Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, October 22, 2014

Isu BOIKOT....

Assalamu'alaikum...

Isu BOIKOT....


Sekarang ni tak boleh nak cakap lebih sikit.. Asal salah cakap je, kena boikot.. Kena sound sikit je, terus boikot.. Silap komen je, boikot la jawabnya... Sikit-sikit boikot.. hmmm...


Anak orang buat salah dengan anak kita, satu keluarga kena boikot...
Senyum sikit kat pakwe atau makwe dia, tak pasal-pasal putus kawan.. Boikot la tu, kan..?
Tak join grup gosip dia, kena boikot jugak..
Seorang yang buat hal, satu kumpulan jadi mangsa boikot..
Tak bagi pinjam barang, dan dan tu jugak terus boikot.. 
Suruh bawa bekal dikatanya nak boikot kedai makan...
Lembu berak bersepah-sepah, tuan lembu kena boikot...
Macam-macam la kisah boikot memboikot ni...


Hailaa....
Nak boikot tu tengoklah pada keadaan jugak..
Kena tanya pada diri sendiri jugak..
Kena fikir panjang jugak..
Betul ke apa yang aku buat ni..?


Ada jugak yang jenis main ikut orang atau kawan.. Kawan tu boikot, diapun ikut boikot jugak la.. Takde pendirian gamaknya.. Ke, takut kena sisih..?


Sakit woooo kena boikot ni.. Lagi sakit bila kita tak tau kenapa kita diboikot.. Alih-alih semua dok pakat buat tak kenal je.. Lepas tu buat tak endah je seolah-olah kita dah buat satu dosa yang tersangat besar yang takde ampun-ampun dah.. Hamboiihhh.. Itu bukan boikot namanya.. Itu dendam kesumat dah tu.. Moga dijauhkan.. Astaghfirullahal'adzim.. 


Entahlah... Boikot ni kadang-kadang tak perlu nak bising jugak.. Lebih-lebih lagi jika benda yang diboikot tu tak pasti samada betul atau tidak kesahihan ceritanya.. Silap haribulan dah jadi kes fitnah pulak.. Apapun, ikut cara masing-masing la, kan.. Sendiri buat, sendiri tanggung.. 


Kau boikot produk aku... Akupun boleh jugak boikot produk kau... Sangat sinonim dengan orang Melayu... hmmm... 


You have to be careful how you're using the word boycott - Vernon Jordan


p/s: Jangan sampai nanti kita dok sibuk memboikot orang, akhirnya orang itu yang sibuk membantu kita bila kita dilanda musibah.. Membantu tu bukan dari segi duit dan tenaga sahaja.. Doa jugak merupakan satu bantuan.. Mana nak letak muka hoiii....!

Letgo: Sewangi Cinta Anggerik..

Assalamu'alaikum...

Letgo: Sewangi Cinta Anggerik..


Aku baru beli dan baru je habis baca buku ni.. Best jugak cerita dia.. Takde la skip atau lompat kijang.. Cumanya, aku dah tak boleh nak simpan buku ni dalam almari.. Almari dah penuh sangat dah.. Tu yang terpaksa letgo tu.. 






Sinopsis Sewangi Cinta Anggerik:

Suriya Anggerik hidupnya penuh dengan duka, onak dan duri. Dia hanya mempunyai seorang abang, tempat dia menumpang kasih dan bermanja. Iddin Amsyar pula, hanya punyai ayah tapi seperti tidak punyai sesiapa. Hambar, kaku dan tak berperasaan. Masing-masing punyai kisah silam yang menjerut perasaan.

Pertemuan pertama antara mereka tersangatlah dingin. Sedingin ais yang membeku! Dan sejak hari pertama bekerja lagi, Suriya sudah disogokkan dengan cerita yang Iddin itu seorang gay!

“Err… Are you gay?”
“Siapa yang cakap?”
“Err… Saya dengar gosip kat pejabat.”
“Daripada Kak Ani?”
“Bukanlah daripada Kak Ani sorang. Hmm… Daripada beberapa orang lain lagi.”
“Awak rasa?”
“Err… Tak tahu.”
“Hmm… Apa kata kita cuba dulu. Then baru awak tahu saya gay atau tak. Amacam?”

Erk! Aci jugak cuba dahulu... Huh! Suriya tak tahu nak kata apa. Dia terkesima dengan cadangan Iddin.
Banyak perkara yang Iddin sembunyikan dari pengetahuan semua orang. Dia cuba menjadi orang lain dengan harapan dia dapat menyembunyikan kepahitan yang pernah singgah dalam hidupnya. Mampukah dia?

Hakikatnya masing-masing dahagakan kasih sayang dan perhatian daripada insan tersayang. Mampukah cinta yang tersemai bersatu, membina dan mengutip kembali perhubungan yang pernah tertinggal? Mampukah jiwa yang memberontak kembali tenang dan mengukir senyuman dalam mengecapi sebuah kebahagiaan?    


- Sumber sinopsis dari google..


p/s: Nak tengok koleksi novel untuk di-letgo, boleh la klik link ni.. Terima kasih..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »