Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, August 8, 2011

Kenapa suka sangat tidur kat rumah kawan..?

Assalamualaikum...

Kenapa suka sangat tidur kat rumah kawan..?

Ini merupakan satu fenomena yang sudah dianggap terlalu biasa di zaman kini. Ada ibubapa yang memang tak suka dengan situasi begini namun terpaksa akur dengan kehendak anak-anak dan ada juga ibubapa yang tak kisah langsung jika anak mereka bermalam di rumah orang. Kalau sayangkan anak, jangan dibiarkan anak tu keluar selalu, apatah lagi bermalam di rumah orang.  Jangan bila dah berlaku sesuatu yang buruk, baru nak melenting marah sana sini.. Dah takde pekdah dah..

Kadang-kadang aku pelik jugak, kenapa nak pergi tidur kat rumah orang? Tak kira la samada orang tu dah lama dikenali atau baru je kenal setahun dua. Tak seronok ke tidur kat rumah sendiri? Tak selesa ke tidur kat rumah sendiri? Samada rumah tu buruk atau cantik, panas atau nyaman, ianya tetap rumah kita jugak, kan.. Ataupun mungkinkah kita rasa terkongkong bila berada di dalam perhatian keluarga? Di mana letaknya perumpamaan rumahku syurgaku jika kita sendiri rasa panas sepanjang berada di rumah tu..? Ataupun, mungkin rumah tu memang dah macam neraka, itu yang terpaksa mencari syurga kat luar...

Hmmm, kalau beginilah pemikiran kita, sampai bila-bilapun institusi kekeluargaan akan terus menjadi semakin pincang.. Dan bila kepincangan ini sudah tidak terkawal, mulalah nak salahkan kerajaan, salahkan pembangunan. Kepala hot** ko.. Tak habis-habis nak salahkan pihak lain.. Salah sendiri tak nak pulak ko ukur...

Ada jugak jenis manusia yang tidur kat rumah orang tapi tetap bawak perangai buruk dia. Kalau dah tidur kat rumah orang tu, pandai-pandai la ambil hati mak bapak kawan ko tu. Tolong-tolong la mengemas bilik ke, mengemas dapur ke, tolong masak ke.. Jangan la sepanjang hari asyik mengadap game je.. Ni tak, dah la bangun pagi pukul satu tengahari, subuh tah ke mana lesapnya, lepas tu boleh pulak masuk dapur dan bawak makanan tu masuk kat dalam bilik. Alasannya, segan nak makan kat dapur tu..

Helloooo, ko ingat mak bapak kawan ko tu tak menyirap ke darah dorang bila tengok perangai buruk ko tu..? Anak dorangpun tak pernah nak bawak makanan masuk dalam bilik tidur, tup-tup bila ko datang kat rumah dorang, ko ajar benda yang tak senonoh macam ni.. 




Bila berjauhan dari keluarga, masing-masing akan berkata, rindu kat mak bapak laa... Rindu kat adik beradik laa... Rindu kat rumah la.. Tapi bila dah berada bersama keluarga, mula la berkata, bosan laa, boring laa, tensen laa, dan seterusnya mencari pelbagai alasan untuk keluar dari rumah tu. Selalunya alasan yang diberi adalah nak buat kerja sekolah ataupun assignment secara berkumpulan padahalnya haremmmm...

Apa punya perangai daaa... Apa perasaan korang jika adik beradik korang pulak yang kata bosan dengan korang..? Mesti korang akan terasa habis, ya tak..? 

Aku tak berapa suka nak bermalam kat rumah orang kecuali rumah adik beradik sendiri. Itupun tengok sebab jugak kenapa perlu bermalam kat rumah dorang tu. Mungkin sebab itu aku selesa duduk kat rumah je dan keluar jika perlu sahaja sedangkan ada orang lain yang rasa bagai nak gila jika tak dapat keluar barang sejam dua. Asalkan ada tv, radio, internet kat rumah ni, itu dah mencukupi dah untuk aku.. Opkos la kena ada makanan jugak, dan sekor dua kucing untuk aku buli... kehkehkeh...

Pandai-pandailah kawal nafsu. Jangan sampai nafsu yang kawal kita. Kalau dah bosan sangat, baik tidur je.. Tapi kalau hari-hari asyik bosan je, baik ko jangan jadi manusia laa.. Aku pulak yang bosan dengan orang macam ni... Cemuihhh haaiihh...

p/s: Siapa yang makan cili padi, dia la yang rasa pedasnya.. :P
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »