Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, December 31, 2010

ULAR..??? Ohhh tidakkkkk..... ▓

Assalamualaikum....


Tiiidaaaaaakkkkkkkkk......!!!!

Secara jujurnya aku sangat takut dengan ular...
Nak pandang gambar ularpun aku dah seram sejuk dah...
Apatah lagi nak tengok dokumentari atau apa je berkaitan ular kat tv...
Ya Allah, meremang segala jenis bulu...
Goli dennn.... huhuhu...

Tapi kalau tengok gambar ular dalam versi katun tu okay la lagi...
Namun, jika tengok ular dalam versi animasi yang tergedik-gedik tu adakalanya membuatkan aku geli-geleman jugak dan ikut tergedik-gedik sama....

Kalau tengok yang macam ni takpe la...
Sangat kiut... kannn.... hahaha...
♥♥♥
♥♥
snake Pictures, Images and Photos
Gulppppp.....!!!


Ular ni ada macam-macam jenis...
Ada yang berbisa, ada yang membelit...
Orang yang suka menipu ni dipanggil ular jugak...
♪♪keh♫keh♪♪keh♫keh♪♪
Yang pasti ular ini sangat bahaya...
Pada aku laa... Pada orang lain mungkin tak bahaya... ;))

Aku pernah bunuh ular hitam...
Kalau tak silap aku ada la dalam empat kali...
Takut jugak tapi terpaksa buat-buat berani...
Dua kali aku bunuh dengan batang penyapu yang batangnya jenis buluh tu...
Dua kali lagi aku bunuh dengan kayu golf...
Yang ni dia masuk kat dalam rumah...
Dia dah nak masuk kat bilik sembahyang dan masa tu mak aku baru je nak mulakan solat...
Terjerit-jerit mak aku panggil aku...
Dan lintang pukang la aku datang dan bila tengok je...
Ularrr...!!! Ularrr...!!! Ularr...!!!

nen Pictures, Images and Photos
Dengan sayapun takut jugak ke.... ♫♪♪♫


Jerit-jerit dulu dan tergamam seketika...
Mujur aku tak pengsan berdiri...
Dan mujur mak aku cepat sergah aku suruh bunuh ular tu...
Mujur jugak ada ridsect kat situ... **Berapa kali mujur daaa...
Cepat-cepat aku sambar dan sembur kat ular tu...
Mongolintin dehhh... Podih mato ehh gak ehh tu kann...

Pastu aku ketuk kepala dia dengan kayu golf tu...
Aku pegang betul-betul kat hujung kayu tu...
Bukan apa, ular tu kan panjang jugak la...
Takut nanti dia berdiri pulak kan....
Bila dia dah mamai je, aku tolak-tolak nak bagi dia keluar...
Orang kata tak baik bunuh ular kat dalam rumah...
Orang kata laaa....
Betul atau tak, dan kenapa tak boleh tu aku tak tau la pulak... =D

Baru-baru ni kat fb, aku ternampak kawan aku kena tag dengan gambar ular ni...
Gerun pulak aku menengoknya haaiiihhh...
Tapi teringin pulak nak kongsikan gambar tu...
Menurut orang yang ambil gambar tu, katanya ular ni dijumpai di kawasan kampung dia...
Maknanya bukan gambar yang di copy paste dari mana-mana web laa...

Siyes.... Aku dah nak pitam dah ni....
Korang aje la yang tengok...
Huhuhuhu...
▼▼▼
▼▼


Aku kata: Oksigen pelissssssssss........ **Pengsannnnnn sudaaaa..... ☻☺☻

Thursday, December 30, 2010

APABILA ANAK HARIMAU MULA MENGAUM...

Assalamualaikum....


Auuummmmmmm....!!!
Auuuuummmmmmmmmm....!!!
Auuuuuummmmmmmmmmmmm.....!!!

Tiger Witch Pictures, Images and Photos

Tu bunyi anak harimau mengaum tau... ☺☺☺
Kuat bunyinya tu sebab walaupun masih lagi bergelar anak tapi sudah berjaya menangkap seekor burung yang sangat besar dan sombong...

Burung apa...??
Burung murai ke..??
Burung murai nak buat apa... Kecik sangat... Bukannya kenyangpun...
Makan burung murai nanti bebelnya macam murai jugak... ☻
Ni dapat tangkap dan makan burung BAIK PUNYA...
Burung apa lagi kalau bukan BURUNG GARUDA...
ha♫ha♫ha♫ha♫ha♫ha

TAHNIAH untuk pasukan MALAYSIA...
TAHNIAH untuk semua PEMAIN...
TAHNIAH untuk JURULATIH...
TAHNIAH untuk SEMUA yang terlibat...
Atas kemenangan itu, esok korang semua boleh cuti.....
Yabedabeduuuuuuuu.... ♥♡♥
TERIMA KASIH PM... LEB♥U laa...

Dan....
TAKZIAH berjuta-juta kali untuk pasukan INDONESIAL...
Suka-suka je tukar nama MALAYSIA jadi malingsia...
Kurang ajar punya manusia...!!!


Apa kata kita panggil ultraman kasi hentam sama dia.... hahaha...



TAHNIAH sekali lagi untuk semua...
Semoga tahun baru 2011 akan lebih menyerlah lagi dan lebih kuat lagi ngaumannya...
Jangan tidur lagi ya adik-adik... =D



Aku kata: Selamat menyambut tahun baru untuk seluruh rakyat MALAYSIA. Moga kita semua terus dilindungi Allah... Ya Allah, Kau jauhilah negaraku MALAYSIA ini dari segala ancaman jahat...Kau hapuskanlah semua musuh dalam selimut ini Ya Allah... Amin..

Monday, December 27, 2010

INIKAH TANDANYA C♥NTA...???

Assalamualaikum....

INIKAH TANDANYA C♥NTA...???

C♥NTA ohh C♥NTA....
C♥NTA itu sangat luas pengertiannya...
C♥NTA itu sangat besar pengorbanannya...
C♥NTA itu bisa membunuh...
C♥NTA juga amat membahagiakan... ♪♪♪

Dalam C♥NTA ada derita...
Dalam C♥NTA ada gembira...
Dalam C♥NTA ada pura-pura..
Dalam C♥NTA penuh tanda tanya serta prasangka...


dino love icon Pictures, Images and Photos


C♥NTA datang tanpa diundang...
C♥NTA pergi tanpa dipaksa...
C♥NTA sering beralih arah dan silih berganti...
C♥NTA sejati sukar dicari...

Semua makhluk Allah berhak untuk mempunyai rasa C♥NTA itu...
Semua makhluk Allah diberi peluang untuk melahirkan istilah C♥NTA tersebut...
Samada melalui perkataan, ungkapan ataupun perbuatan serta pemberian hadiah...
Serlahkan rasa C♥NTA itu jika ianya benar-benar jujur dan ikhlas...

Terlalu besar nilainya ungkapan C♥NTA itu...
Hingga tak tahu nak kata apa dah...
Terimalah lambang C♥NTA ini dariku untukmu...
☺☺☺
:-:
:-:
:-:
V
Nampak tak?? Tak jelas ehh...
Okay.. Kita zoom-in bagi jelas...
☺☺☺
:-:
:-:
:-:
V
Dah nampak dengan jelas? Lambang C♥NTA yang diukir itu? Serta sebutir permata hasil dari ikatan C♥NTA yang suci dipersembahkan oleh sang puteri ini...
☺☺☺
:-:
:-:
:-:
V
Inilah dia rupanya si puteri serama... Bertelur sebiji riuh sekampung. Kan dah kena kurung... ♫♫♫....


p/s: Ayampun pandai buat ukiran C♥NTA tu... Ni yang rasa tercabar ni... ☺☺☺

Saturday, December 25, 2010

TAHNIAH SEMUA... ☃☃☃

Assalamualaikum...

☎ Kringgg... kringgg ☎ ... Hellooooo...!!!
Bagi la orang yang sedara mara dia atau adik dia atau anak sedara dia yang dapat A lurus buat post dulu. Anak-anak sedara aku tak tau la samada A dorang tu lurus camni┃ataupun bengkok camni ╭ ... Tu sebab lambat sikit nak buat post tu..

Ni baru post untuk anak sedara aku...

TAHNIAH untuk dua orang anak sedara aku yang kedua-duanya dapat 7A 1B dalam peperiksaan PMR yang lepas.
Seorang dapat B dalam Bahasa Malaysia manakala seorang lagi dapat B dalam Pengetahuan Agama Islam.
Macam mana la boleh dapat B untuk dua-dua matapelajaran tu.
Orang Melayu tapi Bahasa Malaysia tak dapat nak skor.
Orang Islam tapi subjek Agama tersasar.
Tak dapat skor BM dengan cemerlang bukan bermakna tidak berbangga menjadi rakyat Malaysia... Betul tak?
Tersasar target dalam subjek Agama bukan bermakna tidak faham...
Itu maknanya takde rezeki... ☻

Ni rezeki masa anak sedara habis berpantang dari berkhatan hari tu...

Masih ada masa untuk perbaiki segala kelemahan kerana SPM bakal menyusul selepas ini. So, no more playing stupid games ya budak-budak. Sesekali main nak rilis tension tu takpe.. Jangan lak main game sampai tak hengat masa depan. Dalam SPM takde kuar soalan berkaitan game kat fb tu. Tak tau la kot-kot tahun depan keluar pulak... kan.. Who knows..?

Sebagai ganjarannya, mak aku bagi la sorang sikit habuan kat dorang. Jelez wehhh. Zaman aku sekolah dulu, cuma dapat sepuloh hengget je sebab lulus SRP. Tu pun abang long aku yang bagi. Untung ada yang nak bagi... kann... Sepuloh hengget masa dulu besar nilainya. Macam-macam boleh beli dan boleh kongsi dengan keluarga. Sepuloh hengget zaman sekarang? Boleh beli satay la..., dapat la 18 cucuk satay kajang pak malau kajang berlipat... Mahal giler satay skang ni...

Sumbangan dari mak aku untuk cucu-cucu dia yang nak sambung degree dan master serta yang dapat result PMR.


Aku kata: Tak tumbuh tak melata... Tak sungguh orang tak kata... Ingat nak mengata pasal anugerah skrin tapi malas lak haaiihh. Biarlah wartawan hiburan je yang buat kerja-kerja tu semua. Pastinya meletop nanti. Apapun aku suka suara Kak Dibah yang sangat nyaring dan garing tu..
◄►◄►◄►◄►◄►◄►◄►◄►◄►◄►

Siapa-siapa yang nak buat simbol-simbol bolehlah pergi kat sini:
:
:
V

Dan ini untuk nak dapatkan tutorial percuma:
:
:
V

Wednesday, December 22, 2010

HAPPY TOGETHER WITH HAPPY TREE...♥♥♥

Assalamualaikum...

Layan gambar aje la...
Nak bagi resepi malas la pulak...
Lain kali aje la ya.... =D

Resepinya lebih kurang sama je dengan resepi puding nenas mejik hari tu...
Bezanya kali ni aku gantikan nenas tu dengan coklat chip dan gunakan serbuk dadih perisa cappucino...

Brand Happy Tree... Konpem happy manjang lepas makan nanti... =))


Ikut sukatan cawan ni... Kali ni aku guna 13 cawan air...


Susunkan coklat chips... Konon-konon nak nampak cantik la kann... Tapi... **jengjengjeng...


Pelakon tambahan... Siap dengan aksi menjelir lidah. Ni kalau jadi hero miang sesuai sangat ni... hahaha...


Pandangan dari atas... Yang ni aku masukkan kat dalam loyang je sebab acuan tak mencukupi.


Cantik la sangat... **Tak berapa nak menjadi daaa.... :p


Lagi.... :-)


Aku kata: Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. Apa tunggu lagi... Jemputlah makan pencuci mulut ni.. Biar manisssss je mulut tu nanti.... =)

Monday, December 20, 2010

BANYAKNYA HARTA KARUN DIA... =)))

Assalamualaikum...


Apsal la ngantuk sangat ni...
Huwaaarrrggghhhhhh....!!!
Asyik menguap je dari tadi...
Mungkin sebab malam tadi aku tak cukup tidur...
Semalaman memotong kain...
Sementara ada mood waktu tu, teruskan aje la buat kerja...

Hari ni pagi-pagi lagi anak sedara aku buat hal...
Dia berak dalam seluar lagi... huhuhu...
Padahal sebelum tu aku baru je lepas mandikan dia...
Kalau ikutkan dia memang tak nak mandi sebab air kolam tu tersangatlah sejuknya...
Tapi aku mandikan jugak, tak nak manjakan sangat budak tu...



Lepas mandi tu, aku ajak la dia sarapan...
Aku dah keluarkan nugget untuk digoreng...
Mak aku pulak dah siap buatkan lempeng gandum...
Rotipun dah sedia atas meja, dengan biskut marie...

Aku bagi seketul roti kat dia...
Dia makan sikit, pastu dia cakap "oti ni tak shedapp la..."
Aku suruh dia makan lagi...
Dia kata "adik nak aget (nugget)"
Okay la kalau camtu... Aku simpan balik roti dia tadi...
Tak lama lepas tu aku tengok dia mencangkung kat atas kerusi tu...
Aku suruh dia duduk balik sebab takut dia terjatuh nanti...
Lantai dapur tu licin, kerusi tu pun licin jugak...
Tapi dia tak nak duduk, terus je menyangkung...

Akupun tengok la... Cakap kat dia kenapa dia tak nak duduk...
Tup-tup aku nampak seluar dia basah...
Ada air kat atas kerusi tu..
"Laaa... Apsal adik kencing atas kusi ni.."
Dia diam je...
Pastu aku suruh dia turun sambil tarik tangan dia...
Dia macam tak nak bergerak...
Akupun mula la nak angkat dia...
Tup-tup aku bau semacam je...

"Waaaaa.... Ya Allah dikkk... Adik beyak ke..?"
Dia diam lagi sambil tangan sebelah menekup bontot...
Mak aku dah mula bising...
"Dah bosapun beghak dalam suar... Eeeiii..., apo la nak jadi dongan kau ni dikk.."
Aku tarik dia supaya turun...
Rupa-rupanya dah banyak "harta karun" yang terkumpul kat dalam seluar dia tu...
Aku pimpin tangan dia, bawak dia pergi bilik mandi kat luar...
Tak jadi masuk situ, bawak pulak dia masuk jamban...
Sampai tercicir-cicir "harta karun" tu kat depan pintu bilik mandi tu...
Huhuhuhu...
Nasib baik bilik mandi tu kat luar...

Aku suruh dia teruskan misi meneran kat situ...
Sambil tu, aku siram dua baldi air kat "harta karun" yang tercicir tadi...
Tak sanggup den nak kutip harta ittewww.... **yuck...
Selesai tugas tu, aku tenguk pulak dia kat dalam jamban tu...
Aku selesaikan seluar dia yang "berharta" tu... **LOL
Sampai nak termuntah aku dibuatnya...
Punya la busyukkkk...
Lagi busyuk dari beyak si Popok... =))

Tergendala misi aku nak goreng nugget...
Mujurlah mak aku tolong gorengkan...
Selesai je semua kerja, aku ajak balik semula budak tu bersarapan...
Dan diapun makan la nugget tu dengan rasa gembira... =D

Aku kata: Eeeiiii... Tak mayuuuu...!!! Beyakk dalam syuarr.... hahaha....

DAPAT BE LAGI: Tenkiu sayang.. =))

Assalamualaikum....


Yiiihhaaaa...!!!
Aku dapat BE lagi dari Nuffnang...
Tenkiu berimashmellow wahai Nuffnang yang baik hati... **wink-wink..
Walaupun BE aku tak sehebat BE korang yang dapat berbelas-belas BE tu, tapi aku hepi jugak laa... Hepi sangat-sangat ni tau sampai terharu lalu menyebabkan hujan gerimis turun kat luar rumah sekarang ni... hehehe...



Tak tau nak tulis apa dah ni...
Terkedu kejap sebab aii tak sangka akan dapat BE dari Nuffnang ni lagi tau...
Sebab tu takde prepare apa-apa ucapanpun...**perasantan betul la... lol...
Baru je malam tadi aku tengok page Nuffnang ni, takdepun BE tu...
Tup-tup senja nan redup ni, ada la pulak...
Kiranya rezeki aku la tu.. kannn...
Tenkiu again Nuffnang... :)

Sikit je kan jumlah yang aku dapat...
Tu la, dah korang tak nak tolong klik...
Malas la tu... **tak baik tau buat aii macam ni... huhuhu...
Tak pun sebab aku ni tak cantik tertarik lagi de vouge macam model yang ittew, sebab tu takde siapa yang sudi nak klik... sobbbss...
Kalau korang rajin klik, dapat la banyak sikit earning tu...
Boleh la aku pergi makeover...
Konpem meletus lepas make over tu...
Apa yang meletus tu..??
Jerawat batu daaa...
Hahahaha...

Dengan rasa bangganya aku pamerkan BE dan ME yang aku dapat...
Jangan jelezzzzzz tauu.... ngehngehngeh...
::
::
V

Buffered Earnings

Buffered earnings are earnings for metered campaigns that are currently running on your blog. These will be added to your total earnings after the campaign ends
CAMPAIGN NAMEBLOGCTR
BONUS
CURRENT EARNINGCTR
CIMB Clicks Pay and Win SSLemak Cili Padi....Lagi Pedas Lagi Power bebb...+RM 0.27RM 1.073.4%
City Chain Titus Xmas LRLemak Cili Padi....Lagi Pedas Lagi Power bebb...+RM 0.08RM 0.316.25%

Metered Earnings

CAMPAIGN NAMEBLOGSTART DATECTR
BONUS
AMOUNTCTR
Celcom Bold 3 SSLemak Cili Padi....Lagi Pedas Lagi Power bebb...24 Nov 2010+0.271.081.89%
BVI Rapunzel LRLemak Cili Padi....Lagi Pedas Lagi Power bebb...15 Nov 2010+0.52.020.60%



Aku kata: Hulurkan tangan, ringankan jari. Sila la klik lagi dan lagi dan lagi... Nanti aku belanja puding jagung ajaib tu ehh... Belanja tengok gambar dan vc aje la... (^__^)

Wednesday, December 15, 2010

LAWATAN SAMBIL BELAJAR: Episod 2.. :-)

Assalamualaikum....

Sambungan dari kisah masa balik Nilai hari tu...
Sebab aku dah tak tau nak buat cerita apa... kehkehkeh...

Ecececehhh... Macam la cerita tu bagus sangat siap nak promot bagai... =D
Aku terpaksa rujuk kat cerita lepas sebab takut nanti tercerita lagi sekali benda yang sama. Dah la cerita ko tak best, pastu ada hati nak ulangtayang sampai limabelas kali... **sedar la diri tu sikit... ;))

Hari berikutnya aku pergi ke Kuala Pilah nak ziarah pakcik merangkap adik mak aku. Tu la satu-satunya pakcik aku yang tinggal selepas kehilangan pakcik iaitu abang mak aku bulan Jun lalu. Aku pergi dengan mak, Bang Long, Bang Ngah dan isteri Bang Lang aku. Bang Lang aku tak balik sekali sebab dia tengah berkursus. Sampai je kat rumah pakcik aku tu, dia lak takde kat rumah. Mujur anak dia ada. Tu la, lain kali kalau nak pergi rumah orang, kena la bagitau awal-awal. Lepas tu kami berkonvoi pulak pergi ke rumah anak pakcik aku yang sorang lagi tu kat Mambau. Sampai sana dorang dah siap masak. Apa lagi, bedal aje la. Tambahan pulak dah lebih dari pukul dua petang, mau tak bising cacing kat dalam perut masing-masing...


Ni rumah pakcik aku. Dah selalu keluar RTM rumah ni...

Sebelum ke Mambau, kami singgah kat Taman Ulu Bendol kejap. Bukannya nak buat apapun, saje je nak ambil gambar sebab nak pedajal kaum kerabat kat fesbuk aku yang lagi satu tu. Konon-kononnya nak bagi dorang jeles la... kehkehkeh... Plan asal aku nak ambil gambar kat bulatan nak ke Istana Sri Menanti tu, tapi terpaksa dibatalkan sebab kejar masa. Aku dah bagitau awal-awal kat Bang Ngah aku yang aku nak singgah kejap kat situ dengan kat Ulu Bendol tu. Tapi rezeki nak posing kat situ tak kesampaian, maka tak dapat la nak eksen lebih-lebih. Pastu ternampak lak kawasan Restoran Warisan yang dikelilingi sawah padi. Nak berhenti dah tak boleh dah sebab kereta masa tu tengah meluncur laju. Rugi sungguh tak dapat bergambar kat situ. Cantik woooo kawasan dia....

Ni la sebahagian gambar yang diambil kat Taman Ulu Bendol...




Akhirnya, bergambar la secara ala kadar dengan muka berpeluh terkejar-kejar mencari papan tanda Taman Ulu Bendol tu. Sporting sungguh Bang Ngah aku tu sebab diapun tolong sama cari tempat/sudut untuk aku rakam dengan enpon baru aku masa tu. Kebetulan, Bang Ngah akupun ada bawak kamera dia. Jadi, kurang la sikit kerja aku nak klik-klik sebab diapun tolong klik-klik sama... hahaha...


Babai... Nak balik dah ni... Panjang umur datang lagi beli kuih cakar ayam ya... =)


Sebelum sampai kat Kuala Pilah tu, kami terjumpa la orang jual cendawan busut. Berhenti la sekejap meninjau harga. Selonggok 5 hengget.. sikit je, ada la dalam 10 tangkai manakala sekilo 12 hengget... Mintak kurangpun tak bagi, giler kedekut... hahaha. Mak aku beli 2 longgok je dulu. Manatau kat tempat lain ada lagi orang yang menjual.




Dalam perjalan balik dari Mambau tu, kami terjumpa lagi orang menjual cendawan busut ni. Sama jugak harga dia, selonggok 5 hengget tapi sekilo 10 hengget. Apa lagi, masing-masing memborong la. Ingatkan mak aku je yang nak beli. Tup-tup abang-abang aku tu pun nak beli jugak, siap nak bawak balik Johor lagi tu. Mujur la cendawan tu masih boleh dimasak kat rumah dorang sebab cendawan ni bukanya tahan lama, lebih-lebih lagi kalau terkena air, cepat je dia busuk..

Bang Long dengan mak tengah berkira-kira nak beli lagi ke tak. Bang Ngah pulak jadi tukang ambil gambar model yang tembam tu... :P

p/s: Selalu sangat blackout sampai tv kat rumah ni pun turut sama out. Lari lagi bajet mak aku sampai dah tak terkejar dah... Sabar aje laa.. :-)

Wednesday, December 8, 2010

KAU DATANG LAGI: Mengganggu fikiranku...

Assalamualaikum...


Bila hati dilukai...
Bila hati disakiti...
Bila hati berlagu sendu...
Apa lagi dayaku... huhuhu....


Kau datang lagi mengganggu fikiranku...
Membuat daku terharu...
Tiada dapat melupakannya..
Kau menjelma di hatiku...

Puas ku cuba melupakan wajahmu..
Tapi ku tak berdaya...
Mengapa aku rasa begini...
Merindu sehari-hari...

Begini rasa bila dilamun cinta...
Hati berdebar tak terkira...
Di mana saja ku terkenang dirinya...
Hasrat ingin bersua...

Kau datang lagi mengganggu fikiranku..
Setiap saat tak lupa...
Bilakah kita akan berjumpa...
Hilanglah rindu di jiwa...

Cerita ni takde kaitan langsung dengan hati yang terluka tu...
Ianya adalah berkait rapat dengan...
Jeng... Jeng... Jeng...
Siapa lagi kalau bukan SI DIA....
:
:
:
:
:
:
V


Dan juga perasaan RINDU dengan SI DIA yang sangat aku sayangi....
Jeng.... Jeng... Jeng...
:
:
:
:
:
:
V


Serta rindu dengan SI DIA ini juga...
Jeng... Jeng... Jeng...
Ehhhh...!!!
Bukan...
Rindu dengan lagu dan suara dia je...
:
:
:
:
:
:
V




Aku kata: Jangan marah haaaaa...... Senyum... Senyum.... Ahhh... Comelnya... ya auuww.... auuwww.... =D

Tuesday, December 7, 2010

KALAU DAH TAK TAU NAK BUAT APA: Jom masak jom...

Assalamualaikum....

Malam tadi aku tidur awal...
Pukul 8 malam aku dah terlelap...
Tanpa makan malam...
Tanpa menunggu untuk masuk waktu Isyak...
Kerana pada waktu siangnya aku sedikit kecewa, kesal dan marah dengan sikap seseorang...
Tapi aku tahan perasaan sakit hati aku tu...
Akhirnya, aku yang kenyang... *makan hati... ;)

Pukul 11.45 malam aku terjaga...
Terus solat Isyak dulu...
Makan..?? Nanti la dulu, padahal lapar jugak ni... *kontrol nafsu...

Mata tak boleh nak lelap balik semula...
Masuk dapur... *bukan makan ehh...
Bukak peti sejuk...
Keluarkan sepeket yis/mauripan

Kat pintu peti ais memang dah sedia tampalkan resepi...
Ada 5 jenis resepi di situ...
3 resepi dah aku cuba dan dah buat beberapa kali...
Hasilnya boleh la dibanggakan sikit-sikit... =D
1 resepi lagi aku baru buat sekali dan hasilnya tidak begitu memberangsangkan...
Sebab bahan tak cukup dan aku main belasah je buat..
Tapi habis jugak budak-budak kat rumah ni telan... kehkehkeh...
Manakala 1 resepi lagi belum aku cuba...
Sebab pisangnya asyik hilang je... *banyak monyet gamaknya kat rumah ni... =))

Jadi, malam tadi aku buat apam lagi sekali...
Terima kasih Kak Erna atas perkongsian resepi tersebut..
Cuma gaya penulisan tu berbeza la...
Sampaikan aku dapat komen dari tuan punya resepi tu...
Tu la, siapa suruh memandai tukar resepi orang... hahahaha...

Kali ni aku cuma letakkan gambar penyediaan bahan aje ya..
Sebab resepi dah ada kat blog yang aku sebutkan tadi...




Sementara tunggu yis/mauripan naik dan tunggu air gula sejuk, aku layan tv jap...
Anak-anak buah ada dua orang yang sama-sama tidur awal dan sama-sama bangun...
Tanya itu, tanya ini, tanya aku nak buat kuih apa...
Sambil hidung dok cium-cium bau yis yang dah kembang tu...
Boleh pulak dorang kata bau yis tu sedap... hehhh...
Tu belum kuih masak lagi tu...
Kalau kuih dah masak, konpem berganda-ganda kesedapannya... huahuahua...

Masa aku tulis cerita ni, kuih apam tu dah masak dah...
Tapi masih berada dalam kukusan lagi...
Tak dapat la nak tayangkan gambar tu dulu sebab kelapa parutpun takde lagi ni...
Siapa pulak yang rajin sangat nak mesin kelapa subuh-subuh ni...
Lain la kalau memang berniaga kuih-muih di pagi hari...
Kalau rajin nanti, aku ambil dan upload la gambar kuih apam tu yaa... *kalau rajin... :p


Aku kata: Salam Ma'al Hijrah semua... :-)

*****************************************

UPDATE:

Ini la rupanya apam yang aku buat tu...
Okay tak..??
Berapa markah nak bagi....?
:-)

Kalau nak tau dah masak ke belum, cucuk je dengan batang tu.. Kalau tak melekat, tu dah kira masak la tu... Teknik yang sama untuk kek...


Nyummmmyyyyyy....... =)))

Friday, December 3, 2010

AYAM CAKAR KOBAU: Gulppp... ;))

Assalamualaikum...


Hahaha...
Ni apo hal lak dok tayang gambar kobau ni...
Nak kata untuk buat korban, raya haji dah lepas dah...
Nak kata untuk buat aqiqah, dah buat dah dulu... =)
Nak kata untuk buat kenduri kawen...??
Oohhh.... TIDAKKKKK.....!!!
Den lari dulu... muahahahahaha...

Huuiisshhh... Menjoling lak dio haaiihhh... Tarik ekor tu kang... =))


Meh nak cerita jap...
ahakkss...

Semalam kan.. Aku cuba la buat kuih cakar ayam. Sebelum tu, aku ada makan kuih tu masa beli kat UB hari tu. Tapi kuih yang aku beli tu tersangatlah kerasnya. Mujur rasa dia agak sedap.. ngehngehngeh..

Aku bagitau kat mak aku yang aku nak cuba buat sendiri cakar ayam tu. Maka, mak akupun beli la keledek. Pastu aku suruh abang aku tolong belikan gula merah. Kiranya semua bahan dah ada la kan.. Aku ada jugak google resepi kuih ni tapi macam pelik je resepi dorang tu. Hehhh...., belum cuba lagi resepi tu dah pandai-pandai buat penilaian... ;))

Sebelum masuk waktu maghrib tu, aku cuba la buat barang 6 ketul cakar ayam ni. Mula-mula aku sagat keledek tu. Semangat ni menyagat, tambahan pulak guna sagat arwah abah aku punya... sagat masa dia dalam askar dulu. Lepas sagat, kualipun dah mula panas, terus je masukkan barang sejemput keledek sagat tu kat dalam kuali. Pastu masukkan pulak barang dua sudu gula merah. Godek-godek, gaul-gaul, kepit-kepit kat dalam kuali tu. Mula-mula api tu slow la sangat. Apa lagi, besarkan sikit. Tup-tup anak sedara gegurl sorang tu masuk dapur...

Dia: Indok masak apa ni..?
Aku: Cakar ayam..
Dia: Apsal bau hangus je..?
Aku: Api besar tadi, hangit la dia... Mehh tolong indok jap...

Dan diapun tolong la bentukkan kuih tu dengan garfu... Aku ajar la camne nak buat... Bila kuih tu dah agak sejuk, aku suruh la dia rasa...

Dia: Wekkk.... wekkkk.... wekkkk....
Aku: Apsal..?
Dia: Wekkk... pahit laa... wekkk...
Aku: Kehkehkeh... Dah itam, memang la pahit... kihkihkih... Cuba makan yang ni lak..

Dia ambil seketul cakar ayam yang sudah mula mengeras. Aku tolong patahkan sebab kuih tu liat. Pastu sama-sama mengunyah...

Dia: emmmm... sedappp...
Aku: Sedap kan... **kembang kempis hidong... =D

Dan...
Tadaaaaaaaaaaa.......!!!!
Ni la hasilnya...
Kuih cakar kobau yang aku buat...
Kehkehkeh....
:
:
:
:
V


Aku ingatkan takde siapa yang nak makan kuih yang keras berdentung ni. Tup-tup bila terjaga tengah malam tadi, tengok kuih tu dah hilang. So, pagi ni (tak sabar nak tau ni), aku tanya la mak aku siapa yang makan kuih tu. Pastu mak aku jawab...

"Omak yang makan..."

Hahahaha... Kalau big boss tak komplen, korang lagi la jangan nak komplen okay... ekekekeke...

Siapa nak resepi cakar ayam ni, boleh tengok kat sini... tapi aku tak buat ikut resepi ni. Aku buat ikut resepi sendiri, main bantai je... hahaha...

Aku kata: UB = Ulu Bendol.... ahakkksss...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

UPDATE...!!!

Ni hasilnya yang aku buat pagi tadi...
Dengan bantuan dari anak sedara comel yang semalam tu...
Berjaya jugak membuat cakar ayam...
Konpem kobau nangeh guling-guling kalau tengok ni...
Hahahaha...


Moralnya: Jangan mudah putus asa. Jika percubaan pertama gagal, cuba lagi untuk kali yang kedua dan seterusnya. Insyaallah, pasti berjaya... Bila dah berjaya, konpem ramai yang suka dan melekat... ;))

Wednesday, December 1, 2010

TIN KOSONG: Kuat bunyi sebab takde isi... :-)

Assalamualaikum...

Sekadar tempek gambar je ni...
Testing kamera enpon baru... **jobo ehh lak haiihh... ;))
Malas la pulak nak menaip cerita yang panjang berjela..
Rajin pulak keluar rumah selepas hujan berhenti... =D

Klik sana... klik sini...
Sambil tersipu-sipu malu..
Asal ada je orang lalu, terus sorok enpon kat dalam poket seluar... ngehngehngeh...
Line clear, klik balik semula...
Macam mana la nak join team TERJAH ni...
Haaisshh... Ruginya.... =)

Layan...

Ros kampung. Berbau harum dan tahan lama. Tidak seperti ros kacukan yang takde bau dan mudah layu.. =)


Sebelum mekar...


Selepas mengembang... Cantik tak bunga ni..?


Selepas hujan... Ada orang kata ni gambar pisang keling... Padahal ni adalah tunggul pokok okid liar... hahaha... **Pisang keling tu cmner..?


Kalau tak kenal yang ni, tak tau la apo nak dikato... Bagi penampar boleh..??


Menundukkan wajah tanda bersyukur disirami hujan... Alhamdulillah...


Seksi...!!!


Bunga raya... Cantik sangat spesis ni... Sebelah kiri tu kawasan rumah kampung aku...


Aku kata: Jobo = eksen = berlagak giler.. Dan jobo tu bukannya jubur/dubur yaa... Tak baik tau mencarut.. Apa lagi menjolok... :)

Sunday, November 28, 2010

LAWATAN SAMBIL BELAJAR: Episod 1.. :-)

Assalamualaikum...

Minggu lepas aku balik Nilai. Pastu malamnya pergi JJS2 dengan family abang aku. Kakak ipar nak cari seluar untuk anak dia, aku lak hanya sekadar mengikut je. Tapi sebelum balik Nilai lagi aku dah cakap dah kat mak aku yang aku nak beli enpon baru sebab enpon aku rosak. Lagipun enpon yang rosak tu dah lebih dari 4 tahun aku guna. Kalau orang lain setahun guna/beli sampai 5/6 enpon, aku lak hanya ada satu enpon untuk jangka masa 4 tahun. Kiranya berbaloi la kalau nak beli yang baru.. kan... Mak akupun takde la bising masa aku mintak duit kat dia... Terima kasih mak... =)

Mula-mula aku plan nak beli enpon paling murah je. Selebihnya aku nak beli kamera digital. Tup-tup bila sampai je kat JJ tu, terus nampak kedai jual enpon. Skodeng je dulu. Cari-cari jugak kedai jual kamera tapi tak nampak lak. Lagipun pergi hari malam, semuanya nak cepat. So, lepas akak ipar aku siap membeli, aku singgah balik kat kedai enpon tu. Belek-belek, tanya-tanya, bajet-bajet duit, lekat la kat satu enpon tu. Angkat sebiji enpon yang ada kamera dan batalkan niat nak beli kamera digital. Buat apa banyak-banyak kamera, aku bukannya jurugambar... :D

Gambar kitar semula.. Keadaan rumah yang sedang menghitung hari untuk rebah... Ehh... ada busut laa kat bawah rumah tu... ^__^

Hari Selasa pulak, aku balik kampung. Tengok kawasan tapak rumah. Rumah kat kampung tu memang dah dirobohkan. Lagipun rumah tu memang dah uzur sangat dah.. Buat masa ni tak tau lagi nak buat apa kat tanah tu. Nak buat rumah baru, mana nak cekau bajet. Lain la kalau aku boleh buat loan. Orang tak kerja macam aku ni mana boleh buat loan... kann... Nampak gayanya, jadi hutan banat la kawasan rumah kampung tu nanti... :(

Hilang dah rumahnya... Huhuhu... Ni gambar yang aku ambil masa balik kampung hari tu (23/11/2010). Testing kamera enpon sampai mak aku cakap 'montang-montang la dah ado enpon baru'... :P

Sempat lagi memposingkan diri. Saje je budak tu angkat kaki nak tayang kasut yang baru beli kat JJS2.. Aku belikan untuk dia... =D

Dua beradik yang pandai bodek... kihkihkih...

Kat belakang tu tapak rumah nenek sedara aku yang juga telah dirobohkan... Satu kawasan ada dua rumah...

Selesai je urusan melawat tapak kawasan, kitorang berangkat ke rumah mak cik (sepupu mak aku) kat Bukit Chedang pulak. Mak aku ada hal dengan dia. Pastu pergi pulak ke rumah mak cik (adik ipar mak aku) sorang lagi, kat area situ jugak. So dapat la jumpa balik dengan sepupu yang dah berpuluh tahun tak jumpa. Kat rumah tu jugak aku jumpa 'pakwe' yang sangat gebu dan ensem... =))

Ensem kannn... ;;)

Berhenti kat sini dulu la. Ingat nak sumbat je semua cerita kat dalam satu post, tapi disebabkan line streamyx sangat menguji ketahanan iman dan keceluparan mulut, maka terpaksalah buat dalam episod yang lain lak... Itupun kalau ada kesinambungan dari cerita ini... =D

p/s: Line sangat teruk. Nak upload gambar je sampai berjam-jam. Pastu hilang terus. Kalau dah line asyik on and off je, camner nak update blog... Dah la blog ni lemau je... ^__*
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »