Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, December 26, 2011

Walking in and out...

Assalamualaikum...

Walking in and out...

"Some people make your life better by walking into it while other people will make your life better by walking out of it..."


Kita tidak akan tau samada orang suka atau tidak dengan kehadiran kita di dalam satu-satu komuniti tertentu. Jika semua diam membisu, sampai bila-bilapun kita tak akan tahu. Namun, jika ada yang menggunakan pendekatan berupa menyindir atau memerli, barulah kita tahu. Itupun jika kita faham sebab kadang-kadang ada juga orang yang tak berapa nak faham dengan bahasa sindiran ni lebih-lebih lagi jika sindiran itu diselitkan bersama gurauan.. Dan selalunya jawapan standard yang akan kita dapat ialah, aku gurau je la.. Itupun nak terasa.. :)

Jika kita dah terasa seperti ada yang tak suka kat kita, pandai-pandailah membawa diri. Tak perlulah kita nak biarkan diri kita terus-menerus menjadi bahan sindiran. Membiarkan diri menjadi bahan umpatan juga tidak bagus sebenarnya. Walaupun ramai yang suka sebab boleh dapat pahala percuma, namun bukan itu caranya untuk mengumpul pahala.. Banyak lagi cara lain yang lebih berfaedah untuk mengumpul pahala ni.. 

Walking out atau membawa diri bukan bermaksud membenci. Namun ianya lebih kepada mencari ruang untuk diri kita sendiri. Senang kata, muhasabah diri itu lebih baik dari mencari salah orang lain.. Mungkin ada orang yang tak suka dengan cara kita sedangkan dalam masa yang sama kita ingat orang tu suka nak berkawan atau berborak dengan kita.. Kita fikir positif pada semua benda sedangkan kita tak tahu ada orang lain yang fikir negatif tentang diri kita.. Dan, bermula dari situ akan mula timbul selisih faham dan seumpamanya..




Walking out for a while.. See you as I see you ( c-u-s-i-c-u )

p/s: Terima kasih atas kesudian membaca entri merapu ini.. ehehh..

Sruuuutttttttt....!!!

Assalamualaikum....

Sruuuutttttttt....!!! 

Adik-adik aku ada balik sempena cuti Xmas ni. Mak akupun masak la siput sedut ni untuk dorang. Dan seperti biasa, menjadi tugas aku untuk memotong bontot siput tu.. Lenguh la jugak tangan nak habiskan memotong dua kilo siput sedut ni... Namun, disebabkan dah biasa buat, sekejap je dah siap.. Janji takde siapa yang kacau masa aku buat kerja pemotongan tu.. 




Batang dan ubi keladi tu mak aku yang siang. Kedua-duanya kena celur separuh masak dulu biar keluar semua getah dia. Lepas tu toskan dan lalukan air bersih ke atasnya. Beria-ia betul siput tu melarikan diri... ehehh...


Bila dah siap potong, cuci bersih-bersih sebab takut nanti ada serpihan kulit yang termasuk dalam gulai... Bahaya kalau terlepas masuk nanti.. Takut usus luka.. 


Potong bontot siput dengan pisau yang tajam. Aku gunakan bahagian mata pisau yang dekat dengan pemegang tu sebab senang nak ejas. Kalau guna mata pisau yang kat hujung tu, takut nanti terpotong jari la pulak.. Potong jangan terlalu pendek sebab nanti susah nak menyedut. Silap-silap haribulan, isi siput tu tak mahu keluar... Potong dalam anggaran tiga garisan yang ada kat kulit siput tu.. Kalau potong terlalu panjang takut nanti terpotong pulak isi siput tu.. Kalau isi siput dah pendek, nanti feel menyedutpun jadi pendek jugak.. Srut je bunyi dia nanti, bukan sruuuutttttttt... hihi... 


Sruuuutttttttt....!!! 

Masakkan kuah untuk siput tu dulu dengan bahan untuk menggulai. Bila dah mendidih, baru masukkan siput dan batang serta ubi keladi yang telah dicelur tadi. Bila ubi keladi dah empuk, barulah boleh tutup api. Ayam goreng tu untuk anak-anak buah aku yang tak pandai nak menyedut. Manakala jelatah tu untuk menambah selera.. Tu mak aku suka... 

Setakat ini je dulu.. Thanx for reading... :-)

p/s: Aku suka edit gambar kat photoscape sebab boleh ubah saiz dia jadi kecil. Bila saiz dia kecil, takde la gambar tu lambat nak keluar. Dalam erti kata lain, takde la memberatkan sangat masa loading berbanding masukkan gambar secara direct sebab kesemua gambar yang aku ambil, saiz dia mesti 1MB ke atas...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »