Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, October 26, 2009

8C: SEBAB SUAMI MEMBENCI ISTERI

Assalamualaikum...
C1=CABAR.
Lelaki mempunyai ego mereka sendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami, mulalah berkata.. "Kalau awak berani, cubalah cari perempuan lain!!" Dr. Fadzilah kata, JANGAN CABAR SUAMI!! Nanti suami buat betul2, isteri juga yang putih mata.

C2=CABUL.
Cabul ini bermaksud keji dari segi perangai sehinggakan seseorang wanita itu langsung tidak tahu malu. Misalnya bergaul bebas dengan lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan dan kata2 isteri yang tidak sopan (isteri hilang sifat malu) seperti mengeluarkan kata2 yang tidak baik kepada mertua.

C3=CELUPAR.
Wanita yang cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuatkan suami jauh hati.

C4=COMOT.
Terdapat wanita yang cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yang selekeh, kerja yang dilakukan serta tindak tanduk nya. Contohnya isteri bila nak keluar rumah, barulah nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula kat tempat kerja asyik nampak yang comel2 je. Ada isteri kata mekap untuk suami, tapi kat rumah tak pernah nak praktik pun.

C5=CEMBURU.
Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yang terlalu cemburu se hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah pada per hubungan mereka. Ini akan membuatkan lelaki merasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas jika isteri cemburu berlebih-lebihan. Sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja , kita dah tanya macam2. Suami balik lewat overtime, kita dah syak yang bukan2.

C6=CEREWET.
Kata ulama, hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlulah mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya, kalau suami bawa makan luar, isteri nak restoran yang kelas2 dan ada "air-cond" aje.

C7=CINCAI.
Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr. Fadzilah kata suami paling benci bila isteri jaga anak cincai. Anak dah masuk longkang tapi mak masih dok lepak depan tv/pc lagi.

C8=CUAI.
Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai, terutama apabila ianya melibatkan masa. Misalnya apabila suami kata nak keluar pukul 3, tapi isteri masih belum siap2 lagi. Lelaki benci/bosan untuk menunggu lama2.

8C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi, kita insan yang mudah lupa dan lalai. Ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sikap suami dan keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C itu.

p/s: Renung2kanlah dan selamat beramal... (yang belum kawen dan yang tengah teruja nak kawenpun bolehlah merenung bersama2...)

2 Tukang Tembak:

cHeRyNa PiReS said...

akak...kalo bagi semua C nieh kat lelaki jugak tak boleh ke? ramai lelaki comot zaman skang nieh kak!mengalahkan kucing....ahahhaa...

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha....tu la...akak ingat nk bg gak semua C ni kat dorang sbb lelaki zaman skang ni bnyk yg C....cengil....cengeng....cembeng...cangok....campo dgn 8C yg kt pompuan tu....wahhh....dorang lg bnyk C ni hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »