Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, June 21, 2011

Sayuuuuupppp....

Assalamualaikum...

Sayuuuuupppp....

Selalunya perkataan sayup ni dikaitkan dengan keadaan atau tempat yang tinggi. Ada orang berani dengan tempat tinggi ni samada berani kerana tugas seperti menjadi juruterbang ataupun berani kerana mencari rezeki seperti pencari madu lebah atau pencari petai. Ada juga berani menyayupkan diri berada di puncak gunung kerana minat mendaki. Apapun tujuannya, masing-masing punya alasan tersendiri dan kita kenalah hormat dengan situasi ataupun kerja tersebut.

Namun, jika sayup yang seperti gambar di bawah ni, rasanya takde siapa yang sanggup untuk memanjat dan mengambil hasil yang ada. Sudahnya sampai tua la buah tu kat situ.. Tapi tua-tuapun ada gunanya. Biji dia boleh dibuat benih. Jangan ingat semua yang tua ni takde nilainya ya.. :P

Punya la sayup. Camner la nak panjat.. Teringat pulak kat buku cerita kanak-kanak kisah pokok kacang. Lupa dah nama buku cerita tu.. 

Sikit hari lagi kalau tak dicantas, habis la semua antenna tu kena lilit. Sekarang ni pun gambar tv dah tak clear sangat dah... huhu.. (Piring astro tu jiran sebelah yang punya ya..)

Rumah orkidpun dah jadi tempat dia dah. Yang ni pun tak dapat nak ambil buah dia tu. Sayupp...

Ni adalah pokok kacang botol/botor tanaman mak aku. Dah banyak kali dah cantas pokok ni tapi tak lama lepas tu dia bertunas balik sebab akarnya masih ada. Dulu, rajin jugak mak aku letak kat makcik yang menjual  sayur kat pasar tu. Dapat la jugak sikit side income untuk duit pasar. Sekarang ni dia dah malas dah sebab ada mulut-mulut orang yang bercakap belakang. Mak aku tu bukannya beria sangatpun nak menjual. Dia saja je, just nak suka-suka. Ya la, daripada membazir tak makan, baik jual aje. Nak bagi jiran, dorangpun bukan suka sangat makan kacang botol/botor ni. Aku suka makan buat ulam tapi aku tak boleh makan banyak sebab aku ada gastrik. Makan sikit-sikit tu boleh la.. 

p/s: Tak rugi tanam pokok ni sebab kalau berbuah, memang banyak dapat. So, silalah tanam dalam 4-5 pokok kat tepi pagar rumah korang tu ya.. :)

UPDATE...

Disebabkan ada yang tak kenal rupa kacang botol ni, so aku tempekkan gambar buah kacang tu kat sini.. Dan ni la rupanya kacang tu ya kawan-kawan.. hehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »