Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, January 3, 2016

Resepi: Masak lemak cili padi ikan kembung rencah pucuk ubi kayu...

Assalamu'alaikum...

Resepi: Masak lemak cili padi ikan kembung rencah pucuk ubi kayu...

Alhamdulillah, aku baru je siap masak lemak cili padi ikan kembung rencah dengan pucik ubi kayu ni.. Sekarang ni aku selalu masak samada waktu petang atau waktu malam untuk lauk keesokan harinya.. Jadi, esoknya tu takde la aku nak duduk kat dapur je.. Panaskan aje la lauk yang dah dimasak tu.. 


Mudah je nak masak gulai macam ni asalkan semua bahan dah sedia ada.. Pertama sekali, sediakan periuk yang muka lebar ataupun kuali sebab senang nak kacau.. Kalau guna periuk biasa, leceh sebab takut ikan hancur masa mengacau.. Sukatan cili padi tu main agak-agak la ikut tahap kepedasan masing-masing..


Dah, jom layan gambar jom.. hehh...


 Mula-mula sekali masakkan kuah.. Dalam kuah tu ada sekeping asam keping, cili padi kisar, serbuk kunyit dan serai.. Serai ni tak nak letakpun takpe.. Aku letak sebab stok serai tengah banyak.. hehe.. Masak kuah dahulu sampai mendidih sebab nanti takde la nak masak lama sangat ikan kembung tu..


 Tunggu sampai kuah tu mendidih lama sikit baru masukkan ikan.. Kuah tu kena kacau selalu supaya tak pecah minyak.. Ikan kembung tu pula masukkan satu persatu ya.. Jangan pulak pergi curah semua tu macam tu je.. Habis terpercik kuah tu nanti..


 Lepas tu, terus je masukkan pucuk ubi kayu tu... Macam ikan tadi, jangan dicurah terus pucuk ubi tu.. Masukkan sikit sikit dan kacau perlahan-lahan.. 


 Biarkan sehingga mendidih sekali lagi.. Sambil tu kacau-kacau la gulai tu.. Tunggu sampai betul-betul masak.. Sebelum tutup api, masukkan garam sikit dan rasa dulu... Lepas tu terus je tutup api dapur..


Dah siap..! Beginilah rupanya masak lemak ikan kembung berencahkan pucuk ubi kayu  yang aku masak..


Kecur liur tak..? Jika kecur, boleh la cuba masak sendiri ya.. Zaman sekarang ni tak boleh dah nak malas-malas memasak.. Tak boleh juga nak kata tak tau memasak sebab sekarang ni semua maklumat ada di hujung jari sahaja.. Nak dengan tak nak je.. Jangan jadikan alasan takde masa untuk tidak memasak buat keluarga..


Oh ya, pucuk ubi kayu tu memang untuk dibuat sayur.. Lain sikit dengan pucuk ubi yang kita makan ubi dia tu.. Pucuk ubi kayu ni aku minta kat jiran depan rumah.. Alhamdulillah, jiran-jiran aku semuanya baik-baik belaka dan tidak kedekut.. Kadang-kadang belum minta lagi dorang dah offer dulu dah.. hehe..


p/s: Masak sendiri lagi menjimatkan.. Dijamin bersih lagi suci murni.. hehe..

Sungguh..! Aku jeles..!

Assalamu'alaikum...

Sungguh..! Aku jeles..!

Dalam kehidupan seharian ni, jika tiada perasaan cemburu atau jeles, rasa macam tidak lengkap hidup seseorang itu termasuklah aku... hehh...


Sungguh..! Aku tersangatlah jeles dengan orang yang pandai menabung.. Lebih-lebih lagi jika orang tu income dia biasa-biasa je tapi masih boleh membuat tabungan.. Orang yang dah memang kaya tu aku tak hairanlah jika mereka banyak menabung.. Aku hairan jika mereka tak menabung je.. hehh..


Seronok betul tengok tabung botol minyak orang ni.. Agak-agaknya berapalah jumlah semua tu ya.. hehe.. 




Lagi satu, nak menabung ni tak perlupun tabung yang cantik dan mahal.. Apa gunanya beli tabung macam tu tapi isi di dalamnya cuma lima puluh sen..? Lagi haru kalau tabung mahal dan cantik itu dijadikan sebagai hiasan semata-mata.. Kosong tanpa isi.. Tak ke rasa rugi membeli tabung macam tu..?



Ni tabung aku.. Sempoi je, kan.. ahaha.. Aku memang suka simpan bekas macam ni.. Macam-macam aku boleh sumbat kat dalam tu.. hehe.. Nak isi benda untuk menjahitpun boleh jika nak ke mana-mana barang tiga empat hari.. Kot la nak menyembat ke, apa ke, boleh la buat isi benang, jarum, peniti dan gunting kecil.. Masukkan setiap benda tu dalam plastik dan sumbat je masuk dalam bekas ni.. Mudah je.. 





Tabung aku ni yang belah kanan tu aku isikan dengan syiling lama tahun 60an, 70an dan 80an.. Ada syiling 5 sen hingga syiling 50 sen.. Takde la banyak manapun.. Tabung yang tengah tu pula aku campur-campur manakala yang kiri sekali tu masih lagi kosong.. huhuhu..



Apabila tengok orang menabung macam tu, secara tak langsung ia menjadi satu inspirasi dan satu motivasi untuk aku ikut.. Tak perlu kot nak komen negatif kat post tersebut.. 


p/s: Sungguh, untuk kesekian kalinya, aku jeles dengan orang yang pandai menabung ni.. Orang yang dok membazir tak tentu hala tu, langsung aku tak jeles.. Biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya... Biarkan.. Biarkan.. ahakk..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »