Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, July 19, 2013

Cara nak bersihkan/licinkan permukaan sterika yang melekat/melekit..

Assalamualaikum..

Cara nak bersihkan/licinkan permukaan sterika yang melekat/melekit..


Pernah tak terjadi bilamana korang nak gosok baju, tiba-tiba je sterika tu melekat kat baju korang tu. Silap haribulan, berlubang terus baju tu.. Pernah..? Banyak kali terjadi? Tau tak macam mana nak men-nyah-kan cebisan kain yang melekat kat permukaan sterika korang tu..? Bagi yang dah tahu, alhamdulillah.. Mana yang tak tau, jangan risau.. Mehh sini akak nak bagitau sikit petua yang akak gunakan..


Hari tu ada la perbincangan pasal ni bilamana seorang ahli grup bertanyakan tentang sterika dia yang dah hitam dan melekat. Pelbagai petua yang geng kat situ kongsikan termasuk la aku.. Nak jugak menempel tu.. haha.. Ilmu jangan kedekut, okay.. hehh..


Apa yang perlu dilakukan ialah sediakan lilin.. Kalau takde lilin yang besar tu, guna lilin kecil yang letak kat kek besdei tu pun takpe.. Janji namanya lilin.. Lepas tu, tengok la video kat bawah ni.. hehehe.. Susah payah aku buat video ni semata-mata nak kongsi ilmu.. Sodih den kalau takde yang nak tengok.. huhuhu... *berlakon jap.. haha...



Sterika aku ni tak hitam tapi melekat sebab mungkin tergosok kain yang ada kesan gam yang datangnya daripada batu hiasan yang dibuang kat baju tu.. Gosok sterika yang berlilin tu kat kain lain.. Jangan pulak terus gosok kat kain alas ironboard tu..


Dulu tak tau jugak pasal ni. Dok bebel-bebel je la.. Kadang-kadang rasa nak menangispun ada sebab baju tak dapat nak gosok.. Sejak menjadi tukang jahit ni baru la tau.. 


Banyak petua yang diberi untuk membersihkan permukaan sterika yang hitam atau melekat ni. Antaranya gunakan garam kasar dan gosok kat permukaan sterika yang hitam atau melekat, gunakan daun pisang dengan cara gosok sterika tu kat permukaan daun pisang tu sampai la tanda hitam tadi hilang, ramai yang cadangkan guna lilin sepertimana aku cadangkan dan tak lupa jugak ada yang kata suruh beli sterika baru.. huhuhu....


Haiihhh, agak-agak la kalau nak berguraupun, kan.. Lain la kalau sterika tu memang dah tak boleh digunakan langsung, opkos la kena beli baru.. Ni sekadar melekat je, masih boleh diusahakan untuk membersihkannya..


p/s: Belajar dari pengalaman.. Jangan takut untuk mencuba benda baru as long as benda tu tak membahayakan seisi alam..

Aksi puasa yang yang yok.. :D

Assalamualaikum...

Aksi puasa yang yang yok.. :D



Dia ni kan, masa orang dok sibuk nak berbuka, diapun ikut sibuk sama. Masa orang dok sibuk sahur, diapun sama jugak sibuk nak sahur.. Mujur la dia tidur kat luar rumah.. Takde la bising sangat suara dia tu..


Alaaaahaiii.... Sampai macam ni sekali ko buat aksi  ya Momok...


Letih sangat la tu sampai nak angkat kakipun tak larat.. Cehh... hehe..


Sejak baik dari sakit teruk hari tu, selera dia makin menjadi-jadi.. Asyik makan je kerja dia. Sebelum sakit dulupun dia memang kuat makan. Bila dia tak nak makan, risau pulak tengok.. Cuma takut dia makan banyak tapi cacing kat dalam perut dia tu yang kenyang.. huhuhu..


Dah macam rupa apa dah.. adehh...


Walaupun dia asyik makan je, tapi gaya dia mengalahkan tak makan sehari.. Dah la lama tak mandi.. Nak mandikan diapun aku takut.. Bukan takut kena cakar ke, apa ke.. Takut dia mati je. Aku ada kes, lepas mandikan kucing, lusanya kucing tu mati sebab aku tak tau yang kucing tu tak sihat masa dimandikan. Aku nampak dia macam aktif je, tu yang aku mandikan tu.


Tidur je kerja dia.. Jeles tau... wakakaka...


Sepatutnya lepas seminggu kena suntik hari tu kena bawa dia pergi klinik lagi sekali.. Tapi tu la, aku ni memang malas nak pergi klinik tu.. Ingat lepas raya nanti nak pergi klinik tu. Harap-harap buat masa sekarang ni dia takde la sakit macam hari tu lagi..


p/s: Kucing yang tak berakalpun pandai buat aksi puasa yang yang yok.. Apatah lagi manusia yang punya akal yang sentiasa menjalar tu.. Ada je alasan tak nak berpuasa ataupun tak nak tolong buat kerja masa puasa ni.. hehh...

Heliza Helmi dan Ketuk-ketuk Ramadhan 2013..

Assalamualaikum...

Heliza Helmi dan Ketuk-ketuk Ramadhan 2013..


Kali ni Ketuk-Ketuk Ramadhan 2013 menampilkan tetamu jemputan yang mempunyai mata yang besar.. Siapa lagi kalau bukan si Heliza Helmi tu.. Besarkan mata dia.. Macam guli je.. Bersinar gitu.. hehe..




Resepi Heliza ialah Kari Ketam Rina.. Tak tau la kenapa pulak ada nama Rina tu.. Apa-apapun, cuba tengok bahan yang diperlukan.

Bahan-bahannya:

4 ekor ketam - dipotong dua
3 sudu besar n
atural yogurt 
1 labu b
awang besar 
3 ulas b
awang putih 
3 ulas b
awang merah - dihiris
1 inci h
alia 
4 sudu besar r
empah kari 
6 helai d
aun limau purut 
6 biji c
ili padi 
1 sudu teh s
erbuk lada hitam 
3 kuntum b
unga lawang** 
5 kuntum b
unga cengkih**
3 biji b
uah pelaga** 
2 batang kulit k
ayu manis**

*Bawang besar, bawang putih dan halia dikisar sekali.


Cara memasak:

1) Panaskan minyak dan tumis 4 sekawan**. Kemudian masukkan bahan yang dikisar.
2) Kacau dan tunggu hingga pecah minyak dan kering sedikit.
3) Kemudian masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan sedikit air. Kacau sebati.
4) Masukkan bawang merah, yogurt dan daun limau purut.
5) Perasakan dengan garam secukup rasa.
6) Masukkan ketam. Gaul sehingga masak rata.


Dan ini pula resepi Rendang Nangka Daging yang dimasak oleh Sheila Rusly..

Bahan-bahannya:

1 kilo n
angka muda - direbus empuk
300gm daging batang pinang 
300ml s
antan 
2 sudu besar k
erisik 
3 keping a
sam keping 
3 helai d
aun kunyit - dihiris
3 helai daun limau purut 
5 batang s
erai 
2 inci h
alia 
2 inci l
engkuas 
1 inci k
unyit hidup 
3 labu b
awang besar 
5 ulas b
awang putih 
40 biji c
ili padi
2 batang s
erai - dititik

*Serai, halia, lengkuas, kunyit hidup, bawang besar, bawang putih dan cili padi dikisar sekali.

Cara memasak:

1) Panaskan minyak dan tumis bahan yang dikisar.
2) Masukkan serai yang dititik dan gaul sehingga pecah minyak dan kering sedikit.
3) Masukkan daging dan biarkan sehingga daging masak empuk.
4) Masukkan daun limau purut, daun kunyit, santan, asam keping, garam dan gula secukup rasa.
5) Masukkan nangka yang telah direbus empuk.
6) Masukkan kerisik dan daun kunyit.
7) Gaul sehingga kesemua bahan masak rata.

[sumber resepi]


p/s: Siapa yang suka makan nangka dengan daging, boleh la cuba resepi ni..

Adira AF9 dan Ketuk-ketuk Ramadhan 2013...

Assalamualaikum...

Adira AF9 dan Ketuk-ketuk Ramadhan 2013...


Siapa yang minat Adira, boleh la cuba masak resepi dia ni..




Resepi Adira untuk episod Ketuk-ketuk Ramadhan kali ni ialah Rendang Sri Bayu..

Bahan-bahannya:

1 ekor ayam - potong 16
5 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
3 batang serai
1 peket kecil cili boh
200 gram serbuk rendang
2 inci lengkuas
2 inci halia
2 kuntum bunga kantan - dihiris halus
Sedikit kerisik
Garam
Serbuk ayam 

*Kisar bawang putih, bawang merah, lengkuas dan halia


Cara memasak:

1) Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar sehingga naik bau.
2) Kemudian masukkan serai yang dititik,masukkan cili kisar dan gaul sehingga mendidih.
3) Campurkan sedikit air ke dalam serbuk rendang dan curah ke dalam masakan.
4) Masukkan ayam dan tambahkan sedikit air.
5) Masukkan kerisik, garam dan gula secukup rasa. Kemudian masukkan bunga kantan yang telah dihiris, kacau rata dan masak sehingga kuah kering.


Dan ini pula resepi Udang Karipuley dari Sheila Rusly...


Bahan-bahan:

1 kilo udang saiz 'L' - buang kulit tapi kulit ekor jangan dibuang
20 tangkai cili kering - dikisar
3 labu bawang besar - dikisar
5 pelepah daun kari
Asam jawa
Kicap manis
Tepung jagung
Lada sulah
Garam

*Udang digaulkan bersama dengan garam, lada sulah dan tepung jagung.


Cara memasak udang:

1) Panaskan minyak dan goreng udang. Angkat dan toskan.

2) Dengan menggunakan minyak lebihan goreng udang tadi, masukkan daun kari, bawang yang dikisar dan cili kisar. Kacau dan biarkan seketika.
3) Masukkan garam secukup rasa, kicap manis dan asam jawa. Kacau sebati.
4) Setelah kesemua bahan sebati, masukkan udang yang telah digoreng tadi. Gaul sehingga sebati.

[sumber resepi]


p/s: Resepi yang dorang tulis ni agak lintang-pukang la.. Kena pandai sendiri la nak bagi faham.. huhuhu..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »