Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, February 28, 2015

Macam drama tapi inilah realiti kehidupan...

Assalamu'alaikum...

Macam drama tapi inilah realiti kehidupan...


Kau rasa sakit hati kau je..
Kau fikir kecil hati kau je..
Kau ingat marah kau je..
Semua benda nak kena fikirkan perasaan kau dulu..? Macam tu..? 



Sakit hati aku, ada kau rasa..?
Kecil hati aku, ada kau fikir..?
Marah aku, ada kau ambil kisah..?
Tak ada, kan..?
Balik-balik aku juga yang salah..
Macam la kau sorang je yang 'very perfect'.. huhh...!
















p/s: Asyik fikir hati dan perasaan orang je.. Sampai bila..? Dalam setiap perhubungan, kenalah ada sikap give and take dan janganlah pentingkan diri sendiri je... 

Thursday, February 26, 2015

What's on your mind..?

Assalamu'alaikum...

What's on your mind..?


Kita boleh aje tulis yang baik-baik untuk orang baca tapi dalam fikiran kita, orang tak boleh nak baca.. Kadang-kadang apa yang kita fikir dan tulis tidak sama dengan apa yang orang terima.. Kita selalu mengharapkan orang terima buah fikiran kita tetapi sebaliknya pula yang berlaku... 




1 - Work hard for what you want because it won't come to you without a fight. You have to be strong and courageous and know that you can do anything you put your mind to. If somebody puts you down or criticizes you, just keep on believing in yourself and turn it into something positive - Leah LaBelle


2- Don't limit yourself. Many people limit themselves to what they think they can do. You can go as far as your mind lets you. What you believe, remember, you can achieve - Mary Kay Ash


3- Put your heart, mind, and soul into even your smallest acts. This is the secret of success - Swami Sivananda


4- Life is one big road with lots of signs. So when you riding through the ruts, don't complicate your mind. Flee from hate, mischief and jealousy. Don't bury your thoughts, put your vision to reality. Wake Up and Live! - Bob Marley


5- A woman's mind is cleaner than a man's: She changes it more often - Oliver Herford (Ahahaha....)


6- Think twice before you speak, because your words and influence will plant the seed of either success or failure in the mind of another - Napoleon Hill


7- Always bear in mind that your own resolution to succeed is more important than any other - Abraham Lincoln


8- Curiosity is the lust of the mind - Thomas Hobbes


9- Good humor is a tonic for mind and body. It is the best antidote for anxiety and depression. It is a business asset. It attracts and keeps friends. It lightens human burdens. It is the direct route to serenity and contentment - Grenville Kleiser



10- Calm mind brings inner strength and self-confidence, so that's very important for good health - Dalai Lama



11- My dear friend, clear your mind of cant - Samuel Johnson


p/s: Apa yang ada dalam fikiran kita, hanya kita dan DIA sahaja yang tahu.. 

Tuesday, February 24, 2015

Her name is Waiti.. :)

Assalamu'alaikum...

Her name is Waiti.. :)


Waiti adalah seekor anak kucing betina yang baru beberapa hari tinggal di rumah aku.. Asalnya aku tak tau dari mana.. Apa yang aku tau, Waiti masuk ke dalam rumah masa cuti raya cina hari tu.. 


Mulanya aku nak namakan dia Whitney sebab kaler dia putih tapi kakak aku dah siap buat aksi muntah belilah siap sound efek wekk.. wekkk.. wekkk lagi tu.. hahaha.. Dia kata; letak la nama Kuputih.. Huh, tak kuasa aiii.. Kang kena saman la pulak.. hehh.. Sudahnya, aku letak nama Waiti je sempena perkataan White tu.. Aku tambah Ti sebab dio ni tino.. hehehe.. Maka, jadilah Waiti.. ahaha...



Keadaan dalam sangkar masa mula-mula masukkan Waiti..



Kata anak-anak buah aku, dorang terjumpa Waiti ni kat tengah jalan.. Lepas tu, Waiti tu terus je ikut dorang sementelah ada yang beranggapan bahawa Waiti ni kepunyaan aku padahal bukanpun..



Keadaan dalam sangkar sekarang ini...



Hari tu, abang ipar aku bagitau aku.. Dia kata; ni ha anak kucing indok.. Akupun terkejut la.. Hah..! Mana..? Terus je aku tengok anak kucing tu.. Sekali tengok terus jatuh kesian.. Muka comelpun kena buang jugak... huhuhu...






Sekarang, aku dah mula bela dah Waiti ni.. Aku dah siap bagi dia vitamin, ubat cacing dengan ubat cirit.. Mandi je belum lagi sebab nak bagi dia betul-betul sihat dulu sebab masa dia datang hari tu keadaan bulu dia macam tak sihat dan suara dia tak berapa nak keluar..






Doakan umur Waiti panjang ya.. Jika boleh, biarlah Waiti kekal sihat dan membesar dengan sempurna.. Sedih hilang lima ekor kucing sekaligus tak hilang lagi ni.. huhu.. Mak aku cakap; dah bela elok-elok, esok tuan dia datang tuntut.. Aku jawab; takde la nak pulangkan balik.. hahaha.. Kalau dia nak cari, sekarangpun dia dah cari dah tapi senyap je... Maknanya, anak kucing ni dibuang dan bukannya tersesat jalan..








p/s: Sekian kisah untuk kali ini.. Kisah anak kucing je... hehe..

Saturday, February 21, 2015

Resepi ke laut...

Assalamu'alaikum...

Resepi ke laut...


Aku memang suka tengok resepi yang orang kongsikan kat laman fesbuk.. Banyak resepi yang aku ambil dan cuba.. Tak kurang juga aku just copy and paste je dulu sebab belum berkesempatan untuk mencubanya..


Semalam aku cubalah cari resepi nak buat kentang putar dan cara nak buat sos untuk kentang putar tu.. Dan ini yang aku jumpa.. 




Dalam resepi bahan untuk sos, tidak dinyatakan ada bawang merah, lobak merah dan kiub ayam.. Alih-alih dalam cara nak buat, terselit pulak bahan tersebut.. Sos tiram takde.. Kicap pekatpun takde.. Camno tu..?


p/s: Kalau nak kongsi resepi tu, kongsilah betul-betul.. Sebabnya, bukan semua orang pandai ejas bahan dalam resepi ni.. Apa lagi nak adakan bahan yang tiada... Hmmmmmmmm....

Enam puluh sen satu...

Assalamu'alaikum...

Enam puluh sen satu...


Ni namanya dodol.. Kalau dalam loghat Negeri Sembilan, kitorang panggil ponganan.. Jauh boto bunyi ehh, kan.. ahahaha...




Dodol ni kakak yang kat Labis tu bawak balik sini.. Kalau tak silap aku, dia beli dodol ni kat Gemas.. Satu bekas dodol ni harga dia 60 sen.. 




Mula-mula dengar harga dodol ni, terkejut la dua saat.. Hah..! Nampusen..? Ek eleh.. Namposen je kot.. Yang beria terkejut tu apa hal.. Saja je la nak buat gempak ahaha... Lepas rasa dodol ni, not bad la.. Sedap dan lembut.. Macam baru buat je.. Takde la bau tengik atau dah keras.. So, lepas ni boleh beli lagi.. hehe...




Bekas isi dodol ni aku kutip.. Siap pesan lagi kat siapa yang makan.. Bagitau dorang, jangan buang bekas tu.. Dorangpun tanya la nak buat apa.. Aku cakap aku nak simpan manik-manik aku kat dalam tu.. Dah jimat dah tak payah beli bekas simpan manik.. hehehe...


Ingat dodol, ingat kat arwah abah.. Dulu masa arwah masih ada, bila nak raya je, dialah yang selalu kacau dodol dengan best friend dia.. Siap buat jual lagi masa tu.. Sekarang ni dah takde siapa dah yang rajin nak ngacau.. Letih woo ngacau dodol ni.. Lagi-lagi bila dia dah pekat.. Mau tercabut rasa tangan dok ngacau.. hehe.. Semua dah tinggal kenangan.. 


p/s: Sekarang ni buat dodol banyak yang ngacau guna mesin.. Susah kot nak jumpa yang buat secara tradisi.. 

Wednesday, February 18, 2015

Jangan sampai ketagih dah laa...

Assalamu'alaikum...

Jangan sampai ketagih dah laa...


Masuk kali ni, dah tiga minggu berturut-turut aku makan benda alah ni.. Aku minta tolong abang aku belikan kat pasar malam setiap hari Rabu malam Khamis.. Sebelum tiga kali berturut-turut ni, aku dah pernah makan dah tapi takde la berturut-turut macam ni...




Asalnya, abang ngah aku yang kenalkan kentang spring ni.. Masa cuti Krismas tahun lepas dia kan ada balik sini.. Dia ada beli kentang ni kat pasar malam yang sama.. Bermula dari situlah aku mula terjebak dengan kentang ni sebab sedap la, apa lagi, kan.. hehh.. Dia ada rasa pedas dari serbuk lada hitam.. 


Aku siap google lagi nak tau macam mana kentang tu dipotong tak putus.. Punyalah nak tau sangat.. ahahh... 


p/s: Harap-harap tak ketagih la... hehh...

Gantikan dengan benda lain...

Assalamu'alaikum...

Gantikan dengan benda lain...


Ingat nak cuba buat kastad sendiri.. Pergilah kat Youtube nak tengok la resepi.. Berkenan kat satu video ni.. Alih-alih dalam resepi dia ada nampak Rum kat situ.. Apa yang aku tau, Rum ni sejenis arak.. 




So, kena google la nak gantikan apa dengan Rum tu.. Kalau takde jus nenas, nak gantikan dengan apa pulak ehh..? Ganti dengan limau nipis ke, lemon ke, tak boleh ke.. hehh..




p/s: Disebabkan takde jus nenas, maka terbantut la misi nak mencuba buat kastad sendiri.. Takpe, lain kali kita cari jus nenas tu... hehh...

Menu ringkas je...

Assalamu'alaikum...

Menu ringkas je...


Aku seorang yang serba ringkas.. Jadinya, bab lauk pauk juga aku suka yang ringkas.. Aku tak reti nak makan lauk pauk yang serba mewah ni.. Cukup sekadar dua jenis lauk untuk satu-satu masa.. Dah bersyukur sangat dah sebab ada jugak lauk untuk dimakan bersama nasi.. 


Ni antara beberapa menu ringkas yang biasa ada kat rumah aku.. Menu orang kampung je.. Walaupun duduk kampung, harga bahan mentah sangatlah mahal.. Kat sini la.. Kat tempat lain aku tak tau.. Jadinya, kena pandai berjimat cermat.. Makan ikut kemampuan..





Kat rumah aku, jangan cari nasi arab, kambing golek atau ayam panggang.. Memang tak akan jumpa punyalah.. hehh.. Nak telur dadar, sentiasa ada.. InsyaAllah.. hehe..





Aku suka sayur kekacang dan kentang.. Sebab tu menu ringkas aku mesti ada dua bahan ni.. haha..








p/s: Ukur baju biarlah di badan sendiri.. Ukur perut biarlah berpadanan dengan isi yang ada di dalam poket atau dompet.. hehh... Mak aku selalu kata, jika kita tak mampu, buatlah cara tak mampu... Jangan ikut selera dan gaya orang.. 

Tuesday, February 17, 2015

Gosok sampai berkilat...

Assalamu'alaikum...

Gosok sampai berkilat... 


Gosok, jangan  tak gosok.. Gosok sampai berkilat.. ahahh... Ni la namanya takde kerja, cari kerja.. Dah ada kerja, jangan pulak rajin mengular.. Oppss...!


Ni satu lagi aktiviti yang aku buat di kala mood membaca novel menjunam masuk gaung.. Daripada dok termenung tengok novel tu, baiklah aku buat kerja lain yang lebih menggembirakan hati.. hehh...


Ada 3 buah pasu macam ni yang aku bersihkan... Sayang la pulak.. Beli mahal-mahal lepas tu biarkan berkarat berkulat... hehh.. Pasu jenis ni ada 4 buah tapi sebuah dah bokocai.. 



Dah berkilat dah... Ting...! Ahahaha...



 Aku bongkar pokok bunga ong dari pasu dia.. Lepas tu aku tanam balik dalam 3 pasu yang dah digosok bersih tadi..





p/s: Okay, dah selesai dah... Boleh sambung buat kerja lain pulak.. 

Monday, February 16, 2015

Otak-otak Kempas datang lagi.. ahahh...

Assalamu'alaikum...

Otak-otak Kempas datang lagi.. ahahh...


Otak-otak Kempas ni aku dapat masa kat Nilai hari tu.. Abang aku bawak dari JB.. Aku simpan dalam peti beku.. Ni yang terakhir dibakar.. Aku bakar ikut cara aku la ya.. Ambil yang mudah je.. hehh...






p/s: Aku suka otak-otak Kempas ni.. Dia ada rasa pedas-pedas tapi sodapppppp... Memang tak cukup la kalau setakat makan lima enam ketul.. hehh..

Kau nak NGAKU ke tak..?

Assalamu'alaikum...

Kau nak NGAKU ke tak..?


Baik kau ngaku cepat.. Pandai-pandai je buat cerita.. Lepas tu tau pulak tak nak ngaku.. Ehh, ni cuma skrip drama je.. Drama apa tu, entah la.. hahaha...


Sebenarnya aku nak bercerita pasal kerepek yang aku buat dari ubi ngaku.. Pertama kali aku tau nama ubi ni adalah dari entri kat blog Farah MF.. Entri tu kat sini..




Alkisahnya, hari tu aku pergi ke hospital kat sini sebab mak aku nak ambil darah kat situ.. Lepas urusan tu selesai, aku pergi pulak kat tempat membeli barangan dapur.. Tengah dok belek-belek halia, ternampaklah signboard yang tulis NGAKU kat sebelah .. Terus teringat entri Farrah tu.. Terus teruja aku tengok rupa bawang atau ubi ngaku tu.. Barulah puas hati dapat tengok depan mata.. hahaha.. 




Mula-mula tu aku cuma belek-belek dan pegang-pegang je ubi ngaku ni.. Tengok harga dia.. Sekilo RM3.65.. Boleh tahan jugak.. Lepas tu hati dok berkata; kang kalau aku beli, entah jadi kerepek ke entah tidak.. Jangan-jangan busuk macam tu je nanti.. Okay, lepas hati dok kata macam tu, akupun tak jadi la nak masukkan ngaku ni dalam plastik.. haha.. Akupun isikan plastik untuk ngaku tadi dengan kacang boncis.. Kebetulan murah pulak harga sekilo boncis ni.. Selalunya harga sekilo dalam RM8 lebih tapi kali ni separuh harga pulak.. So, apa lagi.. Grab je la.. hehh..




Bila dah selesai memilih kacang boncis, nak pergi la timbang.. Tempat menimbang tu kena lalu depan ubi ngaku tadi.. Ahh, sudah..! Hatipun berkata lagi sekali; baik aku beli je la.. Kang kalau tak beli, balik rumah asyik teringat-ingat pulak.. Mana nak cekau..? Tambahan pulak teringat yang Farrah kata kerepek ngaku ni sedap sangat.. Tu yang terus je sumbat plastik dengan ubi ngaku ni.. Sumbat punya sumbat, dekat dua kilo jugak la aku isi.. hehe..




Bab kupas kulit dengan parut ubi ngaku ni pada aku masih boleh handle lagi la.. Tapi bila masuk bab menggoreng, adehh, punya la lama masa yang diambil untuk satu pusingan.. Jenuh bersauna kat dapur.. hehe.. Cara goreng kerepek ngaku ni lebih kurang sama je macam cara goreng kerepek pisang.. Kata Farrah, dia gaulkan hirisan ngaku dengan garam.. Tapi aku masukkan bancuhan air garam ke dalam kuali sejurus sahaja ngaku dimasukkan.. Berdesir la bunyi minyak tu.. Tunggu sampai bunyi desir tu hilang, baru angkat ngaku tu.. Api jangan kuat sangat.. Nanti ngaku jadi cepat hangus tapi tak rangup...




p/s: Dapat sikit je... Betul la kata Farrah, sekali hadap je dah solosai... haha.. Tapi serius, memang sedap kerepek ngaku buatan sendiri ni.. Kita boleh ejas sendiri dia punya rasa garam.. 

Saturday, February 14, 2015

Cara mudah menjahit poket sisi...

Assalamu'alaikum...

Cara mudah menjahit poket sisi...


Kali ni, aku cuma kongsikan satu video kat Youtube.. Sengaja aku letakkan kat blog aku untuk memudahkan aku mencari bila diperlukan..






Sebelum ni, aku gunakan cara yang biasa iaitu cara masa aku belajar dulu.. Tapi cara tu agak leceh sikit dan memerlukan masa yang panjang untuk menjahit poket sisi ni tapi sebab aku dah biasa buat, takde la jadi masalah besar..


Cumanya, bila aku tertengok tutorial kat video ni, terus je mulut berkata; laaa haiihhh...! Senangnya cara dia jahit poket...! So, lepas ni aku nak guna cara macam ni je.. Ringkas, mudah dan cepat lagi menjimatkan masa dan tenaga.. hehe..

p/s: Kenapa kita suka menyukarkan benda yang mudah..? Salah satu sebabnya, mungkin kita tak terfikir yang benda tu boleh dipermudahkan.. Jadinya, kenalah rajin try and error... ehhh..?

Terima kasih daun keladi... Lain kali boleh bagi lagi... hahaha...

Assalamu'alaikum...

Terima kasih daun keladi... Lain kali boleh bagi lagi... hahaha... 


Alhamdulillah.. Terima kasih banyak-banyak pada orang yang hantar semua benda ni kat aku.. Memang aku tak jangka nak dapat rezeki macam ni.. Alih-alih, tengok posmen datang rumah bawa bungkusan.. 




Bila tengok resit, barulah aku tau siapa orang yang hantar semua benda ni.. Bertuah betul.. haha.. Apapun, sekali lagi terima kasih diucapkan... Tiap-tiap tahun bagi baju raya kat aku.. Cuma tahun ni ada extra pemberian iaitu tiga buah novel.. Sukanya hati kita.. hehehe... Aku tak pernah meminta tapi jika ada yang memberi tu, alhamdulillah.. Itulah namanya rezeki tak disangka-sangka... Alhamdulillah.. 


Siapa yang memberi tu, biarlah rahsia... Moga Allah murahkan rezeki kepada orang yang memberi dan orang yang menguruskan perihal pengeposan... Amiinn..


p/s: Psssttt.... Lain kali kalau nak bagi novel tu, tanyalah dulu.. Boleh la aku bagi list novel yang aku nak.. Hamboiihh, demand la pulak... hahahahaha... 

Thursday, February 12, 2015

Dilema pembeli novel...

Assalamu'alaikum...

Dilema pembeli novel...


Sebagai pembeli dan pembaca novel Melayu, aku seringkali berada di dalam dilema.. Dilema itu bukan sahaja bergantung pada harga semata-mata tapi lebih kepada apa yang bakal dibaca dan dihidangkan oleh si penulis.. 


Dilema itu pula terbahagi kepada beberapa situasi.. Antara situasi yang seringkali aku hadapi adalah seperti berikut:


Situasi 1:
Buku pertama, tak kena dengan jiwa..
Buku keduapun sama...
Begitu jugak dengan buku ketiga.. 
Buku keempat, takut dah nak beli..


Situasi 2:
Buku pertama boleh terima..
Buku kedua tak boleh terima..
Buku ketiga boleh terima..
Mungkin akan beli buku yang keempat...


Situasi 3:
Buku pertama tak boleh terima..
Buku kedua boleh layan dengan baik..
Buku ketiga pula susah sikit nak hadam..
Buku keempat mungkin akan dibeli atas alasan nak bagi peluang pada penulis..


Bila aku tak membeli tu bukan bermaksud aku nak memboikot tapi ianya lebih kepada takut kecewa dan takut rugi berganda.. Walaupun kadang-kadang ada orang yang beria-ia buat promosi pasal buku tertentu, namun aku pandang sepi sahaja.. Jadinya, maafkan aku andaikata aku tidak menjadi pembeli untuk buku anda.. 


Lagipun, masih ramai lagi pembaca novel kat luar sana yang fanatik, setia dan masih mahu membeli buku anda.. Selera makan kitapun berbeza.. Apatah lagi selera membaca.. Pasti ada yang berlawanan arus.., kan...? 


p/s: Ini cara aku dalam membuat pilihan membeli novel.. Cara anda bagaimana pula..? Jika sudi, boleh la kongsi cerita.. hehh..

Cara nak ambil ukuran dan buat getah pinggang jenis separuh-separuh...

Assalamu'alaikum...

Cara nak ambil ukuran dan buat getah pinggang jenis separuh-separuh...


Haaa... Amekaaawww...! Dia punya tajuk entri punyalah panjang berjela.. haha.. Sebenarnya aku tak tau nak letak tajuk yang sesuai.. Ini je yang mampu aku fikir dan letak.. Maafkan aku ya jika tajuk tak kena dengan entri.. hehh... Apapun, jika dah tengok gambar dan baca sikit penerangan yang aku bagi, rasanya boleh faham kot.. InsyaAllah.. 


Aku nak kongsikan cara aku buat getah untuk pinggang jenis separuh getah dan separuh pengeras ni.. Sebelum ni banyak cara yang aku belajar dan gunakan.. Setiap cara ada dia punya pro dan kontra.. Bila kita dah selalu mencuba, kita boleh nampak perbezaan antara semuanya.. Dan dari situ kita dah boleh fikirkan untuk cuba cari jalan penyelesaian mengikut apa yang pernah dan telah kita try and error tadi...


Cara yang aku gunakan sekarang ni pada aku sangat mudah dan very practical.. Bukan nak isi bakul, angkat sendiri tapi inilah yang sebetulnya yang beri keselesaan pada aku yang menjahit pinggang tu.. Kadang-kadang ada pinggang getah kat bahagian zip tu bergumpal atau macam bergulung.. Issh, tak reti nak describe macam mana.. ahahh...


Jom tengok gambar dan baca sikit penerangan yang aku bagi...


 Ambil ukuran pinggang tetap.. Kemudian tambahkan dengan satu inci.. Lepas tu bahagi dua.. Contohnya ukuran pinggang 35.. Tambah satu inci jadi 36.. Lepas tu bahagi dua jadilah 18.. Maka, potong getah 18 inci dan potong pengeras 18 inci jugak.. 



 Lepas tu, potong dua lagi setiap getah dan pengeras...



Kemudian, potong dua lagi getah tu.. Getah dah jadi tiga bahagian dah.. Bahagian getah yang pendek tu nanti akan diletakkan pada bahagian sisi untuk zip.. Pengeras jangan potong dah sebab satu bahagian pengeras tu untuk depan dan satu lagi untuk belakang..



Beginilah rupanya bila dah siap cantum dan jahit.. Sebab itulah ukuran pinggang tetap tadi kena tambah satu inci.. Setiap cantuman tu 1/4 inci.. Kat bahagian hujung sekali tu sengaja aku jahitkan dengan pengeras.. Tujuannya untuk cover hujung getah tu dari berbulu dan juga untuk menguatkan hujung getah tu..



Gunakan pin untuk masukkan getah dalam kain pinggang...






Beginilah rupanya pinggang kain yang sudah siap... Nak kata kemas sangat tu takde la tapi tidaklah ianya bergumpal..




Cara yang sama juga digunakan jika kita nak buat zip kain kat bahagian belakang iaitu kat ponggong.. Bezanya, potongan pada bahagian getah tadi ditukarkan kepada pengeras.. Maksudnya, pengeras ada tiga bahagian dan getah ada dua bahagian sahaja..


Kat bawah ni aku kongsikan dua buah video yang aku ambil kat Youtube.. Boleh ikut cara beliau jahit getah pinggang ni.. 








p/s: Ini sahaja perkongsian untuk kali ini.. Harap dapat membantu menyelesaikan permasalahan..

Tuesday, February 10, 2015

Gotong-royong bersihkan taman mini...

Assalamu'alaikum...

Gotong-royong bersihkan taman mini...

Dah lama tak gotong-royong kat taman blok ni.. Kali ni kena buat balik sesi gotong-royong ni.. Habis pokok yang lama dibuang dan digantikan dengan pokok baru.. Bunga kertas tu pulak sponsor dari ahli blok yang mana nak bagi.. Setiap sorang bagi sepasu.. Akupun tak terkecuali.. Pokok bunga kertas aku yang kat tengah-tengah tu.. Yang warna oren tu.. 




Tiga hari diperlukan untuk selesaikan taman mini ni.. Hari pertama tu ramai yang terlibat sebab banyak kerja nak buat.. Esoknya, cuma tiga orang je yang terlibat sebab cuma nak tanam beberapa batang pokok bunga tambahan je.. Akupun terlibat sekali.. Akhir sekali, pagi tadi iaitu sesi mengecat.. Tiga orang jugak yang terlibat termasuklah aku..





Kat bawah ni yang aku buat pagi tadi.. Kena kikis dulu kesan cat lama.. Aku punya tugas cat tembok ni.. Jenuh dan lenguh jugak lengan dibuatnya.. Aku ni dah la berzaman tak main dengan berus cat ni.. 





Dah siap dah.. Walaupun tak seberapa tapi lega rasa di hati.. hehh.. Lega sebab lepas ni dah boleh buat kerja lain.. Tugas menyiram pokok bunga yang baru ditanam tu dah ada orang yang dipertanggungjawabkan..





Batu-bata tu dua orang lagi ahli blok yang buat.. Dorang nak jugak cat pasu tu.. Haaa, cat aje la haiihh... hahaha..





Ni bukti mengecat.. Kiri kanan tapak tangan penuh dengan palitan cat warna warni..





p/s: Batu-bata tu semua recycle je.. Guna je apa yang ada.. Nak jimat bajet punya pasal.. 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »