Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, March 31, 2017

Ah, seronoknya!

Assalamu'alaikum.

Ah, seronoknya!


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Seronoknya apabila apa yang ditanam membuahkan hasil biarpun hasil yang dituai tidak seberapa. Apa yang penting, aku gembira. Haha. Kacang panjang merah tu nanti aku nak goreng je la. Dah jimat dua ringgit duit pasar dah ni. Hehe.




Pokok manggis belakang rumah aku ni dah lama mogok tak berbuah. Jika berbuah sekalipun, buahnya tak banyak mana. Itupun aku tak dapat merasa sebab dah dikerjakan dek tupai. Aku ni bukanlah peminat tegar buah manggis tapi jika dapat rasa tu, memang seronok la. 




Jadinya, apabila dapat merasa kemanisan buah manggis kali ini, memang rasa bersyukur sangat. Harapnya lepas ni pokok manggis tu takde la merajuk lagi. Hehe.


p/s: Manis isi manggis tu. Alhamdulillah.

Tuesday, March 28, 2017

Ole-ole dari jiran.

Assalamu'alaikum.

Ole-ole dari jiran.

Alhamdulillah. Petang tadi dapat ole-ole dari jiran yang baru balik dari mengerjakan umrah. Tak taupun yang jiran tu sudahpun balik dari tanah suci sebab rumah dia agak jauh sikit dari rumah aku. Ole-ole ni pun jiran dekat rumah yang tolong sampaikan. Alhamdulillah, jiran tu dah selamat sampai ke rumah.




Sebelum berangkat menunaikan umrah, jiran tadi ada la datang ke rumah untuk ziarah mak aku. Syukurlah jiran tu sihat sepanjang mengerjakan umrah sebab sebelum ni jiran tu pun tak berapa sihat.


p/s: Seronok tengok orang yang mengerjakan umrah ni. Moga ada rezeki untuk aku menjejakkan kaki ke tanah suci. Aamiin.

Monday, March 27, 2017

Dia dah keluar dah!

Assalamu'alaikum.

Dia dah keluar dah!

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Benih durian belanda yang aku semai hari tu dah mula munculkan diri. Setakat ini ada sembilan anak pokok durian belanda yang sudah bercambah termasuk satu pokok dalam polybag besar dan dua pokok lagi baru nak keluar pucuk. 




Aku main tanam je benih durian belanda ni kat mana-mana pasu. Kiranya menumpang la. Apabila dah cambah dan dah mula keluarkan daun, baru aku ubah masuk dalam polybag kecil.


Tadipun aku semai lagi beberapa biji benih durian belanda dari buah yang aku petik semalam. Alhamdulillah, kali ni buah dia manis sikit. Takde la masam sangat macam hari tu. Buah ni pun masak di pokok jugak. Petuanya, lepas petik buah durian belanda yang dah masak ni, jangan terus makan. Simpan dulu semalaman pada suhu bilik. Esoknya baru potong dan makan. Baru la rasanya manis.




p/s: Alhamdulillah. Rezeki dari Allah. Syukurlah dapat merasa dan tidak berebut dengan sang tupai. Hehe.

Eeeiiii...! Geramnya..!

Assalamu'alaikum.

Eeeiiii...! Geramnya..!

Habis daun pokok adenium aku dikerjakan dek menatang ni. Punya la lama aku tunggu daun tu subur, tapi apabila dah subur, jadi makanan dia la pulak! 




Selamat la engkau aku singkirkan! Walaupun aku geli geleman tengok ulat ni, terpaksa la jugak aku ambil dan nyahkan dia. 




Perosak, kenalah hapuskan. Kena cegah sebelum merebak. Takde la nanti apabila dah teruk, baru terhegeh-hegeh nak mencegah. 


p/s: Kadang-kadang kita terpaksa menjadi kejam apabila sudah terlalu geram. 

Thursday, March 23, 2017

Cara nak halang ulat hijau makan daun dan pucuk rock melon.

Assalamu'alaikum.

Cara nak halang ulat hijau makan daun dan pucuk rock melon.

Pokok rock melon ni ulat hijau suka makan daun dia. Kena selalu periksa dan belek-belek daun dan pucuk dia. Kalau kat pucuk yang baru keluar yang warna seakan kuning tu, ulat tu pun jadi warna kuning jugak. Kalau kat daun hijau, ulat tu jadi warna hijau. Sebab tu kena fokus betul-betul masa membelek.





Hari tu, ada geng kat grup kebun bagi tips untuk halau ulat hijau kat pokok sayur. Katanya, taburkan abu dari bahan yang dibakar seperti kertas, kayu atau daun kering. Makanya, akupun bakarlah daun rambutan kering dan apabila dah jadi abu, aku taburkan abu tu kat pokok rock melon aku tapi kena tunggu abu tu sejuk dulu la. Jangan pulak pi tabur abu tu masa dia masih panas. Kang dengan jari ko sekali melepuh. Niaya je. Hehe.





Hari tu, aku tengok dan belek la daun dan pucuk rock melon aku tu. Alhamdulillah, takde nampak ulat hijau yang macam hari tu. Semalam ada jugak dalam tiga empat ekor. Habis semua aku lenyek. Geram punya fasal, lenyek aje la. Heh.




 Macam nak jadi putik je. Jika betul, syukur alhamdulillah.


 Ejen pendebungaan sedang buat kerja. Buat kerja elok-elok ya. Hehe.


 ^
Habis kelabu asap pokok rock melon aku kena tabur dengan abu. Haha
v


Awal malam tadi hujan lebat. Makanya, habis la semua abu tu dibawa dek hujan. Gambar bawah ni aku baru je ambil sekejap tadi. Kena bakar daun rambutan lagi la gamaknya sebab kesan abu tu dah hilang dah. Tadi aku belek daun rock melon tu, sekor ulat hijaupun aku tak jumpa. Alhamdulillah.


^
Ada pepatung merah kat tali penyokong pokok rock melon tu. Suka betul dia main kat situ.
v


Nampak gayanya, lepas ni aku kenalah simpan stok abu tu pulak. Haha.


p/s: Aku hanya mampu berusaha sahaja. Selebihnya, doa dan tawakkal pada DIA. Jika ada rezeki, dapat la aku merasa buah rock melon ni tapi jika sebaliknya, pasrah dan reda je la. Apo nak kato laie, dah takdo joki, kan?

Wednesday, March 22, 2017

Alhamdulillah. Dah dapat hasil dah.

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah. Dah dapat hasil dah. 

Alhamdulillah. Penat lelah menanam sayur, jagung dan pokok lainnya, sudah dapat hasilnya. Sukanya hati kita, wak. Hahaha. Biarpun hasilnya tidak seberapa, namun aku tetap berbangga kerana apa yang diusahakan berjaya mengeluarkan hasil. Syukur sangat-sangat.


Okay, meh la kita tengok gambar pulak. Mana la tau kot-kot gambar ni boleh menjadi pemangkin semangat pada orang lain untuk cuba menanam sayur dan pokok buah di keliling rumah. Mana yang baik tu, tak salah untuk dikongsikan. Tak gitu?


 ^
Kacang panjang merah ni dah beberapa kali aku petik hasilnya. Dapat la bagi sikit kat jiran sebelah menyebelah rumah. Sawi tu pun sama jugak.
v


 ^
Ni la jagung pertama yang aku petik hasil dari jagung yang ditanam dalam pasu hari tu. Satu je yang rongak. Alhamdulillah. Seminggu lepas petik jagung ni, aku petik lagi dua tongkol jagung tapi gambarnya takde.
v


 ^
Ni pula jagung dan kacang panjang merah yang aku petik semalam. Jagung tu ada seketul je. Makanya, aku bakar je atas dapur gas. Sedap. Hehe. Kacang panjang merah ni aku belum masak lagi. Nanti la aku goreng.
v


 ^
Ini pula buah durian belanda yang keempat kot yang aku petik. Kali ni buah durian belanda ni masak di tangkai. Alhamdulillah, selamat dari jadi mangsa rakusan sang tupai. Hehe.
v


Kecur liur tak tengok buah durian belanda ni? 


p/s: Betul la kata pepatah lama; Berbudi pada tanah, insyaAllah ada hasilnya. Makanya, marilah kita berbudi pada tanah di sekeliling kita sambil dapat menjimatkan belanja.

Wednesday, March 15, 2017

Kali pertama buat kuih seri muka.

Assalamu'alaikum.

Kali pertama buat kuih seri muka. 

Ini merupakan kali pertama aku buat kuih seri muka ni. Setelah bertahun-tahun teringin nak cuba buat sendiri, baru kali ini ia berhasil. Itupun setelah aku tengok gambar kuih seri muka seorang kawan yang beliau kongsi di facebook. Selama ini ramai je kawan yang berkongsi gambar dan resepi kuih seri muka tapi takde la pulak aku teruja nak membuatnya. Mungkin sebab bukan dorang yang buat sendiri, maka rasa teruja nak buat tu tak ada. Hehe. Mungkin jugak sebab hari tu aku puasa ganti,maka semangat dia lain sikit. Agaknya la. Haha. 


Jom tengok gambar step by step aku buat kuih seri muka ni. Gambarnya sangat banyak. Harap bersabar la ya. Hehe.



Aku gunakan beras pulut cap angsa emas ni. Rendam lebih kurang 1-2 jam. Nak rendam sekejappun boleh tapi ambil masa sikit la untuk mengukus nanti.


Lepas tu, cuci bersih dan toskan. Tuangkan ke dalam loyang. Ketepikan sekejap.


Sementara tu, kita sediakan santan untuk dimasukkan ke dalam beras pulut tadi. Aku kisar je kelapa ni. Haha.


^
Tapis dan sukat dengan cawan mengikut sukatan yang dikehendaki.
v

Gunakan 2 cawan santan dan tuangkan ke dalam loyang berisi pulut tadi. Masukkan 1/2 sudu teh garam dan kacau rata. 
v

Kukus pulut lebih kurang 30 minit atau sehingga pulut masak. 15 minit pertama tu, buka pengukus dan kacau pulut supaya santan dan pulut masak sekata.


Selepas pulut masak, tekan padat-padat pulut dalam loyang tadi. Gunakan apa saja untuk menekan sebab pulut tu masih panas. Ketepikan sekejap sebab kita nak buat lapisan untuk bahagian atas pula.





^
Kisar lima helai daun pandan dengan satu cawan air. Tapiskan dan kemudian curahkan air pandan tadi ke dalam kelapa parut untuk dikisar sekali lagi. Tambah lagi satu cawan air ke dalam pengisar sebab kita perlukan dua cawan santan yang ada air pandan. Kisar, tapiskan dan masukkan ke dalam bekas.
v



Masukkan gula ke dalam bekas yang berisi air pandan dan santan tadi.


Masukkan 5 sudu makan penuh tepung gandum.


Masukkan pula 2 sudu makan penuh tepung jagung.


Masukkan sebiji telur. 


Masukkan 1/2 sudu teh garam halus.


Kacau rata adunan supaya tidak bergentel. Ataupun boleh je kisar sekejap dan tapiskan ke dalam periuk.


Kacau tanpa henti di atas api yang sederhana besar. Kacau sehingga adunan sedikit pekat. Jangan kacau sampai pekat betul-betul.


Kemudian, tuangkan perlahan-lahan ke dalam loyang yang berisi pulut yang sudah diratakan tadi. Dan kukus selama lebih kurang 30-40 minit.




^
Beginilah rupanya kuih seri muka aku. Gambar yang atas ni aku potong sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk. Nampak lembik lagi bahagian atas tu. Gambar bawah pula aku potong selepas aku keluarkan dari peti sejuk. 
v


Dan ini pula merupakan kuih seri muka kali kedua yang aku buat. Kali ni aku letakkan sedikit pandan paste untuk menaikkan warna hijau seri muka ni. Buat kali kedua ni takde la teragak-agak dah sebab dah ada pengalaman masa buat kali pertama hari tu. Loyang tu aku lapik plastik. Masa kali pertama buat hari tu aku tak  lapikpun loyang tu dengan plastik. Jadinya, agak susah sikit la nak bawa keluar dari loyang.



Alhamdulillah, elok la sikit kejadian kuih seri muka aku ni jika nak dibandingkan dengan yang pertama kali buat tu.


Inilah dia resepi kuih seri muka yang kawan facebook aku tu kongsikan. Terima kasih pada empunya resepi dan terima kasih jugak pada yang berkongsi resepi.




Selamat mencuba untuk yang berani mencuba. Jika aku boleh buat kuih seri muka ni, kenapa korang tak boleh buat? Kan?


p/s: Yakin boleh! Haha

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »