Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, August 20, 2013

Dah terbarai terburai.. Duit lagi..??

Assalamualaikum...

Dah terbarai terburai.. Duit lagi..??



Macam-macam hal pulak lepas raya ni.. Hari tu dah selamat RM180 bagi kat Indah Water sebab sedut bahan buangan yang tanpa sedar dah hampir penuh.. Melayang duit omak den.. huhuhu.. Mujur jugak tangki septik tu saiz dia kecil.. Kalau saiz dia besar, mau kena caj RM250.. 


Sebelum raya hari tu, kipas siling kat ruang menonton tv pulak buat hal.. Tak nak berpusing.. Sampai sekarang masih tak dibaiki lagi.. Buat sementara waktu, guna je kipas berdiri yang ada tu.. Nasib baik la masa raya hari tu takde yang bersungut berlebihan sebab panas..


Tambah lagi dengan tiga biji mentol lampu yang tak menyala.. Dua lampu kalimantang dan satu lampu berpiring.. Lampu kalimantang tu dua-dua tukar semua.. Gantikan dengan lampu save energy tu. Habis cerita.. Yang lampu berpiring tu tak tukar mentol dia.. Nak kena beli mentol tu kat bandar.. 


Pastu, benda alah kat bawah ni pulak buat hal.. Kalau tak penting, nak je aku abaikan, tak payah beli baru.. Tapi kalau takde benda ni, tak dapat la aku nak melopong depan tv.. muahahaha.... tetttttt...!!!


Jangan lupa ambil dan simpan bahagian yang masih elok. Jangan pulak dibuang. Yang rosak cuma isi dalamnya sahaja.. 


Dulu dah banyak yang dibuang macam tu je sebab masa tu tak pandai nak hargai duit. Lagipun dulu agak bengong sikit.. Otak tak berkembang.. Fikirnya, jika dah rosak, semua sekali ikut rosak sama.. Macam kipas angin meja atau kipas berdiri tu jugak. Yang rosak cuma motornya tapi habis semua sekali dibuang padahal boleh je ambil part yang masih okay..


Kepala dan ekor yang masih boleh digunakan lagi.. Ni kalau beli ni mau jugak makan beberapa ringgit..


Dan sekejap tadi, abang aku tolong pergi kedai dan belikan yang baru.. Harga dia RM22.. Lari bajet nak beli sebuah novel.. hehhh..


Aci tak kalau aku tampal tiga lubang tu.. Konon-konon rosak la padahal tak bagi guna.. muahahaha....


p/s: Lepas raya, semua dok pakat lari.. Bajet lari.. Mood lari.. Saiz pinggangpun ikut lari jugak.. adushhh...

Approval..

Assalamualaikum...

Approval..


Sekarang makin ramai blogger yang set-kan ruang komen kat blog mereka.. Kalau dulu lepas je tekan enter, terus komen tu published dan masing-masing senget bibir bila dah selesai menjalankan tugas... hehh.. Tapi kini kena tunggu tuan punya blog tu approved dulu komen tu, baru la komen tu boleh keluar..




p/s: Apa yang membuatkan berlakunya pertukaran setting kat ruang komen itu..? Meh la kongsi pendapat untuk kebaikan sesama blogger.. hehh..




Kadang-kadang yang menjadi penghalang itu ialah...

Assalamualaikum...

Kadang-kadang yang menjadi penghalang itu ialah...


Kadang-kadang teragak nak memberi komen kat grup atau page yang aku join, atau wall kawan-kawan dalam list apatah lagi jika status atau gambar yang dikongsi menarik minat aku untuk tinggalkan komen..

Kadang-kadang dah siap taip dah, tinggal nak tekan enter je..

Kadang-kadang aku delete balik ayat yang dah aku taip dan kemudian aku taip semula ayat baru yang aku rasa macam hipokrit je..

Kadang-kadang aku terus delete balik segala komen yang dah siap ditaip tu sebab:

  1. Bimbang komen tu dipandang serong padahal takde niat apa-apapun.. Sekadar bagi komen, pendapat atau gurauan je..
  2. Cuak jika ada yang terasa dengan komen-komen tu walaupun kadang-kadang aku rasa komen tu takde la berbaur kurang ajar dan sebagainya...
  3. Takut nanti dicop bajet bagus..
  4. Malu jika dikatakan dah la bodoh, sibuk je nak mengomen..
  5. Haru jika ada yang sakit hati dengan komen tersebut dan mulalah mencari jalan untuk bertindak balas..
  6. Risau jika ada yang mula mencari  dan mengorek identiti aku atas tujuan yang tidak baik seperti menyerang peribadi aku.. 
  7. ____________________
  8. ____________________
  9. ____________________
  10. ____________________

Untuk menjaga hati semua pihak daripada mudah terasa hati, mudah sentap, mudah meluat dan apa sahaja yang berkaitan dengan hati dan perasaan (walaupun sebenarnya tak terdaya nak jaga sebab hati dan perasaan sendiripun selalu juga terasa..), aku sekarang dah agak jarang mengomen dan ianya bergantung pada keadaan semasa jugak la.. 

Sebab tu jugak, aku tak dapat nak approve segala request ini.. Sebab aku takut nanti aku terkomen kat status atau gambar yang tidak sepatutnya aku komen.. Aku ni kadang-kadang main redah je komen.. Bukannya nak tengok dulu profile orang.. Buatnya orang tu orang besar atau orang yang berpelajaran tinggi, tentu dia malu dapat komen dari orang yang entah apa-apa macam aku ni.. 


Maaf ya... 


Bukan sombong tapi entah laa... Mungkin lebih ke arah berjaga-jaga kott... Beringat sebelum kena, kan...?? Sebab nanti jika dah terkena, takde siapa yang mahu tampil membantu.. Sendiri jugak yang menanggung malu.. 


p/s 1: Jika rajin, sila isikan tempat kosong tu ya.. heeeeeeeeee.......

p/s 2: Boleh jumpa aku kat sini.. Tak perlu Like sebab lagi ramai yang Like, lagi la aku segan + malu + takut + dan sebagainya apatah lagi jika diskodeng dan yang skodeng tu entah siapa-siapa... hehh..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »