Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, April 26, 2009

Mengertilah....

WARISAN
________

ANAK KECIL MAIN API..
TERBAKAR HATINYA YANG SEPI..
AIRMATA DARAH BERCAMPUR KERINGAT..
BUMI DIPIJAK MILIK ORANG..

NENEK MOYANG KAYA RAYA..
TERGADAI SELURUH HARTA BENDA..
AKIBAT SENGKETA SESAMALAH KITA..
CINTA LENYAP DI ARUS ZAMAN..

INDAHNYA BUMI KITA INI..
WARISAN BERKURUN LAMANYA..
HASIL MENGALIR KE TANGAN YANG LAIN..
PERIBUMI MERINTIH SENDIRI..

MASA DEPAN SUNGGUH KELAM..
KAN LENYAP PERISTIWA SEMALAM..
TERTUTUPLAH HATI TERKUNCI MATI..
MARUAH PERIBADI DAH HILANG..

KINI KITA CUMA TINGGAL KUASA..
YANG AKAN MENENTUKAN BANGSA..
BERSATULAH HATI BERSAMA BERBAKTI..
PULIH KEMBALI HARGA DIRI..

KITA SUDAH TIADA MASA..
MAJULAH DENGAN GAGAH PERKASA..
JANGANLAH TERLALAI.....TERUSKAN USAHA..
MELAYUKAN GAGAH DI NUSANTARA..!!!
MELAYUKAN GAGAH DI NUSANTARA..!!!
MELAYUKAN GAGAH DI NUSANTARA..!!!

____________________________________________________________

Assalamualaikum.....

Aku tak tau nak gambarkan perasaan aku bila baca bait2 lagu WARISAN ni. Tapi yang pasti mata aku akan bergenang......teringat akan kepayahan untuk mengecap erti KEMERDEKAAN.
Teringat cerita arwah abah pada masa dia berkhidmat dalam tentera di zaman jepun. Terkenang cerita mak yang acap kali berkata jangan lah ada lagi zaman sebegitu.Walaupun aku lahir selepas merdeka...namun aku dapat merasakan keperitan mak dan abah waktu tu.

Mungkin anak2 zaman sekarang tidak mengerti....ataupun sengaja tidak mahu mengerti.....atau memang tidak mahu ambil peduli....tapi itulah hakikat yang terpaksa ditelan....Dan aku begitu benci pada keganasan yang tidak bertempat.

Marilah kita sama2 berdoa agar negara kita ini terus aman damai....agar hati kita turut merasakan nikmat kedamaian itu...AMIN...

p/s: sekadar mengingatkan diri sendiri.....kerana aku juga sering 'alpa'...
.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »