Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, January 27, 2014

Kita tumbuk je dia tu... hehh..

Assalamualaikum...

Kita tumbuk je dia tu... hehh..




p/s: Ini je nak bagitau.. 

Takde nama ehh...?

Assalamualaikum...

Takde nama ehh...?


Walaupun dorang kat bawah ni semuanya kucing, tapi bila panggil je nama dorang, terus dorang datang ataupun menoleh.. Tak macam sesetengah manusia, panggil nama dia sampai nak pecah anak tekakpun dia buat donno je.. hehh..


Ini Momok..
Diapun ada nama...



Ini ibu Momok..
Nama dia Popok..
Diapun ada nama...



Ini adik Momok..
Nama dia Neineng..
Pun ada nama jugak...



Macam mana dengan orang yang takde nama ehh...? Tak kan nak panggil hoiii sepanjang masa.. Kang tak pasal-pasal kena sound pulak, kan..



Sunday, January 26, 2014

Cara nak lukis pola untuk lubang leher baju kurung/baju melayu/baju cekak musang...

Assalamualaikum...

Cara nak lukis pola untuk lubang leher baju kurung/baju melayu/baju cekak musang...


Pheww....!!! Dah lama sangat rasanya aku tak buat tutorial yang berkaitan dengan bidang jahitan ni, kan..? So, kali ni aku nak kongsikan cara nak lukis pola untuk lubang leher baju kurung dan yang sewaktu dengannya.. Phewww lagi sekali sebab susahnya la haiihhh nak melukis.. 


Pola lubang leher ni juga dipanggil bulan untuk leher bagi sesetengah tukang jahit.. Selalunya orang belah selatan iaitu Johor yang panggil macam tu.. Mungkin sebab bentuk pola tu macam bentuk bulan separuh, tu yang dipanggil macam tu kot.. 


Okay, mari kita mulakan pengiraan dulu ya.. Sebelum nak lukis pola lubang leher ni, kena la ambil dulu ukuran untuk keliling leher tu. Masa ukur guna pita pengukur tu, masukkan satu jari ke dalam lilitan pita dan catit ukuran yang dikehendaki...


Contoh ukuran untuk buat pola keliling leher.. Sila rujuk pada gambar step by step ya..

Keliling leher: 16 1/2 inci dibahagi 6 = 2.75 inci (Jika ukuran keliling leher 15 inci, pun bahagi 6 jugak..)


Mula-mula buat garisan asas macam ni kat atas manilakad atau kertas yang tebal sikit macam kertas kotak tisu tu... Nak lukis atas kad raya yang lama-lama tu pun boleh.. Jangan guna kertas yang terlalu tebal..


Kemudian buatkan garisan empat segi sama seperti dalam gambar mengikut ukuran yang dah kita catitkan tadi iaitu 2.75 inci..


Lepas tu, naikkan 3/4 inci di bahagian atas garisan bahu dan turunkan 3/4 inci juga di bahagian bawah. Rujuk gambar.. *Ada orang cuma naikkan 1/2 inci kat bahagian atas tu.. Terpulang pada keselesaan si pemakai..


Akhir sekali, bentukkan garisan separa bulat seperti dalam gambar.. Boleh guna peralatan geometri yang ada dan kemudian ukur garisan melengkung tersebut.


Sebelum potong kertas pola leher tu, ukur dulu garisan melengkung tersebut dengan menggunakan pita pengukur. Caranya ialah dengan menegakkan pita pengukur tadi menyusuri lengkungan secara perlahan-lahan.. Pastikan ukuran melengkung tu sama dengan ukuran keliling leher tadi iaitu 16 1/2..


Ni contoh cara nak ukur pola lubang leher tapi yang ni saiz lubang leher dia 14 inci dan dah siap potong.. Malas nak buat yang baru.. hehh..


Okay, setakat ni dulu ya.. Panjang umur kita jumpa lagi dalam bab lain pulak.. Itupun jika aku rajin la nak buat tutorial semua ni.. hehh... Seperti biasa, sila klik pada gambar jika inginkan gambaran yang lebih jelas..


Dan gambar kat bawah ni yang aku buat sebelum aku crop dan jadikan separuh bulatan.. Aku tak reti nak melukis.. huhuhu.. So, aku buat je la mana yang terfikir dek akal.. Yang penting jadi.. hehehe..




p/s: Dan klik la sekali iklan yang keluar tu.. Terima kasih ya.. hehh....

Friday, January 24, 2014

DIY: Bekalan air untuk pokok yang ditinggalkan...

Assalamualaikum...

DIY: Bekalan air untuk pokok yang ditinggalkan...


Siapa yang takde masa nak siram selalu pokok-pokok dalam pasu dia, boleh cuba buat teknik macam ni.. Kita sama-sama buat untuk kesejahteraan pokok-pokok yang kita tanam.. hehh..





Ambil penyedut atau straw yang ada dalam botol gel mandian sebab penyedut tu keras sikit jika nak dibandingkan dengan straw biasa.. Lepas tu ambil penutup botol minuman, buat lubang dan masukkan penyedut tadi.. Buat lubang jangan terus besar, takut nanti bolos pulak penyedut tu.. Buat kecil-kecil dulu.. Pelan-pelan maaa....


Tarik keluar penyedut tu dan potong ikut panjang yang disukai..


Lepas tu isikan botol minuman tadi dengan air, tutup botol dengan ketat dan boleh la cucukkan muncung botol tu dalam tanah dalam pasu pokok bunga korang.. Jadi, takde la pokok bunga tu kering tak bersiram.. Nanti bila air dalam botol tu dah habis, isi la balik semula sampai penuh..


Masukkan penyedut tadi ke dalam penutup botol yang sudah dilubangkan.. Lebihkan sedikit kat bahagian dalam penutup tu..


Contoh nak buat dah ada.. Cuma rajin dengan malas je nak buat.. Kalau rajin, selamat la pokok kau.. Kalau malas, matilah pokok kau.. Itu je.. As simple like that.. Haa... Kan dah kuar loghat london ehh... ;)




Kalau nak lagi selamat dan air tu keluar dari penyedut botol tu, boleh la ikatkan botol tu dengan pancang kayu.. Bukan apa, takut jugak air tu susah nak keluar sebab hujung penyedut tu dimasuki tanah.. Ataupun buat satu lubang kecil kat tepi botol tu untuk mengurangkan tekanan dalam botol..?? Sekadar pendapat je.. Yang penting, kena try and error la.. huhu..


Try and error yang aku dah buat tadi, cucuk botol secara senget atau menyerong sikit.. Jika cucuk secara menegak seperti dalam gambar di atas, nanti air tak keluar sebab tersekat dengan tanah yang masuk ke dalam penyedut masa kita cucuk tu..


p/s: Nak upah orang siram pokok bunga kitapun mahal jugak.. Jadinya, boleh la gunakan teknik ni jika nak balik kampung ataupun pergi bercuti.. Lepas selesai berjimba semua tu, kalau rasa nak cabut balik botol minuman pokok bunga tu, boleh je cabut.. 

Isu kedekut...

Assalamualaikum...

Isu kedekut...


Pernah tak kita dilabelkan atau di-cop sebagai kedekut oleh orang di sekeliling kita..? Apa yang kita jawab bila orang kata kita kedekut..? Apa yang buatkan orang kata kita begitu..?


Kedekut ni ada macam-macam cabang jugak.. Ada yang kedekut ilmu.. Ada yang kedekut duit.. Ada yang kedekut harta benda.. Ada yang kedekut masa.. Ada yang kedekut kudrat atau tenaga sedangkan dia sihat walafiat je fizikalnya.. Malahan lagi teruk, ada yang kedekut untuk berdoa.. Suruh orang doakan kita tapi kita sendiri malas nak berdoa untuk diri sendiri.. huhuhu..


Pada aku, kedekut ni biarlah berpada-pada dan kena pada tempatnya.. Sebelum kita nak kata atau labelkan orang itu kedekut, orang ini kemut, kita tanya dulu diri kita kenapa orang kedekut dengan kita..? 


Pepatah Melayu lama ada mengatakan; buat baik dibalas baik.. Jika kita sendiri tidak kedekut kepada orang lain, baik dari cabang mana sekalipun, insyaAllah, orang lain juga tidak kedekut dengan kita.. Jika nak menyumbang tenagapun kita berkira, agak-agaknya ada tak orang yang nak menghulurkan bantuan kat kita di kala kita memerlukan bantuan tertentu..?


أَتَأۡمُرُونَ ٱلنَّاسَ بِٱلۡبِرِّ وَتَنسَوۡنَ أَنفُسَكُمۡ وَأَنتُمۡ تَتۡلُونَ ٱلۡكِتَـٰبَ‌ۚ أَفَلَا تَعۡقِلُونَ

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal? -Surah Al-Baqarah: Ayat 44..


Moral of the story, jangan sesuka hati nak kata orang lain kedekut sedangkan pada hakikatnya diri sendiri yang malas dan kedekut untuk turut sama menyumbang.. Rajin meminta tapi bila dah dapat apa yang dipinta, tak tau nak ucap terima kasih.. 


p/s: Kita tau akan satu-satu perkara tapi bila ada yang bertanya, kita buat diam je, buat tak tau, buat tak nampak, malas nak jawab.. Itupun kira kedekut jugak tu.. huhuhu...

Wednesday, January 22, 2014

Kuih bom bijan yang lembut.. :D

Assalamualaikum...

Kuih bom bijan yang lembut.. :D


Aku baru je selesai menggoreng kuih bom bijan ni.. Dah lama tak buat.. Pertama kali buat dulu hasilnya amat la tidak memuaskan hati.. Lepas tu tak buat dah.. Givap.. ahahh..


Kali ni buat lagi dan hasilnya aku suka.. Mak akupun suka sebab struktur kulitnya yang lembut dan takde la liat sampai nak tercabut gigi.. Mak aku siap tanya; mano ambik ni..? Buek koo boli..? Bukan senang nak dengar ayat ni keluar dari mulut mak aku.. Selalu yang keluar ayat biasa camni; ontah apo ghaso ehh ontah.. Kiranya kali ni lulus ujian la.. hehh... 














UPDATE:

simpan sikit kelapa parut dan biarkn semalaman dlm peti ais br goreng..insya Allah tak meletoppss.. - tips dari seorang kawan.. Terima kasih Ros.. :)


DIY: Jemput duduk.. hehh..

Assalamualaikum..

DIY: Jemput duduk.. hehh..


Masa tunggu keputusan SPM bertahun-tahun dulu, aku suka buat kerja-kerja berkaitan kraf ni.. Lagipun masa kelas lukisan, cikgu ada ajar macam-macam. Antaranya buat model rumah daripada pencungkil gigi, buat seni khat, buat tanglung, buat buku skrap *bukan getah sekerap ya. hehh.., buat sebuah buku cerita kanak-kanak dari proses menulis cerita hinggalah kepada proses mencantumkan muka surat buku tu dengan gam dan macam-macam lagi. 


Tapi buat kerusi meja menggunakan sepit kain kayu ni takde diajar kat sekolah.. Ni aku cuba-cuba sendiri je.. Aku juga pernah buat vas bunga daripada sepit kayu ni tapi sekarang dah tak ingat dah macam mana nak buat.. huhuhu..


Jom tengok proses pembuatan set kerusi ni daripada penyepit kain kayu tu.. Modalnya murah je.. ahahh.. Yang mahal tu masa yang diperuntukkan..





Nampak macam senang je nak buat tapi agak susah jugak nak bagi penyepit kayu tu melekat antara satu sama lain.. Mungkin gam Uhu tu tak berapa kuat.. Sepatutnya guna gam gajah lagi kuat tapi gam gajah ni panas.. Kalau terkena kat jari, susah nak tanggalkan..





Ni pun makan dua hari jugak la aku nak siapkan.. Asyik terkucil je kaki kerusi tu.. Kena tunggu gam betul-betul kering dan kuat baru sambung gam bahagian lain..




Aku saja je buat sebagai koleksi DIY aku.. Siapa yang minat dengan kerja kraf macam ni, boleh la cuba buat untuk dijadikan hiasan dalam almari.. Kalau sapu varnis lagi cantik.. hehh..




p/s: Suka-suka je... 

Satu ni je yang hidup.. huhuhu...

Assalamualaikum...

Satu ni je yang hidup.. huhuhu...


Dalam banyak-banyak benih pokok kobis yang aku semai dua bulan lepas, satu ni je yang hidup dan masih lagi bertahan.. Harap-harap bertahan la sampai dia keluar buah.. Teringin sangat nak tengok buah kobis bulat ni live.. hehh..




Member kat grup tanam pokok cakap kobis ni ambil masa tiga bulan lebih untuk dapatkan hasil.. Yang ni rasanya dah dua bulan dah.. So, kena tunggu lagi sebulan lebih untuk tengok hasilnya.. Memang patut la harga sayur mahal.. Lama nak tunggu hasilnya keluar.. huhuhu..


Yang kat bawah ni pulak pokok puding yang selalu orang Negeri Sembilan gunakan untuk buat rendang.. Batang pokok puding ni kakak ipar aku ambil kat rumah kakak kat Nilai.. Lama jugak dia nak keluar tunas.. Ni dah sebulan lebih dah ni.. Aku tanam dalam pasu dulu untuk buat baka.. Kalau terus tanam kat tanah takut kena langgar dek ayam kucing semua tu.. Kang terbantut pulak tumbesarannya..




p/s: Kena tanam sendiri dulu baru tau macam mana susahnya nak jaga.. Bila dah tau, takde la nak mengomel merungut harga sayur mahal semua tu.. hehh...

Monday, January 20, 2014

Taman mini di hujung beranda.. :)

Assalamualaikum...

Taman mini di hujung beranda.. :)


Aku memang suka main ubah-ubah kedudukan barang kat rumah aku.. Itupun bergantung jugak barang apa yang aku nak ubah.. Kalau katil dengan almari yang besar gedabak tu, ko duduk la kat situ sampai mereput.. Takdenya aku nak ubah haiihhh.. hehehe.. Aku ubah mana-mana yang termampu aku buat ikut tenaga aku je la.. hehh...


Dan semalam aku buat perubahan sikit kat beranda rumah aku ni.. Aku cipta *ecehh satu laman mini kat situ.. Pagi tadipun aku sambung sikit.. Just buat untuk sedapkan mata dan menaikkan mood.. heee...


Mula-mula buat macam ni.. Nampak macam kosong je, kan...



Lepas tu buat macam ni pulak.. Panjang sikit pelapik tu..



Lepas tu, tambah lagi pokok...



Zoom in sikit botol recycle ni.. hehh..



Lepas tu, teringat pulak kat jaring kipas yang dah rosak tu.. Mujur aku simpan kat tempat selamat.. So, masih cantik lagi la rupa jaring tu..



Akhirnya, jadilah begini.. Untuk waktu ni laa.. Kejap lagi aku tak pasti macam mana pulak rupa taman mini aku ni sebab aku memang suka bermain dengan deko-deko ni..



p/s: Selain dari main masak-masak, main deko-dekopun best jugak tau.. ahahh...

Cawan sukatan untuk menyukat..

Assalamualaikum...

Cawan sukatan untuk menyukat..


Aku ni memang suka membeli peralatan untuk menyukat bahan seperti tepung, gula dan sebagainya ni.. Sukatan cawan tu dah ada tiga jenis termasuk dari tupperware yang warna putih tu.. 


Yang kuning tu baru aku beli kat Giant Nilai hari tu.. Lain yang aku cari, lain yang aku beli.. ahahh...


Aku masih lagi mencari satu jenis lagi cawan sukatan ni iaitu jenis stainless steel yang biasa aku tengok chef gunakan tu.. Tapi sampai sekarang masih lagi tak jumpa.. Jika dah dapat jenis tu, konpem aku berhenti membeli cawan sukatan ni.. hehh..


Aku nak cari yang macam ni laa.. Baru semangat sikit nak cuba macam-macam resepi.. ahahh.. Banyak la ko punya alasan, kannnnn... kehkehkeh...


p/s: Selagi tak jumpa, selagi tak dapat, selagi tu la tak puas hati.. hehh..

Saturday, January 18, 2014

Main masak-masak jom.. ahahh..

Assalamualaikum...

Main masak-masak jom.. ahahh..


Cooking is at once child's play and adult joy. And cooking done with care is an act of love - Craig Clayborne


Oleh itu, marilah kita main masak-masak.. Jangan masa kecik je rajin main masak-masak.. Bila dah besar, semua dok pakat suruh mamak kedai yang masak.. hehehe..


Bancuhan apam tepung gandum yang dah kembang.. Perap dalam 2 jam atau hingga dia naik..



Sementara menunggu bancuhan apam tu mengembang, boleh la sapukan acuan dengan minyak masak untuk mengelakkan kuih melekat pada acuan..


Lepas tu terbalikkan acuan untuk mengelakkan minyak tadi bertakung...


Panaskan air dulu sampai mendidih... Tengok ni.. Kepala kukusan pun tutup aurat.. hehh...


Masak satu loyang untuk satu-satu masa.. Hari tu aku pernah buat masak sekali dua loyang.. Hasilnya, kuih apam yang loyang bawah tu lembik sebab air kukusan tu masuk dalam loyang tu..





p/s: Okay, selesai satu menu untuk minum petang hari ni.. ehehh..

Friday, January 17, 2014

Punya la besar gedabak...!!!

Assalamualaikum...

Punya la besar gedabak...!!!


First of all, memang aku terkejut ya amat bila ternampak dia melekat kat tong air tu.. Bukan setakat terkejut tanpa suara iaitu mulut ternganga melopong kosong macam tu je.. Ni dah la terkejut, lepas tu siap menjerit lagi; mak aihhhh..., bosa ehh..!!! Osah bosa boto...!! Bosa godabak..!!! Haaa..., amekawww.. Kan dah terkeluar dah bahaso latin den.. haha..


Apa benda yang besar gedabak tu..?? Haa.. Ni la yang aku nak tunjuk ni.. Pertama kali tengok siput babi yang saiz dia memang besar sangat-sangat.. 



Selalunya siput babi yang aku pernah tengok saiz dia paling besarpun sama ada takat tiga jalur yang bawah tu ataupun cuma bahagian yang atas tu je.. Tapi kali ni aku dipertemukan dengan saiz besar macam ni.. Mana la aku tak terkedu lima saat.. ahahh..




p/s: Bila lama-lama tengok dia punya kepala (?) yang melekat kuat kat dinding tong tu, rasa kembang pulak anak tekak.. Dalam pada tu, beranikan jugak diri ambil gambar dia... hahaha...

Sempoiiiiiiiiiiii......!!!

Assalamualaikum...

Sempoiiiiiiiiiiii......!!!


Bila kita sudah di-biasa-kan dari kecil untuk makan makanan yang ala kadar, maka bila dah dewasapun kita tidak susah untuk menerima makanan sebegitu... InsyaAllah.. Bukan semua orang Melayu jenis yang mudah lupa asal usul atau berbangga dengan makanan mahal.. hehh..


Menu berasaskan tauhu dan kobis..



Makan tempe dan tauhu ni dengan sos masam manis.. Cara nak buat sos, boleh klik sini.. hehh...

Boleh juga letak hirisan sayur kobis.. Sedap.. 


Tak payah nak pening-pening kepala nak fikir nak masak apa.. Makan je la apa yang ada.. Sempoi pun sempoi la.. Rezeki dari Allah jangan dibuang dan dipersiakan begitu sahaja.. Tak perlu la nak ikut sangat kehendak anak tekak yang mengada-ngada yang nak makan benda yang mahal je..


Jangan amalkan berkampung kat kedai makan.. Dan jangan beri alasan takde masa nak masak atau tak sempat nak masak atau tak tau nak masak.. Itu semua alasan basi.. 


p/s: Bak kata my Omak; kalau dah jonih polasu tu, polasu la jugak.. amekawww... *polasu = pomaleh = pemalas tahap gaban cipan cimpenzi tapir semua tu.. huhuhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »