Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, February 7, 2017

Menu sendiri. Sempoi je.

Assalamu'alaikum.

Menu sendiri. Sempoi je.



Sekarang ni jika memasak, aku pilih menu yang ringkas je. Selalunya menu yang main rebus-rebus je. Kali ni, aku buat menu sendiri tapi tak tau nak letak nama apa untuk menu aku ni. Haha.






Okay, ni dia resepi untuk menu sempoi aku ni. Walaupun sempoi tapi rasanya amatlah berbaloi. Rugi weii siapa tak nak cuba buat. Kehkehkeh.


Ayam potong kecil-kecil + dua batang serai dititik + satu labu bawang besar saiz sederhana dihiris + sebiji bawang putih diketuk + seinci halia dititik + secekak kacang boncis potong dua + sehiris perahan lemon dan ambil sekali kulit lemon tu + satu sudu makan sos tiram + satu sudu makan sos lada hitam + sedikit garam halus + air secukupnya untuk mereneh. Gaulkan semua bahan. Masukkan air dan kacau rata. Lepas tu, letak periuk/kuali atas api dapur. Gunakan api sederhana besar. Tutup periuk/kuali dengan tudung periuk. Sepuluh minit kemudian, buka tudung periuk dan kacau sebati. Tutup periuk lagi sekali dan masak lagi dalam anggaran masa 5-8 minit. Dah siap satu menu sempoi. Siapa suka pedas berapi, boleh la letakkan hirisan cili padi.



p/s: Okay, dah siap. Mudah je, kan? Cuba la buat naaa.. Ni kalau beli kat kedai, mau kena caj tujuh lapan ringgit sebungkus ni. Bukan seperiuk ya. Melampau la tu seperiuk tapi harga nak murah. Haha.


Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »