Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, June 22, 2012

Gullppp....!!! Nak redah ke tak ni..??

Assalamualaikum...

Gullppp....!!! Nak redah ke tak ni..??

Kita kat Malaysia ni boleh dikatakan dah selesa dah dengan pelbagai jenis sistem jalanraya yang serba baru dan canggih. Cuma kadang-kadang kita ni seringkali lupa akan keselesaan itu bila timbulnya satu-satu musibah atau perkara yang kita rasa membebankan rutin harian kita seperti kesesakan jalanraya.. Jalan sesak, lambat sampai rumah, ketinggalan nak tengok drama kat TV3 pukul 7 malam tu.. Siap marah-marah, pastu hapdet status guna blekberi dan sebagainya kat fesbuk... Contoh je ni... ehehh...

Pada aku la, dah molek benar dah jalanraya atau lebuhraya kita ni.. Mana yang banyak bengkang-bengkok, sudahpun diluruskan bagi mengelakkan kecelakaan jatuh ke dalam longkang atau gaung dan juga mengelakkan muntah-muntah bagi mereka yang tak tahan dengan jalan yang berpusing-pusing ni seperti jalan kat Bukit Putus tu.. Tapi ada jugak manusia yang menjadikan jalan lurus itu sebagai satu landasan untuk merempit.. Memang sengaja nak masuk dalam gaung la tu, kann... huhuhu...


Jalanraya dari Islamabad ke Skardu, Pakistan..

Bagi orang yang jarang keluar dari bawah tempurung macam aku ni, mungkin akan fikir semua jalan kat dunia ni lebih kurang macam kat sini je.. Mujurlah ada sistem internet yang boleh membuka luas mata kita bagi melihat keadaan jalanraya kat luar Malaysia.. Tak terfikir langsung akan keujudan jalanraya sebagaimana gambar kat atas tu haa.. Kalau jalan macam tu ada kat Malaysia ni, agak-agaknya berani tak kita nak redah ehh..? Kalau ada laluan lain, rasanya mesti semua orang akan ikut laluan tersebut.. Tapi kalau cuma jalan ini je yang menjadi penghubung, rasanya mau terkencing dulu sebelum melaluinya... hahaha... Dah terburai baru redah.. Boleh gitu..?

Sebelum ni aku ada jugak tengok beberapa gambar jalan kat negara luar yang sangat-sangat menakjubkan dan memerlukan keberanian serta kesabaran untuk melaluinya.. Namun, bagi pengguna jalanraya di negara kita ni, jalan yang sesak sikit je pun dah membuatkan mereka menyumpah-seranah.. Langsung takde sifat sabar.. Macam mana la nak masuk dalam kategori pemandu berhemah... 

p/s: Jalan nak pergi Cameron Highland tu pun dah buat aku seriau.. Inikan pulak jalan macam ni.. Mau meraung aku suruh berhenti dan mulakan berjalan kaki.... hahaha...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »