Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, November 28, 2010

LAWATAN SAMBIL BELAJAR: Episod 1.. :-)

Assalamualaikum...

Minggu lepas aku balik Nilai. Pastu malamnya pergi JJS2 dengan family abang aku. Kakak ipar nak cari seluar untuk anak dia, aku lak hanya sekadar mengikut je. Tapi sebelum balik Nilai lagi aku dah cakap dah kat mak aku yang aku nak beli enpon baru sebab enpon aku rosak. Lagipun enpon yang rosak tu dah lebih dari 4 tahun aku guna. Kalau orang lain setahun guna/beli sampai 5/6 enpon, aku lak hanya ada satu enpon untuk jangka masa 4 tahun. Kiranya berbaloi la kalau nak beli yang baru.. kan... Mak akupun takde la bising masa aku mintak duit kat dia... Terima kasih mak... =)

Mula-mula aku plan nak beli enpon paling murah je. Selebihnya aku nak beli kamera digital. Tup-tup bila sampai je kat JJ tu, terus nampak kedai jual enpon. Skodeng je dulu. Cari-cari jugak kedai jual kamera tapi tak nampak lak. Lagipun pergi hari malam, semuanya nak cepat. So, lepas akak ipar aku siap membeli, aku singgah balik kat kedai enpon tu. Belek-belek, tanya-tanya, bajet-bajet duit, lekat la kat satu enpon tu. Angkat sebiji enpon yang ada kamera dan batalkan niat nak beli kamera digital. Buat apa banyak-banyak kamera, aku bukannya jurugambar... :D

Gambar kitar semula.. Keadaan rumah yang sedang menghitung hari untuk rebah... Ehh... ada busut laa kat bawah rumah tu... ^__^

Hari Selasa pulak, aku balik kampung. Tengok kawasan tapak rumah. Rumah kat kampung tu memang dah dirobohkan. Lagipun rumah tu memang dah uzur sangat dah.. Buat masa ni tak tau lagi nak buat apa kat tanah tu. Nak buat rumah baru, mana nak cekau bajet. Lain la kalau aku boleh buat loan. Orang tak kerja macam aku ni mana boleh buat loan... kann... Nampak gayanya, jadi hutan banat la kawasan rumah kampung tu nanti... :(

Hilang dah rumahnya... Huhuhu... Ni gambar yang aku ambil masa balik kampung hari tu (23/11/2010). Testing kamera enpon sampai mak aku cakap 'montang-montang la dah ado enpon baru'... :P

Sempat lagi memposingkan diri. Saje je budak tu angkat kaki nak tayang kasut yang baru beli kat JJS2.. Aku belikan untuk dia... =D

Dua beradik yang pandai bodek... kihkihkih...

Kat belakang tu tapak rumah nenek sedara aku yang juga telah dirobohkan... Satu kawasan ada dua rumah...

Selesai je urusan melawat tapak kawasan, kitorang berangkat ke rumah mak cik (sepupu mak aku) kat Bukit Chedang pulak. Mak aku ada hal dengan dia. Pastu pergi pulak ke rumah mak cik (adik ipar mak aku) sorang lagi, kat area situ jugak. So dapat la jumpa balik dengan sepupu yang dah berpuluh tahun tak jumpa. Kat rumah tu jugak aku jumpa 'pakwe' yang sangat gebu dan ensem... =))

Ensem kannn... ;;)

Berhenti kat sini dulu la. Ingat nak sumbat je semua cerita kat dalam satu post, tapi disebabkan line streamyx sangat menguji ketahanan iman dan keceluparan mulut, maka terpaksalah buat dalam episod yang lain lak... Itupun kalau ada kesinambungan dari cerita ini... =D

p/s: Line sangat teruk. Nak upload gambar je sampai berjam-jam. Pastu hilang terus. Kalau dah line asyik on and off je, camner nak update blog... Dah la blog ni lemau je... ^__*

Monday, November 22, 2010

BE...??

Assalamualaikum...


Wehhh....
Aku dapat BE la...
Kehkehkeh...
BE tu adalah Buffered Earnings...
Dari Nuffnang la ni... kann...
Thank you Nuffnang...
Lebiu laa... =D

Sebenarnya aku bukan tau sangat pasal BE ni...
Eksen je lebih, macam tau je... kehkehkeh...
Baru hari ni aku perasan ada keluar kat page Nuffnang aku tu...
Mungkin dulu dah pernah keluar... Agaknya la kot... =)

Aku nak tanya sikit ni...
Harap ada yang sudi jawab yaa... :-)
Iklan-iklan dari BE ni nak kena klik jugak ke...?
Ke memang otomatik dapat earnings..?

Takde yang nak jawab ehh..?
Okay la, aku jawab sendiri aje la ya... =)))

Jawapan aku...
Ikut la haaiihh...
Kalau dapat tu, kira rezeki la tu kan...
Walaupun tanpa klik... =D
Kalau tak dapat tu maknanya takde rezeki la...
Walaupun ada yang sudi mengklik... =))
Semuanya adalah atas nama rezeki masing-masing....


Buffered Earnings
Buffered earnings are earnings for metered campaigns that are currently running on your blog. These will be added to your total earnings after the campaign ends
CAMPAIGN NAMEBLOGCTR
BONUS
CURRENT EARNINGCTR
CIMB Clicks Pay and Win SSLemak Cili Padi....Lagi Pedas Lagi Power bebb...+RM 0.15RM 0.612.02%
BVI Rapunzel LRLemak Cili Padi....Lagi Pedas Lagi Power bebb...+RM 0.26RM 1.051.18%



Aku kata: Harap-harap makin bertambah la earnings aku ni. Sedih je bile tengok earnings aku tak naik-naik. Kalau naikpun ciput je... Tak macam orang lain, sekali dapat cek sampai beratus-ratus. Aku nak dapat 50henggetpun berpeluh ketiak... huhuhu...

Sunday, November 21, 2010

BERSABAR BILA SAKIT... HILANG SABAR BILA DISAKITI...

Assalamualaikum...

Penyakit lama aku datang balik...
Tapak tangan kiri aku krem... dan sakit sangat...
Tak boleh nak menggenggam...
Nak pegang gelaspun tak boleh...
Mulalah rasa nak menangis je...
Memang dah nangis dah pun... huhuhu...
Menangis sorang-sorang je la... Tak bagi orang nampak.. =)
Aku rasa mungkin sebab aku tersalah makan...
Takpun terlebih makan.... ahakkk...

Sabar aje laa... =D

Sebenarnya aku dah lama tak makan daging lembu...
Apa lagi organ dalamannya macam hati, perut atau paru...
Tapi raya korban baru-baru ni aku makan la sikit hati tu..
Dagingpun aku makan jugak..
Dah mak aku masak, takkan la aku nak tengok je... kannn...
Tambah pulak semua tu kegemaran aku..
Lebih-lebih lagi kalau daging fresh tu dibuat 'lompap'...
Gulpppp... Sehingga menelan air liur dibuatnya...

Sabar aje la... =D

Sekarang ni nak menjahitpun tak boleh... Stop dulu...
Dengan sakit pinggang tak hilang lagi...
Rasanya dah malas dah nak buat kerja rumah...
Kalau tak buat, siapa pulak yang nak buat?
Bab memasak ni mak aku yang selalunya buat...
Aku tolong mana yang perlu je...
Mujur ipar aku turut menolong... Ringan la sikit beban.. :'p
Dah anak-anak dia nak makan, kena la rajin membantu di dapur... Ya tak..?
Tapi bab-bab mengemas, menyapu, mengemop ni semua aku yang kena setelkan...
Orang lain tolong jugak laa...
Tolong sepahkan... Tolong serabutkan... Tolong tengok...
Tensen giler aku...

Sabar aje laa... =D

Kadang-kadang aku rasa macam nak lari je dari rumah ni...
Dah rasa macam orang gaji je...
Orang lain yang buat sepah...
Aku jadi tukang kemas..
Orang lain yang serabutkan kain baju yang dah siap bersusun rapi...
Aku yang jadi tukang lipat dan susun semula...
Penat dah mulut membebel...
Kadang-kadang bebelan tu bertukar menjadi makian...

Sabar aje laa... =D

Sebab apa..?
Sebab sakit hati laa...
Bila hati dah sakit, aku buat tak tahu je dengan semua benda..
Lantak la rumah nak tunggang terbalikpun..
Lantak la kalau pinggan mangkuk penuh dalam sinki...
Lantak la nak jadi apapun.. Aku tak ambil tahu...

Dalam apa-apa hal, aku yang selalu dipersalahkan...
Kadang-kadang hilang jugak sabar aku ni..
Dulu kadang-kadang je hilang sabar ni...
Tapi sekarang takde nak sabar-sabar lagi dah...
Takde masa dah aku nak kontrol rasa geram aku tu...
Aku tempik je...!!
Peduli la kalau ada yang nak terasa hati ke... kecik hati ke... apa ke...
Hati orang je yang aku nak jaga...
Hati aku camner lak..?
Pigiiidaaahhh...

Sabar aje la... =D


Aku kata: Bila dah sakit, semua isu turut berbangkit... Itupun masih ada lagi orang yang buat-buat tak faham dengan masalah kita. Nak sabar lagi ke dengan orang macam ni..? Entah laa... Sabar aje laa.... =D

Friday, November 19, 2010

Antara KORBAN dan PENGORBANAN... =)

Assalamualaikum....

Masih beraya lagi ke...?
Aku tak beraya mana-manapun... =)
Beraya kat dapur je.... hahaha...
Sakit pinggang...
Sakit lutut...
Sakit perut...
Sakit hati jugak sikit-sikit... =D

Apa nak buat...
Hari raya korban la katakan...
Semuanya terpaksa dikorbankan... :-)
Pengorbanan mengajar erti kesabaran...
Betul tak..?

Cerita pasal korban...
Pertama kali aku masuk 'share'...
Pertama kali aku menyaksikan sessi penyembelihan...
Aku tak berani nak pandang, cuma mendengar bunyi dengusan 'dia' je...
Aku tak berani nak tengok... Aku takut...
Dan aku buang perasaan belas kasihan itu ke tepi...
Cuma selepas beberapa detik, barulah aku memberanikan diri melihat 'mangsa' korban itu...




Pertama kali jugak aku masuk ladang sawit...
Setelah bertahun-tahun tak menjejaki ladang itu...
Meremang jugak bulu roma...
Sebab tiba-tiba je teringat kat empat orang mangsa korban kat ladang di Banting tu...
Al-Fatihah untuk mereka... :(

Takde gambar yang diambil...
Ehh.. ada... Tapi dalam enpon anak sedara aku...
Malas nak upload..
Gambar korban yang aku masuk 'share' ni la...
Bukan gambar korban 'itu'...
Jangan salah faham...

So, enjoy aje la tengok gambar yang ada ni yaa...
Itupun kalau nak enjoy laa...
Ahakkss...


Pura-pura terkorban... hahaha....


Ni kalau buat rendang sodap ni...


Ni baru betul mangsa korban.... kehkehkeh...


Aku kata: Jika panjang umur, tahun depan nak masuk 'share' lagi. Mudah-mudahan Allah murahkan rezeki kepada aku. Insyaallah...

Tuesday, November 16, 2010

KALAU BERCAKAP: Cakap apa..???

Assalamualaikum...

Titik fokus di sini adalah Kalau Bercakap...


Kalau bercakap...
Asyik nak membanggakan diri je...
Sehingga tak sedar kadang-kadang ianya menampakkan kebangangan sendiri...

Kalau bercakap...
Asyik nak cakap besar je. Buat projek juta-juta...
Padahal auta je lebih...

Kalau bercakap...
Seolah-olah dunia ini dia yang punya...
Sampai tak ingat bahawa dunia hanyalah pinjaman dari Allah...



Kalau bercakap...
Main redah je tanpa menoleh kiri kanan...
Tanpa menghiraukan perasaan orang lain sebab 'ada aku kesah..?'

Kalau bercakap...
Ikut sedap mulut dia je...
Sampai naik berbuih dah mulut tu... macam kena sawan bab*...

Kalau bercakap...
Sambil makanpun bercakap jugak sampai bertekak...
Hingga tersembur lantas terbuang rezeki yang sudah berada di dalam mulut...

Kalau bercakap...
Punya la lembut gigi dari lidah dengan suami/isteri orang...
Sedangkan dengan suami/isteri sendiri asyik nak menengking je...

Kalau bercakap...
Lebih manis dari madu...
Rupa-rupanya penipu... huhuhu...

Kalau bercakap...
Semua orang dikatanya tak betul...
Padahal dia yang gila...



Kalau bercakap...
Lapik la sikit percakapan tu...
Sebab itu Allah beri kita lidah yang sempurna...

Kalau terlebih cakap atau 'bahasa halus'nya membebel...
Kena 'cobey' la jawabnya... =)


Aku kata: Semua manusia tahu bagaimana hendak bercakap tetapi tidak semua orang tahu bila dia patut bercakap... *copy paste... =D

Monday, November 15, 2010

SOAL JAWAB MENGENAI UDHHIYYAH...

Assalamualaikum...

Sekadar berkongsi apa yang aku baca dalam buku Soal jawab Fardhu 'Ain dan Amalan Keluarga Bahagia susunan Ustazah Hjh. Raimah Kamat dan Ustazah Fazilah Ahmad dan disemak oleh Tuan Hj. Morsid Hj. Maarof Al-Qadhi...

-----------------

Apa erti Udhhiyyah (korban) dan apa hukumnya?
Udhhiyyah pada bahasa ertinya "Waktu Dhuha". Pada istilah agama bererti nama bagi sembelihan korban yang diperintahkan menyembelihnya pada waktu dhuha pada hari-hari 10, 11, 12 atau 13 haribulan Dzulhijjah untuk menghampirkan diri pada Allah dengan niat korban. Hukumnya sunat muakaddah iaitu sunat yang amat dituntuti.

Apakah binatang yang boleh dibuat korban?
Binatang yang boleh dibuat korban ialah unta berumur antara 5-6 tahun, kerbau, lembu dan kambing berumur antara 2-3 tahun dan kibasy iaitu biri-biri berumur satu tahun. Binatang seperti unta, lembu dan kerbau boleh dikongsikan seramai 7 orang bagi seekor korban sekalipun masing-masing mempunyai tujuan yang berlainan.

Bilakah waktu menyembelih korban?
Waktunya ialah setelah menunaikan sembahyang 'aidil adha dan dua khutbah.

Apakah syarat binatang yang hendak dibuat korban itu?
Segala binatang yang hendak dibuat korban itu hendaklah binatang yang sihat, gemuk, tidak nyata butanyaa, tidak nyata tempangnya, jangan terpotong telinga atau ekor atau lidahnya atau yang gila, yang baru beranak, yang bunting melainkan jika binatang itu telah dinazarkan. Tidak mengapa jika yang terpatah tanduknya, yang terbelah telinganya, yang rongak giginya atau yang dikemilikan. (kemilikan ni apa ehh...)

Bagaimana niat korban?
Niatnya adalah sebagaimana berikut:
"Ya Allah, terimalah korban dari hamba-Mu, sebagaimana engkau menerimanya dari Ibrahim khalil-Mu dan Muhammad kekasih-Mu".

Bagaimanakah pembahagian daging korban?
Sunat dibahagikan satu pertiga kepada yang membuat korban, satu pertiga disedekahkan kepada sahabat handainya, tetapi yang lebih afdhal hendaklah disedekahkan kesemuanya kepada fakir miskin kecuali hati dan limpanya sahaja untuk orang yang membuat korban. Melainkan jika korban itu dinazarkan maka semua daging termasuk hati dan limpanya hendaklah disedekahkan sekali. Hendaklah disedekahkan daging korban yang masih mentah dan basah.


Aku kata: Aku tak berapa faham sangat dengan ibadah korban ni. Ada orang cakap, siapa yang nak buat korban, dia kena pegang dan gosok-gosok badan binatang yang nak dikorbankan tu dan kena tengok binatang tu disembelih.. Betul ke..?? Aku takut nak pegang lembu ni... Apa lagi nak tengok dia kena sembelih... Aku tak berani laa.. Camner ni... Kalau tak pergi tengok tak boleh ke ehh...? Ada sesiapa yang boleh tolong jawabkan tak...?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Update:
Kat sini ada sedikit info mengenai ibadah korban ni...



Juga di sini....


Sunday, November 14, 2010

SURAT SURATAN... ^___^

Assalamualaikum....


Selamat menyambut hari raya aidil adha untuk semua umat Islam walau di mana sahaja anda berada...
Maaf zahir dan batin...

*************************

Rasa MALAS pulak nak tinggalkan komen kat blog orang....
Dah tak tau nak komen apa dah...
Masuk dan baca aje la apa cerita yang disediakan...
Kalau rasa nak komen, aku komen....
Kalau rasa MALAS, malas la jawabnya...

Sekian, terima kasih...

Saturday, November 13, 2010

CUSTOMERS ALWAYS RIGHT..? Banyak yang tak betul ada laa... =))

Assalamualaikum....


Hari tu dia kata nak hantar kain...
Tunggu punya tunggu tak sampai-sampaipun..
Ingatkan dia tak jadi nak hantar...
Ataupun dia hantar kat orang lain...
Tak kisah la kalau camtu...
Tak kecik hatipun..
Rezeki masing-masing.... kannn...
Redha aje la... :-)

Tup-tup dia hantar jugak...
Alhamdulillah laa... rezeki aku la tu kan...
Tapi dia nak cepat..
Sebab nak pakai baju tu untuk jamuan...
Padahal aku baru je siapkan dua pasang baju dia...
Ni baru betul namanya PEREMPUAN...
hahahaha...

Aku cakap aku tak jamin boleh siap atau tak ikut masa yang dia nak tu...
Sebab aku masih ada tiga pasang baju yang masih dalam proses...
Mujur yang dua pasang tu dah hampir siap...
Masih ada tinggal sepasang lagi...
Belum usik langsung lak tu.. adehhh...

Aku ketepikan dulu kain yang sepasang tu...
Padahal kain tu dah dihantar dulu dari kain dia...
Sebab nak jaga hati 'regular kastemer' punya pasal... :P
Sedangkan waktu tu badan aku sangat la tidak sihat...
Bahu aku bengkak, pinggang aku sakit...
Penuh bertampal dengan koyok...
Tapi aku gagahkan jugak potong dan jahit baju dia...
Kerana dia 'regular kastemer'...
Namun aku dah bercadang nak kenakan caj tambahan...
Sebab dia nak cepat... kann...
Walaupun dia 'regular kastemer'...
^___$

Baju dah siap, cuma tinggal 'finishing' je...
Tinggal menyembat mana yang patut....
Tup-tup dia kata tak kisah la kalau tak siapkan baju tu cepat...
Dia kata kesian lak kat aku terkejar-kejar buat baju tu....
Hehh... Senangnya dia cakap...
Aku kata kerana nak siapkan baju dia, aku kena tolak ketepi dulu baju kastemer lain...
Kalau aku kena bebel dengan kastemer tu, macam mana..?

Bebel tu aku masih boleh terima la...
Biasa la orang tua, memang bebel je kerja dorangpun... kannn.... =)
Cuma aku sangat-sangat tak suka bila orang cakap aku jenis lambat buat kerja...
Lepas tu pulak ada yang jadi tukang karut canang kat semua orang...
Kata, tak payah hantar kain kat aku sebab aku lambat buat kerja...
Padahal dorang tak tau apa masalah yang aku hadapi...

Kadang-kadang letrik takde... Selalu sangat takde....
Macam mana nak jahit, sebab aku gunakan mesin letrik...
Kadang-kadang hujan dengan kilat petir lagi...
Macam mana nak jahit, sebab aku gunakan mesin letrik...
Takut terkena renjatan pulak nanti...
Tu belum termasuk dengan rutin kat rumah ni lagi...
Yang remeh temeh semua tu nak kena ambil kira jugak...

Entah laa...
Kalaupun dia 'regular kastemer'...
Tak perlu la perlakukan aku macam ni...
Aku tau la dia dah banyak 'melabur'...
Terima kasih aku ucapkan...
Tapi jangan la sebab itu, aku dipandang sepi...


Aku kata: Teringat zaman kerja kilang dulu.. Cukup bulan dapat gaji, tak payah nak fikir apa dah... Rindunya suasana dulu.... hmmmm.... **Orang lain malu nak mengaku kerja kilang.. Kenapa agaknya ya... Hina sangat ke kerja kilang ni.... :P

Thursday, November 11, 2010

GAMBAR KUCING BERJALAN DALAM AKUARIUM IKAN...???

Assalamualaikum....


Waahhh...
Hebat betul anak kucing aku yang sekor ni...
Kecik-kecik lagi dah pandai berjalan...
Bukan jalan yang biasa tu laa...
Yang tu bebi kucing baru beranakpun boleh buat.... ;p
Tapi yang ni berjalan dalam akuarium ikan...!!!
Tanpa bantuan alat pernafasan lak tu...
Hebat...!! Sangat sangat hebat...!!
Bangga aku jap... ^___^

Kucing korang boleh ke buat camtu..??
Konpem tak boleh punya laa...
Sebab kucing korang kan takut dengan air...
kihkihkih...


Ini ikan laa... Bukan kucing.... hehehe...


Haaaa....
Yang kat bawah ni baru la gambar kucing tengah berjalan kat dalam akuarium ikan tadi...
Rilek je dia ambil angin dan bau kat situ.... hahaha...
Mujur tak kena "sengat"... =D

Korang tengok aje dulu gambar-gambar ni ehh...
Aku nak keluar kejap...
@___@

:
:
:
:
:
:
V

Cantik jugak pemandangan kat dalam "laut" ni...
Ehhh... ada "kapal selam" laaa.... Bestnya.... **kehkehkeh....


Macam ada bau ikan sadin je ni.... **sambil kembang-kempiskan hidung.... ;p


Mana ikannya ni...???
Huwaaa.... dah kena tipu....
Air takde, patut la ikanpun takde jugak....
huhuhu....


Aku kata: Lu kena bebbb....!!! Kakakakakakaka.... laaarrriiiiiiiiii.........!!!
Lu = Korang laa... hahahaha....

Wednesday, November 10, 2010

LAGU TUDUNG PERIUK... :P

Assalamualaikum...


Pernah dengar lagu tudung periuk...??
Alaa.... Lagu tudung periuk yang pandai menari tu...
Issshhh... Tak kan la tak pernah dengar langsung haiihh...

Nak aku nyanyikan ke..??
Boleh je... kehkehkeh...

**Fokus tauu... :p

Kainlah yang buruk...
Kain yang buruk berikan kami..
Buat menyapu...
Buat menyapu si air mata....
huhuhu....

Saya kunci lirik iniiiiiiiiii........!!!




Sebenarnya aku nak cakap pasal kain batik ni je. Gambar kat atas ni adalah merupakan kain sarung batik yang telah ditransformasikan menjadi baju kurung kedah. Baju ni kepunyaan mak kawan aku. Okay jugak buat baju... kan... Pakai baju dari 100% bahan kapas ni memang selesa, lebih-lebih lagi musim hujan macam sekarang ni... Sejuk je kannnn... =D

Ye la, daripada kain batik tu bertimbun-timbun dalam almari, baik buat baju je. Beli kain batik mahal-mahal, ada yang batik Jawa la, batik Ganu la, batik Langkawi la, pastu tak pakai sebab sayang... tup-tup bila tengok balik, dah habis berlubang-lubang kena tebuk dek lipas... Tentu timbul seribu penyesalan lepas tu.... ye tak..??

Lagipun kain batik ni orang pakai masa dalam pantang je. Aku kat rumah ni pun dah jarang pakai kain batik. Aku lebih selesa pakai tracksuit dengan suar cerut yang aku jahit sendiri je... Tapi aku suka pakai baju kurung kedah ni. Soooo selesa... Takde la nak nampak bayangan benjol yang bersepah kat sana sini... ahakkss... =))

Aku kata: Aku dah mula intai-intai kain batik mak aku yang bersusun dalam almari ni. Nampak gayanya ada la kain batik yang bakal 'missing in action' nanti... hehehe...

POK... POK... POK... Bujang Lapok... =)

Assalamualaikum....


Kisah seorang ibu dan anaknya yang sedang merajukkkkkk...
Baca seperti menyanyi lagu iklan ubat batok cap ibu dan anak tau...
Hahaha...

Takde la... Saje je aku nak tempek gambar si Popok ni. Dia ni memang manjanya agak berlebih-lebihan sikit. Kadang-kadang rasa macam nak sekeh je kepala dia tu. Bukan nak sekeh laa, dah sekeh dahpun.... hehehe..

Dia ni macam takut sangat nak tidur kat luar. Padahal kat luar/beranda rumah ni ada kerusi rotan yang masih ada kusyen lagi. Kiranya cukup selesa la kalau spesis macam dia nak terbongkang. Tapi, dia tetap nak masuk dalam rumah jugak. Selagi tak dapat masuk, selagi tu la dia akan memanjat tingkap kat bilik jahit aku ni. Dah la cermin tingkap tu habuknya setebal bibir anjelina juli, kena pulak kesan-kesan cakar kaki dia tu lalu terhasil la corak abstrak yang takde kat mana-mana galeri lukisan... muahahaha....

Nampak tak kaki depan dia tu.?? Memang sengaja dia cengkamkan kuku dia kat cermin tu, pastu mulut dia dok bising la konon-kononnya kaki dia stuck kat situ. Pastu nanti kepala dia asek tolak-tolak je cermin yang sememangnya dah longgar tu. Nak tak nak, terpaksa jugak aku bukak tingkap tu bagi dia masuk. Risau jugak kalau cermin tu pecah dan tertimpa kat atas kepala dia tu... Bijak betul dia plan strategi... =D


Hamboiii...!!! Bukan main lagi dia ehh... Bila dah bukak tingkap ni, boleh pulak dia dok rileks kat atas cermin tu. Pastu buat muka selamba je. Aku kalau boleh nak tutup cepat-cepat tingkap tu sebab kalau lambat tutup, maka berduyun-duyun la sedara mara dia masuk sekali. Dah banyak dah bulu dorang yang melekat kat cermin tu... huhuhu....


Sengaja je dia julurkan kaki dia tu. Aku tak kira, selalunya aku tarik je kaki tu biar dia cepat turun. Tak kuasa aku nak tunggu dia ambil angin kat situ haaiihh... Malam-malam buta lak tu.... Kang nak tarik kaki dia, tertarik lak benda lain.... Takutttttttt.... =D


Risau betul aku masa budak ni datang rumah aku hari tu. Si Popok ni macam nak terkam je tangan dia yang terkuit-kuit tu. Tengok tu, dia asyik pandang je budak ni... Jenuh aku halau dia suruh duduk jauh-jauh...


Aku kata: Enpon aku dah rosak....Lepas ni tak dapat la aku nak letak gambar kat sini. Terpaksa la recycle je gambar yang sedia ada.. Ada yang nak tolong sponsor enpon untuk aku tak..?? Huhuhu... sreeeetttttt...!!!

Monday, November 8, 2010

TERIMA KASIH DAUN KELADI: Sila la datang lagi... :-)

Assalamualaikum...

Tolong laa jangan gelak... huhuhu..

Blog aku tak popular. Blog aku tak best. Blog aku banyak merapu je. Blog aku dengan owner blog tak glemer. Okay takpe, sebab memang akupun jenis yang low profile... =D

Blog popular boleh cecah lebih dari 500 hingga 700 visitor setiap jam..!!! Takpe la, sebab blog tu best dan menarik. Owner blog tu pulak ada rupa dan kerjaya yang bagus. Aku apa ada..?? Okay takpe, aku terima hakikat kekurangan yang ada pada aku dan blog aku ni. Perlu ke aku bersusah payah mencari meja semata-mata nak nangeh kat celah meja tu..? Rasanya tak perlu kot... Masih boleh diperbaiki mana yang kurang tu... kannn... *sedapkan hati sendiri... =)))

Blog lain tayangkan graf visitor untuk sehari tapi aku tayangkan graf untuk sebulan. Sebab blog aku takde yang nak masukpun. Sehari nak dapatkan sorang visitorpun payah. Maka terpaksa la owner blog menjenguk selalu blog dia.... ^__^

Ni graf untuk sebulan. Tak sampai 300 visitors pon. Kalau aku kata ni graf untuk seharipun takde siapa yang tau kecuali DIA. Tapi aku bukannya penipu, apa lagi untuk menipu benda macam ni.... huhuhu.... *Lupa pulak nak crop bahagian tertentu, kalau tak boleh jugak menipu sunat... :-)


Terima kasih la pada semua visitor terutama sekali yang datangnya dari blog pertama tu. Kalau la dorang boikot blog aku, mau aku terjun gaya nyamuk tiruk kat air kolam ikan keli aku ni... :p


Nasib baik takde keywords yang merapu... Semuanya sopan-sopan je macam aku jugak... *sila jangan pengsan kat sini ya.... hahaha...


Walaupun jumlah kehadiran visitor dari negara luar ni sikit je, namun aku dengan rasa rendah diri dan berbesar hati ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas kehadiran korang. Tak kisah la kalau korang masuk tak sampai 2 minitpun.... hehehehe... Namun begitu, ada kalanya visitor dari luar ni lagi lama melepak kat sini daripada visitor dalam negara sendiri... (^__~)


Aku kata: Terima kasih daun keladi... Jika datang tu, tolong la klik nuffnang tu sekali... hahaha....

***************
Update:

Yiiihhaaaaa....... The Blues sudah bambambammmm... LEBAMmmmm... *sukasukasukasukasangatsangat...

Saturday, November 6, 2010

PHOTOSCAPE: Murah dan mudah.. =)

Assalamualaikum....

PHOTOSCAPE: Murah dan mudah.. =)

Hari tu aku dah cuba gunakan picnik untuk mengedit gambar. Okay la jugak gambar yang telah di'modify'kan. Cuma ada masalah sikit bila gunakan picnik ni. Aku rasa macam berat sikit proses untuk loading tu sebab laptop aku selalu je 'hang'. Bila dah 'hang' camtu, semua page tak boleh nak bukak. Malahan 'cursor' pun tak nak bergerak. Mungkin juga ada kaitan dengan kelembapan line internet kat tempat aku ni. Lepas tu, picnik ni ada yang tertentu je boleh gunakan khidmat percuma. Mana yang advanced sikit, kalau nak guna kena caj. Tak kuasa aku nak bazir duit haiihhh... Banyak lagi kaedah yang free, tapi kena la rajin google dan jangan malu bertanya macam aku ni... =)

Oleh sebab itu, akupun mulalah menggunakan kaedah photoscape. Dulu Nami dah pernah ajar dah cara nak gunakan photoscape ni tapi disebabkan aku ni penakutnya agak tebal, maka aku diamkan aje dulu. Baru dua tiga hari ni aku selongkar balik tutorial tu. Nasib baik la aku masih lagi simpan 'perbincangan' tu kat dalam draft. Kiranya aku ni jenis yang beringat jugak la... kehkehkeh.... Dan yang bestnya, photoscape ni tidak meng'hang'kan laptop aku...

Mula-mula kena la download software dulu. Nak download tu, kena la pegi kat web photoscape.. Kalau pegi kat web masakan, memang tak jumpa la cara nak download tu. Jumpa potatochip mungkin la kot... hahaha... Aku download yang first tu. Tak meletop pon laptop aku... :P

Lepas dah setel download, kena la 'open' dan 'run' kan file photoscape tu. Kalau biar cmtu je memang sampai bilapun tak menjadi. Ikut je apa yang disuruh buat nanti... Don't worry... ;p


Download Photoscape 3.5
Photoscape is a fun and easy photo editing software that enables you to fix and enhance photos.
To install Photoscape 3.5 on your computer, click one of the Free Download buttons below.

Get it from CNET Download.com!<=Aku download yang ni.


:: Free Download from download.cnet.com (16.5MB)


Get it from brothersoft.com!
:: Free Download from brothersoft.com (16.5MB)


Get it from softonic.com!
:: Free Download from softonic.com (16.5MB)




















Kat sini aku sertakan beberapa gambar yang telah aku edit. Mungkin tak secantik dan sehebat kerja orang yang dah biasa dalam bidang editing ni. Namun sebagai orang yang baru nak belajar, kira okay la kot.... Kalau tak okaypun, masih boleh belajar lagi. Apa susah..? Kannn... Tak payah la nak nangeh guling-guling sampai jatuh katil haiihhh... =)











p/s: Semua gambar adalah hak cipta terpelihara ya... ahakk... =D

Friday, November 5, 2010

MENGEBUN..???

Assalamualaikum...

Hmmm...
Hari ni badan aku lesu dan sengal je. Mungkin sebab semalam aku buat kerja 'mengebun'... hahaha... ayat baru ya adik-adik...

Sebenarnya tanah dan pokok bunga kertas ni dah 4 hari beli tapi dok tersadai je kat situ... Biasa la, mood asek ting tong je... hikk... Jadi, tengahari semalam akupun mula la jalankan misi. Cehh... macam la besar sangat misi tu, padahal 4 biji pasu tu emak aku dah tolong curahkan dengan tanah merah. Aku tinggal nak masukkan tanah hitam dengan anak pokok bunga kertas tu je... hahaha...

/\
See... Ada satu pasu lagi belum berisi pokok bunga. Nak kena beli lagi la bunga kertas ni. Sepokok bunga kertas sekarang harganya adalah 5 hengget.. Tak dapat dah macam dulu, 10 hengget untuk 3 anak pokok bunga kertas...Kat tempat korang cmner lak..? Sama harga ke dengan kat sini...?


/\
Ni tanah yang aku gunakan. Dua jenis tanah ni untuk setiap pasu tadi. Tanah merah tu 5 bungkus harga dia 10 hengget manakala tanah baja tu pulak 10 hengget untuk 3 bungkus.

Baru nak mula 'mengebun' ternampak pulak sekor makhluk perosak ni. Sebelum dia rosakkan pokok bunga aku yang sememangnya dah banyak yang rosak, baik aku hapuskan dia dulu. Amacam...!!! Kejam tak..?? Peduli laa... hahahaha.... ;p

/\
:
Ehehhh....!!! Seronok nampak bertenggek kat tepi pasu aku tu... Siap la ko...!!

~~~~~

Kan dah kena lenyek... Semua jenis bab* perlu dihapuskan dengan segera... =)
:
\/


Aku kata: Tanya-tanya la khabar keluarga kat kampung yang dilanda banjir tu. Jangan la asyik sangat mengadap pc. Kang tak pasal-pasal dengan ko sekali 'hanyut'... :)

Thursday, November 4, 2010

WANITA HARI INI: Jangan fikir rating je.. =)

Assalamualaikum...

Ni dia gambar serta resepi Rendang Tok Babas yang aku snap semalam. Kalau nak salin memang tak sempat punya la. Mana nak dengar Pak Engku bagi resepi lagi. Pastu tambah pulak dengan suara dua pompuan pengacara tu yang sibok sangat mencelah masa Pak Engku bercakap. Dah hari-hari keja tu bercakap, apa la salahnya masa chef jemputan nak bagi resepi berhenti sekejap potpet-potpet tu... Mujur la aku takde kat situ. Kalau tidak, mau jugak aku jait mulut dorang ni... Orang dah la nak pokes kat resepi, yang dua orang ni tak habis-habis membebel je. Semak dan bingit okay...!




Kalau ikutkan hati aku, mau je aku crop kepala dua pompuan tu. Tak payah tayang kat sini... Tapi malas pulak nak buang masa nak edit bagai haiihh...



Lagi satu hal, masa tayangkan resepi kat skrin tu, biar la tayangan tu lama sikit. Ni nak snap gambarpun tak sempat, apa lagi kalau makcik-makcik atau janda anak sepuloh yang nak salin resepi tu, lagi la tergagau-gagau. Mana nak dengar lagi, mana nak mengeja lagi, mana nak kuis-kuis tangan anak yang dok mengacau masa menulis tu lagi. Memang la buku resepi ni ada dijual, tapi bukan semua orang mampu nak beli. Kena la fikirkan jugak masalah orang yang kurang mampu dari pelbagai aspek. Ingat orang kaya-kaya ada masa ke nak tengok rancangan macam ni?? Takdenya dorang nak layan melainkan golongan pertengahan dan orang-orang yang duduk kampung macam aku ni haa...

Mungkin ada yang nak salin resepi ni tapi tak berapa nak nampak kat gambar tu. Jangan bimbang, nanti aku akan cuba salin balik resepi ni dan letakkan kat dalam blog masakan aku tu. Akukan prihatin sebab kitakan 1Malaysia.... ehemmmm...!!! Lepas tu nanti boleh la makcik atau ibu tunggal anak sepuluh mencuba resepi tu. Mana la tau boleh jadi macam Pak Engku pulak. Rezeki ada di mana-mana. Yang penting cuba dulu. Pak Engku dulupun buat kecil-kecilan je. Kan Pak Engku kan....? Ehehh... macam la Pak Engku tu baca blog aku.... hahaahaha... ;p


Aku kata: Nak gelak aje la, boleh tak..?? Hahahahaha... *untuk senaman regangan mulut.... =D
------------------

Wednesday, November 3, 2010

THE MAKING OF KEREPEK PISANG

Assalamualaikum....


Aku baru je selesai menggoreng kerepek pisang... Haaa....!!! Tengah-tengah malam buta menggoreng kerepek..?? Hahaha... Itulah aku...! Bila mood aku berada dalam keadaan yang memberangsangkan, pukul berapapun aku akan buat apa yang aku rasa nak buat. Mungkin ikut perangai mak aku la agaknya ni. Mak aku ni kalau dia rasa nak masak pukul tiga empat pagi, dia akan masak walaupun bukan bulan puasa... Tapi bezanya, mak aku rajinnya melebihi 100% manakala kerajinan aku pulak hanyalah berada di paras 50-50 je, bergantung pada mood. Lagipun pisang ni aku dah siap kupas sebelum maghrib tadi.. Tu yang macam ada kesan lebam sikit tu... =D

Penuh satu bekas ni sebenarnya... Lupa nak ambil gambar. Dah nak habis baru teringat... Pastikan penyagat tu tajam, barulah laju buat kerja.... =)



Sebaiknya sagat dulu pisang ke dalam pinggan dalam anggaran untuk sekali goreng. Jangan sagat terlalu banyak sebab nanti pisang tu melekat-lekat. Buat begini berulang kali. Elakkan menyagat terus ke dalam kuali sebab takut nanti tetiba je pisang tu jatuh, terus minyak panas tu memercik ke tangan. Sambil tu, jangan lupa sediakan segayung air untuk kecemasan. Mana la tau kalau tiba-tiba je api dapur tu menjadi besar. Bak kata pepatah, beringat sebelum kena.. :p


Inilah hasilnya. Kerepek pisang yang telah siap aku goreng. Jangan lupa untuk meletakkan 1-2 sudu makan air garam ke dalam kuali semasa proses menggoreng kerepek ni ya...


Dapat satu tupperware besar ni dengan sebotol kecik tu. Ni kalau nampak dek anak buah aku yang lelaki tu, sekejap je langsai la ni... Maklum la, budak tengah nak naik. Kerja dia makan je... hehehe...


Aku kata: Kejap ada, kejap takde... Apa dia tu..?? Apa-apa aje laa... :-)

Monday, November 1, 2010

KANTOI: I know what you did behind me... :p

Assalamualaikum.....


Biarkan gambar berbicara.....
(^__^)



Konon-konon ajak main.... ;'p


Buat muka boring.... haha...


Okay.... Line clear...


Cari tempat strategik...


Mulakan 'serangan'....


Hoyeaaaaa... Berjaya juga akhirnya 'memijak' kesayangan 'Dia'... hahaha...
'Dia' tu aku laa... huhuhu...



Aku kata: Ada sebab untuk berlembut dan ada sebab untuk berkeras. Semua yang berlaku adalah bersebab... :-)
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »