Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, November 18, 2017

Kucing ni dah kenapa?

Assalamu'alaikum.

Kucing ni dah kenapa?


Malam tadi, sedang aku dok ngadap laptop aku ni, dengar la bunyi klepak klepuk kat belakang aku. Mula-mula tu aku buat tak kisah je. Tapi lepas tiga empat kali bunyi tu berlarutan, cuak la jugak aku ni.


Akupun intai la sekejap kat belakang tu. Nampak la sekor kucing aku ni dok pukul-pukul sesuatu. Ehh, apa benda yang dia pukul ni? Risau la pulak. Mana la tau kot dia tengah acah-acah berani nak pukul ular ke. Maklum la, sekarang ni kan musim hujan. Ishh, tak boleh jadi ni.


Sudahnya, akupun bangun la dari tempat duduk aku tu. Takut jugak sebenarnya ni. Ye la. Tengok gaya kucing tu memukul, lepas tu dia melompat, tentulah aku fikir yang bukan-bukan. 


Tengok punya tengok, intai punya intai, rupanya ini yang kucing tu pukul. Hahahaha. Sabar je la.. Nak tau apa yang kucing ni pukul? Kenalah tengok video ni sampai habis. Gigih aku pi rakam aksi dia tu. Bukan senang nak jumpa aksi macam ni. Kehkehkeh.





Lepas tu, terus je aku keluarkan telefon tu. Biar dia nampak apa benda yang dia dok pukul beria tu. Lagi la dia geram! Terus dia pukul dan pukul lagi sampai jatuh ke lantai telefon tu. 


Sampai aku dah tidur, lepas tu aku terjaga apabila dengar dia masih lagi dok pukul benda alah tu. Sudahnya, dek kerana geram sebab kacau tidur aku, terus aku ambil telefon tu dan simpan dalam almari. Selamat..


p/s: Bagus juga kucing ni alert benda macam ni. Sekurang-kurangnya kita boleh beri perhatian. Mana la tau ada tetamu yang tidak diundang.  Bak kata pepatah lama; malang tak berbau. 

Friday, November 17, 2017

Pokok dek ekau la labu...

Assalamu'alaikum.

Pokok dek ekau la labu...


Ada masa dan ketikanya, naik bosan juga dengan isu semasa lebih-lebih lagi dengan isu yang diulang-ulang. Cemuih dah aihh. 


Jadi, tidur adalah lebih baik daripada melayan isu macam tu. Apa lagi, moh la kita tidur. Haha.











Jangan biarkan isu yang remeh temeh menjejaskan kehidupan seharian kita. Kena ingat selalu bahawa hidup perlu diteruskan walau apa jua rintangan yang mendatang. Jika ada kerja yang kena buat, buatlah kerja tu dulu. Heh.





Dalam pada itu, hubungan sesama ahli keluarga jangan diabaikan. Jangan masa ada masalah je ingat kat keluarga tapi masa senang, buat-buat lupa. 




p/s: Pilihan ada di tangan kita. Pokok dek kita la nak pilih apa, nak pilih yang mana dan sebagainya.

Thursday, November 16, 2017

Oh si kantan!

Assalamu'alaikum.

Oh si kantan!


Alhamdulillah. Ada jugak rezeki untuk bunga kantan ni. Dah lama tak merasa. Puas dah jadi penunggu setia. Haha. Ada lagi tiga kuntum yang masih kecil. Biar je dulu bagi dia besar sikit. Janganlah kejam sangat nak potong jugak yang kecil tu. Potong setangkai yang dah besar tu pun dah memadai dah. Bukannya nak buat kenduri asam pedas yang nak potong semua bunga kantan tu.




Pokok kantan ni Omak aku yang tanam. Sekarang ni aku yang ambil alih untuk jaga. Mujurlah kawasan pokok kantan ni takde rumput sangat tapi nyamuk banyak ya amat. Jenuh bergaduh dengan dorang.  





Harga sekuntum bunga kantanpun dah makin mahal. Nampaknya kenalah jaga betul-betul pokok kantan yang dah sedia ada ni. 


p/s: Siapa yang belum ada lagi pokok kantan kat rumah dia, kenalah mula tanam dari sekarang. 

Rezeki jangan ditolak. :D

Assalamu'alaikum.

Rezeki jangan ditolak. :D


Pergi rumah jiran nak hantar buah mangga telur yang gugur ni. Tak larat dah nak makan. 





Lepas tu jiran tu bagi buah betik ni. Alhamdulillah. Rezeki jangan ditolak. .





Buah mangga telur tu kulit dia je buruk tapi isi kat dalam elok, takde ulat.



Perkembangan terkini kangkung hidroponik.

Assalamu'alaikum.

Perkembangan terkini kangkung hidroponik.


Asalnya, hidroponik comel ni aku buat untuk tanam salad. Kangkung ni menumpang je tapi dia pulak yang besar dulu. Salad tu masih lagi kurus dan lambat membesar. Sabar je la.





Kat bawah ni gambar yang aku ambil pada 15/11/2017. Dah boleh petik untuk buat rencah untuk nasi goreng. Haha.






Lepas ni tanam kangkung guna kaedah hidroponik ni je la. Senang sikit nak jaga. Cepat pulak tu dia besar. Gunakan batang kangkung yang dibeli di pasar je. Lepas tu masukkan dalam bekas yang berisi dengan baja AB.



Update:

Aku dah potong dah #kangkunghidroponik aku tu. Dapat secekak kecil. Jadi la. Nanti boleh rebus je. Alhamdulillah.



p/s: Kuantiti itu tak penting. Yang penting adalah kualiti. Lagi penting sebab tak payah dah beli kangkung. Heh.

Wednesday, November 15, 2017

Masak lemak cili padi ikan siakap berencahkan rebung madu.

Assalamu'alaikum.

Masak lemak cili padi ikan siakap berencahkan rebung madu.


Pergh...! Panjang betul tajuk entri kali ini. Haha. 


Sebetulnya, rebung madu ni kakak aku yang kat Labu tu bawa balik sini dua minggu lepas. Rebung tu dia dah siap rebus sebab nak simpan lama. Kalau nak masak rebung tu on the spot, tak payah rebus, terus je masak tapi sebab nak simpan lama, kena la rebus dulu. Kalau tak rebus, nanti dia jadi masam. Dah jadi rebung jeruk. Kurang sedap la jadinya nanti.


Hari ini, aku teringat pulak kat rebung madu yang aku letak dalam peti sejuk tu. Tu yang aku keluarkan dan terus je masak. Aku masak separuh je dulu. Lagi separuh tu nanti masak lain kali la pulak.




Sebelum masak rebung madu ni, kenalah hiris nipis dulu. Jangan pulak gulai seketul-seketul macam tu. 




Dah siap hiris, boleh la simpan separuh dan masukkan ke dalam peti sejuk. Lain kali boleh masak lagi. Tak payah letak garam. Masa merebuspun jangan letak garam. Nanti rebung tu serap garam tu.





Oleh kerana rebung madu ini tidak dijerukkan, maka kenalah letak asam keping. Kalau guna rebung jeruk yang masam tu, tak payah dah letak asam keping.




Disebabkan rebung madu ini sudah direbus terlebih dahulu, maka proses memasaknya tidaklah mengambil masa yang lama jika nak dibandingkan masak rebung yang belum direbus.


Mana gambar gulai yang dah masak? Alahai, aku dah tak larat dah nak ambil gambar. Lepas je siap masak, terus aku melepek sebab sebelum masak tu, aku dah buat kerja-kerja pembersihan di kebun mini aku tu. Tu yang penat berganda tu. Itupun syukurlah aku gagahkan jugak diri untuk masak ikan siakap dengan rebung madu ni. Jika ikutkan badan yang penat, aku goreng je telur mata kerbau. Haha.


p/s: Alhamdulillah. Sesungguhnya setiap rezeki kita ini Allah yang tentukan. Maka, bersyukurlah selalu.

Tuesday, November 14, 2017

Potong, bancuh, goreng dan makan!

Assalamu'alaikum.

Potong, bancuh, goreng dan makan!

Alhamdulillah. Inilah untungnya jika tanam sendiri. Bila-bila masa je boleh ambil tak kira dalam cuaca panas ataupun hujan. Takde la nak kena bersusah payah naik motor atau kereta untuk beli di kedai. :D


Inilah dia pokok kucai yang aku tanam. Asalnya jiran aku bagi dalam tiga pokok kucai ni. Masa dia bagi tu, kecil lagi anak pokok kucai tu. Jenuh jugak aku jaga dan letak baja. Tak jugak dia naik. Dok bantut macam tu jugak. Akhirnya, aku tukar tanah tu kepada tanah yang lebih lembut. Tanah mana lagi jika bukan tanah yang aku beli di kedai Peladang tu.




Alhamdulillah. Dah beberapa kali jugak aku potong daun kucai ni. Ada dua pasu sebenarnya tapi yang satu pasu lagi tu rumpunnya kurang sikit. Kiranya takde la merimbun macam pokok kucai dalam gambar ni.






p/s: Tunggu apa lagi? Jom la kita berkebun!

Monday, November 13, 2017

Jom petik kangkung!

Assalamu'alaikum.

Jom petik kangkung!


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. 




Lidi satay tu aku cucuk untuk elakkan kucing daripada membuang kat dalam bekas tu sebab masa mula semai, bekas tu aku letak di bawah. Halakan bahagian yang tajam tu masa cucuk. InsyaAllah, kucing tak kacau dah tanaman kita. Cucuk rapat-rapat sikit.


11/10/2017.


1/11/2017.


13/11/2017. 
Dah kena potong dah.






Daun kangkung tu ada lubang-lubang bulat kesan dari kena gigit dek serangga. Kalau belek betul-betul daun tu, ada serangga yang seakan bulat dan leper. Kecil je serangga tu. Kalau jumpa, elok la dipicit-picit dengan kuat. Biar keluar isi perut dia. Siapa suruh makan sayur kita, kan? Haha.




Biarpun kangkung ni cuma dapat secekak je, namun aku tetap bersyukur. Sekurang-kurangnya kangkung aku ni bebas dari racun serangga. Jika guna racun, sudah pasti daunnya cantik je. Ni daun dia banyak yang berlubang.


p/s: Apabila dapat kutip hasil tanaman, lagi la seronok nak bercucuk tanam walaupun sekadar kangkung yang orang selalu jadikan bahan lawak.

Sunday, November 12, 2017

Pindah rumah baru. :D

Assalamu'alaikum.

Pindah rumah baru. :D


Iya. Dua daripadanya sudah aku pindahkan ke dalam rumah baru yang lebih selesa. Harap dorang sihat, gemuk dan memberi pulangan kepada tuannya yang telah bersusah-payah menyediakan bajet untuk rumah baru tersebut. Heh.


Ehh! Aku bercerita fasal rumah baru untuk anak pokok lemon aku ni. Aku bukannya bercerita perihal rumah baru aku. Mana la aku mampu nak beli rumah baru. Nak sediakan bajet untuk kebun mini aku ni pun jenuh aku sekat bajet. 




 ^
v


Dan aku masih kekal menggunakan tanah 6 in 1 ni. Ceritanya ada di sini. Nak baca, kena la klik ya. Heh. Tanah ni pun dah susut dah. Dah tinggal enam kampit je. Aku kena simpan tanah ni untuk sediakan rumah baru untuk asparagus pulak. Benih asparagus tu aku dah semai hampir seminggu dah. 




p/s: Mudah-mudahan anak pokok lemon aku ni hidup subur dengan jayanya. Aamiin.

Saturday, November 11, 2017

Cara mudah tanam keledek putih.

Assalamu'alaikum.

Cara mudah tanam keledek putih.


Ubi keledek ni aku beli di pekan sehari. Sekilo RM2.80. Keledek putih ni sedap makan rebus macam tu je. Rebus tu letak la garam sikit. Baru ada rasa manis-manis masin sikit. 




Sebelum rebus, aku potong la bahagian hujung kiri dan kanan ubi keledek tu. Buruk nau rupanya nak rebus sekali dengan ekor keledek tu. Haha.





Dan aku campakkan bahagian yang aku potong tu ke dalam beberapa buah pasu. Campak gitu je. Kononnya nak jadikan baja kompos la. Aku campak sekali dengan kulit dia. Tak berapa lama lepas tu, aku tengok tumbuh pulak dia! Wah, memang tak sangka sungguh. Haha. 





Aku biarkan je dia besar sikit lagi kat dalam pasu tumpangan tu, baru aku alihkan ke tanah. Masa alih tu, aku korek sikit je tanah untuk tanam pokok pangkal keledek tu. 


Gambar pada 9/11/2017.


Sekarang ni pokok keledek aku dah mula merimbun dah. Aku ni sebenarnya cuak sikit nak tanam pokok keledek ni sebab dia jenis merimbun. Bukan apa, takut ada 'si panjang' yang menyorok kat bawah rumpun tu je. Setakat ni alhamdulillah, belum ada nampak lagi 'si panjang' tu. Yang selalu lepak atas rumpun keledek tu adalah si Kudut, kucing aku kat rumah ni. Apa lagi, terus la aku sergah. Tak memasal habis kemek daun keledek tu dia hempap. Haha.


Aku tak tau la berapa lama pokok keledek ni nak ada ubi. Ada yang kata 3 bulan dan ada yang kata 6 bulan baru keledek nak ada isi. Entah la mana satu yang betul. Tunggu dan lihat je la.


Sebenarnya, cara paling mudah tanam pokok keledek ni adalah melalui batang dia tu. Ambil je batang yang ada akar tu dan tanam je la. Bukannya susahpun. Cuma cara aku tanam keledek ni berlaku secara kebetulan je. Heh.


p/s: Tak sabar jugak ni nak merasa hasilnya walaupun ada perasaan cuak. Haha.

Thursday, November 9, 2017

Mestilah aku geram!

Assalamu'alaikum.

Mestilah aku geram!


Sakit hati betul kena macam ni. Dah la tengah ralit membaca. Dah la mood membaca baru nak naik. Tiba-tiba jumpa masalah printing macam ni. Apa kau rasa?


Muka surat 248 turun kembali pada muka surat 217.

Sampai pada muka surat 248, lepas tu balik ke muka surat 217. Cari lagi sekali muka surat 248, jumpa tapi lepas tu terus pergi kepada muka surat 281. Muka surat 249 hingga muka surat 280 tak ada. GILA BETUL!


Muka surat 248 terus melompat kepada muka surat 281.


Lepas je jumpa muka surat jumping yang kedua tu, terus aku letak novel tu. Dah takde hati dah nak sambung baca. Nak baca apanya kalau muka surat seterusnya tak ada? Serius, aku rasa macam nak baling je novel tu tapi tak tau nak baling kat muka siapa. Sakit hati sangat! Tengah sedap membaca tapi terpaksa berhenti kerana muka surat hilang!


Aku sabarkan hati aku sekejap. Lepas tu, baru aku hantar mesej kat inbox pihak penerbitan yang berkaitan. Dan ini dia 'perbualan' antara aku dan pihak penerbitan tersebut.







Sikitpun takde permohonan MAAF dari wakil pihak penerbitan tu. Lagi la buat aku geram. Staff dorang memang tidak diajar untuk berbudi bahasa ke apa?


Dalam masa yang sama, aku jugak hantar mesej kepada pihak MPH Online. Dan aku jugak ada hantar email kat dorang. Alhamdulillah, dorang bagi feedback yang sangat baik. Walaupun aku jawab mesej dan email dorang tu dalam Bahasa Malaysia dan ada part yang aku tak faham dan aku tanya lagi, tapi dorang tetap jawab email tu. Terima kasih banyak-banyak. Sebab tu aku suka beli kat MPH Online. 


Ni antara 'perbualan' aku dengan wakil MPH Online di fb.









Tengok la berapa kali pihak MPH Online minta MAAF. Walaupun masalah printing itu bukan salah mereka, tapi mereka tetap MINTA MAAF. Kat emailpun dorang minta maaf jugak. Pihak Karya Seni patut ajar staff dia supaya lebih berhemah dan merendah diri. 


Pemusnah Hati. 
Memang punah terus hati aku dapat novel bermasalah ni. Tapi aku tak sabar nak sambung baca sebab cerita ni agak menarik minat aku. Kalau bukan kerana masalah printing, rasanya aku dah habis baca dah. 


Itu dia novel yang ada masalah printing tu. Rentetan daripada email antara aku dan pihak MPH Online, maka, petang tadi wakil pos laju Bentong dah datang dah untuk ambil novel rosak tu. Datang dari jauh semata-mata nak ambil novel. Kesian pulak aku menengoknya walaupun aku tau itu dah memang tugas dorang. 


Sebelum tu, pihak pos laju Bentong dah call aku dan bagitau aku cara nak 'pulangkan' balik novel yang rosak tu. Just masukkan je dalam plastik dan tak perlu tulis apa-apa. Tapi disebabkan aku ni prihatin, maka aku double-kan plastik tu dan tulis la sedikit apa yang patut. Nampak tak betapa sayangnya aku kat novel tu walaupun novel tu dah 'rosak'? 





Kalaulah novel tu takde masalah printing, takde la dorang kena buat kerja tambahan macam ni. Dorang dah boleh gunakan masa tu untuk buat kerja lain.



Aku bukan nak 'jatuhkan' pihak penerbitan berkenaan tapi tolonglah jaga sama kualiti novel mereka. Dah selalu sangat dah dengar masalah printing ni. Sedangkan masalah typo pun aku dah membebel, apatah lagi jika masalah muka surat hilang ni. Memang 'mendapat' la jawabnya. 


p/s: Jangan asyik nak kejar drama adaptasi je sampaikan kualiti novel diketepikan. Harap kesalahan yang sama tidak berulang.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »