90. Okay la tu, kan? Kita main klik-klik je dan tunggu je kurier hantar depan rumah. 

Monday, May 9, 2016

Sky's Still Blue.

Assalamu'alaikum.

Sky's Still Blue.


Alhamdulillah. Langit pagi ini masih lagi berwarna biru.










Andrew Belle - Sky's Still Blue.


p/s: Tiba-tiba tersuka pulak kat lagu ni. Macam best je dengar. Heh.

Wednesday, May 4, 2016

Jom merempit..!

Assalamu'alaikum.

Jom merempit..!


Dah lama aku tak merempit dengan Mr. S versi old fashion ni. Alhamdulillah, ia masih lagi boleh bekerja dengan baik sebab aku memang jaga betul-betul mesin ni. Kalau aku tak jaga, alamatnya dah tinggal rangka je kot. Maklum la, banyak sangat tangan yang dok mengusik. Sebelum ni mesin ni dah tak berapa elok jahitan dia. Jenuh jugak la aku dok mencari mana silapnya. 




Bil letrik semakin mahal. Tu yang aku guna balik mesin jahit lama ni. Huhuhu. Lagipun sekarang ni cuaca panas sangat. Aku tak berapa berani nak guna mesin jahit letrik yang besar tu. Lagi satu, mesin jahit letrik aku tu ada masanya dia meragam tak nak bergerak. Entah apa yang tak kena, akupun tak tau la padahal setiap dua tahun aku panggil orang Singer datang ke rumah untuk servis mesin tu.


p/s: Penat sebenarnya guna mesin jahit lama ni tapi apa nak buat, dah terpaksa. Heh.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »