Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, January 24, 2014

DIY: Bekalan air untuk pokok yang ditinggalkan...

Assalamualaikum...

DIY: Bekalan air untuk pokok yang ditinggalkan...


Siapa yang takde masa nak siram selalu pokok-pokok dalam pasu dia, boleh cuba buat teknik macam ni.. Kita sama-sama buat untuk kesejahteraan pokok-pokok yang kita tanam.. hehh..





Ambil penyedut atau straw yang ada dalam botol gel mandian sebab penyedut tu keras sikit jika nak dibandingkan dengan straw biasa.. Lepas tu ambil penutup botol minuman, buat lubang dan masukkan penyedut tadi.. Buat lubang jangan terus besar, takut nanti bolos pulak penyedut tu.. Buat kecil-kecil dulu.. Pelan-pelan maaa....


Tarik keluar penyedut tu dan potong ikut panjang yang disukai..


Lepas tu isikan botol minuman tadi dengan air, tutup botol dengan ketat dan boleh la cucukkan muncung botol tu dalam tanah dalam pasu pokok bunga korang.. Jadi, takde la pokok bunga tu kering tak bersiram.. Nanti bila air dalam botol tu dah habis, isi la balik semula sampai penuh..


Masukkan penyedut tadi ke dalam penutup botol yang sudah dilubangkan.. Lebihkan sedikit kat bahagian dalam penutup tu..


Contoh nak buat dah ada.. Cuma rajin dengan malas je nak buat.. Kalau rajin, selamat la pokok kau.. Kalau malas, matilah pokok kau.. Itu je.. As simple like that.. Haa... Kan dah kuar loghat london ehh... ;)




Kalau nak lagi selamat dan air tu keluar dari penyedut botol tu, boleh la ikatkan botol tu dengan pancang kayu.. Bukan apa, takut jugak air tu susah nak keluar sebab hujung penyedut tu dimasuki tanah.. Ataupun buat satu lubang kecil kat tepi botol tu untuk mengurangkan tekanan dalam botol..?? Sekadar pendapat je.. Yang penting, kena try and error la.. huhu..


Try and error yang aku dah buat tadi, cucuk botol secara senget atau menyerong sikit.. Jika cucuk secara menegak seperti dalam gambar di atas, nanti air tak keluar sebab tersekat dengan tanah yang masuk ke dalam penyedut masa kita cucuk tu..


p/s: Nak upah orang siram pokok bunga kitapun mahal jugak.. Jadinya, boleh la gunakan teknik ni jika nak balik kampung ataupun pergi bercuti.. Lepas selesai berjimba semua tu, kalau rasa nak cabut balik botol minuman pokok bunga tu, boleh je cabut.. 

Isu kedekut...

Assalamualaikum...

Isu kedekut...


Pernah tak kita dilabelkan atau di-cop sebagai kedekut oleh orang di sekeliling kita..? Apa yang kita jawab bila orang kata kita kedekut..? Apa yang buatkan orang kata kita begitu..?


Kedekut ni ada macam-macam cabang jugak.. Ada yang kedekut ilmu.. Ada yang kedekut duit.. Ada yang kedekut harta benda.. Ada yang kedekut masa.. Ada yang kedekut kudrat atau tenaga sedangkan dia sihat walafiat je fizikalnya.. Malahan lagi teruk, ada yang kedekut untuk berdoa.. Suruh orang doakan kita tapi kita sendiri malas nak berdoa untuk diri sendiri.. huhuhu..


Pada aku, kedekut ni biarlah berpada-pada dan kena pada tempatnya.. Sebelum kita nak kata atau labelkan orang itu kedekut, orang ini kemut, kita tanya dulu diri kita kenapa orang kedekut dengan kita..? 


Pepatah Melayu lama ada mengatakan; buat baik dibalas baik.. Jika kita sendiri tidak kedekut kepada orang lain, baik dari cabang mana sekalipun, insyaAllah, orang lain juga tidak kedekut dengan kita.. Jika nak menyumbang tenagapun kita berkira, agak-agaknya ada tak orang yang nak menghulurkan bantuan kat kita di kala kita memerlukan bantuan tertentu..?


أَتَأۡمُرُونَ ٱلنَّاسَ بِٱلۡبِرِّ وَتَنسَوۡنَ أَنفُسَكُمۡ وَأَنتُمۡ تَتۡلُونَ ٱلۡكِتَـٰبَ‌ۚ أَفَلَا تَعۡقِلُونَ

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal? -Surah Al-Baqarah: Ayat 44..


Moral of the story, jangan sesuka hati nak kata orang lain kedekut sedangkan pada hakikatnya diri sendiri yang malas dan kedekut untuk turut sama menyumbang.. Rajin meminta tapi bila dah dapat apa yang dipinta, tak tau nak ucap terima kasih.. 


p/s: Kita tau akan satu-satu perkara tapi bila ada yang bertanya, kita buat diam je, buat tak tau, buat tak nampak, malas nak jawab.. Itupun kira kedekut jugak tu.. huhuhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »