Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, January 16, 2017

Jom cuci longkang!

Assalamu'alaikum.

Jom cuci longkang!


Ikutkan hati, memang la malas nak buat kerja cuci longkang macam ni tapi tak boleh la ikutkan sangat hati yang malas tu sebab yang sakit mata dan sakit hati adalah diri sendiri jugak. Makanya, rajinkanlah diri untuk buat kerja mencuci longkang ni.


Rumput dalam longkang ni punya la subur. Dah banyak kali dah aku cuci longkang ni tapi disebabkan tanah ada dalam longkang tu, tu yang buatkan rumput asyik tumbuh je.




Jenuh nak cuci longkang ni sebab tanah dia tebal. Nak kena pancut dengan air. Lepas tu nak kena kaut sisa-sisa tanah yang ada. Lagi-lagi kat bahagian bawah tempat yang tertutup. Puas kena jolok-jolok tanah tu dengan kayu panjang sebab nak bagi tanah tu pecah supaya senang nak sembur dengan air. Meniarap jugak la aku nak buat kerja pembersihan macam ni. Mengah la jugak. Maklum la, perut moncit. Hahahaha.




Lama jugak masa yang diambil hanya untuk cuci longkang panjang macam ni. Sejam ada jugak. Masa kaut tanah yang ada rumput tu sekejap je. Yang jadi lama tu masa dok sembur air tu la. Kena buat ulang-ulang kali sampai tanah tu takde dah.




Dah selesai, barulah lega rasa hati. Takde lagi sakit mata atau panas hati. Harapnya lepas ni takde lagi tanah dan rumput yang berkumpul dalam longkang ni. Letih weii nak buat selalu. Sebab tu la aku dah simenkan semua kawasan laman aku. Tujuannya supaya takde lagi tanah yang masuk ke dalam longkang lebih-lebih lagi apabila hujan turun.


p/s: Rumah kita, kita sendirilah yang bersihkan. Selagi mampu buat sendiri, cuba la untuk buat sendiri. Syukur di atas kudrat yang Allah pinjamkan. Moga badan terus sihat dan kuat untuk buat kerja harian. Aamiin.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »