Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, November 3, 2009

BOMOH vs DOKTOR

Assalamualaikum....

Bomoh vs doktor...


Korang pernah jumpa bomoh tak? Percaya tak kat bomoh-bomoh ni? Aku kalau pasal bomoh-bomoh ni kurang sikit nak percaya, tapi aku tak nak la cakap besar, takut gak kot ada kroni-kroni bomoh yang baca blog ni, kang abeh aku kena hembus... Maaf ya pak bomoh, tolong jangan hembus saya ya.. Pelisss... huhuhu....



Aku ada kisah berjumpa dengan bomoh-bomoh ni.. haha.. Itupun terpaksa aku lakukan setelah ubat-ubat klinik tidak menunjukkan tanda untuk aku sembuh. Engkau sakit apa? Apsal aku tak tau ni? Jap laa, ni aku nak bagitau la ni.... haishh..., tak menyompek-nyompek.....



Penghujung 2000 aku diserang satu sakit misteri. Misteri la sebab doktorpun tak dapat nak pastikan sakit apa. Amek darah, check urine tapi result dia bak kata doktor tu..., cantikk!! Jadi, apa masalahnya ehh.. Mana la aku tau..!! Grrrrrrr....



Mula-mula kaki aku membengkak. Aku pergi la klinik. Doktor India tu suruh buat urine test, ikut je la. Pastu, dia tanya aku..."U sekarang ni tengah period ke..., datang bulan.." Terkedu sekejap aku bila orang lelaki tanya soalan camtu. Rasa merah je muka menahan malu. Tapi aku jawab jugak la.."Tak la doktor. Kenapa..?" Pastu doktor tu pun cakap la.. "Kencing U ada darah". Gulppp, rasa macam tak tertelan air liur aku. Takut kalau-kalau ada effect dengan buah pinggang. Doktor tu pun bagi la aku ubat yang sepatutnya dan aku diberi MC seminggu. Huhh.., bosan...!!



Dekat sebulan aku tak baik-baik jugak. Kaki aku makin membengkak terutama sekali kat atas dan bawah tapak kaki. Nak berjalanpun susah, sakit yang teramat sangat sampai kena gunakan tumit padahal tumit tu pun bengkak jugak!! Bila makan je aku muntah. Dalam tiga hari je badan aku susut, perut aku jadi rata macam padang bola, tak payah nak diet-diet bagai.... hahaha...



Kawan aku cadangkan aku jumpa bomoh. Aku terpaksa ikut sebab dah tak daya menahan sakit, tambah pulak duduk rumah sorang-sorang tak pergi kerja, memang la boring tahap cimpenzi. Jadi, malam Jumaat tu akupun ikut la kawan aku ke rumah bomoh itu. Sepanjang atas motor kapcai kawan aku tu, dada aku dupdapdupdap je. Waduhh..., nak jumpa bomoh macam nak jumpa bakal mak mertua lak rasanya... muehehehehe...


Sampai je, aku tengok orang dah ramai. Dah la keadaan rumah tu suram dan gelap sikit. Ishh.., makin seram je aku rasa. Tiba giliran aku, makcik bomoh tu tanya.. "Ada bawak telur ayam kampung tak..?"... "Errr..., takde".. Takut-takut je aku jawab. "Takpe la kalau tak bawak, guna je telur yang makcik punya ni dulu.." Aku angguk je la.., tapi dalam hati makin kuat debarannya. 



Makcik tu suruh aku baring. Akupun ikut je. Lepas tu, dia pun mulalah mengoles dengan menggelekkan sebiji demi sebiji telur ayam kampung tu dekat kawasan perut aku. Haa.., masa ni kan, aku rasa geli sangat.... ekekekeke...


Mulut makcik bomoh ni kumat-kamit baca apapun aku tak tau. Lepas tu dia pecahkan telur ayam tadi kat dalam mangkuk. Dia suruh aku tengok apa yang ada kat dalam telur tu. "Ada nampak tak, tu yang kat dalam telur kuning tu ada darah..?" Akupun tengok la... "Tak nampakpun..?" Bomoh tu cakap lagi.. "Tu haa, takkan awak tak nampak..? Akupun jawab secara jujur.. "Takde, saya tak nampakpun.." Lepas tu, diapun amek sudu dan tunjuk kat tempat yang dia kata ada darah tu dengan batang sudu tadi...



"Ni haa, takkan tak nampak, banyak ni.... Apa la awak ni..?"
Aku dah mula cuak. Buatnya bomoh ni marah, abeh la aku. Dengan suara yang agak perlahan, akupun jawab la. "A'ah, nampak dah." Kali ni jawapan aku betul-betul tak jujur.. Lepas aku cakap camtu, baru la makcik bomoh tu tersenyum. "Haa.., kan makcik dah cakap. Awak je yang buat-buat tak
nampak.."
Cehh..., nak kena ampu jugak ke bomoh ni.... huhu...



Selesai urusan tu, akupun balik la. Tapi bomoh tu suruh aku datang lagi dua malam Jumaat yang seterusnya sebab nak genapkan tiga malam aku berubat. Alahaiiii....!! Ikut aje la bebb, walaupun tak suka. Akupun ikut la apa yang bomoh tu suruh buat. Kena mandi dengan air limau nipis tiga hari berturut-turut selepas waktu Maghrib. Punyo la sojuk den. Dah la badan makin mengecut, kena lak mandi malam-malam ...agagagaga... Gigil bebb...



Kesimpulannya, sakit aku dok camtu jugak la... Makin teruk sehingga aku diserang sesak nafas yang memaksa aku berjumpa bomoh yang kedua, kat tempat lain pulak. Dah la, aku malas dah nak panjang-panjangkan cerita... Pi mai pi mai dok tang tu jugak... hmmm....



p/s:
Tapikan, kat tempat bomoh kedua ni, ada isteri yang jumpa si bomoh semata-mata nak dapatkan balik suami dia yang sedang lupa diri sebab tengah syok giler berkasih-kasihan dengan perempuan lain. Erkkkk.... aku no komen la... ehehh....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »