Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, January 15, 2013

Antara hak dan haktuiihh...

Assalamualaikum...

Antara hak dan haktuiihh...


Kita hanya boleh cadangkan sesuatu perkara itu kepada orang lain tetapi kita tidak ada hak untuk memaksa mereka pilih apa yang kita cadangkan..


Contoh paling mudah nak faham ialah kat fesbuk tu.. Suka-suki kita je nak add orang masuk dalam grup yang kita join tanpa bertanya dulu kepada orang tersebut.. Dah jadi satu kerja pulak untuk orang tu yang terpaksa clear-kan email, notifications dan sebagainya.. Tak menyusahkan ke namanya tu...? Ingat orang takde kerja lain ke nak buat..?


Memang la hak bermain itu hak kami - hak awak, hak kita..
Tapi hak orang, tetap hak orang juga..


p/s: Semak dengan orang yang tak reti bahasa ni.. Ikut suka ko je, kan... haktuiihh sungguh... hehhh...

Nota: Entry mewakili sesetengah orang yang takut nak meluahkan kegeraman masing-masing secara terbuka.. Maklum la, masing-masing nak jaga nama dan status.. :p

Kukuh baye...

Assalamualaikum...

Kukuh baye...

Apa yang boleh ditafsirkan bila nampak dua patah perkataan  kat atas ni..? Kalau tanya aku, sudah semestinya aku akan jawab kukus bayam dan perkataan ini dieja dalam cara loghat negeri Kelantan.. Sebenarnya, ada cerita di sebalik ini.. :)

Beberapa hari lepas, aku ada dengar satu segmen kat radio THR Gegar.. Topik kat segmen tu adalah berkaitan dengan cagu.. 

Dengar punya dengar, maka dapat la tau apa maksud kukuh baye ni.. Sebenarnya, kukuh baye ni maksudnya adalah cagu...

Haaa..!!! Pertama kali dengar, memang aku terkujat jugak la.. Jauh bebeno bunyi dia.. Kalau kat utara, cagu disebut sebagai cengkam kuku atau kuku cengkam, masih boleh terima sebab ada perkataan kuku tu yang sedikit sebanyak ada kena-mengena dengan cagu.. Tapi kat belah Kelantan sana, ia dipanggil kukuh baye..? Itu yang disebut oleh DJ Zura tu la... Kalau dia tak sebut, mana mungkin aku tau pasal ni... :p

Lepas tu, sambung dengar lagi.. Seronok la pulak bila dengar loghat dari negeri lain ni.. Kadang-kadang bila tanya kat kawan-kawan tentang satu-satu maksud perkataan tu, dorang bukannya nak jawab sangat.. Dorang lebih kepada nak membuli je, pastu gelak-gelak sesama sendiri.. Hampeh je, kan... hehh...

Mengikut apa yang dibualkan kat segmen tu, salah satu cara untuk menghilangkan sakit kena cagu ni ialah dengan mencurahkan atau jirus sedikit air kuah masak singgang yang dipanaskan keesokannya. Masak singgang tu apa..??? Hmmm, itupun tak tau jugok ke..? Adehh...

Masak singgang tu ialah masakan paling mudah nak buat.. Rebus je ikan tongkol, masukkan lengkuas, kunyit, garam, cili besar, asam keping.. Lepas tu, esoknya, panaskan balik masak singgang ni, dan ambil la kuah dia dalam dua tiga sudu untuk dijiruskan ke atas kuku yang kena cagu tadi.. Ada dua tiga orang pendengar yang bagi petua ni.. Akupun tak pasti la samada ianya berkesan ataupun tidak.. Lagipun aku tak pernah kena cagu.. Rasanya la.. ehehh..


p/s: Apa kena mengena kukuh baye dengan cagu...?? Ini yang aku tak faham.. adehh...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »