Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, March 31, 2015

Barangan sifar GST...

Assalamu'alaikum...

Barangan sifar GST...


Walaupun ramai yang tak suka dengan GST ni, namun kita kenalah ambil tahu serba sedikit mengenainya.. Kena tau jugak mana yang dikenakan GST dan mana yang tak dikenakan..


Senarai kat bawah ni antara barang yang tak dikenakan GST... Sifar tu maksudnya kosong, kan..? Lama dah tinggalkan zaman sekolah.. Kadang-kadang benda kecil pun boleh jadi confuse.. hehh.. hehh... hehh...




p/s: Kena hafal ni.. Tak pun kena print dan bawak je ke mana-mana kita pergi.. ahahh.. Suka atau tak, kena hadap jugak la.. huhu...

Kita hanya mampu merancang...

Assalamu'alaikum...

Kita hanya mampu merancang...


Bukan senang nak senang...
Bukan susah nak susah...


Kita hanya mampu merancang tapi kesudahannya, hanya DIA yang menentukan..


Kun fayakun... 


p/s: Jangan kita terlalu mendabik dada dengan apa yang kita ada... Kita itu termasuklah aku.. Kiranya ini sebagai ingatan untuk diri aku sendiri..

.

Isu tandas: Jom kita viral-kan...

Assalamu'alaikum....

Isu tandas: Jom kita viral-kan...


Aku setuju dengan status kat bawah ni.. Tandas kat PWTC pun sama.. Tahun lepas pergi bookfair kat situ.. Terpaksa tahan 'rasa' sampai ke Sogo.. Anak buah aku yang muda remaja tu pun tak tergamak nak melepas hajat dengan tandas macam tu, apa lagi aku yang dah veteran ni.. hehh... 






Kenapa tahan 'rasa' itu hingga sampai ke Sogo..? Dalam PWTC tu tak kan takde lagi tandas lain..? Sebab kat Sogo tu aku dah tau keadaan tandasnya macam mana.. Jadinya, tak perlu kot nak buang masa melilau mencari tandas lain sekitar PWTC tu.. Buatnya semua tandas macam tu jugak..? Mau banjir PWTC tu nanti kitorang kerjakan... ahahaha... 


tongue emoticon Masuk tandas.. Molilau mato cari paip tapi paip ehh takdo..! Apa lagi, keluar la balik semula.. Orang kampung macam aku ni, dah biasa dengan gayung dan baldi.. Takde dua-dua benda ni, ada getah paip tu pun dah memadai dah..


p/s: Nak maju sekalipun, kenalah tengok pada keadaan pengguna.. Bukan semua benda boleh main 'selet' macam tu je.. hehh.. This is Malaysia, okay...


Saturday, March 28, 2015

Bunyi apa ni..??

Assalamu'alaikum...

Bunyi apa ni..??


Aku selalu dengar bunyi ni tapi aku tak tau bunyi tu datang dari mana.. Selalu jugak aku perhatikan keadaan sekeliling tapi takde pulak nampak apa-apa yang mungkin ada kaitan dengan bunyi yang aku dengar tu.. 


Kadang-kadang tu terasa cuak la jugak bila dengar bunyi ni.. Lebih-lebih lagi bila waktu menjengah ke tengah malam atau awal pagi.. Tapi mana boleh biarkan diri dibelenggu rasa takut tak tentu pasal, kan.. Bak kata mak aku; bila dah takut, tunggul kayupun kita sangka hantu.. hehh... 


Bunyi tu macam ni; tup... tap... tup... tap... tup... tap..., berulang-ulang kali.. Sekejap ada, sekejap takde.. Tak ke meremang bulu roma dibuatnya.. ahahh..


Setelah sekian lama, baru la aku tau bunyi tu datang dari mana.. Baru sekejap ni haa aku perasan.. Rupa-rupanya benda alah yang berbunyi tu dekat je dengan aku.. Dekat sangat...! Huhuhu...


Nak tau bunyi apa..? Moh la tengok video kat bawah ni.. Suara bunyi tu mungkin tak boleh dengar kot sebab bunyi tu tak kuat mana.. Tapi disebabkan kedudukannya sangat dekat dengan laptop aku, dan aku pulak memang selalu dok congok kat depan laptop tu, maka memang konpem aku boleh dengar punya la.. hehh...


Tak boleh dengar suara bunyi tu, boleh je tengok apa yang berlaku.. 




Rupa-rupanya bunyi tu datang daripada tag price Cheetah yang aku jadikan bookmark tu.. Cisss...! Caiittt...! Cehhh...! Kipas siling pulak betul-betul kat atas.. Tu yang buat tag price tu bergerak-gerak..


p/s:  Terlerai sudah misteri bunyi yang tidak diketahui puncanya selama ini.. ahahaha... 

Bahan bacaan tak dikenakan GST...?? Betul ke..??

Assalamu'alaikum...

Bahan bacaan tak dikenakan GST...?? Betul ke..??


Sejak kebelakangan ni, asyik GST je yang diperkatakan orang.. Sana-sini GST.. Dok pot pet pot pet pasal GST je.. Trending sungguh GST ni... hehhh..


Kerajaan tidak akan mengenakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) terhadap bahan bacaan seperti buku rujukan, fiksyen dan bukan fiksyen termasuk novel apabila sistem itu mula dilaksanakan 1 April ini..




Okay, dah boleh tarik nafas lega bila novel tidak dikenakan GST.. Masalahnya sekarang, adakah kos pos laju turut dikenakan GST..? Aku ada tanya pada staff pos opis kat sini.. Dia kata tak tau lagi kena GST ataupun tidak tapi tengok gaya macam kena je.. Then, aku cakap la; kalau pos laju kena GST, kena guna pos daftar je la.. Dan staff tu jawab; takut pos daftar pun kena GST jugok.. Adehdehdehdeh.... Celah mana lagi aku mau lari dari GST ni...? Ahahahaha....


Jika caj pos kena GST, maka harga pos terpaksalah kena naikkan sikit... Ke, guaner..? Tak payah beli online..? Tak payah jual online...? Alahai, aku ni baru je nak mula berniaga online.. Niagapun ciput je.. Huhuhu...


p/s: Apa-apapun, kita tengok je dulu dan kena selalu ikuti perkembangan semasa.. Stay cool walaupun hakikatnya tak berapa nak cool sangat... hehh.. hehh.. hehh...

Friday, March 27, 2015

Nak rendam sampai bila...???

Assalamu'alaikum...

Nak rendam sampai bila...???


Batang serai ni aku rendam sejak hari raya cina lagi.. Lama gila kena rendam.. hehh.. Batang serai ni kakak aku bawak dari Nilai.. Separuh sudah selamat dibuat gulai dan separuh lagi aku rendam.. Tak sempat nak tanam.. Tu yang rendam dulu tu.. 





Rendam punya rendam, sampai batang yang gondol dah tumbuh daun yang panjang menjulai.. Asyik la dok ganti air rendaman sebab takut ada jentik-jentik tapi tanamnya nan hado.. Alasannya, tak sempat dan musim panas.. ahahaha... Sampai dia punya akarpun dah sarat dah..




Ni baru dua hari lepas aku tanam atas tanah.. Sehari lepas tanam tu, tengok dah ada yang tercabut gara-gara dikokeh dek ayam.. adoyaiii... Ayam ni pun satu.. Poie la kokeh kek tompek lain gak ehh.. ahaha... Tak pasal-pasal kena tanam balik semula.. Dapat la empat rumpun.. Dalam gambar cuma dua rumpun je.. Entah panjang ke tidak umur pokok serai ni, akupun tak berani nak jamin.. hehh..




Sebelum ni dah berkali-kali mak aku tanam serai ni tapi serumpun pun tak hidup.. Lepas tu, abang ipar akupun ada tanam jugak kat belakang rumah.. Ada la dalam lima belas rumpun tapi hasilnya sama je, tak hidup padahal pokok serai yang dia tanam kat rumah dia punyalah rimbun botingkek-tingkek.. 


Pokok yang ni abang ipar aku cakap kat aku, suruh tanam dalam pasu sebab diapun dah givap tengok serai yang dia tanam tak menjadi.. Aku pulak malas nak tanam dalam pasu sebab masih ada ruang kosong kat tanah.. Lagipun, sayang la pasu aku tu.. Orang nak tanam pokok bunga dalam pasu tu.. hehe..


p/s: Bak kata kakak aku; kau ni pokok bungo ponuh koliling ghumah, tapi soghai sobatangpun takdo... ahahahahaha... Bukan tak tanam.. Tanam..., tapi dah serai tu malu nak tumbuh, nak kato apo.. hehe...

Thursday, March 26, 2015

Kisah semalam...

Assalamu'alaikum....

Kisah semalam...


Semalam aku ke sini.. Temankan mak aku buat check up jantung.. Pergi sekali dengan kedua-dua orang abang aku.. Pergi lepas Subuh... 




Secara jujurnya, hospital ni jauh sangat dari rumah aku.. Tapi disebabkan hospital berhampiran tiada kepakaran, maka terpaksalah pergi walaupun jauh.. Kesian mak aku asyik dok kata penat.. penat.. penat.. Akupun terasa penatnya, apatah lagi mak aku..




Mungkin lepas ni kena beli kerusi roda sendiri.. Sebabnya, nak dapatkan satu kerusi rodapun lambat.. Mungkin ada kena isi borang dan sebagainya.. Tak tau la sebab yang ni abang aku yang uruskan.. Masa pulangkan kerusi roda tu pun macam tu juga.. Bukan boleh main tinggal macam kita tinggalkan troli Jusco tu.. hehh.. 


p/s: Sampai rumah, terus melepek.. Semua sekali melepek.. Malam tu semuanya tidur awal.. Harap-harap cepat la ada pakar berkaitan kat hospital berdekatan rumah.. 

Wednesday, March 25, 2015

Baru nak keluar..?

Assalamu'alaikum...

Baru nak keluar..?


Pokok bunga orkid ni dah bertahun-tahun tak keluarkan bunga.. Seingat aku, bunga tu ada masa mak aku beli dulu tu je.. Lepas tu, sampai ke sudah tak keluar bunga.. 




Baru-baru ni, masa aku melawat kawasan rumah, tiba-tiba mata terpandangkan sulur bunga atau spike yang baru muncul.. Alhamdulillah.. Seronoknya la haiihhh... ahahaha...




Masa kakak aku balik sini hari tu, akupun tunjuk la kat dia spike orkid ni.. Dia kata bunga orkid yang ni takde la cantik sangat sebab warna dia pucat.. Memangpun.. Tapi aku suka je sebab maklum la, dah lama tak berbunga, hati ada banyak teruja maaa.. hehehe..


Harap-harap spike ni takde la kena ngap dek ulat ke, ataupun patah kena langgar dek tupai.. Dah selalu sangat jadi macam ni kat pokok orkid yang lain.. Tak sempat nak tengok bunga tu keluar, dah kena ngap atau patah dulu..


p/s: Macam-macam jenis baja dah aku gunakan sampai tak tau baja mana satu yang betul-betul elok dan berkesan.. hehh..

Monday, March 23, 2015

Wraps lagi.. Lagi-lagi Wraps.. hehh...

Assalamu'alaikum...

Wraps lagi.. Lagi-lagi Wraps.. hehh...


Dah lebih seminggu blog tak ber-update.. Macam-macam hal yang berlaku.. Tapi buat masa ni, biarlah hal itu aku diamkan seketika.. hehh..


Kali ni aku nak tepek gambar je.. Sekadar nak hapdet blog je ni.. Watermark pun aku malas nak tepek.. ahahaha... 








Selalunya main letak je bahan isi, gulung dan potong.. Kali ni terlebih rajin sikit.. Rajin buat telur dadar tu je.. Rajin la jugak tu, kan... ahahaha... Oh ya, kulit wraps ni aku beli dari brand Mission.. 


p/s: Ni boleh kenyang sampai petang kot... Agaknya la.. hehehe... Apapun, syukur alhamdulillah atas rezeki yang Allah beri.. 

Friday, March 13, 2015

TOLONGLAH hulurkan sumbangan...

Assalamu'alaikum...

TOLONGLAH hulurkan sumbangan...


Jom sama-sama bantu jom.. Bantulah ikut kemampuan.. InsyaAllah, ada ganjarannya nanti.. Tetapkan hati supaya jangan berbelah bagi.. Sebabnya, untuk perkara sebegini, syaitan akan sentiasa berbisik agar kita tidak meneruskan niat murni tadi.. 



Safinatul Hayah binti Abdullah Sani
CIMB - 02110021125523 (lama) / 7047723497 (baru)
Maybank (akaun baru) - 552068508314
Maybank (akaun lama) - 102064087349








p/s: Moga jumlah yang diperlukan segera mencukupi agar dapat disegerakan pembedahan ke atas adik ini.. Kasihanilah dia... *sedih... 

Wednesday, March 11, 2015

Marker for laundry...

Assalamu'alaikum...

Marker for laundry...


Kadang-kadang masa nak potong kain, kita jadi buntu bila kapur jahitan tidak melekat pada kain.. Masa ni memang tension dibuatnya.. Ditambah lagi bila kain tu ikut bergerak masa kita gariskan kapur tersebut... Huwaaarrggghhhhhh!!! 


Jadinya, kali ini aku terpaksa cari cara lain untuk gantikan kapur jahitan tadi.. Kain yang aku nak potong ni jenis bergetah.. Mungkin kain jenis lycra kot.. Entah, aku memang tak tau sangat jenis kain ni.. Puas aku dok gariskan kapur tu kat kain tapi tak juga mahu bertanda.. Sudahnya, aku selongkar laci dan cari balik marker untuk laundry ni.. Mujurlah dakwatnya masih ada lagi.. ahahaha... Kalau tak, mau meroyan aku dibuatnya.. Hari yang panas bertambah panas gamaknya... hehh...




Jika nak diikutkan, pen untuk kain ni ada je dijual.. Masalahnya, susah nak cari sebab bukan semua kedai ada jual pen tersebut.. Kalau marker untuk laundry ni, ada jual kat kedai buku.. Boleh je cari kat situ.. 


Aku gunakan marker ni untuk buat garisan yang akan dipotong nanti.. Jadinya, tanda ni lepas kain tu dipotong, takde la nampak.. Tapi kalau nampak sekalipun, rasanya tanda ni akan hilang bila kain ni dicuci...


p/s: Mula-mula tadi dah stress dah.. Mujurlah teringat yang aku pernah beli marker ni dulu.. Alhamdulillah, selesai satu masalah.. hehh....

Tuesday, March 10, 2015

Misi mencari pengantin lelaki...

Assalamu'alaikum...

Misi mencari pengantin lelaki...

Hamboihh.. Tajuk entri macam gempak je... ahahaha.. Sebenarnya aku nak tunjukkan print screen tentang review novel Misi Mencari Pengantin Lelaki atau MMPL yang aku buat kat Goodreads.. Novel ni adalah hasil karya Illa Shanahila..


Review ni aku buat secara spontan.. Takde rasa nak membodek ke, apa ke.. Semuanya keluar macam tu je.. Just like that..! *baca sambil petik jari.. hehe..




p/s: Siapa yang berminat nak beli novel ni, boleh la jenguk kat page fb IKP ni.. Ada diskaun RM2 dan postage adalah percuma.. Jika nak beli novel selain dari Misi Mencari Pengantin Lelaki ni pun boleh.. Hantar je mesej kat dorang ataupun tulis je kat wall page tu.. Ataupun PM ejen IKP yang ini.. 

Cara pasang kepala zip...

Assalamu'alaikum...

Cara pasang kepala zip...


Hari tu masa kat Nilai, aku ada pergi kedai Kraf Ezee kat Bangi.. Banyak jugak barang jahitan yang aku beli kat situ termasuklah zip ni.. Zip ni aku beli ikut meter.. Maknanya, jika nak guna nanti, aku kena potong sendiri ikut sukatan yang aku nak dan aku juga kena masukkan sendiri kepala zip tu.. ahaha...


Jadinya, akupun gigih la mencari tutotial kat Youtube.. Macam-macam cara ada kat situ.. Aku cuba buat tapi tak boleh.. Sampai sakit tengkuk dan sakit kepala aku dibuatnya.. Stress sungguh la...!


Akhirnya, aku jumpa video yang ini.. Cuba punya cuba, boleh la buat.. Cumanya agak lambat sikit la sebab baru lagi, kan..? Masih lagi terkial-kial belajar... Nama kepala zip ni slide.. Aku bantai la tulis zip header kat youtube tu.. hahahaha..




Dan, inilah hasilnya yang aku dapat buat.. Sengaja aku masukkan banyak kepala kat dalam zip tu.. Nanti bila nak guna, aku hanya tinggal main potong je berapa inci aku nak..




Zip ni aku nak jahit kat kain bawah ni... Aku plan nak jahit beg.. Gigih aku letak labuci sampai sakit-sakit bahu dibuatnya.. ahah... Harap-harap jadilah beg aku ni sebab beg ni nanti aku nak  jual.. 




p/s: Bukan senang nak senang..  huhuhu...

Monday, March 9, 2015

MAAF, selama ini tidak peduli...

Assalamu'alaikum...

MAAF, selama ini tidak peduli...


Novel Maaf, selama ini tidak peduli ni aku beli online dengan penulisnya sendiri.. Novel ni baru je sampai ke tangan aku.. Siapa yang berminat nak beli, boleh la inbox penulis kat page fesbuk NB Kara ni..




Aku jarang minta tanda tangan penulis tapi untuk novel kali ni, aku minta tanda tangan beliau.. hehe...


Karya penulis ini walaupun kebanyakkannya berkisar tentang poligami dan kisah dari kecil zaman sekolah rendah hingga dewasa, namun aku masih lagi boleh terima cerita yang digarap.. Tidak seperti sesetengah karya penulis lain yang ada kalanya aku tak boleh nak hadam karya mereka biarpun mempunyai kisah yang serupa iaitu poligami dan zaman sekolah.. 


p/s: Buku ni baru je sampai.. Tak baca lagi.. Nantilah aku baca bila ada masa yang sesuai..

Viral: Hutang..

Assalamu'alaikum...

Viral: Hutang..






Bukan dunia yang macam dah terbalik tapi otak orang yang berhutang tu sebenarnya yang dah terbalik.. Sebab tu la dorang tak boleh nak fikir yang hutang tu memang wajib dibayar kecualilah jika orang yang memberi hutang tersebut menghalalkannya.. 


Jika betul-betul susah dan terpaksa berhutang, mungkin ada pertimbangan antara kedua pihak.. Ni rata-rata yang berhutang tapi tak nak bayar ni takdelah sesusah mana hidup dia.. Biar papa asal bergaya kekdahnya.. Lupa nak ukur baju kat badan sendiri gamaknya..


p/s: Kat dunia ni boleh la cool aje tak nak fikir apa-apa.. Kat sana esok, tau la macam mana rasanya.. 

Agar-agar roti pandan...

Assalamu'alaikum...

Agar-agar roti pandan...


Resepi olahan sendiri.. Dekorasi juga dari ilham sendiri.. Secara tiba-tiba je idea datang untuk letakkan roti tu sebegitu.. 




Pada mulanya nak buat agar-agar roti macam biasa, yang rotinya dikisar dulu tu.. Tapi tekak aku susah sikit nak terima versi sebegitu.. Rasa macam kembang ditekak bila memakannya.. Macam cepat muak je.. Itu yang timbul idea nak buat macam ni..




Bila buat macam ni, takde la rasa roti tu kembang semacam je.. Lepas je tuang agar-agar ke dalam loyang, terus je susun potongan roti ni.. Tekan sikit roti tu supaya warna tu melekat..




Tunggu sejuk baru masuk dalam peti ais.. Panas macam sekarang ni memang sedap sangat la makan.. ahaha..


p/s: Buat untuk anak-anak buah.. Si kenit yang tadika tu siap tanya macam mana nak buat jadi camni.. Rajin pulak aku bagi penerangan kat dia.. ahaha..

Sunday, March 8, 2015

Memerun...

Assalamu'alaikum...

Memerun...


Selesai sudah memerun kat laman.. Banyak betul daun gugur.. Harap-harap nyamuk semuanya pengsan.. hehh..






p/s: Memerun ya, bukan memerut.. Cuba sebut betul-betul.... hehe...

Friday, March 6, 2015

Gigih mengumpul.. hehh...

Assalamu'alaikum...

Gigih mengumpul.. hehh...


Hari tu masa anak-anak buah ada kat rumah ni, sempat la kitorang main tutup botol ni.. Masa tu tutup botol ni tak cukup korum.. Cuma ada tiga keping je.. Lagi dua keping tu anak buah aku gantikan dengan tutup botol tiruan.. Jangan tak percaya ya.. Tutup botol tiruanpun ada.. ahaha... Alah, yang mainan budak-budak tu laa..




Masalahnya, tutup botol tiruan tu sangatlah tak besttttt...! Benda tiruan, mana nak sama dengan yang asli, kan...? Tapi sebab dah takde arah dah, maka guna je la.. Bak kata pepatah dedulu; takde akar, rotanpun berguna juga.. hehh..




Makanya, akupun gigih la mengumpul balik semula tutup botol ni.. Tutup botol kicap la yang jadi mangsa.. Kalau dulu main buang je tapi sekarang sanggup tu pergi simpan.. ahaha.. Lagipun aku pernah tengok ada orang jual tutup botol ni.. Lima keping kalau tak silap aku RM1.20.. Haa, berharga jugak tutup botol ni kan.. Boleh jugak buat duit untuk yang rajin mengumpul.. 





Ni mainan zaman dulu-dulu.. Tapi anak-anak buah aku tau pulak main benda alah ni.. Akupun dah lupa dah.. Dorang pulak yang ajar aku macam mana nak main.. ahahaha... And of course akulah the winner sebab terer menimbang tutup botol tu.. hehehe... Siap timbang cangkuk lagi tu.. Kalau timbang cangkuk dia punya point jadi ganda dua.. Siapa yang pernah main benda alah ni dia tau la macam mana nak kira.. ahahah...


p/s: Mainan macam ni nampak macam takde harga langsung, kan..? Tapi mainan sebeginilah yang dapat mengeratkan serta merapatkan hubungan kekeluargaan.. Boleh gelak-gelak dan ada kalanya boleh gaduh-gaduh tak puas hati bila ada yang main cengelat... kihkihkih...

Monday, March 2, 2015

Jom perah limau...

Assalamu'alaikum...

Jom perah limau...


Limau kasturi ni kakak aku bawa balik masa cuti raya cina hari tu.. Sebelum ni limau yang aku bawa dari Nilai hari tu masih ada lagi dalam peti sejuk.. Dok letak dalam tu sampai banyak yang membusuk...





Entah macam mana, tiba-tiba je aku teringat kat satu benda alah ni.. Gigih aku pergi selongkar segala laci nak cari dia.. hehh.. Selama ni tak pernah gunakan langsung padahal benda tu dah lama sangat dah mak aku beli... Sebetulnya, dulu tu tak tau kegunaan benda tu.. ahaha..





Jadinya, bila ada limau kasturi ni, akupun mula la buat eksperimen.. Sayang pula jika limau tu membusuk lagi.. Dah la jauh datangnya... Tapi kalau takde benda alah ni, memang aku tak sanggup la nak perah guna hujung jari.. Takut nanti lama-lama jari tu pedih dan kecut walaupun sebenarnya jari memang dah kecut dah pun.. ahak...





Dan inilah hasil yang aku dapat dari limau kasturi tu.. Dapatlah jus limau kasturi yang original.. hehe..





p/s: Cuaca panas macam sekarang ni buat air sirap limau atau teh o ais limaupun mabeles jugak ni.. Tapi kalau kat rumah ni aku memang susah nak minum ais atau air peti sejuk.. Lainlah kalau kakak ada balik sebab dia memang rajin buat air yang ber-ais ni..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »