Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, December 22, 2014

Mengolah resepi cucur manis.. :D

Assalamu'alaikum...

Mengolah resepi cucur manis.. :D


Sarapan pagi ni aku buat cucur manis lagi sekali.. Kenapa ada lagi sekali..? Sebabnya, malam tadi aku dah buat dah cucur manis ni.. Sekejapan je dah selesai.. Alhamdulillah.. Berkat hari hujan, semua perut berdondang sayang.. hehe...


Kisah mula-mula aku buat cucur manis ni ada di sini..  Dan resepi ada aku kongsikan di sini.. Resepi asal bukannya resepi aku.. Baca la dulu entri berkaitan ya...


Kali ni aku olah resepi asal cucur manis tersebut.. Bukan nak menderhaka tapi nak mencuba kelainan dan nak tau hasilnya.. Ni resepi cucur manis yang telah aku olah..

2 cawan tepung gandum
1/3 cawan + 1/3 cawan gula pasir
1 biji telur
2 sudu teh baking powder (resepi asal 1 1/2 sudu teh)
2 sudu teh susu tepung (aku tambah sendiri)
1 1/4 cawan air suam ( resepi asal 1 cawan)


Kocak-kocak semua bahan dengan whisk hingga sebati dan tidak bergentel... Biarkan atau perap adunan selama 5-8 minit supaya adunan mesra dan menggelembung cantik masa digoreng kesan daripada baking powder.. *tips setelah dua tiga kali main tuang je adunan dalam kuali tanpa perap dan hasilnya tiada gelembung yang terjadi..




Aku gunakan acuan goreng telur tu untuk mendapatkan bentuk yang sama besar supaya bentuk cucur manis tu tidak bersepah tapi bersepah la sikit-sikit.. hehe.. 


Bila minyak dah panas, tuangkan anggaran 1/4 cawan adunan (gunakan acuan sukatan bergantung pada saiz acuan telur) secara cepat-cepat.. Kalau tuang lambat-lambat, nanti ada sisa adunan yang menjadi serpih macam serpihan tepung goreng pisang tu.. Minyak kena panas tapi api jangan besar.. Maksudnya, mula-mula tu api besar sebab nak kasi minyak panas.. Lepas minyak dah panas, perlahankan api..


 Tuang satu satu.. Bila adunan yang pertama dah mula keras, angkat acuan telur tu dan tuangkan adunan yang kedua dan begitulah seterusnya hingga adunan habis.. Minyak jangan terlalu banyak.. 




Dan inilah hasil cucur manis yang telah aku olah resepinya.. Lembut je rasanya dan bahagian tepi tu rangup krup krap krup krap.. Sedap dimakan masa suam.. Bukan sedap makan masa panas ya.. Kang melepuh pulak bibir comel tu.. Tak pasal-pasal bengkak bibir tu mengalahkan bibir Anjelina Jolie.. ahahah...



Maafkan gambar yang kurang menarik ini.. Maklum la, guna kamera enpon cokia je.. hehh..




Tak dapat banyak komen takpe.. Janji ramai yang menjenguk... ekekeke...


p/s: Selamat mencuba untuk yang berani dan rajin mencuba.. Untuk yang malas, apo nak dikato laie, kan... hehehe..

Deko taman sekangkang kera..

Assalamu'alaikum...

Deko taman sekangkang kera.. 


Semalam aku dok buang pokok keembong bunga merah ni.. Cantik macam mana sekalipun, jika mata dah semak nak memandang, maka terpaksa la buang jugak.. Dah terlampau merimbun, takut pulak aku kot ada yang menyusur kat bawah tu.. Tambahan sekarang ni musim hujan...




Sebelum tu, pokok kacang botor(l) ni dah kena buang dulu dah.. Lepas tu barulah bumbung rumah orkid tu diperbaiki.. Kisahnya di sini...




Dan baru semalam aku berkesempatan untuk mengemas kawasan yang sekangkang kera ni.. Itupun aku dok bolak balik, tanya pada diri sendiri, nak buang ke tak pokok keembong tadi tu.. Akhirnya, aku buat keputusan, buang aje la haiihhh... Esok lusa pasti dia tumbuh lagi sebab kat tempat lain ada lagi dua tiga batang pokok keembung tu..




Kemudian, akupun mulalah meratakan tanah dan mencari tiles/marmar yang pecah saki baki masa buat rumah dulu.. Jenuh dok keliling rumah semata-mata nak cari tiles tu je.. ahahh...




Ingatkan sampai takat tu je tapi hati macam tak berapa nak puas lagi ni.. Macam ada yang kurang je.. Nampak lompong je.. ahahh... Akhirnya, pergi la kutip batu-batu kecil ni dan letakkan kat bahagian yang lompong tadi tu.. Lepas tu, pijak-pijak la batu tu biar tenggelam sikit.. Biar sama rata dengan tiles tu..




Dan, inilah hasilnya deko untuk taman aku yang tak seberapa ni.. Ni jenis taman yang takde bajet.. Main pakai je apa yang ada.. Burukpun buruk la.. Janji buatan sendiri.. hehe..




p/s: Tak mampu nak upah orang untuk buat taman.. Jadinya, kenalah fikir sendiri dan gunakan kreativiti yang Allah beri.. Takde la semak mata nak memandang.. Alhamdulillah..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »