Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, March 26, 2011

SIMPUL MENGKARUNG YANG TERSENYUM SIMPUL..?

Assalamualaikum...

Simpul mengkarung yang tersenyum simpul..?

Jangan nak buat lawak boleh tak..? Simpul mengkarung ni kalau terkena, sakitnya bukan kepalang. Mana ada masa nak tersenyum simpul wehh...

Korang pernah terkena tak serangan simpul mengkarung ni..? Akupun tak tau kenapa simpul tu dinamakan dengan nama macam tu. Mungkin sebab ianya berlaku kat kawasan betis yang menyebabkan urat tu bersimpul macam ekor mengkarung tu kot... huhuhu..



Aku selalu tengok mak aku kena. Bila terkena je, terus dia meraung. Pastu tangan dia mula la memicit-micit betis yang mengeras tu. Mula-mula dulu aku tak tau jugak kenapa dia tiba-tiba je menjerit. Tapi bila dah terkena kat diri sendiri, barulah aku tau betapa sakitnya. Rasa macam nak terkencingpun ada jugak.. haha...

Kebiasaanya simpul mengkarung ni berlaku masa kita tengah sedap-sedap menggeliat. Selalunya waktu pagi la. Haaa, masa nak meluruskan kaki tu la masa untuk dia menyerang. Sebab tu la kita tak digalakkan menggeliat secara drastik atau secara kasar, terus menerjah macam nak menendang tu. Sebaiknya, kena la menggeliat secara berhemah, dengan gaya sopan santun, lemah lembut gitu. Tapi, mana best menggeliat lembik-lembik camtu, ya tak..? Hahaha...

Aku kalau terkena je serangan simpul mengkarung ni, terus bangkit pegang kuat-kuat betis tu. Macam ada renjatan letrik je terus bangun. Pastu picit la sekuat-kuatnya kawasan yang sakit tu sampai hilang. Nak menunggu sakit tu hilangpun ambil masa jugak tau. Mau meleleh airmata... kehkehkeh...

Kenapa agaknya simpul mengkarung ni terjadi? Siapa tahu boleh la kongsi-kongsi ehh...

Aku kata: Say NO to simpul mengkarung.. Say YES to tersenyum simpul... =))
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »