Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, March 29, 2010

APRIL FOOL: DON'T FOOLING AROUND...???

Assalamualaikum....

Sekadar berkongsi forwarded email sahaja.....

imagePerayaan April Fool's Day ini, adalah dipercayai bahawa ia mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada , Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian. Penduduk-penduduk Islam di Sepanyol ( Moors ) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dari Sepanyol. Penduduk-penduduk Muslimin ini, diberitahu bahawa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh di perlabuhan. Orang-orang Muslimin yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi ke pelabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak.

Keesokan harinya ( 1 April ), mereka mengambil semua barangan yang telah dikemaskan lalu menuju ke perlabuhan. Pada masa inilah, pihak Kristian mengambil kesempatan menggeledah dan membakar rumah penduduk-penduduk Islam itu. Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya telah musnah dibakar. Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum Muslimin dan membunuh kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil. Peristiwa berdarah yang meyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.

Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia sebagai April Fool's Day. Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara se-Islam mereka sendiri.Moga Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kita.

(Petikan drpd Risalah Fikrah - Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memelihara kamu ......rawahu Tirmizi Illal Liqaq.
.

Sunday, March 28, 2010

FAKTA: RAHSIA PEMAKANAN ILMUWAN ISLAM

Assalamualaikum....

Artikel ni aku copy paste dari Berita Harian dan aku turut paparkannya di dalam blog ke-2 aku. Tak salah rasanya aku letak semula artikel yang sama kerana blog ke-2 aku tu trafiknya terlalu rendah... hahaha... (tutup muka... malu seyyy...!! ).

1) Madu - Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.

2) Kismis - Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.

3) Susu segar - Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.

4) Telur - Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.

5) Halia - Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.

6) Buah Delima - Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

p/s: Telur ayam kampung banyak kat rumah aku ni. Tapi aku tak suka lak nak makan. Aku lebih suka makan telur ayam biasa. Nampak gayanya lepas ni kenalah beralih selera...
.

Saturday, March 27, 2010

HEPI BESDEI....

Assalamualaikum....

Semalam genaplah sebulan umur anak2 kucing aku ni. Disebabkan aku takde idea nak buat cerita baru, maka aku letak aje la gambar2 dan video dorang ni. Semua ni untuk kenangan aku je. Kalau anda tak suka tak mengapa (sobbsss...). Dan hadiah untuk dorang adalah "frieskies...!!"... hehehe...










p/s: Jangan lupa padamkan lampu malam nanti sebagai tanda menyokong Earth Day. Bukannya lamapun kan... sejam je... Agak2 TNB rugi tak ehh...? Takde maknanya dorang rugi sebab bil makin mencanak naik.... huhuhu...
.

Tuesday, March 23, 2010

SIHIR PENGASIH: ANTARA BERTAUBAT DAN BERUBAT...

Assalamualaikum....

Tengahari tadi aku terlayan rancangan Wanita Hari Ini kat TV3. Ingatkan malas nak tengok, tapi bila terdengar topik yang di udarakan, tergerak la jugak nak menonton walaupun dalam keadaan separuh teruja.... hahaha...

Ianya berkaitan dengan ilmu sihir pengasih. Aku tak dapat la nak tulis setiap apa yang ustaz tu beritahu. Cuma aku dapat jugak la sikit2 ilmu yang disampaikan. Bukannya ilmu sihir tu ya... Yang tu kalau bagi free pun aku tolak. Tak nak la belajar ilmu2 macam ni. Bukan dapat apapun kannn... Bagi aku, jika niat kita ikhlas dan jujur, perasaan kasih itu akan datang dengan sendirinya... Betul ataupun tidak, wallahu'alam....





Menurut ustaz ni, kita boleh berusaha untuk menjauhkan diri dari "terkena" ilmu sihir pengasih ni dengan 2 syarat (mungkin banyak, tapi cuma ini je yang disebut) iaitu:

1) Menjaga hubungan kita dengan Allah (faham2 sendiri la kann...).
2) Mengamalkan membaca surah Al-Falaq yang disusuli pula dengan surah An-Nas.

Biasanya ada 3 cara/kaedah yang selalu digunakan oleh pengamal ilmu sihir pengasih tersebut kepada mangsa2 mereka iaitu:

1) Melalui makanan (harap2 bukannya yang melalui bawah tutttt..!!)

2) Melalui gambar ( Sebab tu ada yang nak tidur mesti nak tengok gambar kottt... Angau la tu..... huhuhu...).

3) Menggunakan minyak (jenis ni paling bahaya kerana mereka mengambil minyak dari orang yang dah mati yang disebut2 sebagai minyak dagu..).

Jemputan untuk rancangan tadi adalah sepasang suami isteri yang baru berkahwin. Menurut si isteri, selepas sebulan dia kawin, tiba2 je satu pagi tu dia tak boleh nak bangun dan ber- jalan.Keadaan itu berlarutan selama 3 bulan. Dalam masa yang sama, dia tak pernah tidur samada siang ataupun malam selama hampir setahun kerana badannya gatal2 dan kepanasan. Pasangan ini pergi berjumpa doktor pakar kerana bimbang ada jangkitan kanser. Menurut doktor setelah di scan badan si isteri tadi, memang ada ketulan tapi untuk menjadi kanser amatlah jauh sekali. Maknanya ketulan tersebut tidak ada kena mengena langsung dengan kanser.

Setelah itu, barulah mereka pergi berjumpa dan berubat dengan ustaz tersebut. Dan kini, si isteri sudah mulai boleh berjalan walaupun terpaksa dipimpin. Syukur alhamdulillah.. Kita hanya berusaha, tapi yang menentukan segalanya adalah Allah Yang Maha Kuasa.


Kepada sesiapa yang "terkena" dan ingin berubat, silalah berhubung dengan ustaz tersebut menerusi nombor yang ada kat gambar di atas ataupun masuk je ke blog dorang iaitu:


Dan kepada mereka yang mengamalkan ilmu sihir pengasih ini, bawa2 la bertaubat kerana sesungguhnya hidup anda tidak akan pernah aman dan tenang dengan mengamalkan ilmu2 jahat sebegini...

p/s: Jangan biarkan diri anda terus dibelenggu oleh perasaan yang tidak seharusnya bermain di fikiran anda.. BERUBAT DAN BERTAUBATLAH..

(Entri ini aku olah mengikut cara aku sendiri... Jika ada info yang tidak selari dengan apa yang dipaparkan di WHI itu, aku minta maaf. Susah nak catch-up apa yang mereka bincangkan dan aku pulak lupa nak rakam.... huhuhu...)
.

Sunday, March 21, 2010

AKSI SI COMEL... COMEL KE...?? Hahahaha....

Assalamualaikum.....

Saje je nak cuba2 post video lak... Baru nak belajar ni... Kalau ada apa2 yang kurang memuaskan tu, harap maaf la yaa.. Abaikan aje suara latar dari tv tu... lupa nak mute daaa.... hahaha....





Ini la "budak2" yang baru dapat kaki... Merayap je kerja dorang ni.. Tapi aku buat tak tau je... Biar je la dorang nak merayap kat celah manapun... Tapi malam tadi dorang punya la bising sebab mak dorang takde... Maka terpaksa la aku pujuk jangan bagi dorang nanges... ekekekeke...

Ada sesiapa yang nak jadikan dorang ni anak angkat tak... hehe... Kalau adapun, aku tak akan bagi punya laa... Kesian pisahkan dorang adik beradik... Nanti tak pasal2 kuar lak lagu ni...

Jangan pisahkan.... aku dan dia.... Tuhan tolonglah... kucinta dia... muahahahaha...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Harap maaf la yaa sebab video tu asek currently not available je.... Akupun tak tau kenapa... Kadang2 elok je dia kuar.. huhuhu... Ada tak sesiapa yang nak bagi info... Mehh la kongsi kat sini...
.

Saturday, March 20, 2010

TIADA TAJUK: Hmmmm........

Assalamualaikum....

Sekadar menempek lagu2 yang mempunyai senikata/lirik yang sedikit sebanyak memberi makna kepada diri aku... Biar aku sorang je yang layan lagu2 ni ehh... Sebab aku tau korang konpem layan Lady Gaga yang gagap dan gagah tu.... muahahahaha...







p/s: Biarkan aku melayan perasaan jap... Cuacapun dah mula nak mendung... hahaha...
.

Friday, March 19, 2010

PELIK TAPI BENAR...

Assalamualaikum....

Pernah tengok tak gambar ni...? Kalau yang rajin google tu tentu la pernah tengok kan. Tapi aku ni jenis malas sikit dalam bab2 google ni. Gambar ni pun aku cilok je dari facebook anak buah aku.... hahaha...

Apa pendapat korang? Aku tanya pendapat je tau, bukannya tanya pendapatan korang tu. Kang ada lak yang kata aku ni bizibodi dok tanya2 pendapatan orang.... ekekekeke...



Fuiiyooo.... Tengok tu, sehingga mencecah tanah..!! Ni kalau buat kerepek untuk jualan raya konpem masyuk ni.... hikhikhik....



p/s: Kalaulah kesemua pokok2 pisang kat belakang rumah aku ni berbuah camni, alamatnya akan keluarlah ayat2 sebegini....


makcik kayoooo..... makcik kayoooo.... makcik dah kayoooo oooiiii.... muahahahaha.....
.

Tuesday, March 16, 2010

LUKANYA SUDAH SEMBUH.... NAMUN PARUTNYA MASIH ADA.... Episod Akhir:

Assalamualaikum.....

LUKANYA SUDAH SEMBUH.... NAMUN PARUTNYA MASIH ADA.... Episod Akhir:

"Camne akak boleh terbakar ni kak..?"..tanya Sumiha. Dengan sabar dia menanti jawapan dari kawannya itu... Sunyi seketika....

"Baju akak terkena api pelita.."... jawab Zabedah dengan suara yang agak perlahan.

"Baju akak terkena api pelita masa nak naik tangga malam raya tu. Dorang letak pelita tu kat situ sebab dorang nak main bunga api.."...sambung Zabedah lagi. Nada suaranya seperti tersekat2 menahan sebak. Zabedah terus menundukkan kepalanya. Sumiha pula terdiam sejenak seolah2 memberi ruang kepada Zabedah untuk melepaskan sebal di hati. "Mujurlah aku tak terbakar teruk macam dia..." bisik Sumiha pada dirinya sendiri....

Sepanjang berada di dalam wad tersebut, Sumiha jarang sekali melihat ahli keluarga Zabedah datang melawatnya. Berbanding dengan dirinya sendiri yang lebih bernasib baik kerana saban hari ada sahaja saudara mara dan jiran tetangga yang datang melawat sambil membawa buah epal...!!! Kadang2 dia sempat juga memerhatikan dari kejauhan riak wajah Zabedah yang agak suram tatkala melihat ramai orang yang mengelilingi katilnya. Kasihan sungguh kawannya itu. Mana perginya keluarga dia...? Cuma sesekali ada la dia ternampak ibu Zabedah datang melawat anaknya itu. Tapi, mana ayah akak Zabedah tu...?? Nak tanya lebih2, takut lak dia...

Minggu2 terakhir berada di wad itu, barulah Sumiha tahu bahawa ayah Zabedah sebenarnya tidak berapa suka dengan Zabedah. Menurut Zabedah, ayahnya itu selalu saja menyalahkan dirinya jika ada sesuatu yang berlaku atau menimpa keluarga mereka. Sehinggakan semasa dia terbakar itupun, ayahnya masih boleh memarahinya dan menyatakan yang dia cuai. Ya Allah, ayah jenis apakah itu...?? Terus Sumiha teringatkan abahnya. Abahnya terus bergegas balik dari Tawau sebaik sahaja mendapat tahu dia melecur. Dan dia masih ingat lagi abahnya bertanya kepada ibunya..."macam mana boleh jadi camni...".. dengan nada suara yang lembut. Bertuahnya Sumiha menjadi anak abahnya itu... Sayangggg abah.... dan sayang mak juga kerana setiap hari tanpa mengenal erti jemu menemani Sumiha di wad.

Kini tibalah masanya untuk dua sahabat ini berpisah. Ada riak kesedihan di wajah Zabedah sewaktu Sumiha mahu meninggalkan perkarangan wad buat kali terakhir. Dan Sumiha juga turut menangis kerana dia akan kehilangan kawan baik yang baru dikenalinya itu. Lebih2 lagi bila teringatkan nasib Zabedah yang malang itu, makin menjadi2 la kesedihan Sumiha. Namun apakan daya, mereka terpaksa berpisah juga kerana luka didahi Sumiha sudah beransur pulih sedangkan kecederaan di ponggong Zabedah masih belum sembuh sepenuhnya. Sumiha pulang ke rumah dengan dahi yang masih bertampal dan parut2 yang kehitaman di kedua2 belah lengannya.

Selepas lebih sebulan berada di hospital, kini Sumiha kembali semula ke sekolah. Kawan2 baiknya menyambut kedatangannya dengan gembira. Bertubi2 soalan yang mereka ajukan kepadanya dan dia menjawab dengan penuh gembira. Namun begitu, ada juga dua tiga orang kawan sekelasnya yang mencebik dan mengejek2 lengannya yang berparut itu. Sumiha sedikit sedih bila mulut2 jahat itu mengatakan bahawa lengannya itu seperti sisik ikan duyung... Huwaaaaa..... Sumiha menangis tetapi dia segera dipujuk oleh tiga orang kawan baiknya iaitu Hamidah, Rozilah dan Badrulhisham. Mereka bertigalah yang banyak menyabarkannya dan bertindak sebagai pelindung bila budak2 nakal tu mengganggu dan mengejeknya. Begitu juga dengan guru kelasnya, Cikgu Mustapa yang seringkali membuat lawak agar dia tidak terus merasa tersisih....

Dan, sebulan selepas itu pula, Cikgu Mustapa membuat pengumuman di dalam kelas dan memberitahu semua murid bahawa Sumiha terpaksa bertukar sekolah kerana mengikut keluarganya yang akan berpindah jauh. Bila sahaja budak2 nakal tu mendengar berita ini, terus wajah mereka menjadi sedikit cuak seperti tidak percaya. Timbul rasa menyesal kerana mengejek2 Sumiha selama ini. Namun, Sumiha terus sahaja memberitahu mereka yang dia dah memaafkan semua kawan2nya itu termasuklah yang mengejek2nya dahulu. Maka, sekali lagi Sumiha terpisah dengan kawan2 karibnya. Sehingga ke hari ini, Sumiha tidak lagi berjumpa dengan mereka kecuali dia ada bertemu dengan Hamidah setelah bertahun2 terpisah. Kini Hamidah menjadi seorang guru. Dan Sumiha sedang menantikan Hamidah meng"accept" request darinya di facebook... Wakakakakakaka.....

Sekianlah secebis kisah dari gadis mungil yang bernama Sumiha... Sumiha...?? Mungil...?? Ekekekekekeke....

p/s: Cerita dah habis ehh... Lepas ni jangan tanya lagi apa yang berlaku seterusnya tau... Lotih den nak mengarang cerita ni... hikhikhik... Dan, inilah wajah Sumiha semasa kecil.... jengjengjeng...

Haii.... nama saya Sumiha... Panggil je saya Sumi...sebab saya sumil.... wakakakakaka....

Saturday, March 13, 2010

LUKANYA SUDAH SEMBUH.... NAMUN PARUTNYA MASIH ADA.... Episod 2:

Assalamualaikum....

LUKANYA SUDAH SEMBUH.... NAMUN PARUTNYA MASIH ADA.... Episod 2:

Sesampai sahaja kat hospital, si ibu terus pergi ke tempat pendaftaran pesakit luar walaupun dia sebenarnya tidak tahu membaca. Maknanya dia kena banyak bertanya kepada orang2 yang lalu-lalang di sekitar kawasan hospital tersebut. Manakala si anak pula tidak mahu masuk ke dalam, tetapi sedang leka memerhatikan petugas2 hospital berlari ke sana ke mari seraya mengusung pesakit. Dan wajah si anak sedikit terkejut dan cemas apabila secara tiba2 sahaja petugas hospital melintas di hadapan- nya sambil menolak katil beroda dengan seorang lelaki yang ber- lumuran darah di atas katil itu. Situasi itu menyebabkan tubuh mungil si anak sedikit bergetar...

Tidak lama kemudian, terdengar suara si ibu memanggil si anak supaya masuk ke dalam bangunan hospital. Si anak tetap berdegil dan ini memaksa si ibu keluar dan segera menarik tangan anaknya itu. Lantas kedua beranak ini ditunjukkan ke arah sebuah bilik yang telah sedia menunggu di dalamnya seorang doktor dan seorang jururawat. Kedua2 beranak itupun duduk. Kemudian doktorpun memulakan tugasnya dengan bantuan jururawat yang sangat manis.... hikhikhik...

Pertama sekali doktor menyapu sejenis cecair ke atas lengan dan dahi serta mana2 bahagian pada anggota badan si anak yang cedera. Selepas itu barulah doktor menyiat2 bahagian kulit lengan si anak yang sudah mulai menggelembung. Si ibu menitiskan airmata tatkala melihat si anak yang berkerut mukanya menahan kepedihan. Namun si anak tetap menten, sedikitpun tidak menangis. Hanya sedikit sahaja suaranya mengaduh yang keluar dari bibir mungilnya itu tatkala kulit lengannya disiat2. Hampir semangkuk kesemuanya kulit2 tersebut. Maka makin menjadi2 la tangisan si ibu tadi bila melihatkan kulit2 yang telah disiat itu.... huhuhu...

Seterusnya, doktor beralih arah ke dahi si anak pula. Dahi sebelah kiri si anak sedikit terkoyak kulitnya dan menampakkan isi yang masih merah muda. Lantas doktor segera menyapu ubat dan seterusnya menjahit dahi yang cedera itu. Dahi yang telah selesai dijahit sebanyak 9 jahitan itu akhirnya ditampal dengan pembalut luka. Bermula dari hari malang itu, tinggallah si anak bersama sebilangan lagi kanak2 yang lain di dalam bangunan hospital itu selama lebih sebulan. Dan di sini jugalah si anak bertemu dengan seorang rakan yang turut menjadi mangsa kebakaran. Malahan, kes rakannya ini lagi teruk kerana seluruh punggungnya terbakar sehinggakan masih ada lagi cebisan pakaian yang melekat di atas punggungnya itu....

Hari silih berganti hari. Minggu silih berganti minggu. Maka jadilah mereka berdua kawan baik. Bersama2 pergi ke kantin curi2 beli makanan sebab makanan untuk pesakit memang takde rasa apa2. Tawar semacam je. Sungguh kasihan dia melihat nasib kawannya itu kerana hendak membuang air kecil atau besar punyalah siksa. Kadang2 terdengar suara jururawat memarahi kawannya itu. Bila ditanya kenapa dia kena marah, dia akan menjawab... "Misi tu marah la sebab akak nak berak susah, dia kena tunggu akak siap baru dia boleh pergi.." Dan si anak tadi walaupun masih kecil tetap menyabarkan kawannya itu.... Alangkah mulianya hati si anak tersebut...

Si anak bertanya kepada kawannya itu bagaimana dia boleh terbakar begitu teruk sekali. Lantas kawannya itu segera menjawab:

Tungguuuuuuuu......... (pengarang dah ngantuk daaa.... huhuhu....)

p/s: Kadang2 kita terpaksa melepaskan sesuatu yang sangat kita sayangi kerana Dia lebih mengetahui apa yang berada di sebalik kesemua yang kita sayang itu. Sayangi dan hargailah diri kita sendiri... And I feel much better now... Thank you Ya Allah....!!!

Wednesday, March 10, 2010

Ada kerja ada gaji.... Malas kerja pergi mati.... huhuhu...

Assalamualaikum...

Ada kerja ada gaji.... Malas kerja pergi mati.... huhuhu...

Dua tiga hari ni aku agak sibuk menyiapkan baju-baju kastemer aku ni termasuklah blouse kakak aku dan baju kurung anak dia. Dah lama sebenarnya blouse tu siap, tapi disebabkan nak pos sekali dengan baju anak dia tu, makanya baru hari ni segalanya selesai. Alhamdulillah...


Sekarang ni pulak, aku sedang bertungkus-lumus menyiapkan baju-baju kastemer yang lain. Cuma yang sedikit melemahkan semangat aku ialah bila ada seorang kastemer ni dah mula buat perangai. Baju dia dah lama aku siapkan dan dah bagipun kat dia, tapi dia masih lagi belum bayar upah untuk 2 pasang baju kurung ber"cuff" tu. Dia kata nak bayar sekali dengan baju yang baru dia bagi kat aku.






Bold
Ni la proses pembungkusan sebelum diposkan. Dah alang-alang nak pergi pejabat pos, apa kata bayar sekali bil-bil yang dah sampai tu. Tinggal bil letrik je yang belum datang lagi ni. Entah berapa la yang kena bayar kali ni.... Adehh.... makin lama makin naik tarif letrik ni kann.... huhuhu....

Maksudnya, dia nak bayar sekali harung la. Alamatnya lambat lagi la aku nak dapat upah dari dia sebab aku kena siapkan dulu baju-baju kastemer lain yang terdahulu hantar kain-kain dorang kat aku. Ya la kan, kena ikut giliran la menjahit ni. Mana boleh dahulukan yang kemudian, dan kemudiankan yang dahulu. Itu dah dikira tak adil dah tu. Lepas tu dia bagitau kakak ipar aku yang dia nak hantar lagi kain untuk buat baju dia dan baju anak murid dia. Takpe la, aku terima je sebab ini dah dikira rezeki untuk aku. Nak buat macam mana kan.... huhuhu...


Hari ni dari pagi tadi aku menjahit dua helai blouse regular kastemer aku. Dah siap dahpun. Tinggal nak jahit baju kurung mak dia lak. Terbantut sekejap kerja ni sebab kena pulak potong kain untuk seorang lagi regular kastemer yang nak pakai baju tu Isnin depan ni. Macam mana aku nak caj untuk kerja yang ASAP ni ehh.. Susah la nak letak harga kat sini. Sedangkan naik harga 2 hengget setahunpun dorang dah bising-bising dan canang sana sini.. Kalau macam ni, lambat lagi la aku nak pegi haji.... sobbssss....


Aku nak fokus pada kerja aku ni. Kadang-kadang rasa menyesal pulak bila buat kerja main-main ni. Tapi nak buat macam mana, sebab nak menjahit ni kena ada mood. Bila mood okay, segala-galanya bermula dari memotong kain, menjahit dan sehinggalah baju tu dipakai oleh kastemer, akan turut okay jugak. Takde dah yang nak komplen kata baju tu tak sedap pakai ke apa ke. 


p/s: Menjahit ni bukan macam buat cokodok pisang ya kawan-kawan. Cokodok pisang tu kalau keras kematu, boleh je baling kat tanah bagi ayam itik makan. Memotong dan menjahit ni kalau dah silap, alamat kena keluar duit sendiri gantikan kain yang rosak tu. Ada sesiapa ke nak tolong bayarkan kain yang salah potong tu??

Tuesday, March 9, 2010

YANG DITUNGGU DAH TIBA.....muahahahaha.....

Assalamualaikum.....

Panas lagi....?? Mestilah panas...!! Selagi kucing jantan tu menempel kat rumah aku ni, selama itulah hati aku panas je. Ni pun dari malam tadi aku tak dapat tidur dengan lena. Pukul 3 pagi dia dok main kejar2 kat atas bumbung rumah ni. Ingat ni citer hindustan ke....?? Adehhh...

Yang satu ni pun panas gak ni. Panas sebab baru je sampai semalam. Apa dia..?? Ni la dia cek dari HSBC berkaitan nuffnang tu. Bukannya banyakpun macam yang orang lain dapat tu. Takpe la kan. Aku sengaja cash-out yang ni dulu sebab nak jugak tengok betul ke tidak seperti yang kebanyakan blogger gembar-gemburkan pasal duit nuffnang ni. Kiranya memang betul la... hehehehe.... Nak tunggu pihak nuffnang hantar cek yang cuma sebanyak inipun memakan masa hampir 3 bulan bebb.... Kalau yang cash-out ribu2 tu mesti makan masa lagi lama agaknya....




RM52.50 pun nak tayang ke..?? Mesti laa... sebab ini semua adalah hasil dari titik peluh jari korang yang setia mengklik nuffnang aku ni. Tapi aku dah ada rancangan dengan duit dari nuffnang ni.... Mudah2an rancangan aku tu berjaya.... Kena kumpulkan sedikit demi sedikit... Lambat takpe, janji ada.... huhuhuhu....



Anak kucing aku dah bukak mata.... Hoyeaaaa.... Punya la siksa nak ambil gambar dia ni. Asek merayap je.... hahaha...


p/s: Streamyx aku lembab macam siput. Gara2 inilah yang mematahkan semangat aku untuk meneruskan misi mengklik nuffnang, blogwalking apatah lagi meninggalkan komen. Aku hanya dapat singgah ke beberapa blog sahaja... Kalau berterusan macam ni, lama kelamaan mood aku untuk berblogging juga turut terjejas...

*Nak tinggalkan komen pun asek page load error je... Waduhhhh... Benar2 gawattt ni....!!
.

Monday, March 8, 2010

PANAS YANG SEMAKIN PANASSSS....... gggrrrrr.....

Assalamualaikum....

Panasnya la sekarang ni. Duduk dalam rumah dengan kipas angin berpusing 24 jam pun masih terasa bahangnya. Rumah aku (mak aku) takde aircond, dan akupun tak minat nak pasang aircond ni walaupun ada 2/3 orang adik beradik yang suruh pasang. Dorang tu suruh pasang je, tapi lepas tu bila masing2 dah balik, bilnya mak aku yang bayar... Mana boleh tahan... Lagipun tak bagus guna aircond selalu, nanti badan jadi lemah... Pandai2 je aku buat kenyataan palsu.... muahahahaha...

Ni bukan nak cerita pasal aircond ke apa ke... Ni haa, cuba la korang tengok bahana yang ditinggalkan oleh kucing jantan jiran aku ni.. Hampess sungguh kucing tu. Itu belum lagi masok bab taik kucing aku yang bersepah2 kat ruang tamu masa kena serang dek kucing jantan tu. Jenuh aku mengutip taik tu, pastu mengemop lantai yang berbau hancing. Dan sekarang ni, 24 jam kucing jantan tu memekak keliling rumah aku. Naik pening aku dibuatnya.. adehh..

Kadang2 dia masuk kat dalam rumah aku ni semata2 nak menekel kucing2 betina yang ada ni. Dan yang paling aku hangen, bila mak aku bagitau kat jiran tu yang kucing jantan dia tu buat perangai, selamba je jiran aku tu cakap.. "ya ke Citam yang buat.. Citam tu baik je...".. Depan engkau memang la dia baik... Sebab tu la ada peribahasa alim2 kucing ataupun malu2 kucing...!!! Mengong punya orang...!!!





Haiiyaaa..... melopong sudaaaa.... Bahang dari atap zink tu masuk kat dalam bilik jahit aku ni...



Pokok keladi ni baru je nak membesar, dah kena sondol... huhuhu...


Kerja aku semakin bertambah sekarang. Asal dengar je suara menggatal kucing jantan tu, cepat2 aku bangun halau dia balik. Agaknya la, macam ni kot perangai orang yang gila talak. Pagi petang siang malam dok mengegeh je. Haiiihhh... tak sanggup aku jadi sampai macam ni sekali...

p/s: Terima kasih la pada korang semua atas sokongan untuk cerita yang tergantung tu. Buat masa sekarang ni, aku belum lagi ada idea untuk menyambung cerita tu. Nampak gayanya, aku kena masuk dalam gua tempurung balik semula ni... hahaha.....

(Komen2 korangpun aku tak sempat nak balas. Aku tengah blank dan blur laa.... Jangan marah ehhh.... ekekekekeke....)

Friday, March 5, 2010

LUKANYA SUDAH SEMBUH....NAMUN PARUTNYA MASIH ADA.... Episod 1

Assalamualaikum.....

LUKANYA SUDAH SEMBUH....NAMUN PARUTNYA MASIH ADA.... Episod 1:

Pagi Jumaat yang indah...! Seorang gadis cilik berusia 9 tahun yang tubuhnya agak tembam sedang bersiap2 untuk ke sekolah. Sementara menunggu si ibu menyiapkan sarapan pagi, si gadis cilik ini duduk di tangga sambil menyarung stokin di kaki. Manakala si abang pula telah siap menanti si adik di luar rumah sambil sesekali menjerit supaya cepat sedikit. Namun si adik masih terus setia menanti pisang goreng panas yang bakal dihidangkan oleh si ibu...

Si cilik terus menanti dan menanti dengan penuh kesabaran. Sesekali terdengar suara 'manjanya' bertanyakan si ibu.. "Mak nak goreng apa tu...". Dan si ibu dengan lembut akan menjawab.... "Nak goreng pisang ni haa...". Dan jawapan ringkas si ibu membuatkan si gadis cilik itu tersenyum gembira...

Si cilik manis terus memerhatikan ibunya membuat kerja. Mula2 ibu menuang minyak kelapa ke dalam kuali. Angin pagi yang nyaman bertiup dengan ramahnya menerusi tingkap yang terbuka luas di depan tungku dan seterusnya keluar menerusi tingkap yang berada di sebelah tangga tempat si anak memakai stokin. Kemudian si anak melihat si ibu menuang sekali lagi minyak ke dalam kuali sambil berkata2 di dalam hatinya sendiri... "tadi kan dah tuang... Apsal nak tuang lagi...?".

Belum sempat si anak bertanyakan soalan itu kepada si ibu, tiba2 dia terbau sesuatu yang hangit dan dalam masa yang sama dia dapat merasakan bahawa kepalanya panas seketika. Si anak jadi kaget seketika dan terus meraba2 kepalanya. Manakala si ibu terus sahaja berlari mendapatkan si anak dan memasukkan kepala si anak ke dalam kain batik yang sedang dipakainya. Sambil menangis kesal, si ibu terus menggosok2 kepala si anak untuk memadamkan api yang sedang rakus membakar rambut si anak..!!!

Setelah pasti tiada lagi api yang merebak, si ibu teringat pula pada kuali yang masih ada sisa bola2 api di dalamnya. Segera si ibu mengangkat kuali tersebut dengan jarinya tanpa menggunakan pelapik, dan terus mencampakkan kuali tersebut ke luar dapur. Akibatnya, ibu jari si ibu melepuh sedikit. Tak apalah.... kerana yang penting sekarang ialah si anak yang sudah terbakar rambut dan melecur kedua lengannya..!!!

Si abang yang sedang menanti di luar terus meluru masuk ke dapur dan bertanya kenapa..? Tatkala melihat keadaan si adik comelnya itu, terus si abang menangis. Si adik pula rilek je... ishh... ishhh... ishhhhh... Terus si ibu menyuruh si abang pergi ke sekolah sendirian dan ibu membawa si adik berjalan kaki hampir 3 kilometer menuju klinik desa yang berhampiran. Untuk ke klinik tersebut, terpaksa melintasi kelas si anak tadi kerana klinik terletak bersebelahan dengan kawasan sekolah. Dan kedua beranak ini terus di bawa ke hospital daerah yang berhampiran dengan menaiki ambulan...

Sesampai sahaja ke hospital tersebut....

Ehhh.... panjang la pulak cerita ni. Sambung lain kali je la ehh... Itupun kalau ada permintaan la kann... Kalau takde yang minta sambung tu, aku ucapkan terima kasihhhhhhhhhhhh....... ( sila sebut seperti Datok David Arumugam yaa.... hikhikhik...).

p/s: Hidup ini umpama roda. Ada kalanya kita berada di atas dan ada ketikanya kita terus jatuh bedebappp ke bawah... Apa yang pasti lagi nyata adalah kita semua tetap akan kekal di bawah SANA....
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »