Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, February 20, 2013

Kepok Ganu...

Assalamualaikum...

Kepok Ganu...


Keropok atau kepok ni mak kirim kat kawan kakak ipar aku.. Masa cuti raya cina hari tu, orang tu balik kampung dia kat Terengganu. Tu yang mak aku kirim tu.. Mak aku cakap, beli dalam bajet seratus ringgit...




Kat rumah aku ni selalunya memang ada stok samada keropok kering ataupun kerepek belinjau. Keropok ni bukannya untuk orang yang datang bertandang ke rumah, tapi keropok ni adalah untuk dijadikan kudapan bila kaum-kerabat aku balik sini. Dorangkan jenis berjaga sampai pagi. Kadang-kadang takde apa nak digigit. Tu yang mak aku beli keropok ni.. Sediakan aje la sos cili sebab anak-anak buah aku memang hantu sos cili ni. Tak lengkap makan keropok ni kalau takde sos cili tu..




Kadang-kadang mak aku ada jugak kirim keropok kat jiran Kelantan tapi ada beberapa kali tu, keropoknya bila dimakan, lidah dan tekak jadi gatal-gatal. Tak tau la kenapa. Sejak hari tu, mak aku jarang dah nak kirim beli keropok dari sana. Kirim je dengan orang Ganu tadi. Ikut pandai dia la nak pilih jenis macam mana. Lagipun dia memang dah biasa membeli keropok ni. Dah semestinya dia tau nak pilih yang mana elok, kan..


Aku suka jugak makan keropok ni.. Kalau sebelum ni makan keropok ni macam tu je. Tapi masa zaman aku bekerja dulu, aku tinggal serumah dengan orang-orang pantai timur dan dari situlah aku dah pandai jadikan keropok ni sebagai lauk.. Sedap wehh makan nasi berlaukkan keropok goreng dengan telur mata kerbau + kicap masin.. Perrgghhh...!!!


p/s: Kenapa ada keropok yang gatal bila dimakan ehh... Dan macam mana nak pilih keropok tu masa membeli..? 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »