Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, June 15, 2011

Mengaji... Bukan menggaji...

Assalamualaikum...

Mengaji... Bukan menggaji...

Malam tadi aku 'ter'tengok TV1. Ehh, ada siaran langsung musabaqah peringkat kebangsaan laa. Rupanya dah malam kedua dah. Serius aku tak tau sebab aku dah jarang bukak TV1 sebab dah takde drama yang best untuk dilayan di waktu pagi. Malam memang aku tak tengok tv sangat. Aku bukak je tv tu, tapi aku cuma dengar je dan tak fokus sangat la. So, malam tadi aku tengok la siaran langsung tu sampai habis. Amin... 

Bila tengok musabaqah ni, teringat pulak aku masa aku masuk pertandingan begini di zaman aku sekolah dulu. Kalau tak silap aku masa tu umur aku dalam lingkungan 13-14 tahun. Aku masuk musabaqah tu untuk kategori kanak-kanak. Semangat sebab dapat peluang masuk tu, tambahan pulak arwah abah akupun masuk jugak untuk kategori dewasa.

Ada seorang kawan aku yang masuk bertanding jugak. Kesian kat dia sebab masa dia tengah mengaji tu, tiba-tiba je mukasurat Al-Qur'an tu terselak sebab terkena tiupan angin kipas yang diletakkan betul-betul berhadapan dengan tempat duduk tu. Mula-mula sikit je mukasurat tu terselak. Namun, ianya menjadi celaru bila kawan aku agak menggelabah menyelak-nyelak mukasurat tu dan akhirnya dia tak dapat nak meneruskan pembacaan sebab masa dah tamat. Masa dia habis dengan mencari mukasurat surah yang dia nak baca tu tapi tak jumpa. Dah la malam tu dia tak pakai cermin mata dia, lagi la susah nak mencari... huhuhu..

Bila keputusan diumumkan, aku dapat la nombor dua manakala arwah abah aku dapat nombor tiga. Seronok sangat sebab masing-masing menang walaupun bukan tempat pertama. Aku dapat hadiah yang berupa set jag dan gelas enam biji dan arwah abah aku dapat apa tah, lupa dah aku. Sampai sekarang gelas dan jag tu masih lagi ada dalam almari rumah aku ni walaupun gelasnya dah pecah sebiji. Maklum la, nipis sangat gelas tu, jatuh sikit je dah terburai... 

Tak lama lepas tu, aku terpilih pulak untuk mewakili FELDA aku ni. Kiranya masuk peringkat daerah la tapi antara FELDA je. Aku terpilih sebab pemenang pertama tak dapat nak menghadiri pertandingan kali ni. Kiranya penarikan dia tu menjadi rezeki untuk aku la. 

Untuk pertandingan kali ni, aku belajar tajwid dan lagu dengan arwah pakcik ketua blok aku sebab diapun pernah beberapa kali masuk pertandingan musabaqah ni. Sebelum ni, aku mengaji dengan arwah abah aku je tapi arwah abah aku tak pandai sangat mengaji berlagu ni. Kalau setakat untuk bacaan sendiri tu boleh la. Yang mana panjang, yang mana pendek, yang mana satu harakat, yang mana dua harakat, yang mana idgham dan selebihnya tu aku tau la sikit-sikit dari arwah abah aku. 

Nak dijadikan cerita, secara tiba-tiba gigi aku sakit dan gusi berdenyut-denyut masa malam nak bertanding tu.  Aku dah mula menangis dah dan cakap kat mak aku yang aku tak nak masuk bertanding. Mak aku ikut sekali ke FELDA Lurah Bilut, tempat berlangsungnya pertandingan ni. Mak aku pujuk jugak aku. Mak cik jiran aku yang turut bertanding untuk kategori wanita dewasa jugak turut memujuk aku dan mencari ubat tahan sakit. Seboleh-bolehnya dorang nak aku masuk bertanding jugak.

Akhirnya, aku dapat jugak membaca surah walaupun dengan keadaan sakit gigi dan tak selesa selepas diberi makan pil tahan sakit tu. Dan keputusannya aku dapat nombor tiga. Alhamdulillah, takde la aku sedih sangat... hehehe.. Hadiahnya apa ehh, aku lupa lagi... hahaha...

Kalau dulu aku boleh habiskan satu ayat dengan satu nafas je, kini satu nafas tu dah menjadi tiga nafas. Nampak sangat banyak lemak terkumpul kat perut. Tu yang buat nafas tersekat-sekat tu huhuhu. Kalau dulu bacaan laju dan lancar je, namun kini bacaan merangkak-rangkak dan tersasul-sasul menunjukkan bahawa dah lama tak baca Qur'an melainkan baca surah Yasin di malam Jumaat je. Sadis sungguh...

Sorong papan tarik papan,
Buah keranji dalam perahu,
Suruh makan aku makan,
Suruh mengaji aku tak tau... huhuhu...

p/s: Mudah-mudahan tahun ni aku dapat khatam lagi sekali setelah sekian lama tak mengaji. Alhamdulillah, sekarang dah mula nak lancar balik bacaan aku walaupun bacaan aku dah tak berlagu dah.. 
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »