Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, July 31, 2010

SEKADAR CERITA: Bukan nak mengata...

Assalamualaikum....

Ni kisah kejiranan aku yang agak pelik dan jelik perangainya. Mujurlah rumah dia agak jauh sikit dari rumah aku. Buatnya betul-betul kat sebelah rumah aku ni, mau meroyan aku tiap hari agaknya. Orang-orang kat sini dah tahu perangai pelik dia ni. Nak kata dia tak tahu hukum, dia lagi pandai dalam hal-hal agama. Cuma sedikit hairan bila dia tak tahu nak menghormati jiran di kiri kanan rumah dia tu. Banyak yang diceritakan oleh jiran lain pasal dia ni. Antaranya ialah...

i:
Dia tak suka kalau ada dahan pokok yang terjuntai masuk kat kawasan rumah dia walaupun seinci. Bukan tu je, kalau daun-daun pokok tu gugur dalam kawasan rumah diapun dia bising, termasuklah bunga kertas yang terbang ditiup angin. Pastu siap suruh orang potong dahan tu dan kata semut masuk menjalar dalam rumah dia. Baru-baru ni, dia telefon ketua blok suruh orang sebelah rumah dia tu (kawan aku) tebang pokok limau barli kat sempadan rumah dia. Dia kata kalau pokok tu tak ditebang, dia nak suruh jengkaut tolak pokok tu. Tapi bila dengar je kena bayar rm300 untuk kerja tu, terus dia kata dia akan bayar rm1oo je manakala lagi rm200 tu dia suruh kawan aku tu bayar. Dah dia yang sibuk suruh tebang pokok tu, patutnya dia la yang keluar semua bajet. Pernah sekali hari tu aku tengok melambak buah limau barli tu termasuk dengan putik sekali dok berkumpul kat laman rumah kawan aku tu. Sedih aku bila tengok buah tu terbuang macam tu je. Rupa-rupanya jiran tadi bising, katanya buah tu banyak gugur dalam kawasan rumah dia. Kawan aku ni dah naik cemuih nak layan perangai dia tu.

ii:
Kawan aku tu susun zink kat tepi tembok jiran tadi, tapi masih dalam kawasan rumah dia la. Lagipun tembok jiran tu tinggi. Boleh pulak jiran tu suruh kawan aku alihkan semua zink tu kat tempat lain. Dia kata nanti ada ular yang sembunyi kat bawah zink tu, memanjat tembok tu dan masuk kat dalam kawasan rumah dia. Kawan aku dah tak tau nak kata apa dah. Nak dilawan, jiran tu dah tua. Nak didiamkan aje, makin sakit hati dibuatnya.

iii:
Jiran tadi pernah hantar kain untuk buat ropol kat aku. Dia kata kain tu dua meter dan harga semeter ialah seringgit setengah. Dia suruh aku potong dalam beberapa bahagian sebab dia nak buat ropol langsir rumah dia. Pastu dia suruh aku jahit tepi semua bahagian. Maksudnya aku kena jahit tepi keliling la. Akupun buat la apa yang dia suruh tu. Lepas je aku siapkan kerja tu, aku bagi la kat dia balik dan dia tanya berapa upahnya. Akupun cakap la beberapa ringgit (akupun tak ingat dah). Bila je dia dengar aku cakap berapa upah untuk jahit tepi tu, terus je dia membebel. Dia kata dia beli kain tu tiga ringgit je, tapi upah lebih tinggi dari harga kain. Akupun terangkan la kat dia. Aku cakap upah tu tinggi sebab kain tu dah dipotong-potong, pastu kena pulak jahit tepi keliling. Masa tu aku amek upah duapuluh sen untuk semeter jahit tepi. Aku rasa takde orang yang amek upah duapuluh sen semeter tu. Itupun jiran tadi bising kata mahal. Sudahnya aku cakap je kat dia, makcik bagi je la berapa yang makcik nak bagi. Dan diapun bagi aku empat ringgit. Terkedu aku bila dia bagi duit tu. Dia lak dengan selamba je cakap, halal la yaa empat ringgit ni. Ya, halal tu memang la halal, tapi aku tak ambilpun duit tu. Aku bagi duit tu kat mak aku, pastu aku cakap kat mak aku: "Mak ambik la duit makcik *** ni. Tak ingin nak makan duit dia." Sejak hari tu, aku tak terima dan buat-buat tak tahu je bila dia tanya pasal upah jahit ni. Get lost....

iv:
Jiran ni tak suka kucing. Dia kata kucing ni suka berak merata. Busuk katanya. Manakala makcik sebelah rumah dia tu banyak kucing. Kucing tu bukan la kucing makcik tu pun. Semuanya kucing yang datang, menumpang makan dan tidur je. Dan tumpang berak sekali la kan.... hehehe.. Kesian aku tengok makcik ni. Dia dah la tinggal seorang diri, jadinya kucing tu la peneman sunyi dia. Dia kena marah gara-gara kucing tu berak kat laman jiran tadi tu. Asal je jiran tu nampak muka dia, mesti jiran tu membebel. Akhirnya makcik tadi terpaksa keluar bajet, tambak simen kat laman rumah dia nak elakkan kucing dari berak dan bau berak tu masuk kat rumah jiran sebelah tu. Dan yang buatkan kami risau, makcik tu dah tak duduk kat beranda rumah dia dah tapi asyik berkurung je dalam rumah sebab tak suka kena bebel dengan jiran yang jauh lebih muda dari dia. Sampai makcik tu kata, menyampah aku!! Asal nampak muka aku je, mula la bising. Tak boleh langsung nampak muka aku. Baik aku duduk dalam rumah je. Tak kesian ke kalau orang tua, warga emas yang kurang upaya duduk berkurung je. Mestilah dia bosan sebab tak dapat tengok orang lalu lalang depan rumah dia. Malah, kalau aku lalu depan rumah dia nak pergi kedai, dia selalu je kirim beli makanan kucing tu kat aku. Dia selalu cakap kesian berat makanan tu sebab dia kirim sekilo atau dua kilo. Tapi aku cakap... takpe la makcik, bukannya jauh kedai tu, dekat je sebab kena lalu depan rumah dia dulu.

v:
Kes yang ni lagi parah. Jiran ni jenis yang suka pulangkan balik barang yang dia dah beli. Tak kira la barang apapun. Walaupun barang tu dah sampai kat umah dia, kalau dia terasa tak berkenan, dia akan pulangkan balik. Pernah terjadi bila dia pulangkan satu set sofa yang dia dah beli, padahal dia sendiri yang pilih sofa tu kat kedai. Pekerja kedai tu dah hantar dan bawa masuk sofa tu dalam rumah dia dah. Pastu bila dia tengok warna sofa tu macam tak ngam je dengan warna cat dinding rumah dia, terus dia suruh masukkan balik sofa tu dalam lori dan bawak balik ke kedai. Dia kata nanti dia telefon tokey kedai tu balik. Waduhhh... pening betul...

vi:
Itu bab sofa. Peti ais pon macam tu jugak. Dia suruh hantar semula kat kedai padahal itu la yang dia pilih dulu. Begitu juga dengan kapet lembut yang dia beli dari mak aku. Dia yang beria-ia nak beli kapet tu, bukannya mak aku nak jualpun. Mak aku cuma tunjuk je kat dia sebab dia nampak masa mak aku dok kibas-kibas kapet tu. Lagipun bukannya mahal manapun kapet tu. Cuma lima puluh ringgit je. Petang tu dia bawak kapet tu balik rumah dia, esok pagi-pagi lagi dia dah pulangkan balik. Mak aku diam je la. Kami ketawa je la tengok perangai dia tu. Lagipun awal-awal lagi aku dah cakap kat mak aku. Aku kata, esok pagi dia pulangkan la balik kapet tu mak. Dan kata-kata aku tu sememangnya benar.... hahaha...

vii:
Lagi satu, jiran ni suka sangat menawar harga barang. Memang la tawar menawar tu perkara biasa. Tapi dia ni bila menawar, kalau boleh orang yang menjual tu tak dapat untung sikit pon. Kawan aku jual pokok bunga, boleh dia mintak harga yang kawan aku tu beli. Habis tu, macam mana kawan aku ni nak untung. Selagi dia tak dapat harga yang dia nak tu, selagi tu la dia akan terus menawar. Kawan aku tu terpaksa keraskan hati dia. Mana boleh bagi muka dengan orang macam ni. Alamat lingkup la bisnes...

Sekadar renungan bersama:

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Ada tujuh golongan orang yang pada hari kiamat kelak Allah s.w.t tidak sudi melihat mereka dan tidak akan membersihkan mereka dari dosa, bahkan kepada mereka Allah berfirman: "Masuklah kamu ke dalam neraka bersama orang-orang lain yang dimasukkan ke dalamnya"! Tujuh golongan itu ialah :

1) Kaum homoseks.
2) Orang-orang yang melakukan melancap.
3) Orang-orang yang memuaskan hawa nafsunya dengan haiwan.
4) Mereka yang menyetubuhi dubur isterinya.
5) Mereka yang mengahwini perempuan dan anak tirinya.
6) Mereka yang berzina dengan perempuan jirannya.
7) Mereka yang mengganggu tetangganya sehingga ia dikutuk olehnya."

(Diriwayatkan oleh Thabrani).

Aku kata: Moga aku disayangi oleh jiran-jiran aku... huhuhu....

Thursday, July 22, 2010

KENDURI: Yang penting niat tu biarlah ikhlas...

Assalamualaikum...

Hari ni dari pagi sampai petang, aku duduk di dapur je. Menolong apa yang perlu sebab malamnya nak hantar juadah ke surau. Masa aku buat cerita ni, abang aku baru je balik dari surau bersama bekas-bekas nasi dan lauk-pauk serta cerek air yang dah kosong. Suka betul mak aku sebab tiada pembaziran yang berlaku... =D

Menurut abang aku, ramai jemaah yang datang. Syukur alhamdulillah. Sejak 3 tahun kebelakangan ni, mak aku akan hantar juadah ke surau sempena nak menyambut kedatangan Ramadhan. Masing-masing berebut nak ambil keberkatan malam Jumaat. Kitorang memang tak buat di rumah kerana orang kat sini memang susah sikit nak datang rumah, apatah lagi waktu malam begini. Kalau hantar kat surau, semua pinggan mangkuk dah sedia ada, lepas makan tu basuh la pinggan dan gelas masing-masing. Takpe, pakcik-pakcik kat sini semuanya bekas tentera, jadi dorang dah biasa buat kerja-kerja basuh pinggan ni... hehehe...

Menu untuk malam ni adalah seperti biasa iaitu kari ikan tenggiri, ayam masak merah dan goreng tempe campur tauhu dan kacang panjang. Kari tu seperti biasa juga dimasak oleh kawan baik mak yang aku panggil Mak Tok, orang jati Pulau Pinang. Memang mabeles la kari dia. Sampai sekarangpun aku tak pandai lagi nak masak kari ikut cara Mak Tok tu. Ayam masak merah pula kakak ipar aku yang masak dan memang dialah yang selalu masak menu ni. Aku masak apa..?? Hahahaha... Kerja aku adalah goreng sayur, buat air teh dan masak nasi, serta buat penyediaan bahan-bahan dan bekas.

Petang tadi letrik tiba-tiba je blackout. Aku baru je tekan punat rice cooker, tup-tup tengok lampu tak menyala. Ahh sudah.... Gelabah sekejap aku. Jam dah pukul 5.30 petang dah ni. Pukul 7 malam dah janji dengan jiran aku, mintak tolong dia bawakan juadah tu ke surau sebab kereta abang aku bawa pergi kursus. Kelam kabut aku letak periuk nasi tu atas dapur gas. Lepas tu, terus je aku telefon TNB bagitau bekalan letrik terputus. Aku cakap letrik dah 10 minit takde, padahal baru je seminit bekalan terputus. Aku cakap aku tengah kenduri dan memerlukan bekalan serta merta. Aku kawal nada suara aku sebab masa ni aku memang tengah hangenn sangat-sangat..!! Sudahnya, aku goreng sayur campur tempe tu berbekalkan lampu suluh... huhuhu.... sadis sungguh... Mujur tak hangit sayur aku tu... Kalau tidak, makin berasap la hati aku.. hohoho...

Kat sini aku senaraikan bahan-bahan yang dimasak tadi untuk lebih kurang 40 orang jemaah.

Ayam: 5 ekor... Potong ikut suka. Buat ayam masak merah.
Ikan tenggiri: 2 ekor saiz besar... Masak kari campur terung bulat.
Kelapa: 2 biji... santan pekat dan cair (untuk kari).
Tempe dalam plastik 10 bungkus + kacang panjang 5 ikat + tauhu 10 ketul = goreng sayur campur.

Bahan asas yang lain tu seperti bawang merah, halia, bawang putih, serai, serbuk dan daun kari, bawang besar, minyak masak, asam jawa, campuran halba, sos cili, cili kering kisar adalah seperti biasa. Agak-agaklah penggunaanya.

Aku tak dapat nak ambil gambar lauk pauk tu semua sebab letrik kan takde. Semuanya gelap, dengan hujan yang agak lebat lagi. Bekalan letrik datang sebaik je semua juadah tu sudah dihantar ke surau. Namun, aku sempat rakam video masa menumis untuk masak kari tu. Bukan apa, senang kalau aku nak buat rujukan... hehehe... Tapi, malas la nak tempek kat sini video tu, sebab ada termasuk suara aku yang sumbang mambang ni haa.... hahaha...

Aku kata: Maaf la ya kawan-kawan. Buat masa sekarang ni aku takde mood nak berfesbuk. Terima kasih pada yang jenguk wall aku dan tinggalkan pesanan kat situ, juga yang hantar private message. Aku okay-okay saja, cuma sedikit JEMU dengan KAMU... KAMU = FB... dan... bla... bla... bla... Nanti bila JEMU tu dah takde, aku meroyan balik semula kat sana yaa... =))

Wednesday, July 21, 2010

REZEKI JANGAN DITOLAK: Musuh jangan dicari...

Assalamualaikum...

Aku baru balik dari gotong-royong bersihkan kaki lima jalan kat belakang rumah ni. Rutin biasa kalau ada orang besar nak datang melawat kawasan. Kadang-kadang dorang bukannya masukpun kat kawasan ni. Tapi dah disuruh supaya pergi gotong-royong ni, maka kenalah pergi. Kang kalau tak ikut serta, kena pulau dek jiran-jiran pulak. Lagipun ramai yang buat kerja ni, sekejap je kerja tu dah siap. Mataharipun tak sempat nak jengukkan muka, kitorang dah balik ke rumah dah... hahaha...

Makcik-makcik ni ada yang bawa makanan dan minuman. Aku cuma minum sikit je, sebagai ambil hati dorang je. Lagipun aku dah suruh abang aku belikan sarapan nasi lemak. Usai je kerja tu, akupun balik la nak makan nasi lemak tu. Kecewa sangat-sangat sebab nasi lemak tu macam basi je. Dah la lembik semacam je, tak macam selalu. Putus selera aku. Mujur mak aku dah siap masak nasi, jadinya aku makan je nasi tu dengan sambal nasi lemak tadi. Sambalnya sedap macam biasa, cuma nasi je yang ada masalah...

Rezeki ayam la nampak gayanya... Mujur mak aku ada bela ayam...


Aku cuba buat apam coklat pisang ni malam tadi tapi tak berapa nak menjadi. Mungkin lepas ni aku cuba bakar dalam oven pulak, sebab yang ni aku ikut resepi tu kata suruh kukus. Rezeki ayam jugak la ni sebab takde siapa yang nak makan.... hahaha...


Haaaa... Sekarang ni musim durian. Mak aku hari-hari beli durian kat jiran aku. Ni semua durian jenis baik punya iaitu D24... Satu ikat tu 10 hengget (5biji)


Ni dia isinya. Konpem akan dibuat tempoyak. Mana nak larat makan durian selalu...


Persediaan untuk bulan puasa nanti sebagai pembuka selera... hehehe...


Aku kata: Malas aku nak layan kerenah orang yang suka mencari kesalahan orang lain. Betulkan dulu diri kita, barulah boleh betulkan diri orang....

Monday, July 19, 2010

WAA KENA BEBB:Terkena juga akhirnya... huhuhu..

Assalamualaikum....

Pernah kena tipu..? Opkos la pernah, kan... Pernah menipu..? Selalu sangat, ya tak... hahaha... Pernah 'ter'tipu..? Lagi laa pernah, betul tak... hehehe....

Ni yang jadi kat aku baru-baru ni. Entah macam mana la aku boleh terkena ni, akupun kurang faham. Kalau nak diikutkan, aku memang jenis yang cukup berhati-hati dalam hal sebegini. Agaknya hari tu aku lupa nak baca ayat kursi kot, tu yang terkena tu.. Mungkin lepas ni aku kena tampal ayat kursi kat sudut laptop aku ni. Bukan apa, sebagai peringatan je...

Hari tu memang aku rasa serba tak kena. Dah la line internet selalu putus-putus je. Sedikit sebanyak membuatkan aku rasa jengkel dan cemuih yang teramat sangat. Asal nak komen je kat blog kawan-kawan, line putus. Lepas tu ada balik, dan lepas tu putus lagi. Begitulah seterusnya sampai malam dan pagi esoknya. Tension den... Setiap kali aku buka satu-satu laman web, mesti keluar iklan macam kat bawah ni haa...



Hahaha... Aku selalu mendengus kalau benda alah ni keluar. Mengganggu mata aku betul laa. Oleh kerana ketidakstabilan fikiran aku masa tu, akupun cubalah mengklik iklan tu. Masa ni dah teruja sikit dah, apatah lagi tengok hadiah-hadiah yang ditawarkan. Seterusnya akupun ikut la apa yang disuruh menggunakan enpon tanpa ada rasa cuak sedikitpun huhuhu...

Mula-mula tu aku tak perasan berapa ringgit yang kena potong dari kredit enpon aku. Dek kerana godaan setan bertanduk, aku teruskan lagi send dan send sehinggalah aku terima mesej yang bagitau kredit aku tak cukup untuk langkah seterusnya. Masa ni la aku terkejut, apsal lak kredit aku cepat sangat habis, padahal masih ada lagi 13 hengget kat dalam tu. Lepas tu barulah aku check balik semula mesej kat inbox dan tengok berapa yang dipotong untuk sekali send mesej. Rupa-rupanya sekali send kena caj 4 hengget daaa..., dan bukannya 40 sen seperti yang mula-mula aku tengok. Macam mana la aku boleh tersalah pandang ni, kan dah rugi 12 hengget... Dah tinggal sehengget je kedit aku huhuhu.... (macam la banyak sangat 12 hengget tu kann... ahakks..)

Mujurlah kredit enpon aku pakai topap je. Buatnya aku pakai bil, mau tak sedar diri aku dok layan iklan tu. Korang jangan sekali-kali cuba klik iklan sebegini dan seumpamanya. Jika mahukan sesuatu, kenalah usaha lebih sikit. Tiada yang mudah di dunia ni. Nak tidurpun kadang-kadang susah nak lelap walaupun tidur tu perkara paling senang nak dilakukan... hehehe...

Aku kata: Kalau korang jujur dengan aku, tolonglah klik iklan nuffnang aku tu ya... Klik laa semua sekali kalau semuanya keluar... Mekasih... ekekekeke...

Saturday, July 17, 2010

SEMUA NAIK: Lebih baik berfikir daripada bersungut...

Assalamualaikum...

Semalam harga minyak naik lagi. Ada beberapa lagi barangan keperluan asas yang turut naik mendadak. Aku mungkin tak rasa sangat tentang kenaikan harga barang ni sebab aku tinggal dengan mak. Lagipun aku tak kerja, takde keluarga sendiri. Yang ada cuma kucing-kucing aku tu je la... hahaha.. Aku cuma tukang pegang duit mak aku je. Kalau dia mintak samada nak bagi kat anak cucu dia, nak ke pasar atau nak beli apa-apa, aku bagi je la. Tapi aku selalu ingatkan dia jangan beli yang bukan-bukan sebab mak aku ni mudah sangat kesian kat orang-orang tua yang menjual kat pasar tu walhal dorang tu bukannya orang susah. Malah lagi senang dari mak aku tu. Cuma hobi dorang suka meniaga kat pasar. Mungkin bosan agaknya duduk di rumah takde kawan. Baik meniaga, dapat jugak sedikit hasil. Orang muda kalau bosan, meniaga apa agaknya yaa... ahakkss...

Ada beberapa cara untuk kurangkan perbelanjaan. Sebenarnya banyak cara, cuma nak dengan tak nak untuk berubah je. Contoh yang paling mudah, kalau selalu makan nasi dari beras yang harga rm30 ke atas, apa kata tukar pula kepada beras yang harga bawah dari rm30 tu. Begitu juga dengan roti paun. Kalau selalu beli gardenia, tukar la kepada yang murah sikit. Sama je rasanya pun, cuma tebal dengan nipis je. Apa yang lebih penting, perokok tegar cubalah tukar rokok mahal korang tu kepada rokok daun, boleh ke tidak berubah ya. Agak-agaknya jatuh tak saham korang tu ehh... hahaha...

Daripada korang bersungut yang takde penghujungnya, apa kata korang praktikkan cara-cara penjimatan yang ada kat dalam gambar ni. Rasa-rasanya ada tak yang nak ikut cara ni ya... ekekeke...

Lepas ni kalau beli air, jangan dibuang bekas tu. Simpan untuk masa-masa kegawatan ekonomi. Anak lelaki boleh la buat camni, anak perempuan lak camner..?? Ada cadangan tak..?? Hahahaha... *Lena jugak dia tidur... ;p*


Wakakakaka.... Sungguh praktikal kalau digunakan sekarang. Ada berani..?? Comel je kan basikal ni... Boleh la beli kain sarung banyak-banyak lepas ni... hikhikhik..


Nota aku: Macam mana la aku nak naikkan upah jahit baju ni ehh.. Belum apa-apa lagi, kastemer dah cakap janganlah naikkan harga. Aku cuma naikkan setahun dua hengget je, bukannya naikkan sebulan dua hengget... Apo nak dikato... huhuhu...

Thursday, July 15, 2010

BERBUDI SELAGI DAYA

Assalamualaikum...

Semalam aku pergi belakang rumah. Sejak abang aku duduk kat rumah ni, dah lama aku tak jenguk belakang tu. Kalau dulu selalu jugak aku pergi sebab nak buang dan bakar sampah. Kini tugas tu abang aku yang ambil alih. Sesuai la kerja-kerja tu dibuat oleh orang lelaki kannn... Lagipun banyak nyamuk laa... Mana mungkin puteri lilin ni biarkan badannya digigit nyamuk... ahakkkzzz....

Tak payah nak bebel panjang lebar la yaa. Kang ada pulak yang cemuihh... hahaha. Tengok aje la gambar-gambar yang sempat aku ambil ni haa. Sambil sibuk klik sana klik sini, sibuk jugak la aku menampar nyamuk-nyamuk yang dok hinggap di lengan gebus aku ni... Jahat tau nyamuk ni... *senyum...*

Gemuk giler pokok kesum ni. Keladipun ada jugak...


Pokok kantan yang rimbun bersama 6 tangkai bunga...


Ini adalah buah manggis yang masih muda, bukannya buah dader anak dara. Harap maklum... Ahakkk...

Tujuan aku pergi belakang rumah tu adalah untuk mengambil daun kesum dan bunga kantan untuk buat kuah laksa ni haa... Jadi, apa tunggu lagi. Mulakan berkebun supaya senang nak ambil dan guna bila-bila masa sahaja. Takde tempat nak tanam..? Tanam aje la kat kaki lima depan atau belakang rumah korang tu. Kalau takpun, tanam je dalam pasu yang besar. Tiada alasan untuk berkata TIDAK... ngehngehngeh...

Laksa ni aku buat sendiri. Sangat sedap okay... ekekekeke... *perasan...*

Aku kata: Berkebun kat fesbuk dapat apa yaa... Kawan atau kepuasan..??

Wednesday, July 14, 2010

KU TINGGALKAN CINTA KERANA DIA...

Cerita di bawah ini adalah cerita sebenar luahan hati seorang lelaki yang dipetik dari empunya. Harap dibaca dengan teliti... Amat menyayatkan hati?

Wahai teman-teman sekalian,

Kisah ini datang dari lubuk hati saya sendiri, apa yang saya rasa dan apa yang saya alami sendiri. Saya tidak bermaksud untuk mengeluh apatah lagi mengingkari apa yang telah Allah swt tetapkan kepada saya dan kita semua orang yang beriman denganNya. Kisah ini saya khabarkan agar apa yang saya lalui tidak berlalu begitu saja tanpa saya kongsi dan tanpa saya rekodkan sebagai panduan bagi diri saya sendiri untuk hari-hari kemudian.

Saya sama seperti orang lain, punya keinginan untuk menyayangi dan disayangi. Walau bagaimanapun, tidak mudah bagi saya untuk jatuh hati pada seorang wanita. Saya tidak mencari seorang wanita untuk dijadikan kekasih, tetapi saya mencari seorang teman pendamping hidup saya hingga ke akhir hayat saya. Seorang yang boleh mengingatkan saya kiranya saya terlupa dan yang paling penting wanita yang amat saya percayai untuk mendidik anak-anak saya kelak dan generasi yang akan lahir daripada keluarga kami nanti. Untuk itu, sejak di bangku sekolah lagi saya telah letakkan beberapa syarat bagi seorang wanita untuk hadir dalam hidup saya dan dialah orangnya.

Dalam masa beberapa bulan saya belajar di sebuah pusat pengajian tinggi di Petaling Jaya, banyak perkara yang telah saya pelajari. Yang paling penting buat saya ialah, bagaimana saya mula mengenali wanita-wanita dalam hidup saya kerana saya sejak dari sekolah rendah belum pernah bergaul secara langsung dengan seorang wanita pun dan saya amat peka terhadap larangan pergaulan antara lelaki dan wanita kerana saya bersekolah di sebuah sekolah menengah agama lelaki berasrama penuh. Lantaran itu, saya tidak pernah punya hati untuk memberi cinta atau menerima cinta walaupun peluang itu hadir beberapa kali.

Saya mula mengenali si dia apabila kami sama-sama terpilih untuk mengendalikan sebuah organisasi penting di tempat kami belajar. Ditakdirkan Allah swt, dia menjadi pembantu saya. Dari situlah perkenalan kami bermula. Dia seperti yang telah saya ceritakan, bertudung labuh dan sentiasa mengambil berat tentang auratnya terutama stokin kaki dan tangannya. Itulah perkara pertama yang membuatkan saya tertarik padanya. Dia amat berhati-hati dalam mengatur bibir bicaranya, bersopan-santun dalam mengatur langkahnya, wajah yang sentiasa berseri dengan iman dan senyuman, dan tidak pernah ke mana-mana tanpa berteman. Suaranya amat sukar kedengaran dalam mesyuarat kerana dia hanya bersuara ketika suaranya diperlukan dan tidak sebelum itu. Saya melihat dia sebagai seorang mukminah solehah yang amat menjaga peribadinya dan maruah dirinya. Saya tidak pernah bercakap-cakap dengannya kecuali dia punya teman disisi dan atas urusan rasmi tanpa dipanjang-panjangkan. Saya seorang yang amat kuat bersembang dan sentiasa punya modal untuk berbual-bual seperti kata teman saya, tetapi dengan dia saya menjadi amat pemalu dan amat menjaga. Bagi saya, itulah wajah sebenar seorang wanita solehah. Dia mampu mengingatkan orang lain dengan hanya menjadi dirinya, tanpa perlu berkata-kata walaupun sepatah.

Pada hari terakhir saya di sana, saya punya tugas terakhir yang perlu saya selesaikan sebelum saya melepaskan posisi saya dan semua itu melibatkan dia. Sebaik sahaja semua kerja yang terbengkalai itu siap, saya mengambil peluang untuk berbual-bual deangan dia. Saya bertanya perihal keluarga dan apa yang dia rasa bertugas di samping saya untuk waktu yang amat sekejap itu. Alhamdulillah dia memberikan respon yang baik dan dari situlah saya mengenali dengan lebih dalam siapa sebenarnya pembantu saya ini. Namun, apa yang memang boleh saya nampak dengan jelas, dia amat pemalu dan dia amat kekok semasa bercakap dengan saya. Selepas itu barulah saya tahu, sayalah lelaki pertama yang pernah berbual-bual dengan dia bukan atas urusan rasmi sebegitu. Di situlah saya mula menyimpan perasaan, tapi tidak pernah saya zahirkan sehinggalah saya berada jauh beribu batu daripadanya.

Semasa saya berada di Jordan, saya menghubunginya kembali dan menyatakan hasrat saya secara halus agar dia tidak terkejut. Alhamdulillah, dia menerima dengan baik dan hubungan kami berjalan lancar selama empat bulan sebelum saya balik bercuti ke Malaysia. Kadang-kadang saya terlalai dalam menjaga hubungan kami dan dialah yang mengingatkan. Dialah yang meminta agar kami menghadkan mesej-mesej kami agar tidak terlalu kerap. Semua itu menguatkan hubungan kami dan bagi saya dialah teman hidup yang sempurna buat saya.

Walau bagaimanapun, sewaktu saya pulang ke Malaysia bulan lepas, ummi dapat menghidu perhubungan kami. Saya tahu ummi tidak berapa suka anak-anaknya bercinta tetapi saya tidak pernah menjangka ummi akan menghalangnya. Tetapi perhitungan saya silap, amat silap.

Buat pertama kali, adik perempuan saya memberitahu ummi sudah tahu perihal saya dan ummi tidak suka. Saya tidak pernah menganggapnya sesuatu yang serius sehinggalah ummi bercakap secara peribadi dengan saya pada suatu hari. Saya masih ingat lagi kata-kata ummi yang buat saya tak mampu membalas walau sepatah.

"I haven't found any entry in Islam that permit what you are doing right now. I haven't heard from anyone that love before marriage is permitted. But I know there's no relationship between male and female except for what is very important and official between them. So, may I know what kind of relationship you are having now and I want to hear it from your mouth that it is legal in what you have been learning until now."

"Not a single phrase, nor a word."

"My sweetheart, if you want to build a family, a faithful one, you can never build it on what Allah has stated as wrong and proven false by the way Rasulullah has taught us. A happy and blessed family come from Allah, and you don't even have anything to defend it as blessed if the first step you make is by stepping into what He has prohibited. You can't have a happy family if Allah doesn't help you so, and you must know in every family that stands until their dying day, they have Allah on their side. You can't expect Him to help you if you did the wrong step from the very beginning."

Saya tiada kata untuk membalas kerana semuanya benar. Saya tahu kebenaran itu sudah lama dulu, tetapi saya tak mampu untuk melawan kehendak nafsu saya sendiri. Saya akui, saya tertipu dengan apa yang dipanggil Cinta, yang tak pernah membawa kita ke mana, andai cinta itu bukan dalam lingkungan yang Allah redha. Tiada cinta yang Allah benarkan kecuali selepas tali perkahwinan mengikatnya. Itulah apa yang telah saya pelajari lama dahulu dan dari semua kitab Fiqh yang saya baca, tiada satu pun yang menghalalkannya. Saya tahu kebenaran ini sudah lama dahulu, tetapi saya tidak kuat untuk menegakkannya. Saya tidak mampu menundukkan kemahuan hati saya. Dan kata-kata ummi memberikan saya kekuatan untuk bangkit dari kesilapan saya selama ini.

Ummi berkata:
"It's not me who want you to make a decision like this, but Allah tells you so."

Saya percaya, itulah yang terbaik buat saya dan dia. Dengan kekuatan itulah saya terangkan kepadanya, dan alhamdulillah dia faham. Amat faham. Walaupun air matanya seakan air sungai yang tidak berhenti mengalir, tetapi dia tahu itulah yang terbaik buat kami. Dia meminta maaf kepada ummi kerana menjalinkan hubungan yang tidak sah dengan saya, tetapi ummi memberi syarat, janganlah bimbang. Andai ada jodoh kamu berdua, insyaAllah, Dia akan temukan kamu dalam keadaan yang jauh lebih baik dari sekarang.

Hidup saya sekarang lebih tenang kerana tiada apa yang menggusarkan hati saya lagi. Hidup saya lebih bercakap kembali tentang agama saya dengan lebih bebas tanpa dihantui oleh perasaan berdosa. Bagi saya, dan dia, inilah saat untuk kami muhasabah kembali diri kami dan kami betulkan kembali segala kesilapan yang telah kami buat. Inilah saat untuk kami menjadi seorang ibu dan ayah yang berakhlak mulia dan berperibadi tinggi. Inilah masanya kami insafi kembali keterlanjuran kami dahulu dan memohon moga-moga Allah sudi memaafkan kami.

Sesungguhnya Ya Allah, aku insan yang sangat lemah. Aku tidak mampu melawan godaan syaitan yang tidak pernah jemu, juga hambatan nafsu yang tidak pernah lesu. Ampunilah aku.

Walau bagaimanapun, perpisahan ini hanya untuk sementara. Saya telah berjanji dengan diri saya sendiri, dialah yang akan menjadi teman hidup saya nanti. Sesungguhnya pencarian saya untuk seorang calon isteri telah berakhir. Insan seperti dia hanya satu dalam seribu. Mana mungkin saya melepaskan apa yang amat berharga yang pernah hadir dalam hidup saya. InsyaAllah, sekiranya Allah swt panjangkan umur, sebaik sahaja saya tamatkan pengajian saya di sini, saya akan kembali ke Malaysia dan melamarnya untuk menjadi permasuri di hati saya. InsyaAllah, saya akan setia menunggu saat itu, dan saya berusaha sedaya-upaya saya untuk mengekalkan kesetiaaan saya.

"Sekiranya kita telah bertemu dengan seorang insan yang amat mulia sebagai teman hidup kita, janganlah lepaskannya kerana kita tidak tahu bilakah pula kita akan bertemu deangan insan yang seumpamanya."

Siapakah lagi dalam dunia ini yang menjaga abab berjalan antara lelaki dan perempuan sebagaimana yang ditunjukkan oleh Nabi Musa a.s dan puteri Nabi Syaaib a.s beribu-ribu tahun dahulu?

Aku kata: Sekarang ni ramai yang belum kawen secara sah tapi dah hidup seperti suami isteri. Sedikitpun takde rasa bersalah bila melakukan perbuatan ni. Bawa-bawalah bertaubat ya kawan-kawan...

Monday, July 12, 2010

VIVA ESPANA: Meowwww...meoowww... meoowww....

Assalamualaikum...

Piala Dunia dah berakhir. Seperti yang aku jangkakan (aku bukan SOTONG ehh...), Sepanyol menjadi juara. Walaupun aku tak beria-ia menonton perlawanan Piala Dunia ni, aku tetap sokong Sepanyol sebab salah seorang pemainnya adalah Fabregas. Awal pagi tadi aku sempat tengok separuh masa pertama je. Hajat hati nak tengok aksi Fabregas, tapi bila aku tak nampak kelibat dia, mata akupun mula la mengantuk balik semula. Punya la semangat nak tengok perlawanan akhir (nak tengok Fabregas yang sebetulnya), siap set alarm kat enpon pukul dua pagi. Sebelum alarm tu berbunyi, aku dah bangun dulu dah... hahahaha... Akhirnya, pagi-pagi lagi aku buka fesbuk, tengok kat status masing-masing yang kata Sepanyol juara sebab aku dah tidur dulu sebelum perlawanan tamat.... ahakkkzz.... Kesian kat kawan-kawan aku yang bersungguh-sungguh mengutuk Sepanyol... Cuba lagi karang ayat yang lebih power empat tahun akan datang ni ya... heeeeeee....

Sebelum tu, petang semalam kucing aku beranak lagi. Baru je beranak beberapa bulan lepas (tak ingat daa..), dah beranak lagi sekali. Asyik beranak je la kerja dia. Nak buat macam mana, nak tunggu tuan dia beranak, tak jugak beranak... muahahahaha... Ampesshhh je kann.... Aku tunggu saat kelahiran kucing tu. Siap urut-urut perut dia lagi. Macam selalu la kann, aku kan bidan terjun... hehehe... Rasa geli jugak bila tengok kucing tu mula keluarkan lendir... Tapi tahankan aje laa... Kesian aku tengok kucing tu tak cukup nafas. Mengah-mengah perut dia meneran. Terkangkang sana, terkangkang sini. Macam tu la agaknya masa korang diperanakkan dulu ekk... Korang ke aku..? Sama je la haiihhh... hahaha... Lepas keluar sekor anak, dia stop dulu. Dia jilat-jilat dulu badan anak dia yang basah dek lendir tu. Proses menjilat ni je dah ambil masa beberapa minit. Tu baru masa untuk jilat sekor anak tu. Buatnya anak dia ada lima enam ekor, mahu sejam agaknya dia menjilat. Dan mungkin sebab ni la kucing sayangkan anak-anak dia. Jadi, apa kata korang yang baru lepas beranak tu, jilat-jilat anak korang tu ehh. Baru la takde rasa nak buang anak tu merata-rata nanti.. Ni tak, bapaknya korang jilat, anaknya korang buang... Ooopppppssss...!!! Melalut lak aiihhh... ngehngehngeh...

Okaylah... Jom kita tengok saat-saat anak kucing yang pertama tu keluar. Para bapa sila fokus ya. Jangan tau buat anak je tau. Biasa dia tu....!!! Kehkehkeh...

Kucing yang dah sampai masa nak beranak, dia akan memerlukan seekor kucing lain untuk temankan dia. Tu sebabnya aku masukkan sekor kucing kecik kat dalam bakul tu. Sebab si ibu ni dah mula nak gonggong dia ikut masuk sekali dalam bakul..


Ni bukan anak ibu kucing yang baru beranak tu ehh... Ni anak sedara dia, kiranya sepupu la dengan baby yang baru keluar tu... ekekekekeke...


Nota bernas campur sengal: Masa nak buat anak, macam-macam aksi ko buat. Bila anak dah keluar, macam-macam helah ko buat. Apakah ko ni jenis yang pandai BUAT je ehh...

Wednesday, July 7, 2010

TAKDIR PENENTU SEGALANYA... Kita hanya mampu merancang...

Assalamualaikum...

Teringat masa duduk asrama dulu. Bukan asrama sekolah, apatah lagi asrama kolej. Ni adalah asrama merangkap rumah kedai yang syarikat sewakan untuk kami duduki. Ianya adalah rumah kedai tiga tingkat, bangunan bawahnya adalah kilang plastik dan di atas sekali juga asrama syarikat.

Rumah ni lebih menjurus seperti keadaan di dalam sebuah hospital kecil. Tiada ruang untuk bilik, hanyalah susunan katil dua tingkat sebanyak 9 buah yang bermaksud ada 18 buah katil keseluruhannya. Ini tidak bermakna ada 18 orang penghuni di dalam rumah tersebut. Sebaliknya jumlah ahli sebenarnya adalah 23 orang. Juga memberi maksud bahawa yang lagi 5 orang itu tidak berkatil. Pelik juga dengan dorang ni, ada asrama lain yang masih kosong dan selesa kerana tidak ramai isi di dalamnya, tapi rumah tempat aku tinggal itu juga yang dorang mahu duduki. Bila aku tanya kenapa nak duduk sini, kan dah penuh ni, nanti tak selesa, nak tidur mana, katil takde... Dorang akan menjawab: Takde katil takpe, boleh bawak "lembet" turun bawah, tidur atas lantai je, selesa je duduk sini sebab rumah ni "happening".... Hahahaha... happening katanya... Aku ni yang pening sebab nak kena jaga semua anak-anak dara orang ni.. Kalau jenis dengar kata takpe, ni jenis yang tak boleh di tegur, baran tak tentu pasal, tak ikut undang-undang asrama, cengelat bila tiba waktu bertugas membersihkan rumah yang seminggu sekali tu.

Separuh daripada penghuni tu datangnya dari Kelantan. Selebihnya dari Pahang(4), Negeri Sembilan(3), Terengganu(2) dan Johor(1). Maka, bermacam-macam bahasa la yang aku dapat. Bila aku cakap Kelantan, kawan aku yang sorang tu akan kata: Akak ni kecek doh supo ore siye dohh... Lepas tu, bila dia pulak cakap N9, aku pulak kata: Ko tak payah la cakap bahasa ni... abeh jahanam bahasa aku... hahahaha... Paling seronok bila dapat cakap bahasa Jawa. Kelakar sangat-sangat sampai gelak terbahak-bahak. Mujur budak Johor tu tak kecil hati, sabar melayan kerenah kitorang yang hap"pening" ni... hehehe.... Ayat yang selalu dorang cakap dan gunakan ialah: Siapa nak "jalak ambong..?" Mana yang nakal tu akan cepat-cepat menjawab: Aku nak, aku nak... ekekekeke.. Memang sah gatal la ko ni... kannnn.... hahaha....

Banyak juga insiden yang berlaku... yang pahit, yang manis, yang payau, serba lengkap. Teringat kala seorang kawan di timpa kemalangan ngeri. Dia cedera parah yang mengakibatkan kakinya menjadi cacat sedikit: Dia tempang..! Manakala teman lelakinya maut dan tercampak masuk ke longkang akibat kemalangan semasa menaiki motor berkuasa besar. Kuasa Allah tak siapa yang tahu. Sebelum kejadian, kawan yang seorang ni amatlah celupar mulut dia. Asal silap sikit je, habis semua orang dia marah. Tak boleh di tegur langsung. Mungkin kejutan budaya yang menyebabkan dia berubah mendadak. Aku jadi pemerhati je. Aku tegur, dan tegur dan tegur lagi mana-mana perlakuan dia yang kelihatan janggal di mata kami. Selepas 3 kali tegur dan masih tak mahu mendengar nasihat, terpulanglah. Dia okay sebenarnya, tapi perlu berlembut dalam menegur. Bukan semua orang boleh melayan kehendak kita... kannn....

Sejurus selepas kemalangan tu, seorang lagi rakan yang turut serta dalam konvoi motor besar tu terus menelefon kami, memberitahu berita sedih tu. Masing-masing membisu. Tak tau nak buat apa. Nak pergi ziarah dia, tak tau kat hospital mana dia dibawa. Kawan yang mula-mula menelefon tadi pula menguruskan kawan yang meninggal tu. Talian putus camtu je sebab dulu takde enpon macam sekarang ni. Akhirnya, aku terpaksa menelefon beberapa balai polis dan hospital. Bermula dari balai polis Air Hitam, sebab kejadian berlaku di kawasan tu, kemudian balai polis Kulai dan akhirnya balai polis dan hospital Johor Bahru. Bayangkan aku yang tak pernah menelefon tempat-tempat ni, menjadi sedikit kaku dan gigil bila berhadapan dengan situasi begini. Selepas dapat pengesahan yang dia dirawat di wad sekian, maka kamipun datanglah ziarah... Muka dia yang cengkung, sebab dia kurus, menjadi kembang membengkak. Dah takde rupa dia dah masa tu.. Seminggu lepas tu barulah bengkak tu surut sedikit demi sedikit..

Selepas dia keluar dari hospital, dia datang menziarahi kami di asrama tu. Masa ni dia dah berhenti kerja dah. Dan dia dah kawen dengan adik teman lelakinya tu walhal sebelum ni dia selalu je kutuk mamat tu. Dia kawen kerana dia rasa bersalah di atas kematian teman lelakinya dulu. Dia minta maaf dan mengucapkan terima kasih atas keprihatinan kami dulu. Dan sebagai ketua asrama, merangkap seorang kakak, aku nasihatkan dia agar berubah sikap kerana dia kini sudah menjadi seorang isteri. Belajarlah untuk menyintai dan menyayangi suaminya itu. Dan dia sedar atas kelantangan suaranya dulu dan kata: Inilah balasan yang Tuhan bagi,. Tu laa, mulut jahat sangat... Masih lagi sempat bergurau tu.... Namun, ada genangan airmata yang mula bertakung, baik aku mahupun dia...

Di kejauhan ini, aku doakan agar rumahtangganya terus kekal bahagia. Bukan untuk dia je, malahan untuk semua kawan-kawan se"asrama" aku dulu. Sesungguhnya, kita hanya mampu merancang, namun Allah jua yang menentukan segalanya...



Sesungguhnya, takdir penentu segala... Bahagia yang dicipta hanya sedetik jaraknya...

Sunday, July 4, 2010

RAYA DATANG LAGI: Mari... mari... mariiii... Siapa cepat dia yang dapat....

Assalamualaikum....

Mari... mari... mari.... Rapat lagi wehhh.... Sila tengok betul-betul. Cantik tak..? Opkos la cantik... kannnn... Siapa pakai baju-baju ni konpem cun melecun macam artis. Artis mana yang cun tu..? Sudah semestinya artis yang cun laa... hahahaha... Tak mahal manapun harga baju/jubah ni. Daripada korang beli kasut sampai dua tiga ratus hengget sepasang, baik beli jubah ni. Hadiah kan kat emak ke.... tunang ke.... girl friend ke... emak mertua ke... ipar duai ke.... gerenti dorang suka punya la. Malah makin bertambah-tambah sayang mereka kat korang nanti. I tell U.... hahaha...

Uiishhh.... Dah macam baju Datok CT pon ada gak ni... Tapi harga yang ni jauh lebih murah wooo....


Bayangkan korang pakai jubah ni.... Dah macam artis terkenal dah rupa korang nanti.... Apa lagi, rembat la cepat....


Bang, belikan la saya baju ni bang... Nanti kalau saya cantik, abang jugak yang suka... (ayat makwe/isteri pujuk pakwe/suami ni...)


Siapa yang lambat rembat, konpem menyesal punya la...

Saiz S = Bahu 35 cm (13.7 inci) --- Labuh 135cm (53 inci)
Saiz M = Bahu 38 cm (15 inci) ---- Labuh 140 cm (55 inci)
Saiz L = Bahu 40 cm (15.7 inci) --- Labuh 140 cm (55 inci)
Saiz XL = Bahu 42 cm (16.5 inci) --- Labuh 145 cm (57 inci)

Nota bernas campur sengal: Siapa yang berminat, boleh la segera buat pesanan ya. Korang boleh juga pergi kat blog jubah ni. Kat atas blog aku ni ada alamat blog tu. Just click on the picture... Waahhhh.... spiking London lagi.. hehehe... Kalau malas nak naik atas balik, klik je kat sini.:

.

Thursday, July 1, 2010

PIALA DUNIA: Samada untung, rugi atau satu keajaiban...

Assalamualaikum...

Sekarang ni semua sibuk dok bercakap pasal bola Piala Dunia je kann... Naik jemu lak aku aiihh... Dah la aku memang tak layan game ni. Aku cuma layan BPL je. Itupun tengok team yang aku suka je... Tapi masa perlawanan akhir BPL hari tu aku tak tengokpun... sebab team aku lawan dengan team baju biru tu... Tak suka that team... hahaha...

Bila perlawanan akhir Piala Dunia ni ehh..? Mungkin masa ni baru aku tengok kott... huhuhu... Sementara tu, apa kata korang layan dulu gambar yang aku ambil dari page fesbuk kawan aku ni... Jangan bimbang, aku dah minta izin dah kat dia, kata yang aku nak ambil gambar ni... Sambil-sambil tu, korang carilah yang mana satu si Ronaldo, Rooney, Gerrard dan yang seangkatan dengan mereka kat dalam gambar temulawak yang tak berapa nak lawak ni yaa... Pelbagai gaya dan rupa ada, seolah-olah melambangkan kekecewaan mereka untuk mara ke perlawanan akhir... terutama sekali muka yang tersembam kat celah-celah but tu.... ahakks...

Perhatikan betul-betul yaa... Ni temulawak sempena Piala Dunia ni...hahaha..


Nota bernas campur sengal: Sama ada menang ataupun kalah, tak kiralah dalam bentuk perjuangan apa sekalipun, hidup perlulah diteruskan. Think positive and keep moving. Jangan pandang belakang, kecuali jika ternampak bayang-bayang yang mencurigakan... Caabuuutttttt....!!!
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »