Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, June 3, 2014

Cara ambil ukuran untuk buat pola atau dasar baju kanak-kanak perempuan berpandukan ukuran baju siap..

Assalamualaikum...

Cara ambil ukuran untuk buat pola atau dasar baju kanak-kanak perempuan berpandukan ukuran baju siap..


Perghhh...!!! Panjang betul tajuk entry aku kali ni, kan.. ahahaha... Dan gambar yang ada kat dalam entry ni jugak sangat la banyak.. Tak menahan betul.. hehh.. Bukan senang nak ajar orang hanya berpandukan sumber google ni.. Jika boleh, aku nak la orang faham apa yang aku ajar.. Takde la nanti aku ajar kosong macam tu je.. 


Okay la, marilah cuba memfokuskan mata dan minda ya.. Moga Allah permudahkan segala urusan pembelajaran kita.. InsyaAllah...




Ni baju anak buah aku yang berumur 5 tahun.. Ukuran untuk baju ni dalam inci adalah:

Labuh baju: 19 1/2
Bahu: 9 dibahagi 4 = 2 1/4
Dada: 11 dibahagi 2 = 5 1/2
Panjang tangan: 4 1/2 (tiada dalam gambar)
Keliling tangan/ketiak: 11 dibahagi 2 = 5 1/2
Cuff: 7 dibahagi 2 = 3 1/2
Pinggang: 10 1/2 dibahagi 2 = 5 1/4 (tiada dalam gambar)
Ponggong: 24 dibahagi 2 = 12 (ukuran termasuk untuk kedutan)
Leher hadapan: 10 1/2 dibahagi 2 = 5 1/4
Leher belakang: 8 dibahagi 2 = 4
Bahu ke pinggang: 7

Nota: Ukuran untuk bahagian dada, pinggang, ponggong adalah 1/2 daripada ukuran asal.. Sebab tu dibahagikan dengan 2 sahaja sebab ikut ukuran siap..


Sila klik pada gambar untuk lebih jelas.. 



Bahu..


Cuff..


Ketiak atau keliling lengan. Tegakkan tali tape masa mengukur..


Keliling leher hadapan. Juga tegakkan tali tape masa ambil ukuran..


Keliling leher belakang. Tegakkan juga tali tape masa mengukur..


Keliling dada (ukuran bermula dari pangkal lengan/ketiak..)
Ukuran keliling pinggang kat bahagian yang ada riben tu..


Paras pinggang..


Keliling ponggong..



Labuh baju..


Ini adalah ukuran yang sepatutnya dibuat atas pola.. Sila klik gambar untuk lebih jelas..


Jika nak buat kedutan di pinggang, turunkan 1/2 inci pada bahagian pinggang atas pola baju dan buat garisan dengan menggunakan pembaris melengkung. Lepas tu potong bahagian tersebut.. Dah jadi satu pola untuk bahagian baju..


Lepas tu untuk bahagian skirt yang kembang dan berkedut tu, potong kain sama lebar dari bahagian pinggang dan bawah kain.. Contohnya jika bahagian bawah kain tu ukuran dia adalah 24 inci, maka bahagian atas kat pinggang tu pun ukuran dia 24 inci jugak.. Ataupun boleh jugak kurangkan ukuran inci untuk kedutan tu jika tak nak kedut yang banyak.. Terpulang pada kehendak masing-masing la ya.. 


Perlu ingat, setiap basi jahitan adalah antara 1/2 inci hingga 3/4 inci..


Cara nak buat pola atau dasar baju adalah lebih kurang sama macam cara nak buat pola atau dasar blouse atau baju kurung moden.. Boleh cuba rujuk kat entry yang ini..  Aku dah tak larat nak buat lukisan lagi.. huhu.. Bezanya yang ini dah ada ukuran siap.. Jadi tak perlu nak kena tambah ukuran lagi.. Lagi mudah nak buat pola..


p/s: Moga faham la ya.. Pelan-pelan kayuh.. Laju-laju nanti takut terbabas pulak.. Maksudnya takut tak faham pulak.. hehh..

8 Tukang Tembak:

sihatdancantik said...

Assalam.. Saya pernah try buat sendiri gain utk anak dara saya, mmg susah... Hampir2 xjadi sbb xsabar.. Tapi akhirnya jadi juga sbb semangat...hihi.. Kat sini bolehlah saya belajar lebih detail...

KASIH BONDA said...

Alhamdulillah cr ukuran bj siap nie yg sy cr slma nie...tq cik azz

Nani said...

Salam..nk tny..bhgian mana dulu y perlu dijahit?sy bru nk beljar

Cik Azz said...

Sihatdancantik:
Alhamdulilah..

Kasih Bonda..
Alhamdulillah.. Sama-sama..

Nani:
Jahit atau cantum bahagian bahu dahulu.. Apa-apa baju, jahit pada bahagian bahu dahulu..

Unknown said...

Leher budak standard eh bawah turun 4.5 atas 3

Cik Azz said...

Unknown:

Ukuran basic untuk keliling leher bagi baju moden adalah:

Untuk bahagian leher belakang: Keliling leher bahagi 6..

Untuk bahagian leher hadapan: Keliling leher bahagi 6 campur 1/2 inci..

Selebihnya, samada nak buat leher tu lagi luas dan sebagainya, itu terpulang pada kita sendiri..

Dwi Sulistiyani said...

Salam kenal sis.. Terimakasih untuk sharing ilmunya.. Tertarik untuk mempelajari cara membuat pola pakaian beserta cara menjahitnya?.. Anda bisa memesan paket CD belajar menjahit di Fitinline..

jirus air said...

Terima kasih atas segala toturialnya..
Saya sekeluarga ambil ilmu yg haq sahaja.lain lain tiada.Dulu kini Dan selamanya..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »