Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, December 31, 2017

Kacang buncis: Tanam kali kedua.

Assalamu'alaikum.

Kacang buncis: Tanam kali kedua.


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Ini merupakan kali kedua aku tanam pokok kacang buncis ni. Kali pertama tanam dulu, cuma dapat dua tiga biji je hasilnya. Lepas tu, pokok diapun mati sebab diserang semut dan bena.


Disebabkan biji benih kacang buncis tu masih ada lagi, akupun kuatkan semangat dan cuba lagi tanam. Alhamdulillah, kali ini banyak jugak buah dia. Kali ini jugak aku lebihkan jaga pokok ni. Asal nampak semut je, terus aku sembur dengan racun organik yang aku buat sendiri.









https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1744878218869610&set=a.576181099072667.1073741825.100000423451452&type=3&theater

 p/s: Cuba la. InsyaAllah, pokok tak lecur. Aku dah buat testimoni dah. Banyak kali dah aku buat. Yang penting, sukatan jangan overdose. Apa-apa bendapun, jika overdose, memang akan ada kesan sampingan yang memudaratkan. Jadi, kenalah ikut aturan ya. Heh.
.

Saturday, December 30, 2017

Ole-ole dari Kampung Gachong.

Assalamu'alaikum.

Ole-ole dari Kampung Gachong. 

Alhamdulillah. Hari tu, pakcik aku yang tinggal di Kampung Gachong, Kuala Pilah ada datang ke sini. Dorang sekeluarga datang untuk ziarah Omak aku yang merupakan kakak kepada pak cik aku tadi. 


Dorang datang dengan membawa sekali hasil tanaman di rumah. Banyak tu. Petai tu dah aku bagi sorang sikit. Selebihnya, aku buat jeruk petai. Buah asam gelugor tu pulak aku dah hiris untuk dijadikan asam keping. Buah bacangpun ada. Dah aku bagi kat orang jugak sebab aku kurang suka makan buah bacang ni. Nak buat sambal bacang lagi la aku tak reti nak makan. Lagipun aku bukannya jenis yang suka makan sambal macam sambal belacan tu. Bukan tak suka tapi tak berapa nak reti makan nasi berlaukkan sambal macam tu. Daripada buah bacang tu busuk macam tu je, baiklah aku sedekah kat orang.






Ini merupakan kali pertama aku tengok buah asam gelugor ni depan mata. Siap dapat pegang lagi. Selalunya tengok gambar je. Terima kasih la kat pakcik dan keluarga yang bawak buah ni. Dapat la jugak aku pegang. Hehe. Besar buahnya.





Disebabkan buah asam gelugor ni masih muda, maka dia bergetah la sikit. Agak kuat jugak getah dia tu sampai melekit-lekit jari aku. Biasanya orang hiris buah asam gelugor yang dah masak yang warna kuning tu tapi disebabkan ini je yang ada, takpe la, hiris je la. Jika tak hiris untuk jadikan asam keping, aku nak buat apa pulak dengan buah tu, kan?





Lepas hiris, kenalah jemur. Mujurlah hari tu cuaca panas sikit. Itupun tak kering sangat lagi. Nak kena jemur lagi tapi hari ni hujan la pulak. Sepatutnya kena hiris besar sikit sebab nanti dia akan kecut apabila kering. Tapi disebabkan ini kali pertama aku buat asam keping sendiri, kira okay la kot. Haha. Lain kali jika ada rezeki dapat lagi buah asam gelugor ni, aku hiris lebar-lebar.





p/s: Alhamdulillah. Rezeki jangan ditolak. Musuh jangan dicari. :D
.

Thursday, December 28, 2017

Eksperimen: Percubaan untuk semai keladi.

Assalamu'alaikum.

Eksperimen: Percubaan untuk semai keladi.


Sanggup tu pi beli tiga ketul keladi semata-mata nak buat eksperimen. Aku tak tau apa nama atau ID keladi ni. Yang aku tau, keladi ni sangat sedap apabila digoreng. Gebu dan lembut je rasa dia. Enak je masuk ke dalam tekak. Tak sedar dekat nak habis sepinggan aku telan. Haha.




Nampak gaya macam menjadi je. Alhamdulillah. Tunggu akar dia panjang sikit baru boleh tanam ke tanah.





p/s: Keladi ni pun dah mahal dah. Sekilo harga dia RM5.50. Sebab tu la nak tanam sendiri. Sekurang-kurangnya, jika teringin nak makan, boleh la korek barang seketul dua. #Berangan je dulu. Heh.

.
.

Wednesday, December 20, 2017

Ayam bakar madu lemon.

Assalamu'alaikum.

Ayam bakar madu lemon.


"Indok ni selalu sangat ambil gambar makanan. Lepas tu letak kat facebook." - kata dia.


Lebih baik letak gambar makanan yang kita masak. Secara tak langsung, kita boleh ajak orang lain untuk sama-sama memasak sendiri. Tidaklah asyik tayang gambar makan kat luar je. 







Daripada tayang gambar selfie yang muncung itik tu, selfie nampak lurah segala lurah, selfie nampak kesan spender, selfie dengan pakwe/makwe yang bukan mahram, baiklah tayang gambar makanan yang dimasak sendiri.



Faham? 









Aku tak kata sesiapa tapi itu jawapan yang aku bagi. Takde niatpun nak menunjuk-nunjuk sebab aku memang tak pandai masakpun. Niat aku nak ajak supaya kita masak sendiri tak kisah la masak apapun. Sama macam apabila aku kongsikan gambar pokok sayur yang aku tanam. Niat aku biarlah ada yang ikut menanam sayur jugak.



#Omak aku selalu pesan; Jangan nak #jobo tak kotahuan. Aku ingat pesan Omak aku tu.



#Ayambakarmadulemon.
#Mainmasakmasak.



Resepi asal aku ambil dari blog Cik Epal. Aku ambil resepi asas untuk perap ayam tu je. Sukatannya aku ikut cara aku la. Sos tu pulak aku just gunakan lebihan bahan perap. Aku masukkan sikit air dan masukkan dua sudu makan tepung jagung. Kacau rata dan masak atas dapur sampai sedikit pekat. Jika nak tambah rasa, tambah aje la ikut selera kita.


 p/s: Aku sebenarnya jeles tengok orang yang pandai masak. Sikitpun aku tak jeles dengan kaki selfie semua tu.  
.

SOP dan guru.

Assalamu'alaikum.

SOP dan guru.



Sila baca dengan mata hati, bukan baca mengikut emosi.

------------
"Memang patut pun cikgu tu didakwa. Siapa suruh sentuh murid? Siapa suruh tak ikut peraturan? Siapa suruh langgar SOP? Peringatan buat semua cikgu, lain kali sila ikut SOP. Jangan main langgar sahaja." 


Begitulah antara hantaran komen yang mendapat sambutan hangat. Suka bebenar mereka bila cikgu didakwa. Alasan utama, padan muka cikgu sebab langgar
SOP.


Baik. Kau nak cerita pasal SOP dengan aku kan? Kau dengar sini. Cikgu adalah makhluk yang paling banyak melanggar SOP. Bahkan kalau tak langgar kau orang maki hamun kata cikgu tak ada hati perut pula. Biar aku senaraikan apa SOP yang selalu cikgu langgar. 



1. Kalau ikut SOP, guru tak perlu basuh kencing berak murid. Tak perlu salin pakaian baharu. Biasanya pakaian baru itu pun cikgu yang akan beli di Koperasi Sekolah sekiranya tiada baju kecemasan yang sesuai dengan saiz budak tu. Guna duit poket sendiri. 



Ikut SOP, guru hanya perlu call parent. Tunggu mereka yang datang bawa pakaian bersih, basuh berak dan kencing anak. Mop lantai dalam kelas, salin pakaian anak mereka dan bawa pulang atau teruskan pembelajaran. 



Tapi pernah kau dengar ibu bapa datang ke sekolah tengok anak dalam keadaan hancing dan busuk? Tahi dah mengeras kat bontot sebab tak ada cikgu basuh? 



Pernah dengar ke tak? Kenapa tak pernah dengar? Sebab guru seluruh Malaysia melanggar SOP! 



2. Ikut SOP, cikgu tak perlu bagi duit belanja pada murid yang duitnya tercicir. Atau yang ibu bapa lupa bagi duit belanja. Atau duit murid itu kena curi. 



Cukup maklumkan pada ibu bapa yang anak mereka tak ada duit belanja hari itu. Biar ibu bapa datang hantar duit belanja atau bekal makanan. 



Tapi cikgu-cikgu mana sanggup biar anak murid mereka berlapar. Walau melanggar SOP, walau duit poket sendiri tak banyak, tapi mereka takkan pastikan murid mereka kelaparan!



3. Kalau ikut SOP, guru tak perlu pun beli kasut dan pakaian untuk murid yang kasut dan pakaiannya koyak rabak. Khususnya murid miskin. Tak perlu pun belikan alat tulis bagi murid yang seringkali tiada alat tulis. 



Bukan peraturan dan bukan kewajipan bagi guru untuk buat semua itu. Itu bukan SOP nya. Namun, berapa ribu murid di seluruh negara cikgu bantu beli pakaian, kasut dan alat tulis?



Kenapa cikgu langgar SOP? Kau fikirlah sendiri. 



4. Kalau ikut SOP, guru tak payah hantar murid sakit ke klinik. Bukan boleh claim duit minyak. Bahkan habis masa di klinik menunggu pula. 



Sama juga bawa murid wakili sekolah ke pertandingan sukan. Mana boleh guna kereta guru. Salah SOP tu. Patut ibu bapa yang hantar sendiri. Pernah berlaku kemalangan bila guru bawa murid untuk wakili sukan, akhirnya guru itu didakwa dan didapati bersalah! 



Tapi sehingga hari ini, guru menggadaikan kerjaya sendiri melanggar SOP demi melihat kejayaan muridnya dalam sukan dan apa-apa pertandingan. 



5. Kalau ikut SOP 100%, sudah beribu-ribu murid kena masuk sekolah pemulihan akhlak. Sudah beribu murid di dakwa mencalarkan kereta guru, memukul guru, memecahkan cermin kereta guru, menggugut guru, serangan seksual, mesej lucah dan sebagainya. 



Murid walau melawan, walau nakal, walau bermasalah cikgu sebolehnya tidak mahu buat report polis. Guru percaya itu hanya jalan terakhir. Guru percaya muridnya masih boleh dipulihkan. 



Paling penting, guru risau masa depan muridnya gelap bila mereka dilibatkan dengan kes polis dan ada rekod mahkamah. 



Kalau nak dituliskan semua SOP yang dilanggar para guru seluruh Malaysia, status aku ini akan menjadi lebih tebal dari novel Lagenda Budak Setan. 



Cukup kau orang fahamkan apa yang aku tulis ini sahaja. 



Dan ingat, aku pun tidak menyokong kekerasan pada murid seperti lempang atau sepak terajang kerana kesalahan mereka. 



Cuma bila sesekali cikgu terlanggar SOP seperti melempang anak kalian, datanglah berjumpa dan minta penjelasan lanjut dengan berhemah. Gaya orang matang datang berbincang.



Bukan terus ke balai polis membuat laporan dan mendakwa di mahkamah. 



Kerana terlampau banyak SOP yang cikgu langgar demi kecintaan mereka pada proffession pendidikan. Demi kasih sayang mereka pada murid-murid mereka. 



Guru juga manusia. Sesekali tersilap juga. Datang dengan berhemah, bincang dengan baik. Bukan terus nak menyalahkan, terus nak saman bagai. 



Jikalah seluruh guru di Malaysia betul-betul mengikut SOP, kesan paling teruk adalah pada murid dan anak-anak kalian. 



Kau yang mulakan sebut pasal SOP, maka hadamlah hal ini baik-baik. Sekian. 


#MFS
- Aku guru yang selalu langgar SOP demi kecintaan pada proffession dan murid 


-------------

Kerjaya  yang mulia selalunya banyak cabarannya. Bertabahlah duhai guru. Moga kalian terus bersabar dan ikhlas dalam mendidik anak bangsa sendiri. 


Abang aku sendiri seorang guru, guru disiplin dan juga seorang pengetua. Betul la seperti apa yang dinyatakan di atas. Banyak masalah dalaman yang pihak ibu bapa tak tahu dan tak nak ambil tahu. Cuma sekarang ni abang aku dah pencen dah. Biarlah dia berehat, duduk rumah melayan cucu. Penat dah dia melayan budak-budak nakal. Heh.




p/s: Cita-cita aku dulu nak jadi cikgu jugak tapi apakan daya tak kesampaian. Pasrah je la. 

Tuesday, December 19, 2017

DIY: Buat sendiri tanda nama untuk tanaman.

Assalamu'alaikum.

 DIY: Buat sendiri tanda nama untuk tanaman.

Kegilaan apakah ini? Tak gila aihh.. Ni la namanya takdo kojo, caghi kojo. Haha.


Tak tau la kenapa tiba-tiba je aku merajinkan diri buat tanda nama atau tagging untuk pokok yang aku tanam ni. Mungkin sebab masa tu aku tengah cari cara nak buat label untuk tanaman kat youtube. Lepas tu, aku tengok cara yang dorang kongsikan tu macam susah je nak buat. Macam banyak benda nak kena buat. So, akupun mula la terfikirkan sesuatu. Akukan Minahgyver. 😏😏😏


Cara aku buat label untuk tanaman ni mudah je. Aku gunakan barang terpakai je. Kalau nak kena belipun cuma marker dan jugak gam gajah. Rasanya dua benda tu pasti ada kat rumah kita. Jika ada, gunakan aje la. Tak payah beli yang baru dah. 


Aku cuma gunakan bahagian bawah dari bekas mister potato ni je. Boleh je gunakan bekas yang seakan sama. Kita cuma nakkan bahagian aluminium tu je.





Potong bekas mister potato tu dengan pisau yang tajam. Ambil bahagian aluminium tu je. Lepas tu, gunting la keliling dia bagi kemas. Basuh dan jemur sampai kering.




Lepas dah kering, boleh la lekatkan belakang dia yang rata tu dengan batang ais krim atau apa-apa kayu yang licin dan rata. Ikutlah nak panjang mana kayu tu bersesuaian dengan tempat yang akan kita pacakkan dia. Gunakan gam yang tahan lama macam gam cap gajah tu sebab benda ni nanti akan terdedah pada hujan dan panas.


  

Kemudian, boleh la tuliskan nama sayur atau pokok di atasnya. Gunakan marker pen yang kalis air. Tulis la cantik-cantik. Aku ni main tulis je. Sebab tu tulisan aku tak cantik. Haha.
 



Akhir sekali, boleh la cucukkan label tadi ke dalam bekas tanaman atau pasu anak pokok yang kita semai dan tanam. Takde la nanti dok tertanya-tanya je; Ehh, ni pokok apa ya? Tak ingat dah semai pokok apa. Letih nak menjawab. Heh.


 Mana pokoknya? Pokoknya belum keluar lagi. Aku baru je semai benih terung ni.




Dah siap! Mudah je, kan? Dah, pi buat cepat. Lepas ni jangan buang dulu bekas mister potato tu. Ambil dulu apa yang patut. Lepas tu baru buang. Ehh, penutup plastik bekas ni pun aku ambil jugak tau. Boleh buat penutup gelas minuman. Takde la terdedah air minum kita yang dalam gelas tu. Kena ingat selalu ya. Syaitan suka benda-benda yang terdedah ni. Heh.


p/s: Zaman sekarang ni kena pandai berjimat cermat. Jangan nak bangga sangat bagitau kat semua orang yang kita ada beli itu ini sedangkan benda tu kita boleh je buat sendiri. Yang penting, akal kenalah bertindak dengan bijak dan kreatif. 👍👍👍Bukan la nak kata aku bijak. Jangan cepat menilai ya. Maksud aku, kita kenalah berfikir dengan rasional.

Sunday, December 17, 2017

Tuaian pertama sawi kailan Jepun.

Assalamu'alaikum.

Tuaian pertama sawi kailan Jepun.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Segala puji dan syukur pada Allah.








Sekarang, dah lompong dah kawasan atas para tu. Haha. Takpe, lepas ni aku nak ubah masuk anak pokok yang baru pulak, yang aku semai hampir dua minggu lepas. 


 

  
Inilah hasilnya sawi kailan Jepun daripada lima buah pasu kecil. Aku ambil lima pokok je dulu. Baki yang tinggal tu nanti petik kemudian.




Dah jimat dah duit pasar, kan? So, korang tunggu apa lagi? Jom lekaih pakat-pakat pi tanam sayoq! 


p/s: Apabila sibuk menanam sayur ni, kita takde masa nak bercerita banyak perihal dalam kain orang sebab kitapun sibuk dok libas-libas semut dan kerengga yang masuk dalam kain sendiri. Hahaha.
 

Thursday, December 14, 2017

Turun naik di Goodreads.

Assalamu'alaikum.

Turun naik di Goodreads. 

Prestasi aku di Goodreads merudum jatuh. Semakin kurang buku yang aku baca. Apakah maksudnya itu? Akupun tidak tahu. Haha. 


 


  


 



 

 



p/s: Tahun depan entah macam mana pula grafnya. Harap boleh la up lagi tapi semuanya bergantung pada keadaan semasa jugak.
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »