Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, October 31, 2009

PRINSIP-PRINSIP ADAT PERPATIH

Assalamualaikum...

Aku nak sambung balik cerita yang lepas hari tu. Sebenarnya aku dah simpan dah post ni dalam draft, tapi disebabkan server asyik mengong je sampai akupun jadi lupa. Al-maklum la, akukan sedang menunggu status untuk menjadi warga emas... huahuahua.. Okay, mulakan fokus...

Adat Perpatih mempunyai 5 prinsip utama.

1)Keturunan dikira melalui nasab ibu:
Adat Perpatih memberi keistimewaan kepada perempuan yang dianggap "bonda kandung" iaitu ibu yang melahirkan anggota2 masyarakat. Seseorang individu itu adalah suku ibunya dan bukan anggota suku bapanya.

2) Tempat kediaman adalah di kawasan ibu si isteri:
Apabila berlangsungnya sesuatu perkahwinan, si lelaki akan mula meninggalkan kampung halamannya dan menetap di kawasan ibu isterinya sebagai orang "semenda". Pada zaman dahulu, si lelaki akan mengusahakan tanah keluarga isteri nya.

3) Perempuan mewarisi pusaka, lelaki menyandang saka:
Hanya lelaki sahaja yang berhak menyandang "saka" (jawatan2 dalam adat) mana kala perempuan adalah mewarisi harta pusaka keluarga ibunya.

4) Perkahwinan seperut atau sesuku adalah dilarang:
Dalam sesuatu perut atau suku, hubungan adalah rapat dan si lelaki menganggap perempuan dalam perut atau sukunya adalah saudara perempuannya. Begitu juga sebaliknya.Oleh kerana itulah perkahwinan sesama suku ini adalah terlarang. Perempuan yang berkahwin sesama suku akan hilang haknya untuk mewarisi harta pusaka ibunya manakala lelaki pula akan hilang haknya untuk menyandang sebarang jawatan dalam adat.

5) Orang luar boleh menjadi ahli sesuatu suku:
Untuk tujuan perkahwinan atau waris-mewarisi, dibenarkan orang luar untuk menjadi ahli sesuatu suku dengan cara melalui upacara "berkedim". Dalam upacara ini, seseorang itu akan bersumpah taat setia dan bersaudara dengan ahli2 suku yang akan disertainya.

PEMBAHAGIAN HARTA:

Selalu menjadi topik perdebatan hangat dalam Adat Perpatih adalah mengenai pemberian harta pusaka yang memberikan kelebihan kepada "perempuan". Inilah satu2nya isu dalam Adat Perpatih yang selalu disalah fahamkan.

"Sebenarnya, pemberian pusaka yang dimaksudkan dalam adat ini ialah pemberian tanah adat. Tanah adat ini adalah tanah yang turun temurun daripada nenek moyang sesuatu keluarga. Sebabnya tanah adat ini diberikan kepada perempuan ialah semata2 untuk menjaga kehormatan dan maruah kaum wanita Adat Perpatih.

Maksudnya, seorang wanita Adat Perpatih walau betapa miskin dan papa sekali pun, dia tidak akan merempat atau menjual maruahnya untuk hidup. Jika dia pulang ke kampungnya, dia sudah ada tanah kampung dan sawah untuk dikerjakan sebagai penyambung rezeki. Manakala anak lelaki pula dianggap lebih teguh dan tahu untuk terus berusaha untuk hidup."

Akan tetapi, harta atau tanah yang diperolehi sebagai harta sepencarian, pem- bahagiannya adalah mengikut "hukum fara'id" (tidak ada kena mengena dengan tanah adat yang hanya untuk perempuan sahaja).
(sumber dari Wikipedia).

p/s: Diharap agar semua faham dengan adat ini. Janganlah sesuka hati dan sesedap rasa je menuduh perempuan Negeri Sembilan kaki cukur atau "queen control".

Wednesday, October 28, 2009

DUNIA DI MATA LEMBU

Assalamualaikum.....

Cuba perhatikan betul2. Nampak tak apa yang ada kat badan lembu tu. Siapa yang tak nampak memang sah la nak kena sondol dengan lembu tu nanti.... muehehehe.... Ingat ni matador ke apa..... Matador tu memanglah suka kena sondol2 ni. Mesti matador ni mantop gilerr, sampaikan lembupun ikut terkesima. Huahuahua.....



Kanda.....di mana kau berada.....hahakkk...

Agak2nya la kan, siapa yang duduk kat montot lembu tu ekk. Ehh.... maksud aku, negara mana la yang melekat kat tempat tu. Tapi untung gak duduk kat situ, sebab nanti ekor lembu tu boleh main kipas2 halau lalat..... kuikuikui....

Aku nampak dah aku kat mana. Mesti la aku ada kat tempat yang paling best..!! Kat mana agaknya tu..?? Opkos la kat gear box.... hakhakhak.... (sambil buat hentakan kaki.... gambate... gambate... gambate....)

p/s: Dunia sudahpun ada di badan lembu seolah2 ingin memberi gambaran bahawa dunia sekarang ini sedang dikuasai oleh lembu2 yang petah berkata2.... Oooppsssss.....!!! (sambil menampar mulut sendiri padahal jari yang menaip..!!)

Monday, October 26, 2009

8C: SEBAB SUAMI MEMBENCI ISTERI

Assalamualaikum...
C1=CABAR.
Lelaki mempunyai ego mereka sendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami, mulalah berkata.. "Kalau awak berani, cubalah cari perempuan lain!!" Dr. Fadzilah kata, JANGAN CABAR SUAMI!! Nanti suami buat betul2, isteri juga yang putih mata.

C2=CABUL.
Cabul ini bermaksud keji dari segi perangai sehinggakan seseorang wanita itu langsung tidak tahu malu. Misalnya bergaul bebas dengan lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan dan kata2 isteri yang tidak sopan (isteri hilang sifat malu) seperti mengeluarkan kata2 yang tidak baik kepada mertua.

C3=CELUPAR.
Wanita yang cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuatkan suami jauh hati.

C4=COMOT.
Terdapat wanita yang cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yang selekeh, kerja yang dilakukan serta tindak tanduk nya. Contohnya isteri bila nak keluar rumah, barulah nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula kat tempat kerja asyik nampak yang comel2 je. Ada isteri kata mekap untuk suami, tapi kat rumah tak pernah nak praktik pun.

C5=CEMBURU.
Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yang terlalu cemburu se hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah pada per hubungan mereka. Ini akan membuatkan lelaki merasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas jika isteri cemburu berlebih-lebihan. Sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja , kita dah tanya macam2. Suami balik lewat overtime, kita dah syak yang bukan2.

C6=CEREWET.
Kata ulama, hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlulah mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya, kalau suami bawa makan luar, isteri nak restoran yang kelas2 dan ada "air-cond" aje.

C7=CINCAI.
Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr. Fadzilah kata suami paling benci bila isteri jaga anak cincai. Anak dah masuk longkang tapi mak masih dok lepak depan tv/pc lagi.

C8=CUAI.
Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai, terutama apabila ianya melibatkan masa. Misalnya apabila suami kata nak keluar pukul 3, tapi isteri masih belum siap2 lagi. Lelaki benci/bosan untuk menunggu lama2.

8C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi, kita insan yang mudah lupa dan lalai. Ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sikap suami dan keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C itu.

p/s: Renung2kanlah dan selamat beramal... (yang belum kawen dan yang tengah teruja nak kawenpun bolehlah merenung bersama2...)

Saturday, October 24, 2009

BAIK PUNYA PROJEK...

Assalamualaikum....

Tu dia....!!! Projek yang dijayakan oleh anak2 kucing aku. Tak tau la siapa punya keje. Entah bila masa dorang buat projek ni pun aku tak tau. Tup2 aku bau semacam je. Kalau la aku ada taim dorang "memburut" ni, memang sah ada yang kena jolok.... Jolok apa..??? Tuttttttt..... hakhakhak...


Ni sapo punyo kojo ni haaa.....Abeh la mampuih pokok bungo den...

Ni lagi satu hal. Dalam pasupun dia melepas, kat celah2 pasupun buang jugak. Tengok2 dah penuh semut hurung. Apa laa semut ni.... Mende camtu pun ko teringin ke.... muehehehehe....

Proses pembersihan kini bermula.......Takdo kojo caghi kojo.....

Inilah keje tambahan untuk aku hujung2 minggu ni. Diorang tu sengaja lepas geram kot. Padan la dengan muka aku..... Muahahahaha.... (asek ngadap pc je.....)


Gosok...jangan tak gosok....Gosok sampai berkilat.....Caitttt......



Okay......sudah siap maaaa.........Semudah ABCDEFGHIJ......bla...bla...bla...

Alaaa.... aku bukan tak biasa buat keje2 ni semua. Saje je nak bebel. Kalau nak tunggu budak ensem ni bebel, entah bila laaaa agaknya.... huahuahua....

p/s: Membebel.... membebel.... Bosan kalau kena bebel selalu. Tapi bila tak dengar bebel tu, rasa sunyi lak. Rindukah itu..? hikhik...

Friday, October 23, 2009

Tewas dengan Biar rindu berlalu...


Assalamualaikum...

Tewas dengan Biar rindu berlalu...

Aku baru je selesai membaca sebuah novel ni. Dah tiga malam berturut-turut aku membacanya. Kisah kehidupan masyarakat dan aku yakin, kalau novel ni dijadikan sebuah drama, ianya pasti mendapat sambutan penonton, apatah lagi pencinta drama-drama Melayu seperti aku ni. Tapi bukan Spa Q, Manjalara dan yang sewaktu dengannya, sebab aku tak minat dengan drama-drama yang 'kekwat' ni..
..


Aku tak pasti samada novel ni dah dijadikan drama atau belum...


Novel ini mengisahkan tentang kehidupan dua keluarga duda dan janda. Masing-masing sudah mempunyai anak yang semakin meningkat dewasa. Duda dan janda saling menyintai tapi anak-anak ada yang berbelah bagi. Lumrah alam memang begitulah kebiasaannya.

Aku cuma nak bagitau yang aku menangis masa baca novel ni. Boleh dikatakan setiap episod aku menangis. Sedih la wehhh.... Cara olahan ayat-ayat dia..., walaweyyy... Rabak mata aku asyik nak kena lap je. Tapi, memang berbaloi-baloi la. Sikitpun tak timbul rasa menyesal beli novel ni.. (tak macam novel-novel yang lepas..)

Masih ada beberapa buah novel dan buku yang belum aku usik lagi ni. Ni semua buku-buku yang aku beli kat Popular Jusco hari tu. Aku dah takde idea dah ni. Aku cuma nak cakap, kalau korang rajin, cari-carilah novel ni ya. Dan aku sudahi dengan ucapan, sediakanlah tisu banyak-banyak... muahahahaha...

p/s: Baca novelpun nak nangis... Tak rock la bebb.... huhuhu....


Monday, October 19, 2009

SELAMAT...DAH JUMPA...!!!

Assalamualaikum...

Kesian kucing aku ni. Malam kelmarin, masa aku tengah syiok ngadap pc ni, anak buah aku ketuk pintu bilik. Aku lak macam biasa tanya dia, "Ada apa..?" Diapun cakap... "Indok, kucing indok jatuh dalam kolam.." Haaaaaaahhh........!!!


abeh lencun kain2 tu....4 lapis kain aku bungkus Mimi...

Akupun bingkas bangun sambil tanya..."kolam mana, sape yang jatuh tu...?" Diapun jawab... "Mimi, jatuh dalam kolam ikan.." Zassss.... sepantas kilat aku terus je pergi kat kolam ikan tu...


gosok2 leher dia nak bagi dia tenang...huhu...

Aku buka lampu. Aku nampak Mimi tengah berenang2 sambil mengiau. Sian dia, aku tau dia kesejukan... dan juga ketakutan. Dah la baru lepas hujan, konpem air kolam tu sejuk giler....


siyes....masa ni aku rasa gigilan Mimi kuat sangat....

Aku suruh anak buah aku tu cari tangguk supaya senang aku nak cekau Mimi. Sementara tu, aku cari penyapu laman dan kuis2 kat dalam kolam tu. Jenuh jugak la masa ni. Aku terus panggil2 nama Mimi suruh dia panjat batang penyapu tu... Tangguk tak juga sampai2 lagi ni (anak buah aku ni tau ke tak tangguk tu apa....). Waduhh, gawat nih....


dah tenang sikit dah....(lain kali main la panjat2 lagi ya....)

Akhirnya, selepas beberapa minit, Mimi berjaya diselamatkan. Cepat2 aku bungkus badan dia dengan kain buruk. Aku capai je kain apa yang ada kat situ. Mujur masa tu aku pakai seluar panjang. Kalaulah masa tu aku pakai kain batik, memang sah aku bungkus badan Mimi dengan kain tu.. (jangan imejin yang bukan2 ya....). Muahahaha...

----------------------------------------------------------------------------

Aku dah dapat balik subang aku. Memang jatuh kat depan TV tapi abang aku yang jumpa dan simpan. Nasib baik bukan anak buah aku yang kecik2 ni jumpa. Kalau la dorang yang dapat dulu, aku rasa tentu dah masuk celah lubang manatah dorang baling... ekekekeke....

p/s: Terima kasih pada semua yang sama2 beri komen/doa/nasihat masa subang tu hilang. Sayangg korangg..... hikhik.. (disebabkan dah jumpa subang tu, maka gambar tak jadi di upload kan.... hehehe....)

Saturday, October 17, 2009

HILANG...

Assalamualaikum....

Aku tengah sedih sekarang ni. Rasa macam nak meleleh dah airmata ni, tapi aku tahan2kan je jangan bagi keluar. Namun dalam hati memang ada rasa sebak, dan ralat juga.

Malam tadi aku tidur seawal jam 9. Pukul 12.30 tengah malam aku terjaga. Bila aku raba je telinga aku (dah jadi kebiasaan..), aku dapati subang aku kat telinga kanan dah takde. Akupun apa lagi, menggelupur la bangun. Masa tu jugak aku terus buka lampu, cari subang tu kat atas dan bawah katil. Aku kirai2 semua yang ada kat situ, tapi masih tak jumpa. Sedih baru je nak bermula masa ni...

Malam tu, tidur aku sedikit terganggu, susah nak lelapkan mata. Sekejap aku bangun pergi check kat bilik mandi, pastu aku baring balik. 5 minit lepas tu aku bangun semula, pergi pulak check kat toilet kat luar rumah, tak jumpa jugak. Baring balik semula. 15 minit lepas tu, sekali lagi aku bangun, masuk bilik mandi lagi sekali, tuang semua baju2 yang ada kat dalam baldi, tengok bulat2 mata dalam baldi tu, ketuk2 baldi tu, takde jugak subang tu.... Dada aku dah mula rasa sebak....

Pukul 7.15 pagi aku mula sambung cari. Aku sapu semua bilik namun tak jugak ada. Aduhh... makin bertambah2 rasa ralat ni. Aku buntu. Dah taktau nak buat apa dah. Akhirnya aku buka subang yang tinggal sebelah tu dan aku pakai kembali subang
masa zaman aku darjah 1 dulu.

Ya betul, aku sangat sayangkan harta2 aku, apatah lagi harta2 tu mempunyai "sentimental value". Walaupun harga harta2 tu tidaklah semahal mana, namun bagi aku apa saja yang aku beli atau yang orang beri kat aku, aku hargai dan sedaya upaya aku jaga dengan sebaik mungkin. Tapi, kalau dah tersurat nak hilang, aku redha aje la....

Aku sedih dan ralat sebab:

*subang tu merupakan barang kemas pertama yang aku beli dengan duit gaji yang aku kumpul selama hampir 2 tahun. (ya.....gaji aku sangaaaat cipuuuutt okay....)

*subang tu idaman aku semenjak aku ternampak sepupu aku memakainya sewaktu aku berumur 15 tahun (subang aku tu diamond dia palsu je, tapi sepupu aku tu diamond dia konpem ori sebab dia anak orang kaya...)

*dan yang paling menyedihkan aku, subang tu aku beli sewaktu arwah abah aku masih ada dan dia sama2 tolong pilihkan untuk aku. (Dia ikut je mana2 kedai yang aku masuk)

Aku boleh je nak beli yang baru. Tapi aku sayang sangat2 pada "sentimental value" tu. Apa aku nak buat ni. Arrghhhh...

p/s: Lumrah alam, selalunya apa/siapa yang kita sayang itulah yang akan buat kita bersedih. Don't be sad. Just look forward... (gmbr upload kemudian...)

Friday, October 16, 2009

SALASILAH

Assalamualaikum....

Kali ni aku nak tempek salasilah pulak. Buat malu je kalau tak tau asal usul. Nanti ada pulak yang kata aku lupa diri...ahakks. Walaupun kadang2 ada sejarah yang pahit untuk kita telan, namun semua itu menjadikan kita lebih matang. Sejarah adalah pengalaman yang sukar untuk kita lupakan.

RAJA MELEWAR

Raja Melewar adalah anak Raja Minangkabau dari Pagar Ruyung. Nama asalnya ialah Raja Mahmud, putera kepada Sultan Abdul Jalil Pagar Ruyung. Raja Melewar telah dititahkan oleh ayahandanya untuk pergi ke Negeri Sembilan untuk menjadi Yang DiPertuan Besar yang pertama.

Sebelum Raja Melewar bertolak ke Negeri Sembilan, yang DiPertuan Pagar Ruyung telah memerintahkan seorang kerabat diraja bernama Raja Khatib untuk pergi lebih awal membuat persiapan menyambut Raja Melewar di Negeri Sembilan. Bagaimanapun, sesampainya Raja Khatib di Seri Menanti, dia telah mengaku sebagai anak raja yang dihantar dari Pagar Ruyung. Penghulu Seri Menanti bernama Penghulu Naam telah mengahwinkan anak perempuannya dengan raja Khatib.

Sementara itu di Pagar Ruyung, angkatan Raja Melewar mula menuju Tanah Melayu. Bagaimanapun sebelum ke Negeri Sembilan, Raja Melewar telebih dahulu mengadap Sultan Johor yang kemudiannya menganugerahkan cap mohor dan diberikan kuasa untuk memerintah semua tanah jajahan di Negeri Sembilan. Selepas perlantikan itu, Raja Melewar dan angkatannya berangkat menuju ke Negeri Sembilam melalui Naning. Sampai sahaja di Naning, angkatan Raja Melewar
telah bertembung dengan angkatan perang Bugis pimpinan Daing Kemboja. Pertempuran berlaku dan akhirnya angkatan Bugis berjaya dikalahkan dan Daing Kemboja terpaksa melarikan diri.

Raja Melewar kemudiannya meneruskan perjalanan sehingga sampai di Rembau dan ditabalkan menjadi Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan di Kampung Penajis. Tempat bersemayam Raja Melewar ini sampai sekarang diberi nama Kampung Astana Raja. Selepas pertabalan itu, Raja Melewar memimpin satu angkatan perang untuk menyerang Raja Khatib di Seri Menanti. Penghulu Naam bertindak men-
derhaka dan bangun memberontak menentang Yang Di Pertuan Besar Raja Melewar. Dalam peperangan itu Penghulu Naam berjaya dikalahkan dan dia telah dihukum pancung. Dengan itu selesailah ketegangan dalam pemerintahan Negeri Sembilan ketika itu.

sumber dari wikipedia

p/s: Patut la arwah atok aku (ayah abah aku) ada Raja kat depan nama dia. Arwah atok berasal dari Minangkabau gak. Adakah kami....?? Ohh....tak mungkin....!! (perasan kejap...)

*Jangan tamak dan suka ambil hak orang lain kerana buruk akibatnya...

Thursday, October 15, 2009

AWAS...!!! UNTUK WANITA SAHAJA..!!!

Assalamualaikum....

Hahaha.... Sila tengok tajuk ya. Post kali ni hanya untuk kaum hawa sahaja. Wanita jadi2an kalau nak bacapun tak mengapa. Namun, kaum lelaki boleh ikut serta jika ingin menambahkan ilmu dalam "memancing" wanita.... Muahahahaha....


Ianya berkaitan dengan penggunaan "bra" atau "coli". Jika anda benar2 sayangkan "aset" anda itu, sila baca di sini



Sekadar panduan....Google sahaja....kihkihkih...

Awas...!!! Jangan ketawa okay...!!! Anda mungkin ketawa sampai keluar airmata, tapi sedarlah bahawa airmata anda itu sudah tidak bermakna lagi jika anda silap dalam membuat percaturan! (ekekeke... ayat mengalahkan pakar motivasi je..)

p/s: Takut juga bila "aset" ini mudah terkena jangkitan yang kronik. Selalu baca mengenai "pap smear" tapi tak tau macam mana nak buat dengan cara yang betul. Pergi klinik, staff kat situpun tak tau nak tunjukkan. Sudahnya, main picit2 je la kot2 ada terasa benjolan yang menggusarkan
(jangan nak gelak2 ehh...... huhu...)

Moral of the post: Jangan main "LANYAK" je.... ahakkk...

Wednesday, October 7, 2009

SOTONG: MEMBUNUH DALAM SENYAP

Assalamualaikum....

Bila tengok tajuk macam gerun je kan. Mana tidaknya, sotong yang kecilpun boleh jadi pembunuh. Lain la kalau sotong kurita yang dah sememangnya besar dan boleh membunuh
jika terkena belitannya (yang aku tengok kat Discovery Channel la...)

sotong kurita ni kalau buat khemah pun ok gak kott...hehehe...

Tapi yang ni adalah sotong yang kecil2 tu, yang biasa kita beli dan buat sambal petai tu laa. Takkan tak faham lagi kot. Yang pasti sotong ni bukan sotong yang patah2 tu ya....auwww....!!! Juga, bukan sotong "bergulung2" yang selalu korang campak kat sudut bilik korang tu. Pelepupp..!! (bunyi sotong tu jatuh). Huahuahua..(konpem ramai yang buat ni esp. guys...ahakk)

sotong yang biasa dibuat sotong kering.....sedapnya...!!!

Kalau nak tau kisah selanjutnya, cuba klik kat sini

p/s: Sedap sehhh sotong kering ni. Aku suka yang takde gula tu. Walau pun bau sotong tu agak kuat, tapi rasa dia fullamak, sungguh mabelles..! Siapa2 yang dok kat Penang tu meh la post kat aku barang sekilo dua sotong kering tu...Muahahaha..

Tuesday, October 6, 2009

CALON2 PMR - MOGA BERJAYA...

Assalamualaikum........

PMR datang lagi...!!! Aku pasti jantung semua calon PMR ini tidak henti2 berdegup kencang. Mesti ada di antara mereka yang resah sepanjang masa, sampai abeh semua peluh jantan yang keluar. Rilex la dikk.. alaaa...PMR je, kacang je tu. Ahakk.

Akupun risau jugak ni. Risau sebab 2 orang anak sedara aku akan bersaing untuk PMR kali ni. Risau sebab yang sorang tu dari MRSM, takut dia tak dapat apa yang dia target. Tapi masa raya hari tu, aku dah pesan kat dia jangan tension2 sangat, buat macam biasa je. Walaupun dia kata "ya lah", tapi aku tau dalam hati dia dupdapdupdap (Tuhan aje yang tau...)

Calon2 PMR dari MRSM tutttttt.....hehehe....Moga SEMUA BERJAYA...

Anak sedara yang lagi sorang tu lagi la aku risau. Namun,aku berharap kesihatan dia memuaskan untuk dia menduduki peperiksaan ni. Jangan dia pengsan lagi sudah la. Adehh...!!! Macam aku lak yang nak masuk dewan periksa esok....

Kepada semua calon2 PMR, terutama sekali kedua orang anak sedara perempuan aku tu, aku doakan agar korang tenang dan sabar semasa menjawab soalan. Jangan main2 baling dadu ya......Muahahaha....

**Teringat masa aku PMR bertahun2 dulu. Cikgu aku lalu kat sebelah aku, lepas tu terus dia tunjukkan jari dia pada jawapan untuk satu soalan sejarah. Aku pandang muka dia dan tengok dia anggukkan kepala. Apupun terus la padamkan jawapan yang telahpun aku tanda dan menukarkannya kepada jawapan yang cikgu tu bagi. Balik je dari sekolah, akupun semak la jawapan tu. Rupa2nya, jawapan yang aku padamkan memula tu adalah BETUL, manakala jawapan yang cikgu tu bagi adalah SALAH.....Huwaaaa......!!!

p/s: Tips untuk menjawab soalan ialah~>Pasti dan yakin pada jawapan anda. Dan bila balik ke rumah, jangan sesekali buka buku untuk mencari jawapan pada subjek yang sudah berlalu, kerana jika anda tengok jawapan anda ada banyak yang salah, ianya dikhuatiri akan mem- pengaruhi untuk subjek seterusnya.
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »