Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, February 9, 2010

HATI INI TELAH DILUKAI...sobbss...

Assalamualaikum....

Masa ni, aku sedang melayan perasaan dengan mendengar lagu Hati Ini Telah Di Lukai dendangan bersama KD dan Ajai. Ada beberapa perkara yang menyebabkan hati aku bagai disagat2. Terasa ngilu dan pedih sangat. Ini bukannya sebab putus kasih, putus cinta, ataupun putus jari... Errr.... Gilerr kalau putus jari. Lagi2 jari manis.... ekekekeke... Tapi kalau putuspun apa salahnya, cepat sikit nak keluarkan cincin yang ada tersarung kat situ... huhuhu....

Hati aku telah dilukai kerana....(sila berikan pendapat ataupun jawapan anda yaa.... tenkiu...)

1) Bila ada kawan yang menipu anda dengan tujuan untuk memuaskan hatinya sendiri. Kiranya orang ni mahu membalas dendam kepada orang lain, tetapi anda yang menjadi mangsa penipuan beliau.

2) Bila rahsia anda dibocorkan. Anda percayakan kawan anda yang seorang ni dan anda bercerita tentang rahsia anda kepadanya. Tiba2 anda mendapat tahu dari orang lain bahawa kawan anda yang sangat anda percayai ini telah membocorkan rahsia anda itu.

3) Apa perasaan anda jika kawan anda hanya menghubungi anda di saat dia ada masalah sahaja. Sedangkan bila anda ada masalah, dia seolah2 menjauhkan diri, seperti tidak berminat untuk mendengar sebagaimana anda yang begitu tekun dan setia mendengar masalah beliau.

4) Kawan2 anda menghina fizikal anda padahal mereka hanyalah kawan2 siber anda sahaja. Adakah anda akan terus berkawan dengan mereka ataupun mengabaikan sahaja mereka itu sedangkan anda teramat sayangkan ikatan persahabatan yang terjalin.

5) Apa kata hati anda jika selalu disajikan dengan cerita yang sama oleh kawan anda. Balik2 cakap hal serupa. Macam la takde benda yang lebih penting dari cerita yang sama tu. Sedangkan dalam masa yang sama, anda juga ingin mengadu hal anda dengan dia. Adakah anda akan merasa seperti dipinggirkan.

6) Bagaimana pula dengan sikap anda jika ada kawan yang meminta pendapat atau nasihat anda, tetapi bila sudah diberi nasihat itu, dia tidak pula mahu mencuba untuk mempraktikkannya. Adakah anda akan merasa sia2 sahaja nasihat anda itu seumpama mencurah air di daun keladi.

7) Apa pula perasaan anda jika hadiah yang anda beri pada kawan anda tidak dihargai. Bila ada selisih faham je, kawan anda akan kata yang dia malu nak guna atau terima barang tersebut dan ingin memulangkannya kembali sedangkan anda bagi hadiah tu dengan penuh keikhlasan.

8) Perlukah kawan anda bercerita/memberitahu hal anda dengan kapel/ pasangan dia. Dan anda sememangnya tidak suka orang bercerita mengenai diri anda sebagaimana anda tidak suka bercerita hal yang berkaitan kawan anda itu kepada orang lain.

10) Adakah anda sedih jika kawan anda itu mempermain2kan perasaan anda seperti memperlekehkan dan memperbodoh2kan anda. Tidakkah anda rasa terhina dengan perbuatan kawan anda itu.

p/s: Kadang2 DIAM itu adalah LEBIH BAIK untuk MENJERNIHKAN keadaan, sebagaimana jernihnya AIRMATA yang jatuh berguguran membasahi pipi.

Menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa itu mudah. Mengeruhkan keadaan juga mudah. Tapi untuk mendapatkan kembali sepenuh kepercayaan itu amatlah PAYAH. Dan jangan salahkan aku jika aku bersikap dingin denganmu (sila dengar lagu Dingin Ziana Zain yaa..)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »