Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, July 17, 2013

Lempang laju-laju dengan Slap Chop..

Assalamualaikum...

Lempang laju-laju dengan Slap Chop.. 



Ehh, bukan lempang orang tau.. Ini adalah sejenis pemotong pantas yang diberi nama Slap Chop.. Dekat nak raya ni tentu banyak kerja nak buat kat dapur tu, kan.. Jadi, kalau tengok cara penggunaan benda alah ni, macam mudah je.. Just ketuk atau tekan je kepala Slap Chop tu.. Lagi banyak ketukan yang dibuat, lagi halus cincangan yang kita dapat.. Kalau ketuk sekali, makan potongan tu kira sekali je la..


Wooooaaaaaaaa.....!!! Sangatlah teruja tengok mamat ni mengetuk benda alah tu.. hahaha.. Memandangkan mulut Slap Chop ni tak berapa besar, maka kenalah belah atau potong dulu mana-mana bahagian yang agak besar, biar sesuai dengan mulut Slap Chop tu..



Siapa nak order benda ni, boleh la hantar mesej kat page Slap Chop ni..


Pelbagai jenis sayuran dan buahan yang boleh dicincang dengan mudah seperti bawang besar, bawang putih, tomato, lobak dan sebagainya dengan menggunakan Slap Chop ni. Tapi kalau kena buah yang agak keras, mau bengkak jugak tapak tangan nak mengetuk benda tu.. Kalau ketuk guna tukul besi boleh tak agaknya ya... hehe... Ingatkan syampoo je guna jaripun boleh.. Slap Chop ni pun boleh guna jari jugak.. Hebat tak..?


p/s: Jangan bagi anak buat main Slap Chop ni.. Kang ada pulak dorang masukkan bola hoki kat dalam tu... Wakakakaka... Haru je nanti...

Nasi Serai Udang Sheila Rusly..

Assalamualaikum...

Nasi Serai Udang Sheila Rusly..


Ada satu komen yang bertanyakan tentang resepi Nasi Udang Sheila Rusly dalam program Ketuk-ketuk Ramadhan hari tu. Komen tu datangnya daripada tuanpunya blog ni.. So, aku usahakan cari resepi tu kat page fb TV1..

Terima kasih sudi tinggalkan komen... :)


Dan kat bawah ni resepi Nasi Serai Udang ciptaan Sheila Rusly tu ya..

Bahan-bahannya:

3 pot beras brasmathi
1 sudu besar j
intan kisar 
1 labu b
awang besar 
4 ulas b
awang putih 
2 inci h
alia 
8 batang s
erai 
3 sudu m
ajerin adela 
3 sudu besar s
tok ayam 
1/2 tin s
usu cair 
1/2 kg u
dang 
Bawang goreng secukupnya

* bawang besar, bawang putih dan halia dikisar sekali.


Cara memasak kuah untuk nasi serai udang:

1) Panaskan 3 sudu besar marjerin adela.
2) Tumiskan jintan kasar.
3) Masukkan bahan yang dikisar.
4) Masukkan serai.
5) 3 sudu besar stok ayam.
6) Garam secukup rasa, kemudian masukkan udang.
7) Gaul rata sehingga udang separuh masak.


Cara memasak nasi serai udang:

1) Masukkan beras brasmathi ke dalam periuk nasi.
2) Masukkan susu cair dan air ikut sukatan.
3) Kemudian masukkan kuah serai udang tadi
4) Tunggu sehingga nasi masak.

p/s: Siapa yang rajin mencuba, dipersilakan mencuba ya.. Nasi serai udang ni Sheila Rusly masak masa tetamu jemputannya Memey.. Klik sini untuk tengok video tu..

Lain yang diharapkan, lain pulak yang jadi...

Assalamualaikum...

Lain yang diharapkan, lain pulak yang jadi...


Ingat lagi tak kat entry ini..? Nak tengok tak hasilnya..? Kat bawah ni gambar daripada entry tu.. Sila tengok semula entry itu berkenaan apa bagi mengelakkan kekeliruan di mata.. hehe..

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
Tadaaaaaaaaaaaaa..........!!!!
Kehkehkeh...

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

Lain yang diharapkan, lain pulak yang jadi..
Subur la pulak pokok kentang tu...
Iya.. Ni la rupanya pokok kentang..
Aku ingatkan kentang tumbuh menjalar..
Rupanya elok je dia menegak..
Dah macam pokok bunga la pulak..
Hehehe...


Ada dua pasu jadi macam ni.. Pokok ros tak hidup tapi pokok kentang yang gemok.. adehhh...


p/s: Lepas ni boleh la kutip hasil kentang tu.. Wakakakakakakaka... Hambek kau... hehe..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »