Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, March 24, 2011

GEMUKNYA ENGKAU...!!!

Assalamualaikum...

GEMUKnya engkau...!!!

Apa perasaan korang kalau ada orang cakap camtu kat korang? Marah? Suka? Sedih? Takde rasa apa-apa? Giler ahh kalau tak rasa apa-apa. Robotpun ada perasaan tau... Tak caya cuba tanya Doreamon... haha...

Kalau aku, mestilah aku sedih, lepas tu baru la timbul rasa marah. Terbalik pulak, ya tak? Kebiasaannya orang akan merasa marah dulu, siap berbalas hujah yang adakalanya berbalas tumbuk terajang. Selalunya budak-budak lelaki la yang buat macam ni. Kaum perempuan ni selalunya menangis je, pastu balik rumah mengurung diri dalam bilik tak keluar-keluar sampai merisaukan mak bapak. Konon-kononnya mogok lapar la tu, kan.. Tup-tup tengah malam, keluar perlahan-lahan dari bilik, pastu masuk dapur melantak apa yang ada... kehkehkeh...

Dalam apa keadaan sekalipun, kita tidak digalakkan sama sekali menghina fizikal sesama manusia. Kita tak tau apa punca dorang jadi macam tu. Mungkin memang keturunan mereka jenis yang bersaiz besar. Buat macam manapun, baik diet ataupun bersenam, camtu jugak gemuknya. Malahan makin bertambah kembang ada la. Ada jugak orang yang tersalah makan ubat. Dia nak makan ubat kurus tapi termakan vitamin penambah selera. Apa lagi, merekah la baju-baju lama dia tu... muahahahaha.... tetttttt....!!!

Keadaan yang sama berlaku kat aku bilamana ada seorang dua makcik jiran ni yang dok kata aku gemuk. Asal jumpa je, mesti dia cakap camni...

"Eeeeiiii, gemuknya engkau sekarang.. Apsal gemuk sangat ni.. Senang hati ehh..."

Aku jawab je la..."Ha'ahh... Senang hati. Takde nak fikir macam-macam.."

Malas ahh nak melayan... Penat..!! Rimas..!!

Dulu masa zaman aku bekerja, badan aku kurus je. Itupun dorang bising jugak, tanya kenapa aku kurus, pastu cakap beras kat Johor tu mahal sangat ke sampai kurus macam ni... (Dulu aku kerja kat Johor). Aku menjawab jugak, ha'ah.. semua mahal kat sana...

Ehh, terlajak lak.. Aku sebenarnya nak kongsikan gambar si Gemuk yang satu ni.. Dia ni jenis tak kisah. Kata la dia gemuk ke, gedebab ke.. Dia sengih je... kehkehkeh...

Layan.... =)


Aku dah tak tau nak letak nama apa kat dia ni.. Kebetulan badan dia agak berisi sikit, tu yang aku panggil Gemuk tu. Mudah-mudahan dia akan terus kekal gemuk macam..???

video

Aku kata: Dulu lain, sekarang lagiiii lain... =D
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »